روايات

رواية حين تقع في الحب 3 الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم ندى علي

رواية حين تقع في الحب 3 الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم ندى علي

رواية حين تقع في الحب 3 البارت الرابع والعشرون

رواية حين تقع في الحب 3 الجزء الرابع والعشرون

رواية حين تقع في الحب 3 الحلقة الرابعة والعشرون

ادهم بصدمه :ياسمين
ياسمين بتوتر :انا … انا مقدرتش اشوفك بتموت واسيبك مع ان اللي عملته فيا كان يستاهل ان اموتك بيدي بس دا ولا طبعي ولا تفكيري
ادهم وهو لسه في صدمته :انتي جيتي هنا تاني برجلك ليه يا ياسمين
ياسمين بدموع :تقدر تقول ان مليش مكان غير هنا مليش حد اروح ليه تقدر تقول اتعودت علي كل حاجه انت بتعمله رغم انها بضايقني
ادهم :قربي
ياسمين قربت والدموع ماليه وشها
ادهم اخدها في حضنه بقوة وبحب وبشتياق :وطول ما انتي هنا وانا هحميكي بروحي ولا عمري هقصر معاكي في اي حاجه
ياسمين :ولا حتي هتزعلني
ادهم باس راسها :اللي بيحب مبيزعلش حبيبه يا ياسمين بس عندي سؤال
ياسمين بستغراب :سؤال ايه
ادهم :تقبلي تتجوزيني
ياسمين بدموع حضنته :اقبل
**************

 

 

 

في منزل انتصار
سلوي كانت قعده في قوضتها
سلوي بتفكير :هو قالي روحي وانا هاجي افض الموضوع دا طب مجاش ليه طيب افهم كدا ايه ياربي همووت من التفكير
(الجرس رن )
سلوي بغيظ :طيب دا وقته بالله وقامت لبست شبشب وطلعت فتحت
سلوي بصدمه :احمد
احمد ببتسامه :ايه مش هدخل ولا ايه الحكايه
سلوي بعدم صدق :انت مش احمد مش بعيد تكون عم سعد بتاع السوبر ماركت وانا من كتر التفكير شوفتك احمد ماهو مش معقول هيكون جي يطلقني وفي ايده علبة شوكلاته
احمد بغيظ :بتشوفيني في عمك سعد بتاع السوبر ماركت يا سلوي يا خسارة علبة الشوكولاته والله
سلوي بستوعاب :يعني انت احمد بجد
احمد بصوت عالي :يحماااااتي شيلي بنتك عني الساعه دي
انتصار جت علي صوت احمد :اتفضل يابني نورتنا ادخل
احمد دخل وقعد في الصالون انتصار لسه هتقوم علشان تقدم الضيافه احمد مسكها
احمد :بصي انا مش غريب علشان الرسميات دي انا جي اعتذر علي المده اللي سبت سلوي فيها هنا وجي ارجعها بيتها
سلوي مش مصدقه اللي هي بتسمعه وفتحه بؤها
انتصار بحب :عارف انت ابن حلال والا واحد غيرك ومراته عملت عملة بنتي دي كان قتلها ولا عرفنا عنها حاجه
احمد :خلاص يام عمر نقفل الصفحات السودا دي
انتصار بحزم :قومي يا ساوي جهزي حجاتك علشان ترجعي مع جوزك
سلوي بفرحه :حمامه ودخلت علي قوضتها بفرحه شديده واحمد وانتصار ضحكو عليها واناصار فضلت تعتذر من احمد
*****************

 

 

 

في غرفة محمد
محمد كان بيكلم يمني فديو
محمد :بس انتي مضايقه ليه برضو النهارده
يمني بغيظ :انا مش مضايقه انا بس تعبانه
محمد :طيب ايه سبب تعبك دا في ايه
يمني بغضب :يعني انت كلمت بابا حددتو معاد الفرح ولا حتي جيت وقولت ليا واتفاجئ ب بابا بيقولي الفرح الخميس الجي دا زاي دا
محمد بغيظ:وهو انا مش اتكلمت معاكي وقولت انا خلصت الشقه وانتي قولتي وانا كمان خلصت جهازي وقولتلك بدام خلصنا يبقي نستنا ايه
يمني بغيظ:برضو دا مش مبرر انك تروح تكلم بابا من غير ما تقول ليا
محمد بغضب :يمني انا مش ناقص اقسم بالله هو ايه اللي اقولك هو انتي مش عرفه اننا هنتزفت علي عينا ونتجوز
يمني :انت بتزعق ليا ليه دلوقتي
محمد بغضب :علشان كلامك يعصب ويحرق الدم
قاسم من البلكونه :وطي صوتك يا ميدو وصل لاخر الشارع
محمد بغضب :اسكت يلا انت
يمني :فرجت علينا الدنيا اهم حاجه تكون مرتاح
محمد بغضب :يمني اظبطي ايه مرتاح دي انتي كمان
يمني سكتت

 

 

 

محمد :بصي علشان خطري متقوحيش معايا لما نكون بنتخانق علشان انا اكره ما عندي ان حد يقاوح معايا
يمني :اومال ابقي اعمل ايه لما الاقيك بتزعق فيا
محمد :سيبيني اهدي وبعدها هسكت
وفضلو يتكلمو لحد ما نامو علي نفسهم
*****************
في شقة نورهان
عمر وهو في الحمام بيتشطف وقافل الستاره :بس يا ستي والحيوانه سلوي ولا اتكلمت ولا قالت انهم متخانقين من بعض
نورهان وهي وقفه قدام الباب بتاكل شبسي وفرحه قعده في العجله بتاعتها :بس سلوي يمكن خافت تقولك او يمكن هما مكنوش زعلانين اصلا
عمر :لالا كانو متخانقين كنت كل ما اتصل باحمد الاقيه يكنسل مفكر ان انا عارف
نورهان :عمر ما علينا بالقصص دي كلها المهم انا عوزه اكل اكله بس مش عرفه هي ايه
عمر لف الفوطه حولين وسطه وطلع :طب ما تكلي اللي انتي عوزاه
نورهان :عاوز اكل اندومي وعليه جبنة رومي ايه رايك
عمر بستغراب:اكل الصين بتاعك دا روحي كلي لوحدك وانا عوزه اكل اكل بيتي طبيعي انا عرفه
نورهان قربت من عمر بتهديد :هتاكل معايا الاكل اللي انا هاكله يا عمر
عمر :وماله الاندومي حلو ودخل علي الاوضه

 

 

 

نورهان بصت علي فرحه :وانتي يا دبدوب هتكلي ايه هتكلي معانا اندومي هااا وفضلت تزغزغها وفرحه تضحك
عمر بصوت عالي :ان كنتي هتعملي اكل اخلصي الساعه 12 وعاوز انام
نورهان بصوت عالي :علي فكره بكرا الحمعه وهنسهر
عمر :طب اخلصي وحسبي احسن توقعي الميه علي فرحه زي المره اللي فاتت
نورهان دخلت الاوضه ليه كان بلبس:انت مش زي كل الازواج ليه المفروض توديني مصيف انشالله توديني جمصه حتي
عمر بستفزاز :ماهو لو طلعنا فعلا هنروح جمصه
نورهان :ايه دا بجد استني لما اقول لنور واعرف العيله يجو معانا
عمر :يخرااابي علي دي بنت تعالي يا ماما مصيف ايه اللي هنروحه واختك لسه ولده وفرح محمد الخميس الجاي اعقلي يا نورهان
نورهان بتفكير :ايوااا يا عيني نسمه لسه ولده ودخلت علي المطبخ
***************
عند نور وغسان
نور بصت علي غسان لقيته غرقان في النوم وحبيبه نايمه علي صدره وعاصي واسر نايمين
نور راحت اخدت حبيبه غسان صحي
غسان :في ايه

 

 

نور :متقلقش هنيمها في سريرها بس انت انقل عاصي واسر
غسان قام وعدل عضلات رقابته وكتفه وشال اسر براحه نيمه في سريره وغطاه وهكذا عاصي وراح علي اوضة النوم لقي نور طالعه من الحمام
غسان قرب منها حضنها :روحيييييي اللي وحشااااني
نور باست خده :انت كمان وحشني اوووي
غسان غمز ليها :طب ايه هتيجي
نور بضحك :روح نام يا روحي مينفعش
غسان كشر :اوعي تقولي اللي بالي بالك
نور راحت نامت علي السرير :بالظبط
غسان :اللهم ما اني لا اسألك رد القضاء ولكن اسألك الطف فيه وراح نام جنبها
غسان وهو بيحضنها:يعني الا ما احضنك الامر يحلو شويه
نور بوجع :غسان ارجع شويه ورا ضهري وجعني اوووي
غسان بعد شويه :كدا كويس
نور يتذمر :ايواااا
غسان بحيره :نور انتي لما بتصحي ضهرك وجعك ومصدعه وجسمك وجعك ايه شعورك
نور بضحك :بغمض عيني واقول يارب اكون بسنن
غسان ضحك عليها وشدها لحضنه ونام
******************

 

 

في منزل سلوي واحمد
سلوي كانت وقفه في الحمام متوتره ومش عرفه السبب
سلوي بتوتر :عو في ايه انا متجوزاه مش اول مره يعني علشان اخاف واتوتر كدا
احمد خبط علي الباب :سلوي انتي مطوله جوا انا عايز انام
سلوي بعفاويه :ماتنام
احمد بضحك :اطلعي يا حببتي ادخل اغسل وشي الاول
سلوي فتحت الباب واحمد اتصدم من شكلهااااا كانت لبسه قميص نوم ابيض والروب بتاعه
احمد بتوهان :اوبااااا شكلنا هنعيد من جديد
سلوي بخوف :هتعيد ايه من جديد
احمد مسك ايدها وباسها برقه :كل حاجه
سلوي بتوتر :ايوااا زي ايه
احمد شد ايدها وقعدها علي السرير وحط شعرها ورا ودنها :انتي خايفه ومتوتره ليه لو انتي مش حبه عادي خلينا ننام الاهم راحتك
سلوي بكسوف :مش حكاية كدا حكاية ان انا .. يعني …
احمد بهمس :بس انا مش عاوز اسمع اهدي خالص وانا معاكي اهو واخدها واحده واحده حتي تغلب علي خوفها وتوترها
******************

 

 

في الصبح بدري حوالي 8 الصبح
نور صحيت علي وجع بطنها الشديد دخلت الحمام وطلعت لكن الوجع زي ما هو حاولت تقوم تعمل حاجه ليها بس مقدرتش من الوجع صوتت
غسان بقلق قام عليها جري :نوووور بت في ايه مالك وشالها حطها علي السرير
نور بعياط :بطني بتوجعني اوووي يا غسان مش قادره
غسان اهدها في حضنه :بس يا حبيبي اهدي وانا هعمل ليكي حاجه تريح بطنك بس ارتاحي انتي
نور بعياط :انا عوزه نعناع بسرعه
غسان راح علي المطبخ وعمل النعناع وفضل لحد ماغلي وراح ليها
غسان حط النعناع علي الطربيزه اللي في الغرفه وراح ليها :نورر حبيبي قومي يلا علشان تشربي النعناع
نور قامت ومسكت الكوبايه وفضلت تشرب فيهااا بتعب جامد :الساعه كام علشان ننزل
غسان :لاء ارتاحي النهارده مش نزلين
نور :لاء يا غسان مين هيساعد ماما ونورهان لازم انزل
غسان بحزم :وتمشي تتوجعي تحت يقوليلي مراتك مالها اقولهم معلش يا جماعه مراتي عندهاا **** علشان كدا مش قادره تمشي يولع الشغل وتولع كل حاجه نامي وارتاحي وبليل ننزل نعد شويه
نور ريحت ضهرها علي السرير :طيب وطي صوتك علشان حبيبه لو صحت مفيش فيا حيل امشي بيها خطوه
غسان :ادخلي نامي شويه علي ما اشوف كام قضيه علي الاب
نور هزت راسها واتعدلت ونامت وغسان مسك الاب توب بتاعه وفتحه واتصدم من المتظر اللي شايفه
غسان بغضب :……
تفتكرو ايه اللي غسان شافو خلي عصبيته كدا ؟؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حين تقع في الحب 3)

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *