رواية معاناتي الفصل الثالث عشر 13 بقلم يارا
رواية معاناتي الفصل الثالث عشر 13 بقلم يارا
رواية معاناتي البارت الثالث عشر
رواية معاناتي الجزء الثالث عشر
رواية معاناتي الحلقة الثالثة عشر
المجهوله: قولتلك كل ما تكون حزين هكون هنا معاك …..
عمر: انتي؟!
المجهوله: اهاااا انا …. ايه كنت مستني حد ولا ايه
عمر: لا انا بس مكنتش متوقع بس اشوفك هنا النهارده …..
المجهوله بضحك: اهااااا طيب ….. بس حابه اقولك حاجه انا شوفتك من شويه وانت معاك بنوته قمر خالص ……
عمر بصدمه وغضب: بجد ازاي شوفتينا وسمعتي اي
هي بضحك: أهدى ياعم في أي مالك متقلقش مسمعتش حاجه انا بس شوفتكم وانتو ماشيين
عمر براحه: طيب كويس
هي بضحك: اي كنتوا بتقولوا كلام سر ولا كلام حب مش عايزني اسمعه ….
عمر وهو بيحاول يغير الموضوع: مش ناويه تقوليلي اسمك برضو؟
هي بضحك: انت بتحاول تغير الموضوع وانا هعمل نفسي مش واخده بالي ….. عموما يا سيدي انا اسمي نور …
عمر: بجد اسمك نور ….. اسمك جميل اوي
نور: ميرسي جدا ……
عمر: اي السبب بقى أنهم سموكي الاسم دا …
نور: مفيش يا سيدي ماما كانت بتحب الاسم دا وشافت أن مهما كان الطريق مظلم وفيه شوك ووجع انا هكون النور دا سواء في طريقي أو في طريق اي حد هدخل حياته …… اعتقاد غبي مش كدا ….
عمر: بالعكس مامتك كان معاها حق لانك فعلا هتكوني النور في حياه الناس كفايه أنك اصلا النور في حياتي ومعاكي بنسى الهموم وبضحك من قلبي …..
ابتسمت نور بخجل …..
عمر بصدمه مصطنعه: اي دا اي دا انتي بتخجلي كمان ……
ضحكوا الاتنين ….
عمر بضحك: حاسس براحه بعد ما عرفتك دلوقتي اقدر اموت مرتاح …..
نور بضحك: كل دا عشان اسمي ….
عمر: هو انتي فاكره نفسك حاجه قليله ولا اي اوعي تستقلي بنفسك …..
ضحكت نور: بجد بحب وجودي معاك جدا بحس اني احسن واحده في الدنيا وكمان بنسى الدنيا وما فيها …..
سكتوا الاتنين وبصوا للبحر
نور بدأت تبص ل عمر تاني وتقول لنفسها: معقول هحبه ازاي وانا شوفت في عيونه واحده تانيه ….. ازاي ….. انا لو حبيته يبقى بكسر قلبي بأيدي ……
قطع كلامها صوت عمر: أي مالك سرحانه في أي ….
نور: هاا لا مفيش بس لازم امشي ….
عمر: طب اديني رقمك ….
نور وهي بتجري : المقابله الجايه …..
عمر لنفسه: مجنونه اوي بس جميله ومفيش زيها ……. اي دا معقول هحبها …..
عند هناء ……
هناء بصدمه: انت؟!
الشخص: أي مالك يا حبيبي
هناء: اي اللي جابك هنا يا آدم وعايز مني اي …..
آدم: اي مش وحشتك يا قاسيه …..
هناء بحزن: انا برضو اللي قاسيه اصل انا اللي سبتك في مكان متعرفوش ومشيت اصل انا اللي جرحتك وسبتك متنمش ….. ااااااه قاسيه اصل انت اللي بقيت من كتر التفكير دماغك مش متحمله وبقى الصداع رفيقك ….. انت عارف اصلا مين قاسي على التاني ….
آدم بكسره: انا اسف يا حبيبي….
هناء قطعته: تعرف يا آدم كنت مستينه منك الكلمه دي يومها ….. كنت مستنياك تقولي اسف ليكي على كل اللي عشتيه ….. اسف أن حبك الاول خذلك بس انا هفضل جانبك ….. هفضل سندك و ضهرك ….. كنت بنام جنب التليفون يا آدم مستنيه منك مكالمه وكنت بموت من القهر لان كل ما الفون يرن ميكنش انت ……..
انهارت هناء ….. وادم مقدرش يمسك دموعه ونزلت غصب عنه …..
آدم: انا اسف يا عمري اوعدك عمري ما هبعد عنك …..
هناء بكسره وتعب: آدم ارجوك سبني انا محتاجه شويه وقت لوحدي …..
طلعت هناء البيت …..
سعاد: مالك يا حبيبتي ….. و آدم كان تحت ليه …..
هناء مردتش كانت في عالم تاني زي ما يكون تايهه مش لاقيه نفسها …….
سعاد نزلت دموعها على حالة بنتها اللي بقت زي الليل اللي مستني قمر ينوره ……
عند آدم ……
آدم رجع بيته وبيقول لنفسه: انا اسف يا هناء انا جرحتك كنت لازم اقف معاكي بس انا بجد كنت حقير اوي ….. انا اسف و اوعدك لو اختيارك البعد انا هحاول بكل الطرق اني اكون صديق ليكي ومجرحكيش تاني ابدا ( كان بيتكلم صورة هناء )
و دخل اوضته وهو بيقول: كان نفسي اوريكي بحبك اد اي انا معلق صورك لاني مش قادر افارقك من ايام الجامعه وانا شايفك ملهوفه على عمر اللي مش عاملك قيمه بس انتي عندي بالدنيا كلها ومش هجرحك تاني ابدا زي عمر وهكون ضهرك وسندك …. اوعدك يا راحة بالي …..
عند عمر على البحر …..
عمر طلع المذكرات وبدأ يقرأ فيها تاني ……
ربنا بدأ ينتقملي من احمد …..
اول حاجه خسر في شغله كتير لدرجه انو بقى مديون لطوب الأرض …… انا صح مش شمتانه فيه بس حاسه بلذه انتصار لأن ربنا بيحقق العداله ديما ……
بس رغم دا كله كان احمد قوي مش بيستسلم كان مش بيحسس حد باللي فيه ….
وفي يوم كان هابي قاعد في الجنينه روحت قعدت معاه
هابي: اي يا ملكة البيت اخيرا خرجتي …… كنتي مستخسره فينا نشوف وشك الجميل ده ……
هي: شكرا بجد يا هابي انت ديما اماني وسندي في البيت دا بجد بحب وجودي معاك ….
هابي: اكون سندك وامانك لما احررك من سجنك دا و اخد حقك من اللي ظلمك وقتل روحك وضحكتك …..
حسيت من كلامه زي ما يكون ربنا بعتلي المنقذ واللي هينتقملي في هابي بجد بتمنى اني مفترقتش عنه …..
هي: كفايه بس وجودك وانك بتقويني يا هابي ….. المهم مش ناوي تقولي اسمك اي برضو ……
هابي بضحك: هفكر في الموضوع ……
كان يوم جميل بالنسبالي قعدنا نضحك انا وهابي وهو بصراحه مسبنيش الا لما ضحكت كان أول واخر واحد يهتم بضحكتي …… ولحد دلوقت انا بضحك بس عشان هو قالي ( طول ما انتي بتضحكي الدنيا هتنور وكل حاجه هتكون جميله زيك وانا هكون مبسوط وحاسس وسامع ضحكتك )
بس في اليوم دا احمد رجع وشافني معاه ……
احمد بغضب: الله الله يا ست هانم تحبي اجبلكم اتنين لمون كمان ……
هابي بضحك: لا واحد واتنين شاليمو واحنا هنشرب سوا
انا كنت مراقبه ملامح احمد اللي كان غضبان اوي ومش قادر يعمل حاجه ل هابي ….. ف شدني من شعري ولسه هياخدني ….. هابي مسك أيده ….
هابي بغضب وجديه: لو قربت منها أو عاملتها بوحشيه تاني اوعدك هيكون اخر يوم في حياتك …..
انا منكرش فرحت اوي لاني فعلا لقيت سند و ضهر ليا وقتها مكنتش اعرف اني بغرق في حب هابي ……
بعدها احمد ساب ايدي ….
احمد: ماشي يا ابن اخويا هنتواجهه …..
بصراحه انا محستش بنفسي في الوقت دا الا وانا بحضن هابي جامد …….
هي: بجد شكرا انت بجد منقذي ……
هابي بصدمه بيحاول يداريها : انا مش هخليه يأذيكي ولا يعذبك لحظه كمان كفايه اللي عشتيه لحد كدا ……
وبعدين روحت اوضتي ونمت لاني كنت تعبانه اوي
وصحيت على لمسة حد وهو بيلمس جسمي وفجاه قطعلي هدومي ومسكني من وشي جامد …..
احمد بغضب: بقى هو فاكر انو هينقذك مني أو هبعد عنك لا دا انتو بتحلموا …..
حرفيا من كتر الالم اللي حسيت بيه مكنتش قادره اصرخ …… اغتصبني بوحشيه زي كل مره …… بس الفرق ان المره دي دخل هابي وضربه جامد لدرجه أغمي عليه …..
منكرش اني كنت مبسوطه اوي لما شوفته كدا بس زعلت اكتر لما دخل هابي وكنت حرفيا كل هدومي متقطعه ….. وشاف جسمي المتشوه من كتر الضرب …… وشاف اد اي انا بتعذب مع الحيوان دا ازاي ……
هابي: مكنتش اتمنى اشوفك في الحاله دي ابدا …. انتي ازاي عايشه في العذاب دا …. انا مكنتش اتخيل اشوفك كدا ….. بجد انا لازم أعلمه درس مينسهوش …..
انا حرفيا معرفتش انطق ب ولا كلمه …. اخد هابي احمد ومشي وانا فضلت قاعده على السرير اللي غرقان ب دمي من كتر التعذيب وجروحي اللي اتفتحت تاني فضلت كدا للصبح لحد ما فوقت من صدمتي على صوت ناس بيزعقوا ……
لبست ونزلت اتصدمت لما شوفت ………..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية معاناتي)