روايات

رواية كان حبا الفصل الرابع والستون 64 بقلم رجوع الأمل

رواية كان حبا الفصل الرابع والستون 64 بقلم رجوع الأمل

رواية كان حبا البارت الرابع والستون

رواية كان حبا الجزء الرابع والستون

كان حبا
كان حبا

رواية كان حبا الحلقة الرابعة والستون

كانت الاستعدادت الخفية على قدم وساق فلقد قرر عقد قرانهم والسفر الى المانيا
اخذ الهاتف هومتوتر ايه يادارين لس ماوصلتيش
متاخرة كد ليه
دارين؛ والله ياحج يس انت للي مستعجل لس
قاطعها لس ايه يادرين امتى هتجهز نفسها وتلبس ماهي الوحدة منكم على ماتلبس فستان لزملها ساعة
تاففت والله انا بسوق اقفل ابل ماعمل مصيبة والكل يتاجل
اغلق هويكزعلى اسنانه بغيظ
انا الغلطان يعني كان لازم ابعث الفستان عندك
دخلت سلوى مبتسمة طب ايه اللي منرفز عريسنا الغالي موتر كد
صباح الخير ياماما دارين لس موصلتش لحد دلوقتي فستان سمر معها
وهي تحاول ان تخفي إبتسامتها ياحبيبي لس بدري على وقت كتب الكتاب احنا لس الصبح
بص كد انا جاي افرجك على هديت العروسة وتقولي رايك فيها بصراحة خايفة لامتعجبهاش وتقول عليها حاجة ميش مدر وقديمة
جلست وفتحت تلك العلبة المخملية الزرقاء
ابتسم بسعادة فهويعرف هذه القطعة النادرة بس دي هدية بابا ليكي
وانا عارف غلوتها عندك
ابتسمت ميش اغلى من حبيبتك إبتسم هويقبل يديها ماانا موصي على شبكة و دارين جبيها معاها
قبلت جبينها بقول هدية لعروسة إبني لخطفت قلبه شقلبت كيان كمان انا نذر وعد ان هقدمها لعروستك وبعدها عروستك تقدمها لعروسة ابنها ودوليك كديعني اثرعائلي
تنهد ربنا يديك طولت العمر وتقدميها بنفسك لمرات حفيدك ضربته على كتفه يعني انا حعيش الف سنة يحبيبي انا
قاطعها يارب تعيش لحدمتجوزيه وتشفي اولادكمان
انا بقول نجوز الود عثمان في ١٧او١٨

 

 

 

ضحكت بقوة يعني جاء وجوزته وخلاص مايمكن تجي بنوة
ضمها اليه تبقا احلى سلوى في الدنيا
قبلة اعلى راسه حبيبي باكل بعقلي حلوى انا ميش عارفة ماجدة هتعمل ايه لوسمعت الكلام داكيد حتنتحر
تكلم بحزن واضح ربنا يهديها ويسمحها
سلوى حتوحشني اوي ميش متصورة انك هتبعد عني الوقت داكله
ياسين؛ ماتجي معايا
سلوى; وهي تبتعد عنه ليه شايفني حماة نكديه وغيرانة ودوري هيبقا ايه ان شاء الله عزول
تنهد انا خايف من ردة فعل سمر لما هقولها هنفضل هناك سنة ميش عارف هتتقبل الامر ولاهترفضه
سلوى; هتثور شوية وبعدين تهدى كمان بعد مدة لماتلقي ملك معها هتقبل الامر
ياسين؛ بمرح ملك وعثمان
ابتسمت وهي تقوم اروح اشوف العروسة وفرجها على هديتي
ياسين ؛ فرجها على شبكة
سلوى; باستغراب ميش لس
قاطعها
طول عمري نفسي تكون شبكة عروستي هديتك كنت فاكر انك ميش هتقدري تقدميها لسمر فشتريت
قاطعته انا عمري مااستخسر حاجة فيك ياياسين وبحب اللي بتحبه وسمردي والله بقت معزتها اكبر من معزت بناتي بس يش ميش في معزتك يا ابن قلبي وحبيب روحي
هتف بمحبة طفل لامه طب ممكن اضمك ياروح روح روح روحي ميش قادر اقوم نظر لرجله اقتربت وضمته بحب
هتف بمشاكسة امام الباب مكسح ميش قادر تقوم بس مستعجل والله شكلكم يبقا مسخرة العريس مجبس رجله وعروسة مجبس ذراعها نفخ اوداجها
ميش هتبطل رخامة ميش عارفة مليكة حبت فيك ايه
نظر في سلوى هويبتسم بتصنع انا جاي اديلك جواز سفرك وراي شغل
سلوى وهي تحمل العلبة مجدد وتغادر عند الباب التقت ماجدة وتالين اخفت العلبة بين طيات ثيبها ونصرفت
شعرت تالين بانها تخفي شيء وستغربت تصرف سلوى فهي عادة لاتهتم لراي احد وتحمل من قوة مايجعلها تناطح اي احد
بدت لها غريبة القت ماجدة التحية ليستدير عاصم ويعيد جوزات السفر لجيبه انتبهت تالين لحركته بسرعة وخمنتانه جواز سفر لكن لمن

 

 

 

تقدمت بينما انسحب عاصم متحجج بانه سوف يرى عمر ويطمئن على والده
اصلي بقالي مدة مشفتش انكل مصطفى عن اذنكم
تقدمت ماجدة بخطوات متلهفة نحوه ازيك ياحبيبي قبلت جبينه النهارد بسم الله ماشاءالله منور ميش كد ياتالين
هزت راسها بموافقة واعاصير تعصف بداخل راسها لاتجد لها تفسيرا
جلست بقرب منه وهي تتودد له بمحبة واضحة بابا بيسلم عليك وبيدعي لك ربنا يقومك بسلامة
نظر ليدها التي تمسدعلى ساقه من فوق الفراش وودلو يركلها بعيدعنه زفر بصوت مسموع فهمت تالين تصرفه سحبت يدها واضافت بعبث منير كان ناوي ينزل يطمن عليك بس الظاهر ان صحة الدكتورة ميش مساعدها والحمل تعبها
رد بجمود كثر خير كل يوم بيتصل يطمن عليا
هتفت بقهر وانا ليه ميش بترد على اتصلاتي ياياسين انا عايز اطمن عليك ميش اكثروطنط سلوى عمل عليك حسار ودقائق اللي بشوفك مفهم بتعدهم عليا بالثانية كان نفسي افضل معاك طول الوقت وسهر اراعيك
ماجدة؛ متدخلة المهم انه كويس
سلوى ماقصرتش طول الفترة اللي فاتت هي بتاراعيه
تالين؛بهدوء بس دادوري ياطنط وهي حرمتني منه
لم يهتم هرتلتها فعقله كان في مكان اخريخترق الجدران ويمر اليهه طيفها لغازل عينه
في شقة احلام
وصلت الى سريرها وتمددت بتعب بمساعدة والدتها وهي تضع بعض الوسادات خلفها ميش عارفة ليه اصرتي تجي هنا كنا رحنا لبيتنا احسن أهوالواحد ارتاح من وشه المقرف اللي ماكلف خطره يجي يسال عليك الحيون بعد اللي عمل فيكي
تنهدت بصوت مسموع كفاية ياماما ميش بيتصل ويطم عليا
صرخت بقهر لا يكثر خير متفضل علينا
انا لومكانك كنت بلغت عليه ودخلت السجن ابن
احلام؛ كمن دخلت اللي قبله ميش كسر لي ضلوعي مقدرتش ارفع شكوى ضده وكنت بتشجعني مارفعهاش
صرخت في وجها هودازي دا ولا اللي عمل شريف زي اللي عمل الحيوان تنهدت بحرقة على الاقل شريف كان عنده عذر واحد مراته بتخون ردت فعله
هتفت بقنوط مقاطعة والدتها انا مخنتوش
ابتسمت بخيبةامل هي الخيانة عندك في السرير بس
لوحت بيدها اروح اعملك لقمة تاكليها انت لازم تتغذي كويس
ماما اتصلي بشريف خليه يجيب لي الولاد
الام دلوقتي افتكرتيهم نظرت فيها نظرات
ذات مغزي فهمتها احلام بسهولة
ولادي ياماما عمري مانستهم من حقي اخذهم في حضني اغمضت جفنيها لتنساب دموعها بالم مهم عوضي
خرجت والدتها وقلبها يعتصر حتى لوكانت انانية وسيئة هي ابنتها فلذة كبدها
خاطبها والدها الجالس في الصالة ازيها دلوقتي
احسن

 

 

هزت راسها بنعم ودخلت للمطبخ تمنع دموعها وهي تتمتم ليه عملت في نفسك كد ليه يابنتي ليه ببدأت تفتش عن الاشياء لاعداد الغذاء الذي لاتعرف ماذ تطبخ نادت على زوجها بعد ان كتبت قائمة بمشتريات التي طلبتها
منه وعادت تنظف في المطبخ بعد الفوضة التي احدثها فيه زوجها ذالك الطفل العاق ربنا ياخذك ويخلصها منك ياقادر ياكريم وهي تنظف لفت انتباهها كيس بلاصتكي ملفوف شدها الفضول له لتفتحه صعقت وهي ترى كمية النقودالتي فيه ضربت على صدرها وهي تولول يلهوي يالهوي جايب الفلوس دي كلها منين يااحلام يالهوي اكيد عمل نصيبة وكبيرة كمان بكت بقهر وضعت يدها على فمها تمنع شهقاتها نظرت في الباب الذي فتح مسحت دموعها ولملمت ذالك الكيس وحملته متجهة الى حقيبتها دست هناك ووقفت ترتجف دخل ذلك المتبجح يدندن فيماهي تلعنه واوصالها ترتجف
زم شفتيه هويرها تنظرفيه بكراهية العالم كلها
اهلاياحماتي العزيزة نورتينا حملت حقيبتها ودخلت للمطبخ تحتضنها وهي تفكر في اي مصيبة وقعت فيها
دخل هويمثل الحزن بطريقة خائبة
ابتسمت بهوان وهي تراه يتقدم
حمدلله على السلامة ياحبيبتي رمى مفتاح السيارة والهاتف وتقدم منها مرغما مقبلا جبينها ولا يهمك ياقلبي بكره تجيبه غيره ودت لوتصرخ في وجهه وتبزق الكلمة التي رمتها تلك الطبيبة الباردة في وجههابكل برودة لكنها قررت ان لاتمنحه فرصة الشماتة فيها بل يجب ان يتعذب معها مثلما تتعذب هي بسببه
همست من خلف دمعوها ان شاءالله
ردببرودهويقف متجه للحمام براحتك ياحبيبتي انا ميش مستعجل لس الوقت بدري بصراحة انا ماعنديش رغبة ابقا أب د لوقتي
نظرت في باب الحمام بكراهية ولا بعده هتدفع الثمن ياحسام الكلب وحتشوف
في المطبخ رصت المشتريات في مكانها وجمعت بعض المهملات ووضعتها في الكيس المزعوم واعادته لمكانه تنهدت بحسرة وهي تنظر لطعام الموضوع فوق النار بشرود
في الاسكندرية
بعد الفحص وتحالين التي اجرتها هايدي اصيبت بصدمة منذ عادت من المشفى وهي تحتجز نفسها في الغرفة التي خصتها لها سحر ولاتوقف عن البكاء

 

 

وبعدين ياهايدي انت بتعملي كدليه كمان خالي من حقه يعرف هزت راسها بنفي وهي لاتتوقف عن البكاء ءانا لازم اتخلص من الجنين داباسرع وقت ساعدني ياسحر سحبت يدها بعنف انت مجنونة عايزني اسعدك تموتيه ليه حتى لابن حرام ميش حساعدك فكراني مجرة دي جريمة ربنا ححسبك عليها ياه ياهيدي انت ايه مابتتغيراش لس منافقة زي ماانت بص في حالة اخوكي وانت وقتنعي مسحت وجهها بعنف ميش كفاية يعني مانش الاوان ترجعي طريق ربنا
بكت اكثر انت ميش فاهمة حاجة يحي لوعرف حيطلقني ميش هيصدق ان دهي تظرب بطنها حصل غصب عني يحي ميش عايزوالد وانا هموت لوخسرته حموت حيفتكر اني خدعته عملت كد عشان الفلوس اوعشان ارغم يفضل مربوط بي
بكت بقوة انا بحبه ياسحربحبه فوق ماتتصوري ميش عايزة اخسره هي تمسد على بطنها بس مستعد اخسراي حد تاني مسحت دموعها خلاص هطلب من الدكتورة تشيل المبيض اوحتى الرحم
سحربغيظ استغفرالله العظيم استغفرالله العظيم انت مجنونة رسمي
خالي ميش شيطان عشان يوافق على عمل زي دا اقتربت منها ورجتها بعنف اسمعني ياهايدي احناعمرنا ماكنا صحاب ولا قريبين من بعض خذيها نصيحة مني اوعي تعمل كد هتندمي حاولي تقنعي خالي خالي رجل عاقل بخاف ربا حتي لوميش قاطعتها يحي محذرني بدل المرة الف وانا والله واخذ احتياطاتي ميش عارفة حصل ازي وقفت انا لازم انزله لازم قبل يحي ماعرف مسحت دموعها ووقفت تبحث عن ثيابها تنهدت سحر اهدي ياهايدي
صرخت في وجهها محدش حاسس بي ماحدش فاهمني
طرق يحي الباب بهدوء
ارتجفت اوصالها فهي تعرف هذه الطرقات
امسكت يد سحر بترجي ارجوكي ياسحر ارجوكي
سحر وهي تاخذ نفسا عميقا وتجهت لباب لتفتحه
اهلا ياخالي اتفضل وخرجت
نظرفيها ثم اوصد الباب
حاولت ان تتماسك وهي تخفي دموعها نظر فيها مطولا فهوبات يقرائها ككتاب مفتوح امامه نظرفي حالتها باشفاق اخذ نفسا عميقا وقترب ابتلعت لعابها بصعوبة همست بضعف ممكن تضمني
ابتسم لها وفتح ذراعيه حاوطت خسره بذراعيها بكت بحرارة تركها تفرغ كل مافي جوفها بصمت مسد على ظهرها وراسها بحنان

 

 

 

همست انا بحبك يايحي بحبك اوي
تحدث برزانة وهدوء لدرجة مستعدة تعملي عشاني ايه
هتفت هي تحرر خسره اللي تطلب مني يايحي جربني
نظر في عينها لمدة من الزمن ثم سحبها وجلس على الاريكة اخذ يدها مقبلا
عارف اني كبير عليكي ياهايدي قد عمرك مرتين ونص كمان ماكنش لازم نتورط في العلاقة دي انا كد بظلمك انت لس شباب محتاجة اللي في سنك لم تتحمل اكثر فوقعت مغمي عليها انخلع قلبه هويراها متهاوية بين يديه حملها بسرعة ومددها على السرير احر قرورة عطرها وسكب منها في يده وضعها يمرها على انفها بلطف
هايدي هايي روحي فوقي ضرب بلطف على خديها
بعد دقائق بدأت تستعيد وعيها مالك ياحبيبتي
بكت والله غصب عني غصب عني يايحي
ضمها اهدي خلينا نروح نشوف الدكتورة
فرت هاربة الى الخلف ميش عايزة
تنهد بسام هايدي هايدي يعني هتعملي زي العيال الصغيرين ابتسم ميش حخليها تديلك حقنة
بكت اكثر
تنهد وهويقترب منها وهي ترتجف خايفة مني ليه بكت فقط
همس في اذنها انا عايز ولد ياهايدي الولد منير طول عمر معاند معايا ومبسمعش كلمتي
جحضت عينها وهي تنظر اليه فكرة انه يختبرها ويحاول ان يتاكد من تصرفاتها
والله ماكنت اعرف يايحي سامحني مسحت دموعها انا انا ميش عارفة حصل ازي ابتسم بينما هي ارتجفت خلاص هنزله بكره لوعايز دلوقتي ميش عايزة غيرك
تنهد هويسحبها لحضنه اهدي يامجنونة اهدي في حد يرفض نعمة ربنا ولا ميش عايزة جسمك يبوز
ابتعدت عنها وهي تمسح دموعها برعشة يحي
هز راسه مبروك ياقلب يحي قبل جبنها انت وخذ فكرة وجشة عني خالص
بس انت ميش عايز ولاد
كور وجهها بين يديه ماكنتش عايز قبل ماحبك وعشقك بس دلوقي عايز منك منك انت عايزهم زي الاوتاد يثبتكي في مداري يمكن تفكيري اناني بس عترفلك ياهايدي انك بقتي اهم ركن في حياتي الظاهر اني معرفتش اربي يمكن ربناادني فةرصة صلح غلطي
ميش هتسبني يايحي قبل جبينها اوعي انت تفكري تبعدي عني ياهايدي لاني حموتك وموت نفسي هنبقو كيلوباترا وانطونيو العصر ماتخفيش حجبلك سم سريع المفعول ميش حية
ابتسمت وهي تضمن نفسها له ميش عارفة امتى حصل كنت بعمل اسكتها وهو يقبل شفتها
همس يمكن لليلة مرقصتي على سحرني لليل ونهار ضحكت بخفوت بس صوتك حلوى يايحي
اتلمي ياحبيبتي احنا ضيوف يلا قومي اغسلي وشك وخلينا ننزل نبشرهم بخبر السعيد
هزت كتفيها بدلال خلني جنبك وفي حضنك يايحي رحتك حلوى اوي
ضحك بخفوت والله

 

 

في غرفة ماجد كان يشتعل نارا بعد ان اخبرته سحر بالموضوع يعني ايه تجهض ماتكنش حامل من الحرام
كمان ايه حكاية ميش عايز منها ولاد يعني الباش وخذها يتمتع بيها بعد مايمل يرميها ميش كفاية انهارضيت بيه كمان بيتشرط عليها
تنفست بصوت مسموع طبعا جي في صفه ميش خالك لازم تحامي له
هزتراسها بنفاذصبر من عصبيته وهي تفكر لوان لسان شل لكان احسن
ياماجدياحبيبي احنا لس معرفناش موقف خالي يمكن يغير راي ويتقبل لامر عادي
ردح بقوة نعم ياختي يمكن ايه لا يفوق لنفسه احسن له لوميش عاجبه يدلها حقوقها ومع السلامة كانت جوازة الندامة
يعني اخذت منها ايه غير البهدلة وقلت القيمة
مطت شفتيها ميش انتم اللي سعيتم لها وجبتم الراجل على ملا وشه كعبلته في الجوازة
نعم نعم كايه ليه ماتكونش اختي بايرة ولاعملها عملة جاي تدار فيه فوقي نفسك وعي خالك ان هو الخسران بكره يجيلها
اللي احسن منه هزت راسها ياماجد ياماجد خلينا نفكر فحل وسط يرضي الكل كمان خالي معه حق يشترط عليها ماتخلفش اختك ميش بتاع مسؤلية وشك انها عايزة تتخلص من الحمل عشان مصلحتها
ماجد;انت ازي تفكري في اختي بشكل دا
طول عمرك حاقد عليها ميش عارف ليه هي عملت لك ايه
حاولت سحر ان تتمالك اعصابها وهي تحدث نفسها ماهي لماتجي سرتها ميجيش ورها الخير ابدا كان مالي انا
نظر فيها انت اللي ميش طايقها يا سحر عمرها ماجابت سرتك بحاجة وحشة بتحب ولادك كانهم ولادها تحرك بكرسيه لشرفة وازاح الستارة هايدي طول عمرها مظلوم من الكل حتى انا استغليت حبها لي ودمرت حياتها كنت بعاملها زي مابتكون سلعة كل مرة ببعها لواحد شوية في الاخربعدتها خالك مقابل صفقة خسرانة عرفتي مهرها كان
ايه ارتحتي لوقتي تحدث بهدوء لوخالك عايز يطلقها حقه ميش همنعه بس تعرض نفسها لخطر عشانه وتحرم نفسها من حقها الفطري لا ياسحر طرقت طفلتهم الباب ودخلت رمت نفسها في حضنه حبيبة بابي
وحشتني
انت اكثر اهوانت الحاجة الوحيدة اللي طلع بها الواحد من الدنيا
يعني بتحبنياكثر منهم
طبعا دي محتاجة كلام خصوص اخوكي الرخم اللي ميش عارف طالع لمين تقيل اوي
نظرت فيهما قصدك ايه
قصده طالع لخاله ياسين بس والله يابابي خاله طيب انت بس اللي مابتحبوش الجمته الصدمة
زمجرت سحر عجبك كد قومي قليلة الادب
ماجد سيبيها ياسحر ماهو اخوكي دمه ثقيل فعلا بكرك طالع له يارتهيطلع له في كل حاجة
ظلت سحر تشطط غيظ من كلماته
طب قوليلي ياعصفورة بابي عمل ايه النهارد
زمت شفتيها معملوش لعنا كلنا مع خالو يحي وبعدين تكلمنا مع ملك وات ساب وخاله كمان كلمها طلع يعرفها
ابتسم هويضمها انا نفسي اتعرف عليها كمان مهو ابن البط عوام

 

 

 

نظر في سحر التي لم تفهم شيئ تتعرف على مين هوانتم كلمت مين ضحك ميش بنت ماجدة خلص
قامت بسرعة اه نسيت خالو يحي مستنك هوطنط هايدي يلا وهي تحرك به الكرسي حلوى اللعبة دي يابابي خلني اجربه لم نخرج
ضحك بالم ماله العبي براحتك بس ربنا لايحوجك له تحرك بقفل الكرسي المتحرك والطفلة تضن انها هي من يحركه
خرج وخرجت خلفه سحر تطلب من الله ان تمر هذه العاصفة على خير
وقفت هايدي لخروج ماجد وهي تحاول ان
تبتسم
ازيك يا هايدي ايه ياحبيبتي حجز نفسك في اوضتك ليه سحبها يحي لتجلس وامسك يدها التي كانت تفرك بها الاخرى بتوتر اخذ ماجد نفسا عميقا هويحاول ان يهدء هتف بمحبة لصغيرة كفاية ياحبيبتي كدا هويقف الكرسي روح تلعبي مع خواتك
حاضر ونصرفت
سحر؛ اروح اطلب لكم قهوة
زفر ماجد بغيظ من هروبها خليكي يا سحر
يحي؛ بهدوء وملامح لاتدل على شيئ خليكي يا سحر لاني عايز تسمعي الخبر معنا
نظر في ماجد ثم في سحر انت اكيد عارفة انه هايدي حامل نظرت في هايدي ثم في ماجد
ماجد؛بتهكم الف مبروك خبر يفرح ولا انت ايه رايك يحي بيه
ضم يدها بين اصابعه
وظل صامتا ايه ياسعادة السفير ميش فرحان
اخذيدها وقبلها
ونظر في ماجد فرحان اوي ياماجد هتبقا خال لاول مرة نظر ماجد في سحرالتي ابسمت وقتربت من خالها مهنئة مبروك ياخالي الف مبروك ياتري انا هبقا بنساله ايه ميش عارفة احد عمته ولا خالته
ماجد مراة خاله ولا ميش عاجبك تكني مرات خاله
يحي هويشرف بس بصحة وعافية
انا عازمكم بمناسبة دي على اكلت سمك لانه هايدي نفسها فيها من ساعات ماصلنا هنا يلا ياسحر جهزي الولاد
انا ماجد هنسناكم بره
نظر ماجد لهايدي مبروك ياهايدي ارتم في حضنه ربنا يتمم لك بخير ياحبيبتي بعد مدة كان في الحديقة
شكر ياايحي بيه عاف ان الموضوع
قاطعه انا سعيد جدا باحساس داياماجد يمكن دي اول مرة احس كد نظر في البعيد وكانه يعود لماضيه شعورجميل جدا بس ياتري هعيش وشوفه بيكبروروح مدرسة ويتخرج
ماجد؛ربنا يديك طولتالعمر لحد ماتفرح بيه
انت ميش كبير لدرجة دي
ضحك بقوة حلوى دي يبقا قولها قدام اختك عشان تفع من معنوياتي ركد الاطفال نحهما بسعادة وهي تمسك يد انت اخيها وتقترب منهملا

 

 

ماجد؛ هايدي طيبة يايحي بيه
يحي؛ تنفع ام حنونة اوي
في المستشفى الصاوى
كانت سلوى تقف امام الباب حين سمعت شاهيناز تجادل سمر
ماهومسير حيعرف ياسمر هي دي حاجة تتخب انا لس عندراي قوليه ريحي نفسك وريحيه ماهوبيحبك يابنت
قاطعتها ميش عارفة اجبهاله الزي يا شاهي
تنهدت
ماهومسير هيعرف اول ماقرب منك
تخضبت وجنتها بحمرت لخجل
سمر؛ ماهولس تعبانة واكيد هياجل الموضوع لحد مايخف الدكتورة فهمتني شويت حاجات
ضحكت شاهي يابنت اللئيمة وانا اللي فكراكي ملاك بجناحات
تنهدت بس الاحسن يعرف منك يا سمر دي حاجة ميش ممكن تستخبا اكثر من كد
شعرت سلوى بان دولا من المياه المثلجة سكب عليها وسوس لها الشيطان اسوء الضنون ظل السؤال يدور في خلها هي مخبية ايه عن ياسين وصلت دارين تحمل حقيبة مخبٍداخلها الفستان كما امر ووهي تري سلوى واقفةالقت التحية وفتحت الباب صباح الخير
دخلت ودخلت خلفها لوى التي تجر قدميها جر وهي تنظر في سمر التي بت سعيدة جدا تعانقها دارين بمحبة بينما شاهي واقفة تنظراليهما بسعادة
رحبت بسلوى اهلا ياسلوى هانم خطر لسلوى ان
تاخذها على جنب وتسألها عماكانت تقصده لكنها تيثت مستحيل هتقول حاجة دي صاحبتها تقدمت من سمر التي وقفت لتحيتها وقبلتها مبروك ياسمر مدت يدها بعلبة شهقت دارين غير مصدقة لا متقوليش اللي في بالي
هزت راسها بتاكيد
ميش مصدقة نظرت لسمر انت ميش عارفة العلبة دي جوها ايه
ابتسمت سلوى شبكة مرات ابني يارب تعجبك انا احتفضت بيها سنين عشان اللحظةدي وضعتها في يد سمر التي قبلتها وهي تحتضنها بحب بينما سلوى كان جزءمنها غائبا مع ذلك بادلتها المحبة
شاهيناز؛ فرجينا كد انا كنت عايزة اتفرج على الفستان بس خلينا نشوف الشبة ااولى
دارين؛ دي قطعة نادرة ماتعملش منها غير عدد قليل جدا وعثمان سافرلباريس وعملها مخصوص عشان سلوى هانم نظرت سلوى لفرحتها تذكرة يوم قدمها لها عثمان في ذالك الوقت دفع فيها ثروت ابتسمت وهي ترى اطياف من ذكرياتها مرر امامها لم نتبه لسمر التي تقدمت منها وقبلت يدها ثم جبينها شكرا ليكي ربتت سلوى بحنان على وجنتيها وهي تقبل جبينها مبروك ياحبيبتي خلي بالك من ياسين ياسن عمره ماحب غيرك
هتفت بخجل ممكن اندهلك ماما زي ماهوبيقولك
ضمتها اليها ممكن ياحبيبتي حاوطت سمر خصرها تتمسك بها وهي تضم نفسها لها ماما من ساعة ماشوفتك وانا جوى الرغبة دي حضنك داي اوي بفكرن بحضن ماا نفس الريحة ونفس الراحة والشعور بامان
وضعت دارين العلبة خلينا نسرع ونجهزك يا حاجة سمر الوقت ياداهمنا نظرت لها وهي تحاول ان تكبت دموعها الله انت شلت الجبس الله كنت محتارة حتلبسي الفستان ازي
انسحبت من حضن سلوى وهي تقبل خدها شاكرة لطفها
امسكت سلوى يدها سمر نظرت فيها سمرببتسامة محبة
خلي بالك من ياسين يابنتي

 

 

 

دارين؛ بمرح ماتخفيش هتنسيه اسمه ميش اسمك بس
لازم
تعيدي برمجته من اول دقيقة
بدأت تغني هي وشاهي
سلوى; وطو صوتكم حد يسمعكم احنا في مستشفى
دارين ؛بتنهيدة آآآ ه لومكناش هنا كنا شععلنا الدنيا و الرقص وغني لحد الصبح اصلك مشفتيش رقص سمر ياسلوي هانم
تقلصت ملامح سمر وهي تتذكر ذالك الفيديواللعين لتنحدر الدموموع من عينها بصمت انتبهت دارين على لماقالته ولولهت يلههههوي هنا قولت حاجة غلط اسفة ياسمر ميش قصدي ربتت سلوى على دراعها ولايهمك ياسمرمسير اللي عمل كد يوقع في شر اعماله وساعته ربنا ياخذلك حقك منه
بكت معرفش ليه بيعمل معاياكدا انا عمري ما أذيت حد مسحت لها دموعها بكفيها بحنان واضح انسي وبتدي من جديد الجاي أحسن ياسين طيب ياسمر معها عمره ماياذيك اوعي تجرحيه اوتخدعيه لانه ميش حمل جراح
نظرت فيها سمر بحيرة
سلوى ؛ جهزنفسك ياعروسة ربنا يتمم لكم بخير وغادرت
اخذت شاهي الفستان يجنن ياسمر يجن بصي الحاج طلع ذوق جنان طلع ماية من تحت تبن
ضربتها دارين على كتفها شاهي انتبه لكلامك
اكيد جاب كم قميص نوم حلون اصل بيموت في لون الاحمر نظرت في سمر التى تنصهر خجلا
هيطلع حلوى اوي خصوص اللون الاحمر ماهوالحاج ناقص جنان معذور
ضحكت بقوة بقولك ايه تعالي قيسي الفستان نشوف عليكي
نظرت سمر للفستان والفرحة تسكن عينها بل تتراقص من مقلتيها
اقتربت من الفستان بخطوات مترددة ولكن فرحة
تلمسته
شاهيناز؛ حلوى
هزترسها بسعادة انا ميش مصدق انا هلبسه
دارين وهي ترفعه اه وربنا اخير مسلسل سمر وياسين حيخلص نهاية سعيدة
ادخلي ادخلي جوي خلينا نشوفه عليكي يلا دفتها لتدخل بعد دقائق كانت تنظر لنفسها بعدم تصديق وهي تضع يدها على قلبها الذ ي نبض بجنون
والله زوق يجنن رفعته ولفت حول
نفسها بس عريان يعني انا متوقعتش يكون ذوق كد طرقت دارين الباب القطعة اللي وقعت منك عضت على شفتها بحرج واخذتها نها من خلف الباب وانا بقول يعني ميش معقول الحج ياسين يشتري فستان فاضح زي دا تحسست موضع العملية وبتسمت ياتري يكون رده ايه مايعرف خرجت تتالق في ذالك الثوب الذي زادته جمالا نظرت شاهيناز؛ لها بذهول مشاءالله ماشاءالله حورية من الجنة
دارين؛ الله اكبر الله اكبر الرجل هيقول على برج اللي فاضل في عقله السلام عليكم رن هاتفا الو اهلا ياحبيبتي لوتاخرتي شوية كنت شفتي حورية نازل من الجنه

 

 

سلوى; تعالي يا دارين خلي شهيناز مع سمر يدوب تلحق تجهز في موضوع عايزكي فيه
دارين؛ باستغراب حاضر
ممكن اصورك ياسمر
شاهيناز؛ اوعي توريها لحاج
دارين؛ الحاج يعمل بها ايه الاصل حيكون معاه
كمان فال وحش لما العريس يشوفها بفستان الفرح قبل الفرح
يلا خليني اصورك نظرت لها سمر وهي تبتسم والله بقيت بخاف من الصور يادرين
دارين؛ انسي الموضوع ياسمر اهورب ضارة نافعة يمكن لومحصلش كدا عمركم مكنتم هتتجوزو سلام اعمل طل خفيفة على المخفي ابن اخوى ورجع لكم
مبروك ياسمر قبلتها وخرجت
شاهيناز؛ والله مجنونة بس طيوبة وزي العسل
في غرفة ياسين
لم يكن مرتاح لبقاء تالين ووالدته ويتمنى رحيلهما باسرع وقت
ماجدة؛ مالك ياياسين ميش على بعضك ليه
لم يعلق نظرت فيه تالين ووقفت عن اذنكم انا ريحه اشوف نتيجة التحاليل للي عملتها
ماجدة خير ان شاء الله
وجدت سلوى وتالين يتحدثا بمجرد ان راوها التزمتا الصمت
تالين ازيك يادارين عني محدش شافك والله وحشتينا
دارين؛ متشكرا ازيك انت عمل ايه
نظرت فيه مطولا الحمدالله ياترى عصام لس ماوصلش لحاجة بخصوص الفيديو
نظرت فيها مطولا ميش عارفة ليه ميش مطمنة لسؤالك ياتالين ماتكونيش خايفة ليوصل لحاجة
اطمني ماوصلش لم يصل اكيد انت اول واحد هيعرف
لم تجبها تالين ولم تعرها اهتمام ونصرفت
ميش نزلالي من زور بنا يسامحكم
سلوى; والله لوفيه حاجة ندمانة عليهاهي تشر لتالين اكيد هي
وصلت تالين الى مكان استلام التحاليل ودخلت اخذتها فتحتها لتصاب بصدمة مما قراته

نظرت في التحاليل بحيرة وهي تخرج من عند تلك الطبيبة دستها في حقيبتها وسارت بخطوات متارنحة شاردة لا تعلم مالذي يدور في رأسها الذي يعج بافكار المتضاربة
وبعدين ياتالين انت إزي وصلت لحد دا
ريحه على فين
دي اخرتها بينماهي افكارها تتجاذبها سمعت صوت عاصم الذي يعطيها ظهره
انا فعلا ميش مصدقا ان الحاج اخير ح يتجوز النهارد ويخلص من مسلسل الدموع والعذاب والدسايس يارب بس تكون سندرلات الحارة تستاهل كل اللي بيعمل عشانها
عمر ؛ انت ليك تشهد وتمشي كمان تعالى ندخل جوى لحد يشم خبر وتبقا حكاية
عاصم بمزح قصدك فرحة واخدها الغراب وطار وطار
عمر ؛ الملافظ سعد
تسمرت تلك مكانها تشعر بان العالم يكاد يضمحل أمامها
يعني ايه
يعني خلاص
ياسين هيتجوز عليا كمان النهاردا لدراجدي الكل كرهني معارض سعاتي مستكترين عليا شويت فرح طب لييه عملت لكم ايه
الكل متفقين
كلهم ضدي ابتسمت من خلف تلك السحابة السوداءالمتراسة على ملامحها
اتريه متوتر وميش على بعضه وست سلوى
اكيد متفق معاه مسحت دموعها بعنف أكيد متفق معه عليا ماهي بينا
بس انا ميش حسكت اهدالمعبد على اللي فيه فاكرني حسكت انتم اللي عايزين تطلع الشر لجوي
سارت بخطى متسارعة نحوى غرفة ياسين
وما ان وصلت حتى سمعت ضحكات دارين وسلوى شعرت بأنها تتسلل لداخل مسامعها كانها سكاكين تخترق قلبها وليس طبلة اذنها مقتت تلك السعادة التي يشعرون بها احست بانه يشمتون فيها بدت ضحكاتهم بالنسبة لها رهيبة هربت من صوتهما تركد بلا وجهة تدوس على دموعها وعلى قلبها الأحمق الذي اوصلها الى هذه الحالة قلبها الذي اتفق الجميع على سحقه بلارحمة لم تهتم لنظرات من حولها ولا لاشخاص التي كانت تصطدم بهم وهي تحاول الهروب بعيد عن اعين الكل لتجد نفسهامرمية على كرسي خشبي متحجر في الحديقة تبكي بقهر يدمي روحها غير ابهة بعيون الفضولين من حولها
في غرفة ياسين
كان عمر وعاصم يدخلان يشاكسانه
عاصم ؛ احنا جينا نجهزك ياعريس والله حتكون حاجة ماحصلتش بعكازتين كمان
نظر فيه بسخط
عمر؛هويبتسم لومحتاجة مساعدة
احنا في الخدمة
عاصم؛ ايه محتاج هوليه غيرنا يلا خلينا نجهزك ياعريس صدقني الكرسي المتحرك كان هيديك منظروهيبة احسن
زمجر وهويخفي ابتسامته ماتعدل كلامك ياعاصم ايه نجهزك أنا داخل الحمام اخرج القيكم اختفيتم
عاصم؛ طب مين حيشهدلك على عقد اقرانك على السندرلا
عمر؛ البدلة جوى يا ياسين لومحتاج مساعدة
ياسين؛ لا شكرا نظرفي عاصم خليه يلم لسان انا من غيرحاجة متوتر
اعصابي
قاطعه عاصم بكركرة قوية طب ليه كل دا نظر اليه بخبث يعني دا مجرد كتب كتاب
هم امضتين بعد الجملة الشهيرة بارك الله لكما وجمع بينكما في الحلال
يعني ماكنش لزملها كل دا خصوص انكم ياحاج هتعيش فترة طويلة زي اخوات
نظر فيه بذهول
نظر فيه بوقاحة ماهي باينة هوانت فيك حيل اشتاط غيظ اخذ قرورة الماءو رمها نحوه التقطها وفر هاربا منه خلاص ياحاج ميش قصدي وفتح الباب وخرج
ياسين واحد وقح
بينما عاصم كان فتح القرورة وبدأيشرب منها الحمد الله انها بلاستك الواحد نجي باعجوبة دلوكان في ايده سكين كان
رمها فيا عادي ابن المجنونة
سلوى; عملت ايه ياعاصم
عاصم؛ ببتسامة كل خير طنط سلوى انا كنت عايز اتكلم معاكي في موضوع خلينا نروح من هنا
✍🏻✍🏻✍🏻💖💖💕💕✍🏻✍🏻✍🏻
في غرفة سمر 👰🏻👰🏻👰🏻
كانت شاهي انهت تجهيزها وهي تبتسم قمر قمر ياروحي بص ياباشمهندسة ميش حورية من الجنة 👰🏻
ابتسمت دارين بسم الله ماشاء الله الف مبروك ياحبيبتي كان نفسي ازغرط بسم انت عارفة الظروف
شاهيناز؛ انا كمان
دخلت سهام وهي تحمل طفلها علىذراعها وملك معهاوبلاهاث الحمدالله لحقتكم كنت خايفة لملحقش اشوفك بفستان الفرح ياسوسو
شاهيناز؛ لوت شفتيها بمصمة الناس تقول مساء الخير سلام عليكم دخل زي القطر
تقدمت سهام بسعادة تحتضنها مقبله سحبتها شاهيناز قبل ان تصل اليها
ممنوع هتبوزي الميكب
سهام؛ بصدمة ايه اللي ممنوع
ضحكة دارين؛ يمكن اللمس
شاهيناز؛ اللمس والبوس واحضان
خليه ترحب من بعيدبوس في الهوي المشاعر بتوصل مابتعترفش بمسافات
نظرت فيها سهام بغيظ وهي ترحب بدارين ازيك يابشمهندسة ممكن تخلي ياسين معاكي
عشان مايبهدلش فستان العروسة
ابتسمت وهي تاخذه ازيك ياحبيبي وحشني موت ياحج ياصغنون انت
سهام؛ طب ممكن نقرب ياست شاهيناز
بينما ملك كانت تحتضنها سمر بشوق وهي تكور وجهها بين يديها طب ليه النظر الحزينة دي ميش احنا تكلمنا وانا فهتك كل حاجة ياروحي
ميش انت بحبي عموياسين نفسك يخف
هزت راسها باجل لترتمي في حضنها بعفوية وبقليل منالقوة تاوهت سمر بينما سحبتها شاهيناز بشيء من القوة حاسبي ياملك حتفتحي جرح العملية
نظرت سمر لها بعتاب بينما سهام ودارين تبادلا النظرات دون تعليق
سمرببتسامة مصطنع اصل الضلع المكسورلس بيوجع
سهام؛ سلمتك هي تقبلها على مضمضة من شاهيناز الف مبروك ياسمر انت ميش عارفة انا سعيدة بلحظة دي قدايه تنهدت
كنت اتمني تجي فظروف افضل خلي بالك من نفسك ياسمر واول ماتوصلي اتصلي بي طمنني عليكي
خلي بالك من جوزك الحاج بيحبك
حتوحشني ياسمر
شاهيناز؛ خلاص ياحاجة سهام هي الوصاية العشرة حفظها صم ماتخفيش
ماهوانا ميش قاعد اعيد الميكب شويت الكحل ومسكرة هينزله حرام عليك ياسهام بقالي ساعة بظبط فيهم
وانت ياست سمر اقفلي النفورة الله يهديكي
هي ساعة زمن استحملها وبلاش دموع كمان ياشيخة سهام ابعدي شوي عروسة ورحتها لازم تبقا حلوى انا جيبالها بارفان باريسي مكلفني قد كد
ابتسمت بس ميش خسارة فيها
سهام وهي تقطب بين حاجبيهاماتكونش رحتي وحشة
شاهيناز ياستي رحتك فل ياسمين كمان بس الظاهر انك ماغيرتيش الحفاظ لسي ياسين
شمت ابنها بس والله ماغيرله ليه كد تكسفني تعالى ياحبيبي اغيرلك
شاهي في الحمام
سهام تامري ياشاهيناز هانم
نظرت في سمر هي تنظر لهن والدموع في عينها
اقفلي الحنفية الله لايسءك
دارين؛ شاهي معها حق النهارد لفرح وبس خلينا ناخذ صورة لذكري كدقبل مايخطفك لحاج دي ميش حيقول ممنوع اللمس دهيقول حظر على طول
شهيناز ؛ ضحكت بقوة ميش بعيد يحرم عليكي انك تسلمي علينا ياسمر
نظرت في سهام الخارجة من الحمام
يبقا قبلني لوقدرتي تحضنها تاني
لوت شدقها ياستي خليه يحضنها هووبوس كمان
سمر؛ بخجل عيب يا ياسهام والله عيب
قلدتها فكرتني بست الجميلة كريمة مختار في مسرحية العيال كبرت وهي بتقول عيب ياسلطان عيب
تعالت ضحكاتهن حتى وصلت للمارة حيث كانت تالين قادمة لاتعلم لماذ لكن صوت مرحهن وفرحهن منعها من الدخول لتتخذ لها مقعدا تترصد كل شاردة وواردة نظرت في الباب بكراهية وتمنت لوبستطاعتها الدخول وقتلهن جميعا بل تمنت حرق تلك السمرحية لتتخلص من صوت ضحكتها التي كانت تدمي قلبها
اضحكي هوفيه حد قدك ماتضحكيش ليه
مسحت دموعها بعنف وهي تنظرلباب الذي خرجت منه سهام وهي ترد على الهاتف بعصبية واضحة ثم عادت لدخال
حملت طفلها انا اسفة ياحبيبتي كان نفسي ابقه معاكي اليوم كله بس محمداتصل وقال ان عمته وصلت من اسكندرية وعايزة تشوف ياسين
قبلتها خلي بالك من نفسك مبروك ياحبيبتي ميش حوصيك على الحاج حطيه في عنيكي
ضحكت الرجل عيان يعي عايزاللي يدلعه
ضحكت شاهيناز هي ودارين ورددت بحماس الود قلبه بيوجه وعايز حد يدلعه
تمايلات يرقصنا جذبتها سهام من ذراعه وهي تتمايل معها بعدان اعطت الصغير لدارين
بعدمدة غادرت سهام
✍🏻✍🏻📖😥🥺
في شقة احلام
كانت والدتها قدجهزت لها الاكل وهي تنظر الى حقيبتها التي وضعت فيها ذالك الكيس
هي تاكد لنفسها بتسأول ياتري عملتي ايه يااحلام تاني واذيتي مين المر دي ربنا يسمحك
جهزت الاكل وصفته لذالك الزوج الجاحد الذي تكرهه حتى وان فرضته ابنتها عليهم فهي ترفض تقلبه كام كانت تود لوتعود لرشدها وتتودد لشريف وتطلب السماح والعفو لكن غرورها دمر بيتها السعيد الذي كان وضعت اخر طبق بعنف وهي تتمني له ا يكون اخر ما يتذوقه في حياته
بالسم الهاري
في داخل الغرفة كانت تنظر اليه وهو يسحب ثيابه من الدوولاب بعنف واضح
انت خارج تاني يا حسام
نفخ بعنف هويسحب ثيابه أيو ولاعند حظرتك مانع فيه وري شغل ماتكىنيش عايزني اقعد جنبك نظر فيها ماانت ماكل شارب نايمة عايزة ايه تاني
احلام؛ عايزة تحس بي
اضافت بعد وصلة من الصمت و
بتعب ميش تعبانة ياحبيبي محتاجة رعاية
نظرفيها ببرود هوانت اول وحدة تسقط عادي الستات كلهم يصل معاهم كد ويقوم عادي منى اختي حصل معها كد كذا مرة وكانت بتقوم بتعمل كل حاجة بنفسها وتهتم بيتها وعيالها
أدمعت عينها على حالها وهي تقول اختك اكيد ميش جرزها اللي اعتدي عليها لحد ماسقطت و
قاطعها بشراسة اهههه هتعمليها لي حكاية ميش قولنا اسفين
ماكنش قصدي ماكنتش في وعي ولاهي الاسطوانة المشروخة دي معلق معاكي وهتفضلي تغني لي فيها كل شوية وتذليني بيها
هتفت بترجي خلاص وطي صوتك ماما تسمعنا لوسمحت ميش كدا
صرخ فيها بلا مبالات متسمع انا أنا في بيتي وحر
بلاش تزعق كد
ازعق زي مانا عايز ويكون في علمك امك دي انا ميش طايقها ولا طايق بصاتها لي واحسن ارجع مالقيهاش
احلام؛ بصدمة انت بتقول ايه دي امي جاي تراعيني وتهتم بي ميش كفاية انها قايم بشغل البيت كله
حسام ؛متشكرين ياستي مستغنين لا تقولي امي ولا امك ميش دا كلامك
ارجع مالقهاش
ماهي ميش احسن من امي في حاجة اللي كل مابتجي تمسحي بكرامتها البلاط ومن السلم ماطلعش واخذثيابه وخرج لحمام ليجد حماته تنظر فيه بحتقار بادلها النظرات ودخل وصفع لباب خلفه تنهدت وهي تنظرلباب الذي غلق في ووجهها وهي تتمتم دهية تاخذك ي اخرتها يا احلام
دخلت وحملت السنية ودخلت بها لبنتها التي وجدتها غارقة في دموعها وهي تتحس بطنها الخالي بالم وحسرة تذكرت ايام الخوالي حين كانت زوجة لشريف كيف كان يرابط.
عند قدميها لمجرد ان تقول. ان
راسها اصيب بصداع كيف كان يدللها يتحسس جبينها يسحر على راحتها حتى الاكل يحضره لها الى غاية عندها
وهي تنظر في والدتها التي دخلت باكل.
ووضعته امامها غزتها الذكريات. وصول الى كيف كان يطعمها بيده هويترجها وهي تزيد في الدلال عليه وفجأة .كل شيئ تبخر ونساب من بين يديها واصبحت تترجي قليل من الشفقة ولم تجدها مع هذا الجاحد الذي اوصلها للهاوية
هي تستحق ماهي فيه
قاطعة شرودها امها
كولي يابنتي ربنا يهديه ويصلح حاله
انا لازم امشي باباكي لوحده اروح اشقر عليه وبكره ارجع اطمن عليكي
وضعت اللقمة في فمها وهي تبتسم لها كولي عشان تشد حيلك وتقومي اوماة لها من خلف دموعها بنعم تنهدت امها بحسرة على ما الات له حالة ابنتهاالوحيدة كيف انقلبت حياتها.
راس على عاقب
✍🏻✍🏻✍🏻✍🏻✍🏻
في المستشفى
كانت تالين تجلس تترصد المكان باعيون حادة تتطيارمنها الشر كحية تلتف حول نفسها
بينما دارين؛ خارجة انا اروح اشوف اهل الضفة الغربية مبروك ياحبيبتي يارب يتمم بخير
ابتسمت سمر بخجل وهي تأمن على امنيتها
بينما دارين خارجة وشريف داخل ملقي السلام
السلام عليكم إزيك يا بشمهندسة
رددن السلام
الحمدلله يا استاذ شريف الف مبروك ربنا يسعدهم
ابتسم بسعادة وهويرى القبول والالترحيب في عيون دارين فيبدو ان احدافراد عائلة ال عمران يرحب بهذه االزيجة الغيرمتكاَافئة الاطراف خرجت دارين مستاذنة بينما ابتسم شريف هوينظر في شقيقته بذالك الثوب الشديد البياض الذي يعكس نقاوة قلبها وصفاءروحيها بدت له كاميرة هاربة من احد القصص الخرافية مع تورد وجنتيها خجلا منه ازدادت جمالا على جمالها ففتح ذراعيه طالب اقترابها لتهرول نحوه بسعادة طفلة
ترقرقت عيون شاهيناز للمشهد وهي تمسح دموعها التي لم تنزل بعد كفاية ياجماعة قطعتم قلبي كمان شويت الميكب تخرب وانا ميش قادر اعيدها دي ثلاثة مرة اعيده
رفع حاجبه ينظرفيها بسخرية وهويهمس لشقيقته غيرانة والله بتتحجج
لوت. شفتيها محدثة صوتا على قوله وعلى ايه مااللي اخذته القرعة تاخذ ام الشعور
تعالي يابت ياملك لما اففرجك على الشبكة اللي جبها الحاج ياسين لطنط سمر بلاش كلمة مام النهارد ليفتكرون ضحكنا على الراجل ودبسناه في جوازة بدل
كركر شريف بقوة جوازة وبدل طب هي فين وضع شقيقته تحت ذراعه اقسم بالله لا هي عارفة معني جوازة بدل معنها ايه تلقيها سمعتها من حد قالها قالت مصطلح استعمل وخلاص
تبسمت بسماجة
وهي تفتح في العلبة لملك التي انبهرت من جمال قطعة المجوهرات التي لم تري مثلها من قبل بريقها خطف بصر الطفلة ماما انا عايزها هتبقى حلوى عليا
شاهيناز
لما تكبري وتبقي عروسة قمر زي طنط اكيد عريسك هيجبلك واحدة زيها
ضحك شريف ماعتقدش فارس يقدر يجبلك ووحدة زيها
نظرت الطفلة الى فستان سمر انا عايزة فستان زي بتاع ماما اكيد يطلع عليا احلى
نظر في شقيقته النسخة التانية منك مختلفة تماما ياسمر ربنا يكون في عون الولد اللي متشعبط فيها ماهواهبل ميش عارف طالع لمي
نظرت سمر في ملك بمحبة ملك طيبة ليس صغيرة على ماتبان شخصيتها
شريف والله البوادر بيانة
بص في العالي مع دلع الحاج ابتسم وصمت
نظر في شاهيناز شاهي يلا ياحبيبتي اوصلك على البيت الولاد ل وحدهم في البيت يدوب اوصلك ورجع اقعد مع سمر شوية قبل ماتسافر
زمت ملك شفتها ببمتعاض يعني هتسافري بجد وتسني لوحدي ركدت نحوها وهي تضم وجهها بين كفايها مقبلة جبينها روحي انت وحبيبة قلبي وعنيا
ميش احنا تكلمنا وشرحت لك الوضع وطنط شاهي فهمتك كل حاجة وطنط داارين اكدتلك اننا حنرجع باقرب وقت هوبس عمو يايسن يخف شوية ونرجع على طول
هزت الطفلة راسها برضى
نظرت شااهيناز في ذالك المبتسم بفرح يلا ياملك
ماجي وفارس لوحدهم
شاهيناز بتبريم كنت اخذتهم عند جدتهم اهوبقالها عوزة
نظر فيها هويبتسم بسماجة ستهم ميش فاضية اليومين دول
رفعت نظرها فيه بسخرية متسائلة ليه ورها ايه متكنش عينوها في وزارة التعليم
رد بسخرية ماثلة قاعدبتراعي في بنتها العيانة
سمر؛ ملها ربنا يقومها بسلامة
تهكمت هي في ردها الله لايسلمها ولا يبارك لهافي صحتها يارب
ملك؛حرام ياطنط شاهي تقولي كدا
قاطعتها بشراسة وعيونها على زوجها
حرمت عليها عشتها ننظرت فيه تتهمه بصمت في نفسها يعني متابع كل اخبارهالس جواك ياشريف طب تعمل فيك ايه اكثر
من اللي عملته عشان تشلها من جواك صنف نمرود كل حاجة ممنوعة مرغوبة ااقول ايه انا اللي جبته نفسي
كان هويقراء مايدور في خولدها بعناية ود لويجذبها اليه يسحقها في عناقا يدحض به كل ضنونها لوتعرف هذه الشاهي ماذ فعلت به ماذاصبحت تعني له
لوتعرف كيف تمكنت منه بطيبتها وعوفيتها فستحوذت عليه بسلاسة وانها محت كل ماضيه وكانه بات مولد جديد ولد على يديها نظرفيها وهي تشطاط غيظا من صمته وكانه يؤكد لها ضنونها
آه
ياشاهي لوتعرفي انه كل الحصاراللي انا عامل عليكي من خوفي لفقدك ميش لاني ميش واثق فيكي نفسي تشيل الجنون لجواكي وترتاحي وتتاكدي اني عمري مارجع لها لوحتى كانت الجنة بين ايدها حختارنارك على جنتها
يعترف انه يبالغ وانه يحاصر من كل الجهات وانه مرات يشددالخناق عليها لكن لاباس ببعض الانانية ففي الحرب والحب كل شيء مسموح هوقرران يحتفض بها لاخر العمر باي طريقة المهم ان تكون بين يديها وهذالجنين يجب ان يثبت علاقتهما ببعض يجب ان ينجب منها اطفال اخرين ليكون كاوتاد يربطونها. به ابتسم بسخرية من سذاجة فكرته ومن هذا الخوف الذي يداريه الخوف من ان تبتعد عنه هي ايضا نظرت شاهي في ابتسامته الساخرة بتهكم وهي تطلق لنفسها الضنون الاثمة
أضافت
ملك تقطع هذالسكون عارفة ياطنط شاهي انت طيبة ميش زيها شريرة هي كانت بتعملنا وحش بتخلي ماما بتشتغل طول اليوم بتقول عليها خدامة
زجرتها سمر بعنف
عيب ياملك
داست ملك على الجرح الذي لايريد ان يشفى نظر شريف في سمر بخذلان
كم كان ضعيفا وينساغ وراءكلام زوجته الحاقدة كان يصدق اكذيبها وييرضي بذل اخته واهانتها كم ظلمها وكم اساءمعاملتها ارضاءلها تنهدبقنوط
لوحت الطفلة بيدها انا ميش بكذب ومبحبهاش وكويس انها راحت بعيد عنا دي كانت شريرة اوي
بتقول كلام وحش عليكي وعلى ماما وحتى عن طنط سهام
ابتسمت تلك الشاهي بنصر فهاهي تجد من يمقت تلك الاحلام اللعينه
بس انا بقول لطنط بلاش تدعي عليا عشان ربنا مايدكيش دعوى شريرة زيها
المدرسة قالت انه كل واحد بيدعي دعوى لاخيه المسلم في ظهر الغيب ربنا يدله دعوى زيها
لوحت شاهي بيدها دابالنسبة لدعوى الطيبةميش الشريرة ياملك
ربنا بحقق الدعوى الطيبة بس
نظر فيها شريف بسخرية
والله
افتي كمان
سمر هي احلام مالها
نظر في شاهي
حصل لها اجهاض
شهقت سمر بخضة ياحرام ربنا يكون في عونها
شحب وجه شاهينازوهي تضع يدها على بطنها بتلاقاءية
اكمل وهويراقب ردة فعل شاهي تم استاصال الرحم
شهقت سمر بخضة ياساتر ربنا يكون في عونها
ابتلعت شاهيناز لعابها بصعوبة وهي تنظر بفزع وخوف لشريف
مبررة
انا ماتمنت لهاش الاذية دي كل اللي انا عايزه هوانها تبعد عننا وتسبنا في حالنا
تنهد وهويلف ذراعه حول كتفها ضامن ايها له هامس لها انا بحبك ياشاهي صدقي بقا
تنهدت وهي تبتسم
خلينا نروح الولاد لوحدهم
هزت راسها بموافقة طب ممكن تستني بره عايزة تكلم مع سمر نظر فيها بمكر هوفيه سر بينكم ميش عايزني اعرفه
ابتسمت فيه حوارنسائي ميش لازم تسمعه
لوشدقه بتهكم يلاياملوكة نستني طنط بره وخرج
ليس بعيد عن الباب كانت تجلس كحية تلتف حول نفسها تترصد
تنتظر بافرغ الصبر اللحظة المناسبة لتنقض على فريستها ببرود تام
خرجت شاهي نفضت عنها سباتها ووهب واقفة ماهي الا ثواني وكانت تمسك بمقبض الباب تحركه ببطء
في نفس الوقت في غرفة ياسين الذي يكاد يطيرمن الفرح هويجلس متوتر ودارين تعدل في ربطة العنق له يابني اهدي انت متوتر كد ليه
ضحك عاصم؛ والله انا كمان كنت بسأله نفس السؤال هوانا ميش فاكر اني كنت كد يوم فرحي
نظر فيه عمر بتقيم هويقول له بجد
نظرفي الساعة انا نسيت متصلتش بنسرين زمانها قلقان
عاصم؛ هوانت ميش مكلمها من نص ساعة لم يجبه وخرج يجري اتصاله
دارين؛ خلصنا اهو قمر ياحاج يس قبلته بحب ميش مصدقة انك خلاص هتتجوز أخير بعد مشورا مارتوني
همس وعيونه على عاصم هي جهزت خلاص هزت راسهاباجل ابتسم طلع الفستان مقاسها
دارين ؛بضبط همست في ذنه طلع يهوس اتسعت ابتسامته
والله زي الحورية
زادت ابتسامته اتساعا
غير النور اللي طالع من وشها
ابتسم اكثر
هامسا يعني سعيدة
جدا
كادت عضلات وجهه تتمزق من كبر ابتسامته
بينما عاصم ينظر لها بتفحص
اضافت بمرح
هطير من الفرح يحاج ازداد ابتسامته هويحمحم بحرج احمم
ميش الوقت تاخر الماذون لس مجاش
نظر فيه عاصم بعيون واسعة
لس فاضل ساعة ياحاج انت اللي اخترت التوقيت
ميش انا. طلبت منك نعمله الصبح انت رفضت. استحمل
وانا يوم كامل معطل مصالحي وقاعد معاك وانت عارف شاهين بيه في رحلة استجمامية مع ميرفت هانم
دارين بابتسامة ماهوممكن تستعجل ياعاصم مادام جاهزين
اخذهاتفه اشوف ربنا يعد اليوم دعلى خير أهي أختك بتتصل ميش عارف عايزة ايه هي كمان
نظرت فيه دارين بضيق وعدم رضى بينما ياسين كان في ملكوت اخر
سلوى التي وصلت للفيلا واستغربت عدم وجود تالين التي بمجرد وصولها سالت عنها
ماجدة وهي نازلة ميش عاويدك تجي دلوقتي ياسلوى خير
وبتسالي عن تالين كمان
سلوى التي حاولت ان تكون هادئة وقررت تجاهل ماجدة وصعدت لجناحها نظرت فيها ماجدة وهي تتسائل ياترى بتخططي لإيه ياسلوى
تالين مرجعتش لحد دوقت ليه
بينما سلوى اجرت اتصال مع يحي الذي رد مباشرة
ايوه ياسلوى ازيك
سلوى الحمدالله يا يحي انت كويس
هايدي كويسة والبيي بخير
كادت ماجد ان تطرق الباب لكنها توقفت عند سماعها تلك الجملة
في المستشفى
كانت سمر تنظر لباب بشرود وهي جالسة تفكر في مايحدث هل حقا ستتزوج ياسين ابتسمت بخجل وهي تغمض عينها بسعادة وهي تمرر يدها بتوتر على الفستان ذوقك يجنن يا حاج مررت يدها على مكان الجرح يعني شاهي معها حق انا اول مانوصل لازم اقوله ابتسمت بهيام ماهويستاهل أديله عمري كله مهماعملت شوية عليه ياتري هيعجبه الفستان مررت يدها عليه برفق عضت على شفتها بتوتر إيه الهبل اللي انا بقوله الصراحة انا متوقعتش البس فستان تنهدت وهي تفتح عينها على حركة مقبض الباب وقلبها ينبض بطريقة متسارعة
ثواني وفتح الباب
صدمة
الجمت الاثنين هبت سمر واقفة ترتجف فهي اخرشخص تريد ان تره الان
تالين
بينما تالين شلتها الصدمة لانها
لم تتوقع ان ترها بهذا الشكل فستان زفاف حرمها منه هي بينما هي تلبس وليس بعيد انه هومن احضره اغلقت الباب بشئ من العنف بعد النيران التي اشتعلت بصدرها معلنة انها ستحرق الكل معها
ظلت حرب النظرات بينها لدقائق تبث كل منهما كرهها لاخرى بكل صراحة لم تقوي سمر على الوقوف اكثر تمسكت بحفة السرير جلست بعدذلك الشعور بوخز الذي كان يحتل جسدها
لتستفيق على صوت تكت المفتاح
ابتلعت لعابها وخوفها
متصنعة الشجاعة فعيون تالين المشتعلة لم تكن تنبؤ بخير
عايزة ايه ياتالين
ابتسمت بسماجة وهي تتفحصها من راسها الى اخمص قدميها
طالعة حاوى اوي بفستان الفرح
ياتري هتتجوزي مين
ياسمر
اخذت نفسا عميقا وهي تنظر فيها سؤال غبي ميش كد
اكيد هتتجوزي جوزي
لم تجب
امم فعلا زوقه جميل وفاجئني ماكنتش اعرف انه عند ذوق في الهدوم الحريمي
لوت شدقها اكيد جايبه هولك من دبي مانا شوفت الفتورة لما كنا في الفندق
اقتربت منها سحبت الكرسي وجلست قبالها تتاملها
بتفحص وبكراهية
رفعت عينها فيها بتحدي اكيد ميش جاي هنا عشان تتاملني ولا عشان تبركي لي
ابتسمت بتصنع
وهي تضع الساق فوق الاخرى بغرور وتكبر
بشوف ايه المميز فيكي عشان يلهث وراكي كد
مطت شفتيها عادي خالص مافيش حاجة مميزة
يمكن تمثيلية البراءة اللي بتمثيلها ببراعة
عايزة مني ايه ياتالين
تنهدت بحرقة انت اللي عايزة مني ايه ليه مصرة طلعي اوحش مافيا ليه مصرة تخرجي الشيطان للي جوي انا ماعملتش فكي حاجة وحشة عشان تاذني كدا
عمري مااذيتك
ليه بتحاولي بكل الطرق انك تدمرني
نظرت فيها سمر بذهول بدت لها كمجنونة
عارفة لو ماكنتش مجودة كان
زماني انا وياسين عايشين مبسوطين ميش بعيد يحبني زي مابحبه عشان احنا شبه بعض في كل حاجة اهتماماتنا تفكيرنا احنا اللي الاتنين اكثر اثنين
متوافقين باعتراف الكل
انا عمري ماكرهت حد في حياتي
زيك
ايوه بكرهك
فوق ماتتصوري لانك السبب في تعاستي انا عمري ماحبيت غير
ياسين ولا
اتمنيت حاجة من الدنيا غيره
نظرت في البعيد نظرت فيهاسمر بتوجس وخوف حاولت ان تخفيه
كنت مستعد اشاركك فيه وعرضت عليه اجي لغايت حاتك وخطبك
بس هوطبعا رفض نظرت فيها بعيون
تقدح شرا
ازي يرضي لك بوضع المهين دوشافه انقاص من حقك بس انا ميش مهم ولا كاني بني ادمة ولا كاني مراته سكتت لفترة من الزمن ثم اضافت عارفة كل داانا أولى بيه
كان من المفروض يكون من حقي أنا
انا كنت موجود قبلك في حياته فيه حاجات كثير
مشترك تجمعنا ذكريات جميلة من نفس مستواه كم شهروهبقا دكتورة كل النجاحات اللي وصلت لها عشان اكون كفَئ ليه عشان يفتخر بيا لما نرتبط
بس ظهورك قلب الموازين مسحت دموعها بعنف مافكش اي حاجة مميزة بس شايفك انت وبس
ميش شايف غيرك
كانك سحراه عملاله طلاسم ميش شايف غيرك حتى في البعد
اشفقت سمر عليها لبعض للحظا ت وهي تراها تصارع في امواج افكارها المتناقضة
كان من المفروض يحبني انا انا اللي فيا كل حاجة محتاجها كمان وجودي في حياته كان هيدفع لقدام كان هيضف له حاجات كثيرة
سمر بس الحب مافهوش المفروض الحب اقداربتختارنا ميش قررات بنتخذها
يمكن انا فعلا
مافيش اي حاجة زي مابتقولي مميزة
بس هواختارني انا من دون كل الموجودين حوليه رغم تكافؤ وتوافق الموجود بين بنهم الحب ميش بيعترف بكل الي تبتقوليه
يادكتورة الحب
ميش محتاج نجاحات وقرب واولوية وتوافق مادي وثقافي الحب محتاج قلوب نظيفة قلوب طاهرة عشان ربنا يزرع فيها نبت طيبة ويرعها
كمان من قال اني ميش هضيف حاجة في حياته من يثبت لك اني ميش هدفع لقدام مايمكن
معايا يحقق اللي عمر ماحققه
ضحكة ساخرة انت بتكذبي وتصدقي
معاكي هيرج مليون ميل لورا معاكي ماعرفش غير
الفضايح و بسببك ياسمر كان حيموت عارف يعني ايه حيموت
تصوري ان ياسين مالقاش حد يتبرع له ومات
كنت حتعيش ازي مع الشعور بذنب و
الندم واحساس انك انت اللي قتلتيه اوعلى الاقل
تسببتي في موته
تخيلي كد لو ياسين مت في الحادثة نظرت في مللامحها المرعوبة
كنت حتحزني عليه كم يوم
شهر سنه بكثير
وتنسي وتبتدي حياتك مع حد تاني ودحقك
بس انا نظرت فيها مطول أنا وإبنه كنا هنعمل ايه من غيره
زلزالا هز المكان زلزل سمر من مكانها رغم محاولتها التماسك
لتهب واقفة وهي تصرخ في وجهها
كذابة
كذذذذابة
😱😱

يتبع..

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *