روايات

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 الفصل السابع عشر 17 بقلم نوسه حماده

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 الفصل السابع عشر 17 بقلم نوسه حماده

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 البارت السابع عشر

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 الجزء السابع عشر

رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2 الحلقة السابعة عشر

‏في صباح يوم جديد ….تستيقظ من نومهااا هيا تفرق في عينيها لتفتح عيونهاا ببطئ
محمد:صباح الخير
بسمله بنوم:صباح النور ……اي دا هو انت رايح الشغل
محمد:لاء …….هسافر..عشان في شغل كداا
بسمله:ه….هتسافر ….
محمد:اه ونتي هتيجي معاياا
بسمله بمرح:ايوه قول كدااا …ثواني بس شغل ايي
محمد:قومي بس البسي كدااا وبعدين هقوللك
بسمله بنوم:تمام
خرج من الغرفه ……فضل واقف كتير بعد شويه خبط علي الباب ودخل …..بسمله لقها نائمه
بسمله بسمله
بسمله:نعم يا حبيبي
محمد:نعم يا حبيبي اي بقوللك البسي …القيكي تنامي تاني
بسمله:منا عايزه انام شويه
محمد:يلا يا بسمله اخلصي
بسمله بنوم:حاضر حاضر ……..اخرج انت بس
خرج تاني وفضل شويه ودخل تاني وخبط لقها نائمه برضو
محمد:كدا لبستي يعنييي
بسمله:عايزه انام ……
محمد:بصي متخلنيش اتعصب اسمعي الكلام …
بسمله بنوم:حاضر …

 

 

 

محمد:حاضر ازاي ……ليتابع بهدوء وهو يقترب منها :يلا يا سوسو قومي
مفيش رد ………
شال الغطاء وشالهاا بسمله:عااااااا
محمد:منتي مبتسمعيش الكلام ……
بسمله:خلاص ….خلاص نزلنيييي
لقيته بيتجه بهاا الي غرفه الملابس
بسمله بخجل:عاااااااا …..هتعمل ايي نزلنيييي
محمد:بسرعه يلا فهمتيي
بسمله:تمام ….نزلني بقاااا
نزلهااا وقالها:اوعي تنامي يا سوسو
بسمله برقه:حاضر ياقلب سوسو ….
ليقترب منهاااا بتبتعد هياا بخجل:اي في ايي
محمد:قولتي ايي
بسمله:ما….منت سمعت
محمد:عايز اسمعهاا تانيي
بسمله بخجل:لاااااا ليه هتدخل اوضه الملابس جذبه ليه لتصتدم بصدره العريض:لا ايي
بسمله:انا عايز اغير مش انت بتقول يلا عشان متتاخرش
محمد:متغيريش في الموضوع كنتي بتقولي ايي
بسمله:مقلتش حاجه…………

 

 

ليتاملها وهو يلمس شعرها:يعني مش عايزه تقولي
بسمله بخجل:احم ……ونبي ماتقرب مني كدااا ي…..لم تكمل جملتها لتجده يقبلهااا بعمق ثواني وهياا بين قبلته
بعد قليل تحولت قبلته الي قبله رقيقه بدلتله بقبلته وهيا تلف يديهاا حول رقبته كالمغيبه تماماا وهو مازال يقبلهااا
بعد قليل من الوقت بعد عنهااا ببطئ……لتنظر هيا بخجل شديد ….هو ينظر بعيونها التي تجذبه اليهااا …..
ليردف قائلا:هاا ياسوسو كنتي بتقولي ايي
بسمله بخجل:كنت بقول يا قلب سوسو قالت جمتلها ودخلت بسرعه الغرفه وقفلت الباب……..
بعد قليل …..خرجت من الغرفه …لينظر لهااا بتوهان من شده جاملهااا ووجهها الذي احمر بشده ….قرب منها وقالهاا وشك احمر كدااا ليي
بسمله:هاا هو احمر اووي
محمد:اووي اووي كمان ….
بسمله ببراءه:مش عارفه
محمد:طب خلصتيي
بسمله:اه خلصت
مسكها من ايديها وخرجوا بره الغرفه:طب يامحمد و لارا هتقعد لوحدها
محمد:مش هناا عند خالتي
بسمله:طب هو شغل اي داا
محمد:منا قولتللك هقوللك بعدين يا سوسو ……

 

 

خرجوا بره القصر ….واتجه للسياره وفتح الباب
بسمله:دا انت بتفتح الباب بنفسك ههههه
محمد:هو انا عندي كام سوسو يعني اركبي
بعد ما وصلوا للمطار ……….ودلفوا للطياره ….
محمد شافها وهيا بتحط أيدها علي بطنهاا وبتتحك
محمد بقلق :مالك
بسمله:مليش في ايي
محمد:بطنك بتوجعك ولا اي
بسمله:لاء يا حبيبي مش بتوجعني بتقول في بالها:اقوله ….مقلوش
بص قدامه وسكت …..بسمله ميلت علي كتفه….ثواني ولقاه بتنام …..
محمد:بسمله …بسمله
بسمله:امم
محمد:انتي بتنامي لييي …..
بسمله:امم
ثواني وعدلهاا بقت في حضنه تماما ….فتح الاب توب ولبس النظاره الطبيه ……
بعد مده صحت …..لتنظر له بضحك:هو انا نمت
محمد:لاء منمتيش كنت صاحيه ……

 

 

 

بسمله:ههههه معلش بقااا ……..شالت النظاره ولبستهااا حلوه عليااا
لينظر لهاا بحب :قمر عليكي
بسمله:انت الي قمر ….بسهها من خدهاا برقه
محمد:هو مش انا كنت قايللك أن في مفاجاه
بسمله بتشويق:امم قولتلي اي هيا بقااا
ثواني والطياره بتنزل ووقفت عند المطار
نزلم من الطيار بسمله:اي هيااا لتنظر حولهااا هو احنا فين
محمد بحب هو ينظر لهاا وأمسك بوجهها:شويه بس وهقوللك
بسمله:انت بتشوقني اكتر والله
محمد:هقولك بس يلا ….ركبم عربيه تانيه ………
بعد شويه وهما ركبين:طب ما تقول حته كدا من المفاجاه دييي …..صغنونه
محمد:ههههه صغنونه ازااي
بسمله:اه صغنونه ……
طلع رباط من جيبه وحطوه علي عيونهاا وهيا بتبص من النافذه
عااااااااااا اي دا عاااااااا يامحمد ….
محمد بضحك:اهديي يا بت في اييي
بسمله:اي البتاع دااا ….انت خاطفني ولا اييييي …عااااااا
وقف السياره ونزل وفتح الباب ومسك ايدهاا ونزل ….
بسمله:انا مش شايفه حاجه يامحمد ….انت هتضربني ولا ايييي
محمد:هضربك اي يا بسمله …هو انا ضربتك قبل كداا
انتي خايفه كدا ليه

 

 

 

بسمله:طب شيل البتاع دا في اي انا مش فاهمه حاجه
محمد:هو انا مش قولتللك في مفاجاه …..
اوأمت بسمله:اه قولتيلي ………
محمد:مش عايزك تتكلمي خالص المكان دا هدوء
بسمله:حاضر بس شيل البتاع دااا
ثواني وشالهاااا وصلي علي سيدنا محمد في سره
ونزلها ودخلوا غرفه جميله ومتسعه جدااا في اوتيل
فتح الباب ودخلهاا وهو ماسك ايدهااا ……هو في اي بقااا
وقفها قدام نافذه…….وما اجمل هذه النافذه أنها تطل علي مكه المكرمه*فهل صليت علي سيدنا محمد*عليه افضل الصلاه والسلام ……….اللهم هذا الشعور يارب العالمين
شال الرباط الي علي عيونهااا هو يبتسم وهيا بتفتح عيونها ببطئ……..لتنظر عيونها تتمتلئ للبكاء شوقااا
بسمله:هو انا …..ب…..بجد…..انا مش مصدقه
التفتت وبصت ليي:دي احلي مفاجاه والله وحضنته وفضلت تعيط جامد …..انا مش مصدقه والله
ربنا يخليك لياااا
محمد:ونتي ياروحي………….التفتت للكعبه تاني فضلت تبص كتير ….وتعيط جامد وفضلت تصلي علي سيدنا محمد كتير …..عليه افضل الصلاه والسلام …..
محمد هو يمسح دموعها:يلا عشان ننزل
بسمله:تمام ………….

 

 

 

دلفت وغيرت ملابسهاااا……
تلفون محمد رن وكان خالد ….فضل يتكلموا شويه
خرجت من الغرفه وبصتله لقيته بيتكلم في التلفون
نظرت النافذه تاني ….فضلت تذكر ربنا كتير وتحمده
اللهم لك الحمد حتي ترضي وللك الحمد اذا رضيت ولك الحمد حتي ترضي يارب العالمين
محمد خلص مكلمته مع خالد وبصلهااا ….يلا بسمله
بسمله:يلا
وصلوا اخيرا مكه وبداو حجهم طافوا طواف القدوم وسعوا ……وراحوا عرفه وقضوا يومهم بسعاده وفرحه
في المساء ….⁦❤️⁩⁦❤️⁩
وصلوا للوتيل………دلفوا الغرفه ……..
لقته في عيونها لمعه …..

 

 

محمد:انتي كويسه يا حبيبي
بسمله:اه كويسه مسكت أيده وقالتله:ربنا يخليك لياااا
انا مصدقه والله….حلم واتحققلي
جذبها احضنه وقالها:ربنا يخليكي ليااا ونفضل علطول مع بعض ……
……….بعد مده نامم ……قامت نص الليل كداا وصحيته بهمس وقالتلوا قوم معايا نصلي قيام الليل
اتوضأت وحطت السجاده برفق وهو اتوضاء …..وقف بجانبهاا بدأوا صالتهم بخشوع تااااام
بعد ما خلصوا صلاه جابت مصحفنين ….وفضلوا يقراءوا فيه كتير ………بعد ما خلصوا قراءه القرآن الكريم
قررت تقوله ….حطت أيدها علي باطنهااا
محمد هو انا برضو مش قولتللك مفاجاه ……
محمد:اي هيا
بسمله بابتسامه وهيا بتحط أيدها علي بطنها بحب ….
انا حامل

 

 

بسمله:انا حامل ……..
قلبه دق بسرعه فضل يبصلهاا كتيرر ….
ليردف قائلا:اي حامل
بسمله بفرحه:ايوه ….
قام من مكانه ومسك ايديها وقالها:بجد …
بسمله:والله بجد
ومحستش بنفسها وهو بيشلهااا وحضنهاا جامد….
بجد يابسمله انتي فعلا حامل ….
بسمله:والله …..حامل …..هو انت زعلان
محمد بفرحه:زعلان زعلان ……اي بس انا مبسوط جدااا
هيبقي عندي ولاد من حبيبت قلبي ….وملكتي اوعي تقولي زعلان دي مره تانيه……….
لتسكت وهيا تنظر له ……انا بحبك اووي
شالها ولف بيها وهيا بتضحك:ونا بعشقك ….⁦❤️⁩⁦❤️⁩
________________________________________
⁦❤️⁩الاهتمام يغلب الحب احيانا⁦❤️⁩
‏**************************
عند مروان في القصر
‏كانوا جالسين في التراس
‏صفا:يعني انت عندك اخوات
مروان:مسافر بره ومتجوز …..
صفا مسكت أيده بحب وقالتله:انا مبسوطه جداا انك بتحكيلي كل حاجه عنك …..
مروان:ربنا يخليكي ليااا ياصفااا
صفا:يارب …..
بص لشكلها وهيا بتضحك …اد اي جميله جدااا ليردف قائلا:انتي جميله اووي
صفا بخجل من نظراته ليها:انت الاجمل
قرب منهااا وباسهاااا من خدهاا برقه ……انتي اي دواكي
صفا:اه …..اتحسنت شويه الحمد لله ….بس لسه ليا دوا هخدوا وهجي تاني
مروان:تمام ………
دلفت لغرفه تانيه عيطت كتير :يعني هو …خلاص مش هيفتكرني ……..جابت تلفون ورنت علي رقم الدكتور
الوا يادكتور

 

 

الدكتور:ايوه ياصفااا في حاجه مروان كويس
صفا:الحمد لله كويس بس يادكتور هو بدأ يحكي حاجات لياا كدااا …….هو كدا بداء يفتكر
الدكتور:ماقلتللك ياصفا أن هو يبدأ يفتكر ….شويه بشويه
صفا:تمام يادكتور ……قفلت مع الدكتور وفضلت تعيطت
جاامد يعني لو افتكر مش هيفتكرنييي خالص
انا في حياتوا فتره وخلاص …..
مروان:هيا اتاخرت كدا ليه قام ودلف الغرفه وملقهاش
خرج من الغرفه صفاااا …..
مفيش رد
صفاااااااا
مسحت دموعها بسرعه وطلعت …….ايوه
مروان:انت……..قرب منها وقالها انتي بتعيطي ..
صفا:لاء مش بيعيط ….في حاجه بس دخلت في عنيااا
مروان:انتي كذابه ……انتي كنتي بتعيطي …..
صفا:يعني هكذب لييي وبعدين اشعرفك اني كذابه
شاور علي قلبه وقالها عشان قلبي حاسس بيكي ……
مالك كنتي بتعيطي لييي …..
صفا:ماقولتللك مكنتش بعيط
مروان بزعيق:صفااا …..قولي في اي مالك
صفاا:مفيش ….دخلت الغرفه واتجهت للسرير وفضلت تعيط ……قرب منها وقالها ….لي بتعيطي بس
صفاا ببكاء:عشان انت بدأت تفتكر ….وبعد ما تفتكر هتنسانييي
مروان:افتكر تمام …..لكن مقدرش انساكي انتي حببتي

 

 

قبل أن يكمل كلامه …..صفا في نفسها:اي حبيبته هو قال حبيته ….صفا:انت قولت ح….حبيبتك
مروان بعشق وهو ينظر بعيونها:ايوه حببتي …..أناا ….بحبك …
صفا:بتحبني انااا
مروان:ايوه بحبك ….ومقدرش ابعد عنك انتي الانسانه الوحيده الي حبتهااا انتي الي غيرتي حياتي …..
صفا بضحك:بس للاسف انت فاقد الذاكره يعني انا فتره
وهتنساني …مش تفتكرني
مروان بزعيق:قولتللك عمري ماهنسااااكي ابدااااااا سمعتني اوعي تقولي كدا تاني …..
صفا ببكاء:ونا كمان بحبك وبحبك اووي كمان
يامروان …..
انقض على شفتيهااا في قبله عميقه أحاطت بكيانها لتفتح عيونها بخجل ……ثواني وتاهت بين أحضانه ولمساته ……….وهيا تبداله بنفس قبلته ……اذهبوا معاا الي عالمهم الخاص⁦❤️⁩⁦❤️⁩
________________________________________
عند لوراااا
لوراا ببرود:يا استاذ حسام …..انت ياعمي …ماتردي عليااا هو انا بكلم نفسي يعنيي
جالس علي مكتبه وفاتح الاب توب:نعم عايزه ايي
لوراا:عايزه افهم هفضل محبوسه كداا يعنييي
حسام:اه هتفضلي كدااا
لوراا ببرود:يعني اي هفضل كدااا ثواني وقفلت الابتوب
انت شكللك مش محترم محدش قاللك لما حد يكلمك ترد ….عليه
حسام بنرفزه:اي الي انتي عملتيه ده
لورا:عملت اي ….عشان قفلت الابتوب يعني …. انت مقعدني معاك هنا ليييي…..ليي رد عليا متبصليش كدااا
انت واحد …….لم تكمل كلامها ضربها بالقلم …..وقعت علي الارض لتتابع بألم أن تعيط وهيا حاطه أيدها علي وجهها ……
حسام مسكها من أيدها وقومها:بت انتي ….ايام اسمعك تقولي كدا تاني سمعتييييي ولا لاء ……..ونتي قاعده هنا لي …….هتبقي مراتي سمعتي ولا لا ……….
انفجرت من البكاء وطلعت اوضتها
__________________________________

 

 

في مكان في مخزن …….
ريهام:انتوا مين وعايزين اي …..
الشخص:مش احنا الي عايزين حسام باشا الي عايزك ..
ريهام بصدمه:حسام ….
الشخص:بطلي زعيق …..والا انتي حره خرج وسابهااا
_________________________________________
في مكه المكرمه’صلي علي رسول الله’
لينظر لها بعشق ويتاملها نائمه كاطفله شعرها منفرد حول خصرهااا…..قرب منها وحط أيده علي بطنهااا

بسمله بضحك وهيا بتفتح عيونها ببطئ:اقفشتك بتعمل اي ههههه
محمد:انتي صاحيه بقاااا
بسمله:اه صاحيه مش جايلي نوم اتعدلت من مكانها وقربت من حضنه …
محمد:هو انتي عرفتي منين انك حامل …..
بسمله:عرفت منين ……اشتريت اختبار الحمل
محمد:امتي ……هو انتي بتخرجي اصلا
بسمله:ونا عند جدتي……..
محمد:احلي حاجه حصلت ليااا بجد فرحان اووي ….
بسمله:انا اكتر منك والله ………مبسوطه جداا ….فضلت ساكته شويه واتكلمت وجدتي كمان هتبقي مبسوطه اووي
هو انت يامحمد بتحب الولاد ولا البنات
محمد:الي يجيبوا ربنا العالمين كويس اهم حاجه تقومي بالسلامه ……..ياقلبي
_____________________________________

 

 

 

الشخص:هو انا مش بقوللك اسكتي كفايه….
ريهام لقت حسام داخل عليهاااا
حسام:اهلا يا ريهام هانم ….
ريهام:انت عايز مني ايي
حسام:انا برضو الي عايز منك ايي ……
ريهام:تقصد اي يعني بكلامك دا
حسام:قصدي انتي عرفه كويس ……قرب منها ومسك دراعها جامد ……اي الي عملتي دااا
ريهام:عملت كدااا عشان بحبك …..انت اي مبتحسش
حسام:بتحبني …..مهو باين ……
شويه دخل ضابط …..
ريهام بخبث:قول بقا انك جيبني هنا عشان كدااا
حسام:انتي يابنتي ولا اكنك عملتي حاجه
الضابط…..بدأ التحقيقات …..
ريهام:انا معملتش فيها حاجه ……
حسام بنرفزه:معملتيش فيهااااا حاااجه …
الضابط:اهدي يا حسام باشا …..وبعدين انتي شكللك هتتعبينا معانا ….هاتها يابني ….
بعد مده حسام دلف لبيتواا……..حب يطمن عليهااا خبط ودخل غرفتهااا….لو…….قبل أن يكمل جملتهاااا
حسام:لوراااااااااااا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية جذبتني بعيونها الخضراء 2)

اترك رد

error: Content is protected !!