روايات

رواية معشوقه الأسد الفصل الأول 1 بقلم ريحان الأمل

رواية معشوقه الأسد الفصل الأول 1 بقلم ريحان الأمل

رواية معشوقه الأسد البارت الأول

رواية معشوقه الأسد الجزء الأول

معشوقه الأسد
معشوقه الأسد

رواية معشوقه الأسد الحلقة الأولى

تصحي بطلتنا وهي مزعوجه من صوت اختها كالعاده وهي بتغني ومع انها مش حافظه الاغاني بس بتحب تدندن قامت عشق
عشق بازعاج ــ في اي ي بنتي مالك علي الصبح الناس بتقوم تقول اصطبحنا واصبح الملك لله انتي بتصحي تقولي حمو بيكا ي نااس في اااااي
رهف باصطناع الحزن ــ اااي ي نااس مانتو اللي مش حاسين بالموهبه اللي ربنا زرعها فيا كان نفسي ابقي مشهوره والناس كلها تشغل صوتي في بيتها واطلع اعمل زاي ام كلثوم كده واغني نار الحب واجيب لحاف سرير بدل المنديل اللي كانت مسكاه علشان نعيط انا والجمهور
عشق بضحك ــ انا خلاص فقد الامل انك تعقلي خالص
رهف ــ سبنالك العقل ي اختشي، بقولك اي
عشق ــ خير قولي
رهف ــ صحيت الصبح مش لاقيه الراجل ابوكي راح فين
عشق بحزن علي حالها هي واختها لانهم في اسؤء عيشه وبيضحكو علشان يعدو ايامهم ــ مش عارفه وبعدين هوا مش قالك مدوريش ورايا علشان متزعلوش
رهف بحزن ــ يااااه لو كانت امنا ليس عايشه مكناش وصلنا لكده
عشق…خلاص بقي ي رهف ماما ماتت موتت ربنا
رهف …انتي صدقتي حكايه ابوكي ولا اي فوقي امك اكيد حد قتلها بسبب شغل ابوكي
عشق بزعيق…انتي بتقولي اي مسمعكيش تاني تتكلمي في الموضوع ده سامعه
رهف بصوت اعلي …لا هتكلم ي عشق واول ما هيجي لازم اعرف امنا ماتت ازاي مش كفايه الدنيا عماله تجرح فينا وتعبانا مش كفايه اننا ابونا بياكلنا من الحرام واحنا عرفين وسكتين مش كفايه اننا عرفين ان ده من اكبر المحرمات عند ربنا ومدرين ومكتمين عايزه اي اكتر من كده ده حتي ربنا مقلش كده ي عشق ليه يحصل معانا كده ليه احنا مش زاي اي حد عايش مبسوط وبيضحك ويلعب ليه بس ي عشق ليه احنا مش اي حد عنده ام واب بيطبط عليهم وقت تعبهم ويلعب معاهم وقت فرحتهم ليه محرومين احنا
عشق بعياط علي انهيار اختها …بس خلاص بقي ي رهف بس ي حبيبتي بس اكيد في حل اكيد ي حبيبتي ربنا مش هيسبنا لوحدنا اكيد هينجينا منه ومن ظلمه اكيد بس متعيطيش بقي خلاص ي حبيبتي خلاص
رهف بعياط ــ طيب انا عايزه انزل اشتغل في كليتي
عشق …طيب ازاي انتي عارفه انه قايل الشمس متشفش حد فيكو والا هيموتنا وانتي عارفه ممكن يعملها
رهف …يعني اي هنفضل كده لحد اما نموت
عشق …لا ي حبيبتي مطمنه ان ربنا هيرسلنا حد يرسي السفينه بتاعتنا لبر الامان ان شآء الله
رهف … ي رب ي عشق ي رب
قامت رهف وعشق يتوضو علشان يصلو ويحضرو الفطار قبل ما ابوهم يجي (والله خساره الراجل ده يتسمي اب)
وعلي الساعه 9 كان ابوهم جه من المكان اللي بيتلم فيه هوا واشكاله
سعيد الصخري(هوا اسمه سعيد بس بيقولوه ي صخري لقب العائله) …فينك ي بت انتي وهيا
عشق.…في حاجه ي بابا
الصخري…لا يختي فين اختك
رهف من ورا عشق…في حاجه ي بابا
الصخري …ايوه جايبلكم عرسان
رهف وعشق في آن واحد:نعم
الصخري:مالكو في اي ايوه هجوزكو مش احسن ما اقتلكم
رهف:ايوه طبعا هتقتلنا زاي ما قتلت ماما ولا هتقتلنا بطريقه تانيه
عشق …اسكتي ي رهف عشق خايفه علي اختها
رهف بانهيار…اسكتي ي عشق ده راجل مهندهوش رحمه سرق مننا كل حاجه فرحتنا لعبنا طفوليتنا وامنا وكل حاجه في حياتنا
الصخري:انتي بتقولي اي ي بت ال….. انتي والله لقتلك ي بت…….. وسابها دخل علشان يجيب سكينه
عشق بعياط: خلاص ي بابا هيا صغيره وغلطت بالله علييك متعملها حاجه ي باابا
رهف:اسكتي ي عشق خليه يقتلني وارتاح منه بقي هوا انا اكون اول روح تموت عادي ما هوا متعود علي كده
الصخري بعيون حمراء من الغضب:طيب والله لو قتلتك اكون ارحم ليكي من اللي هعمله فيكي بصي بقي انتي وهي كتب كتابك انتي وهيا يوم الخميس وده مش طلب ده امر ي قمر منك ليها قدامكو يومين تجهزو نفسكو وسابهم ومشي وسط انهيار عشق ورهف
عشق:هنعمل اي دلوقتي كده بختنا مال من كل جهه
رهف …متخافيش هنعمل اللي كنا المفروض نعمله من زمان
عشق باستغراب:هوا اي ي رهف
رهف بتفكير:هنهرب
عشق بخوف:انتي ناويه تخليه تقتلنا مره واحده صح
رهف:مش لو عرف يجبنا يبقي يقتلنا
عشق:طيب هنهرب ازاي وهوا حاطط حرس زاي الحيطه بره
رهف بتدبير:الحل عني بس اعملي اللي اقولك عليه هوا ينزل بالليل زاي كل يوم وهصرف انا واعمل خطتي
عشق:ربنا يسترها علينا
رهف:باذن الله هيسترها وهيقف معانا علشان هوا عارف قد اي احنا محتاجينه
وشغلو يومهم عشق ورهف باي حاجه تبعدهم عن شك ابوهم في تصرفاتهم الغريبه لحد اما حل عليهم الليل جهه الصخري خد بعض رجالته اللي واقفين حرس وساب منهم 2 وخدهم ومشي زاي كل يوم
ي تري عشق ورهف بيفكرو في اي؟
نجي علي الجمب التاني في قصر المنشاويه قاعدين كلا من هانم الجده والحج سليم علي مائده العشاء
سليم:فين العيال ي هانم
هانم:والله ما اعرف اسد ليس مجاش ووعد ليس جايه هيا ومراد هيغيرو وينزلو
سليم:طيب ماشي تمم
لاحظ سليم ان هانم عاوزه تقول حاجه
سليم: في حاجه ي هانم
هانم:ايوه الصراحه عيزاك تخف الحمل شويه من علي كتف اسد
سليم:متخفيش اسد عارف هوا بيعمل اي كويس ومش صغير سبيه يشتغل ومتشليش همهه
هانم:يعني انت شايف كده
سليم:انا مش شايف غير كده
هانم:طيب ي حج اللي تشوفه
علي دخلت مراد ووعد
مراد:هاي ورحمت الله وبركاته ازايكو ي ساده
وعد:اي ده في حد يدخل علي جداده كده
مراد:امل ندخلوا ازاي ي ست العقلين
وعد:تقول اهلا ومرحبا بك عميلنا العزيز
مراد بسخريه علي اخته:ليه داخل فرع فودافون
وعد بضحك:لا داخل شركه اتصالات
سليم وهانم:خلاص احنا فقدنا فيكو الامل انكو تكبرو خلاص
مراد:ليه بس ي هنوم دانا حتي بنحبك
سليم:ولد لم نفسك انت هتخيب(الحقوي ساده الراجل هربان من الترب وبيغير😂😂)
وعد:في اي ي سلوم بقي
هانم:في اي ي بت متلمي نفسك
علي دخلت اسد من الباب
اسد:كل يوم ادخل الاقي الاسطوانه دي شغاله اي مش بتغيرو بدات امل انا
سليم:مافيش سلام عليكم ي اسد
مراد:مختهاش في المدرسه صح ي بيبي😂
وعد بضحك:اكيد متخرج من نفس المدرسه بتاعتي انا ومراد صح
اسد بجمود:وانتوا اكيد متعشين عسل صح
وخلص كلامه وسابهم وطلع وكل واحد منهم قام يشوف شغله واللي وراه
دخل اسد جناحه الخاص بيه وقعد يفتكر حنيه امه عليه هيا وابوه لما كان صغير لقي الفون بتاعه رن باسم صديق عمره وهوا الذراع اليمين لاسد ويحبه بصدق ويشبه لاسد كثيرا اسمه فهد
اسد:اي ي فهد لحقت اوحشك
فهد:لا ي شيخ اعوذ بالله متقلش كده
اسد:طيب اخلص ي عسل عايز اي
فهد.في اوراق عايزه تتختم علشان ننهي صفقتها
اسد:تمم بكره جهزهم ونخلصهم
فهد:تمم سلام
قفل اسد مع فهد ودخل اوضه الرياضه بتاعته لانها هي روتينه اليومي لانه محترف في ابراز عضلاته وصلابه جسده خلص وخد شور بارد وجاي ينام رن فونه
اسد:مين
الامن:اسد باشا في حد هجم علينا بالنار واحنا قعدين ومش عرفين مين دوول
اسد:وانتو قعدين تتفرجو حصل حاجه
الامن:لا ي اسد بيه محصلش حاجه بس عايزين حضرتك تجي تشوف اي اللي حصل
اسد:طيب اقفل انا جاي
لبس اسد هدومه ونزل خد عربيته ومشي راح الشركه ورن علي فهد في الطريق
فهد:اي ي اسد في حاجه
اسد:في ناس اتهجمت علي الشركه اللي في الساحل وتعالا بسرعه
فهد:ازاي طيب انا جاي اهو
ي تري مين ليه يد في اللي حصل لاسد

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية معشوقه الأسد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *