رواية خلف أسوار القلب الفصل التاسع 9 بقلم سهيلة عبد الجواد
رواية خلف أسوار القلب الفصل التاسع 9 بقلم سهيلة عبد الجواد
رواية خلف أسوار القلب البارت التاسع
رواية خلف أسوار القلب الجزء التاسع
رواية خلف أسوار القلب الحلقة التاسعة
في شركه شوقي…
شوقي: الو يا عمرو تعالي عاوزك
عمرو:….
بعد ساعه..
عمرو:نعم يا خالو فيه حاجه
شوقي: ايوا تعالي..بص انت بقالك كتير مطلعتش اي شغل ووليد اللي قايم بكله مينفعش كدا وبعدين انا دلعتك علي الاخر يعني خليتك تخش طب زي ماعاوز بدل الهندسه وبكدا مش هتساعدني في الشركه لكن شغلنا التاني ملوش علاقه بطب ولاهندسه
عمرو: مش فاهم يا خالي يعني حضرتك عاوز ايه
شوقي: في شغل لينا برا البلد وعاوزك تسافر هناك لمده كدا وتظبط امورنا هناك واحنا كام شهر كدا وهنحصلك
عمرو: وليه مش وليد ماهو مخلص كليته وانا عندي امتحانات وحوارات كتير
شوقي: وليد عاوزه معايا في الشركه لكن انت ملكش في جو الشركه وبكدا وليد مش هينفع هو اللي يسافر وبعدين متخفش كليتك ومحاضراتك وكل حاجه هنظبطها
عمرو: حاضر ياخالو
شوقي : حيث كدا بقا فأنت هتسافر بكرة الصبح
_____________________
في بيت محمود..
نور لنفسها: لا انا حاسه اني اتسرعت هو ايه اللي هببته في نفسي انا لازم اكلمه
نور: الو يا مروان عاوزة اشوفك
مروان بضحك: ايه وحشتك
نور: بطل استفزاز وشوف هنتقابل فين
مروان: طيب البسي وانزلي وبعدين نبقا نشوف هنروح علي فين..
نور : ماشي سلام
_____________________
في بيت منير..
رودينا لنفسها: كدا كل خططي علي رنا فشلت بس مش مشكله المهم انها بعيد عن يوسف
_____________________
عمرو لنفسه: كدا هضطر ابعد عن نور وماشوفهاش لمده ..بس مش مشكله اكيد لما ارجع هلاقيها لسه مخطوبه وساعتها هتصرف
“ورجع يفكر تاني” انا ايه اللي خلاني اشتغل في الشغل المهبب دا ..بس هعمل ايه قدري كدا
وبعدين سمع خبط علي الباب
عمرو : خش
بدور: ازيك يا عمرو ..سمعت انك مسافر
عمرو: ايوا ابوكي مسفرني عشان شغل
بدور: طيب اساعدك في حاجه
عمرو : شكرا انا جهزت كل حاجه
بدور : طيب عن اذنك
..بدور تبقي بنت خال
عمرو”شوقي” وهي في اولي كليه تجارة مع مريم
____________________
في نفس الكافي المعتااد..
نور: مروان بص احنا متعودين نقول لبعض من زمان علي كل حاجه صح
مروان: ايوا فيه ايه
نور”وبدأت تعيط”: انا حاسه اني مش مستريحه
مروان: طب اهدي بس كدا وفهميني ايه اللي مش مريحك
نور: خطوبتنا دي
مروان بحزن: عند حق انا اسف بس خلينا نكمل والله ربنا هيعدلها طب بصي انا مش هخليكي تندمي خالص والله طب صليتي استخارة
نور: لا
مروان: طب صلي وكلميني
نور: حاضر
مروان: تقعدي شويه ولا تروحي
نور: هروح
مروان: طيب بطلي عياط
_____________________
في بيت منير..
رودينا لنفسها: لازم الاقي طريقه الاقي بيها يوسف
_____________________
في بيت محمود….
نور: مروان يا مروان
نور : انا صليت واستريحت
مروان بفرحه: ازغرط ياخواتي..يلا نخرج
نور: ماشي
_____________________
يوسف: ها يامروان ايه الاخبار
مروان: انا ونور فل ورنا قريب اوي هنفرح بس انت بس متظهرش خالص الكام شهر الجايين دول
يوسف: حاضر
_____________________
في بيت عبدالرحمن
رنا: بابا انا مش مستريحه لايهاب
ولاء : يبنتي انتي متعاملتيش معاه اصلا
عبدالرحمن:مامتك عندها حق
_____________________
في الشركة…
محمد بدهشة: هو انتي؟ انتي بتعملي ايه هنا؟!
اسراء: ايه!! دا مكتبي انت اللي بتعمل ايه هناا..
محمد: لاا مبدهااش بقاا انا رايح لاستاذ ابراهيم
اسراء : وانا كمان هروح
……
محمد: يا استاذ ابراهيم البنت دي داخله مكتبي وبتقول انه بتاعها
اسراء: لا دا بتاعي
ابراهيم: هي السكرتيرة مقلتلكوش انكوا انتو الاتنين في مكتب واحد
محمد بصدمه: نعم دا اللي هو ازاي يعني!!
ابراهيم: اهو كدا بقا ومش عاوز نقاش في الموضوع…ويلا علي مكتبكوا
في مكتب اسراء ومحمد…
محمد بعصبيه: بت انتي دا مكتبي وانا الي اتحكم هنا في كل حاجه
اسراء وبكل برود: هو انت ماسمعتش استاذ ابراهيم وهو بيقول ان دا بتاعنا يعني زيي زيك
محمد بغيظ: صبرني يارب
اسراء: بس بقا مش عاوزة دوشه عشان اعرف اشتغل..
محمد لنفسه: رفدك هيبقا علي ايدي
____________________
مروان: تحبي تروحي فين
نور: مش عارفه ..ودينا اي حتة وخلاص
مروان: الكافي
نور: لا زهقت منه بصراحه
مروان: طب تروحي فين
نور: خلينا نلف بالعربيه وخلاص وافتح البلوتوث عشان اشغل اغاني
مروان: ماشي فتحته اه
مروان: ..بقولك ايه رأيك نروح نلف لفه كدا نشوف فيها العفش وكدا ونبدأ نجهز دول ست شهور بس
نور: ماشي يلا
_____________________
يوم جديد ….
شوقي: هبقا اكلمك يا عمرو واتابع معاك الاخبار اول بأول
عمرو: ماشي يا خالو
بدور: خلي بالك من نفسك
عمرو: حاضر
وليد: هبقا اجي كل فترة كدا زيارة ليك متقلقش
عمرو : ربنا يخليك ليا يا اخويا
عمرو باباه ومامته توفوا لما كان عنده١٥ سنه في حادثه ومن ساعتها وهو قاعد مع خاله وعيال خاله وهما بيعتبروه اخوهم الثالث وشوقي مراته توفت من ثلاث سنين ..
_____________________
في الشركة..
محمد ” وهو بيخش المكتب”: يااستاار
اسراء : ايدا الجو بقاا خنقه كدا ليه
محمد: ايه دا المكتب ماله بقا كئيب كدا ليه!!!
اسراء: نينينينيي
محمد بعصبيه: بت انتي جو الاطفال دا مش عاوزه تقعدي هنا يبقا تسكتي وباحترامك
اسراء بعصبيه : لا بص بقا اولا انا محترمه وغصب عن اي حد وثانيا بقا المكتب دا بتاعي زي ماهو بتاعك وجو الاطفال دا انت اللي عامله مش انا..
محمد: انا برضو
اسراء: انت اللي مش طايق وجودي وعمال تجر شكلي بأي طريقه
محمد “وهو بيضيق عينه”: خلاص من هنا ورايح انا في حالي وانتي في حالك
اسراء: استابينا ..بس اللي يغير كلامه يبقاا ايه
محمد بعصبية : خلصانة ماشي
اسراء: انت في حالك وانا في حالي..
محمد: ماشي
_____________________
في شركه شوقي..
شوقي : ها يا وليد ايه اخبار الشغل
وليد: تمم اوي وفل بس هنعمل ايه في شركه اي ام دي
شوقي: لا فكنا منها الفترة دي لحد ما عمرو يخلص الشغل اللي برة دا يرجع كدا وبعدين نبقا نشوف هنعمل ايه
وليد: طيب انا هروح مكتبي عاوز حاجه
شوقي:لا شكرا
_____________________
في مكتب وليد..
وليد: خشي يا رودينا عاوزك
رودينا: نعم
وليد” وهو بيمسك ايديها” برضو كدا متسأليش عليا
رودينا ” وهي بتسحب ايدها جامد” : لو سمحت يا استاذ وليد احنا اللي بينا شغل وبس
وليد بخبث: وماله شغل شغل !!
_____________________
محمود كان قاعد في مكتبه وفجأة لقي مروان ونور داخلين عليه
محمود باستغراب: مروان ونور في نفس الوقت …ايه فيه حاجه
مروان: بص ياعمو انا عاوز اكتب كتابي علي نور
محمود : بسرعه كدا
مروان: ياعمو كدا احسن صدقني وبعدين نور معندهاش مانع
محمود : بس انا عندي انتوا لسه مكملتوش شهر خطوبه
مروان: لا كملنا وياعمو كدا احسن
محمود: طب انت قلت لاهلك
مروان: ايوا وموافقين
محمود: ابرهيم مقاليش ! ازاي!!
مروان بضحك: اه مانا عديت عليه قبل ما اجيلك
محمود بضحك: يبني هي هتطير فيه ايه
مروان: ونبي ياعمو بقا ونبي ونبي ونبي
محمود: خلاص ماشي بطل زن
مروان: لولولولوي
مروان: يبقا خلاص يوم الخميس الجاي
نور: ايه اسبوع بس يا مروان
مروان: متخافيش هتلحقي
نور: طيب
مروان: طيب ياعمو هاخد نور ننزل نجيب الفستان والبدله ونبقي نروح عاوز حاجه
محمود: لا يبني شكرا
_____________________
في بيت سلمي
احمد: يلا يا سلمي عشان منتأخرش ع الدكتور
سلمي : حااضر اهو انا نازله ياتيتا
سهير: ربنا معاكي يبنتي
عند الدكتور
احمد: ها يا دكتور فيه امل للعلاج
الدكتور: اه فيه.. خليكوا واثقين في ربنا وان شاء الله خير
احمد بفرحه: متشكرين اوي يا دكتور “وخد سلمي ومشي”
_____________________
في المول..
مروان: الفستان دا هيبقا حلو اوي عليكي
نور: ودا كمان حلو اوي
مروان: بس دا احلي والله
نور: طيب خلاص نجيب دا
_____________________
في النادي …
ايهاب: ياحبيبتي الحوار دا كله فاكس اصلا
دنيا:….
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية خلف أسوار القلب)