رواية هو مرادي الفصل العاشر 10 بقلم ندى المصري
رواية هو مرادي الفصل العاشر 10 بقلم ندى المصري
رواية هو مرادي البارت العاشر
رواية هو مرادي الجزء العاشر
رواية هو مرادي الحلقة العاشرة
شعرت نو بأن مي تأخرت في البروفة فتركت الفساتين التي كانت تختار بينهم ودخلت الي البروفة واخذت تنده علي اسمها ولكن فجأة وجدت من يسحبها من يدها ويدخلها ثم يضع علي فمهم منديل حاولت تقاومه و لكن غيامة سوداء غيمت علي عينها و استسلمت هيا لهذا الظلام .
عند مراد .
مراد بقلق هو يذهب ويأتي في الصالة بتوتر .
مراد بتوتر : دول دخلوا علي الاربع ساعات ولسة مجوش .
عز بنفس توتره : و مي تيليفونها مقفول وعمرها ما كانت بتقفله .
ياسين بقلق علي مي : طب اتصلوا بنور .
مراد : صح .
واخذوا يتصلوا بها ولكن هاتفها مغلق . .
مراد : اكي في حاجة .
ووالدة مي اخذت تبكي فالامر مريب جدا .
ولكن وجدوا جرس الباب يرن .
ركضوا جميعاً الي الباب ليفتحوه ولكن لم يجدوا سوا صندوق وعندما فتحوه وجدوا بدخله سلسلة نور التي كانت ترتديها والكل يعلم انها خاصتها لانها كانت هدية زواج من مراد .
مراد بصدمة : د دي بتاعة نور .
ياسين : في تيليفون اهو كمان افتحه كدة .
وعندما فتحوه سمعوا صوت نور وهي تصرخ .
نور : الهي تجيلك شكة في ايدك فك الاحبال دي .
الرجل : لو اتكلمتي كمان حرف هقتلك .
نور : روح كتك داهية في شنبك اللي عامل شبه الزحليقة ده .
الرجل : زحليقة .
نور : اه والله دا انت كلك العاب شنبك وقرعتك و ..
مي : اسكتي الله يحرقك الراجل بيطلع بخار من ودانه .
الرجل: انا خارج كتكم البلي .
نور : ونبي يا شنبو متنساش كيلو كفتة وانت جاي .
وخرج الرجل بالفعل ولكنهم لم يسمعوا بعدها سوي صراخ نور وانتهي التسجيل .
كان مراد في حالة من اللاعقل وكان سيدخل في مرحلة الجنون وعز وياسين لا يقلون عنه اما الباقي كانوا في حالة هلع .
دخلوا الي الداخل ولا احد ينطق بكلمة والسؤال يرح نفسه لماذا خطفوا اما عند نور .
فتحت عينها بعد ساعتين لتجد انها هي ومي مربوطتين في غرفة تزينها العناكب والتراب و لا يوجد بها سوي بعض الاخشاب ورجل عملاق يقف لحراستهم و كانت مي غائبة عن الوعي حاولت نور التحرك ولكن لم يجدي نفع وحينها مي استيقظت و اخذت تنظر حولها في هلع وخوف علي عكس نور والتي يبدو انها تفكر في شئ بهدوء ودار الحديث بينهم كما سمعنا قبل قليل في تسجيل الصوت وبعد ان خرج الرجل قالت نور لمي .
نور : اهدي وركزي معايا .
مي : وهي علي وشك البكاء : انا خايفة اوي .
نور : اهدي بس وتعالي قربي بكرسيكي .
وعندما اقتربت مي حتي اصبحوا متلاصقين .
نور : اديني ضهرك وانا هديكي ضهري و ساعتها ابدأي فكي ايدي .
واثناء فك يدها وجدوا الباب يفتح .
نور بتمثيل : ايوة اهرشيلي هنا بتاكلمي اوي .
الحارس : بتعملوا ايه .
نور : اصل ضهري بيهرشني اوي فقلت لها تيجي تهرشلي .
نظر لهم الحارس بغضب و شك ولكنه خرج من الغرفة .
و بالفعل فعلوا ذلك و تمكنت نور من فك وثاقها .
نور : يلا انا مروحة انا عايزة حاجة .
مي ببكاء طفولي : ونبي خديني معاكي .
ضحكت نور واتجهت اليها وبدأت في فكها .
نور : امري لله بقي .
وقفت مي وقالت لها نور : يلا بينا .
مي : يلا مين واللي واقف علي الباب ده .
لمحت نور الاخشاب الكثيرة وفكرت بخبث .
اراد الحارس ان يطمئن انهم بالداخل دخل وعندما وجد الحبال مفكوكة والنافذة مفتوحة لو بفكر ان حجم النافذة لم تأخذهم ولكن من خوفه من الموقف بلغ الجميع انهم هربوا وكل من في المكان اخذوا يبحثوا في الخارج وفي تلك الاثناء نجد الاخشاب تتحرك ونجد انهم كل واحدة اخذت مجموعة من الاخشاب واختبئت تحتها خرجوا وهم يلهثون لان التنفس تحت هذه الاخشاب كان صعباً .
مي : ما كنا ناخد خشب ونضرب اللي يقابلنا .
نور : يعني العمارة اللي كان بيحرسنا ده لو خبتطيه ممكن الخشبة ترد في خلقتك تشوهها زائد انهم معاهم مسد*سات .
مي : صح طب يلا .
وخرجت الفتاتان وهما يتلفتان ولكن كان الرواق خالي من الرجال ولكن عند اقترابهم من المدخل سمعوا صوت قدم قادمة باتجاههم فدخلوا الي الغرفة المجاورة مسرعين .
ولكن عندما دخلوا تفاجئوا برجل يشبه مراد جدا موصل بمحلول اقتربي نور وهي تردد كيف وصل مراد الي هنا وعندما اقتربت ورأت اسم المحلول عرفت انه مخدر اي انه ما دام يأخذه سيظل ساكن مكانه فقامت بنزع المحلول وما هي الا دقيقة وبدأ يفتح عينه وكانت عينيه باللون الاخضر وعيونه مختلفة عن مراد ولكن نفس الشكل ونع ربط الاحداث نظرت له بصدمة فنعم هذا هو مراد اخ عمر المخ*طوف والذي تحتجزه الم*افيا معني هذا ان نفس الما*فيا قامت باخذهم ليبتذوا مراد ولكن قاطع تفكيرها صوت عمر .
عمر : انتو مين و بتعملوا ايه هنا .
نور : قوم بسرعة مفيش وقت للتفسير هنهربك معانا .
عمر : هقوم ازاي والحبال دي ربطاني و قولي انتو مين الاول .
نور بهدوء وهيا تفك الحبل : انا مرات مراد اخوك .
انصدم مراد واخذت عينه طريق الدموع فكان محجوز في هذا المكان لاكثر من عشرين عام مشدد عليه الحراسة مكبل اغلب الوقت ويضعوا له دائما مخدر حتي لا يفكر في طريقة للهرب .
عمر بصدمة : ازاي .
نور : مفيش وقت دلوقتي ولو مهربناش هيجيبوا سريرين وننام احنا التلاتة هنا.
قام عمر وتحرك معهم وهو غير مستوعب شئ . اخرجت نور رأسها بحذر لتجد ملابس رجل معلقة في مكان اتجهت الي هذا الملابس مسرعة واخذت تفتش فيها الي ان وجدت مبتغاها وكان هاتف اخذت الهاتف وضغطت علي عدة ازرار .
في الجهة الاخري .
وجد عز هاتفه يرن .
عز : الو يا فريدة هانم .
فريدة: مراد عندكم يا عز .
عز : ايوة هنا .
فريدة : امال مش بيرد عليا ليه .
عز حكي لها ما حدث وفي تلك الاثناء رن هاتف مراد ولكنه لم يرد فهو كان في صدمة الي ان اخذت والدة مي الهاتف .
والدة مي : الو .
نور : مراد معايا .
والدة مي بصدمة : نوور .
اتجهت جميع الانظار اليها و قام مراد من مكانه وانتشل الهاتف منها .
مراد : بلهفة نور حبيبتي انت فين كويسة ولا لأ .
نور : مراد بسرعة علشان مش عندي وقت احنا مخ*طوفين من نفس الما*فيا اللي خا*طفين عمر هبعتلك اللوكيشن وهما عددهم كبير جدا .
ثم نظرت الي المكان حولها هيا عمارة كبيرة اوي وفيها اكياس كبيرة اوي في كل مكان وقالت مش مهم دلوقتي هبعتلك اللوكيشن وتيجي في اقرب وقت قبل ما يمسكونا .
مراد: بسرعة ابعتيه وانا جايلك حالا .
اخذ مراد اللوكيشن وهاتف الشرطة واتجه هو وعز وياسين ومعهم الكثير والكثير من افراد الشرطة وفي هذه الاثناء جاله اتصال من ملك العصا*بة وهو البيج بوس .
هو باختصار : نور وعمر معايا اي حركة غدر هخلص عليهم وعلي البنت اللي معاهم وبكرة الشحنة بتاعة الاسل*حة والمخ”درات تعدي بكرة وبعدين هسلمهم ليك .
ولم ينتبه الي افراد الشرطة ومراد الذي سجل الصوت .
ثم اكمل البيج بوس قائلا : انا رايح دلوقتي القي نظرة عليهم اصل سمعت ان البنتين جامدين اوي ولازم اجرب .
مراد بغضب يفتك به : والله لو قربت منهم او لمست منهم شعرة لهوريك اللي عمرك ما شفته في حياتك .
ضحك البيج بوس ثم اغلق الهاتف والقي بالشريحة حتي لا يمكن تعقبه .
عند نور .
عمر قال: استنوا .
وارتدي ملابس هذا الرجل الذي تدل انه فرد منهم .
ثم قال يلا . بدأوا يتحركون الي الخارج وبالفعل خرجوا خارج المبني ولكن تفاجؤا عندما وجدوا نفسهم في وسط غابة كبيرة جدا .
نور : يا سواد السواد يا بروشدي هنمشي فيم بقي دا احنا لو مش مت*نا من الرجالة هنم*وت من الحيوانات .
عمر : لا متخافيش واخرج من جيبه مس*دس من جيبه وقال انا لقيت ده في البدلة وهخليه معايا .
و بالفعل بدأو في التحرك وقطعوا شوطاً كبيراً الي ان وجدوا طريق فرحوا بشدة وانتظروا ان تأتي سيارة حتي تنقلهم الي المنزل حتي وجدوا سيارة واخذوا يؤشرون لهم وعمر مختبأ في الخلف لسبب لا تعلمه كل من نور ومي .
وقفت السيارة وكانوا شديدين الفرح ولكن تفاجؤا عندما نزل العملاق الذي كان يحرسهم وهو يرفع عليهم السلاح ارتعبوا هم الثلاثة .
الرجل : بهدوء كدة ارفعوا ايدكم واتحركوا معايا .
وهنا خرج عمر وصرخ : ارفعوا ايدكم ومتتحركوش .
نظر لهم كل من مي و نور باستغراب و نظر له الرجل باستغراب أيضاً .
الي ان قال عمر : شفتهم وجريت وراهم علشان امسكهم وارجعهم وكويس انك لحقتهم يلا ورايا .
فهمت نور ما يفعل وبالفعل تحركوا ورائه وكان الرجل العملاق يتحرك في الامام وخلفه نور ومي وخلفهم عمر .
وفجأة رفع عمر السلاح علي الرجل وقال : اقف عندك .
نظر له الرجل بغضب فهو علم اخيرا اين رآه انه هو الرجل الذين كانوا يحتجزونه .
الرجل بغير : خوف ارمي اللي في ايدك لانكم كدة كدة مش هتعرفوا تخرجوا من هنا .
عمر هنشوف وضغط علي الزناد ولكن تفاجأ كل من عمر ونور ومي .
نور : جه يكحلها عماها.
وعندما وجد الرجل يقترب منهم قالت نور : اجري يا مجديييي .
واخذوا يركضوا هما الثلاثة و هو ورائهم و منكم من يقول لماذا لم يرفع عليهم السلاح الاجابة لان البيج بوس يريدهم احياء وفي تلك الاثناء اخرجت نور الهاتف فهي لم تتركه وانما اخذته معهم و بصعوبة تمكنت من مهاتفة مراد وقالت .
نور: مراد بسرعة الحقنا بيجري ورانا تعالوا بس عة انا فتحت الجي بي اس في الموبايل حاولوا تعرفوا مكانا في ام الغابة دي .
مراد : نور اسمعي كويس متقفليش الخط وحطي الموبايا في حتة مش ظاهرة في هدومك وانا هتتبعك .
وبالفعل خبأت نور الهاتف واكملوا الركض حتي وجدوا الرجال يحاصرونهم من كل مكان وتمكنوا من الامساك بهم وارجعوهم الي المخزن ولكن وهم في طريقهم وجدت رجل يخرج من الحمام و ينظر الي نفس المكان الذي اخذوا منه الملابس والهاتف وعرفت انهم سيكشف امرهم وعندما ادخلوهم ووضعوهم هم الثلاثة في غرفة و معهم ثلاثة من الحراس بدأت نوى تتحرك حركات غير مفهومة بالمرة .
وبعد وقت جاء البيج بوس ليدخل رجل يبدو عليه الهيبة جداً ليدخل ويقول اهلا بالاذكية اللي حاولوا يهربوا بس مش مشكلة اهم حاجة ان احنا رجعناكم قبل الغبي ما يوصلكم .
نور بغضب : مراد مش غبي .
الرجل بضحك مستفز : انتي بقي القطة المخربشة اللي حاولت تهربهم بس مش مشكلة لكي حسابك بعدين اما في حتت انه غبي فهو غبي تصوري لسة فاكرني لحد دلوقتي صاحب ابوه اللي بساعده علشان يوصل لأخوه ثم ضحك واكمل تؤ تؤ تؤ تصدقي غبي اوي انا استغليته فوق العشرين سنة وهو ولا هنا خالص بس مش مهم كدة كدة بعد الصفقة دي هخلص عليه وعليكم . ولكن صدي صوت بالخارج عن رجل لم يجد ملابسه وجواله و توجهت الانظار الي عمر حتي قال الرجل : فتشوهم هما التلاتة. نظروا مي وعمر الي نور التي ستقع في كارثة الان وفتشوا عمر ومي و اثناء تفتيش نور تفاجؤا بعدم وجود شئ .
ضحك الرجل وقال : شوفوهم كدة من تحت الطرح .
وقاموا بخلع حجابهم تحت مقاوماتهم الفاشلة ولكنهم لم يجدوا شئ .
نظر الرجل لهم بشك وقال اربطهم كويس واقفل الشبابيك كلها .
وبالفعل فعلوا الرجال هذا ثم خرجوا من القصر .
وكل هذا تحت سمع مراد الذي كان يبتسم بخبث فمراد يعلم انه هو البيج بوث ولكنه تظاهر بالجهل لان برساطة هو يعلم جميع اصدقاء ابيه وهو لم يذكر له ان لديه هذا الصديق ابدا و عند اخذ عمر من المستشفي اكيد لم يعلم هذا الا رجال الماف*يا فتأكد هنا انه واحد منهم ولكن مع هذا العقل المدبر الذي في جميع خططهم يركز علي اهم شئ وهو ان يمرر الشحنات بطريقة سليمة وهو عند هذه تأكد انه البيج بوس وبالفعل رسم خطة ممتازة كي يوقع بخ ولكنه لم يتوقع حركة اختط*اف نور نهائياً التي شلت جميع خططه وعندما تسألوا كيف يسمع ولقد قاموا بتفتيشهم .
عمر : نور التيليفون راح فين مش كان في هدومك اوعي تكوني رمتيه برة .
نور : عيب عليكي وده يحصل .
مي : امال فين .
نور : لما شفت الراجل بيدور علي الفون عرفت انهم هيفتشونا ولما قعدت اتحرك كتير نقلت الفون من غير ما ياخدوا بالهم واستغليت ان شعري طويل وحطيته في شعري وغطيت عليه .
عمر : يخربيتك ده شغل مخبرين .
نور : عيب عليك ده انا مخلصة الافلام الكشن كلها.
عند مراد تمكنوا من الوصول الي المكان و حاوطوه واخذوا يتحركون بحذر ويقضوا علي كل من يقابلهم الي ان عرف البيج بوص بوصولهم فجن جنونه لانه اكيد قضوا علي جميع رجاله فذهب الي الغرفة التي يحتجوزا بها نور وعمر ومي وجذي نور من شعرها مما ادي الي انفكاك شعرها وهنا وقع الهاتف .
البيج بوص : بتستغفليني يا روح امك وقام بضربها قلم ادمي خدها و مكان اصابعه ترسم علامات حمراء علي خدها الناعم .
ثم اكمل انا لو هموت مش هموت لوحدي .
واخذها من شعرها بعد ان فك وثاقها ونور تحاول الفرار منه ولكن بلا جدوي حتي وضع السلاح علي رأسها وهددها بالتحرك معه .
وفعلا تحركت معه ومي وعمر يصرخون عليه بأن يقتلها وصل افراد الشرطة الي عمر ومي وانصدم مراد وهو يري اخاه لاول مرة بعد عشرين سنة وهكذا أيضاً كان شعور عمر ولكن قبل ان يفكر مراد بأي شئ جذبه صوت مي وهي تقول ببكاء : الحق نور يا مراد الراجل اخدها ومشي وهنا تحركوا كلهم ليجدوا نور والبيج بوص يتحركون في الغابة وهو يحاول الهروب حاصروه جميعاً .
مراد : مش هتستفاد باللي انت هتعمله كدة كدة هتاخد جزائك .
البيج بوص بجنون : بعد كل اللي عملتوا وانت هديته انا مش هموت لوحدي هتموت معايا وهو يضع السلاح علي رأس نور .
نور وهي تحدث مراد : مراد فاكر لما قلتلك اني بعرف اتني رجلي .
مراد وقد فهم ما ترمي اليه : اه يا نور .
نظرت نور الي البيج بزص وقالت : خدت حاجة من الدنيا .
نظر لها بعد فهم ولكن سرعان ما قالت نور : طب خد .
وركلته اسفل بطنه بقوة واحنت رأسها حتي استقرت رصا*صة من مراد في رأس البيج بوص مما ادت انه خر صريعاً في دما*ءه.
جرت نور الي مراد الذي اخذها في حضنه في مشهد مؤثر .
تسريع للاحداث تزوج مراد بنور وقاموا بعمل احتفال كبير جدا شهدته مصر كلها و تزوج ياسين بمي و قمر بزين و اما سلمي فنالت عقابها من مراد و سافرت الي انجلترا وانعزلت عنهم تماماً وبدأت تصبح انسانة جيدة وعزمت علي ان تهتم بالباقي من عمرها وتتمتع به وعندما عدت تزوجت بعمر والذي وجدت فيه نعم الزوج واصبحت سلمي اخري غير التي رأيناها اما عز فتزوج بفتاة في قمة الرقة والجمال تدعي نسرين و عاشوا حياة سعيدة هانئة .
تمت
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية هو مرادي)
..