Uncategorized
رواية قضية نسب الفصل السادس 6 بقلم آية عامر
رواية قضية نسب الفصل السادس 6 بقلم آية عامر
![]() |
رواية قضية نسب الفصل السادس 6 بقلم آية عامر |
رواية قضية نسب الفصل السادس 6 بقلم آية عامر
رضوي: مش قبل م يكتبها ب اسمه ي ماما.. حازم ده مش مضمون.. اخاف يرمي البنت في الشارع..انا م صدقت ان خطتي نجحت..
اتنهدت رضوي وبصت لأمها بحزن..
رضوي بتعب: مش وقته بقي الكلام ده ي ماما..
سلوي: عارفه انه مش وقته بس انتي لازم تيجي معايا مهو انا مش هسيبك هنا لوحدك.. وانا كمان مبقتش قادره اعيش لوحدي.. وحازم نبقي نتصرف ونخلي حد يراقبه..
رضوي بحزن: حاضر ي ماما..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في المساء…
عند سليم..
سليم: يلا ي عمر.. هنمشي سواا..
عمر: اي!!
سليم: هنمشي سوا.. مهو انا مش هسيبك.. الصراحه مش ضامنك وحاسس انك هتروح تسكر تاني..
عمر: ي ابني مش انا اديتك كلمه.. وبعدين انا لسه عندي شغل..
سليم: يبقي هستناااك.. هو الإجتماع بكره صح؟
عمر: ايوه بكره..
سليم: طيب..
عمر بخبث: الا قولي ي سليم.. انت لقيت هاجر ازاااي؟
سليم بغيره: بتسأل لي؟؟
عمر: بسأل عادي يعني ي سليم؟
سليم: موضوع حازم هو اللي وصلني ليهاا..
عمر: ازااي يعني مش فاهم؟!
سليم: يعني الشقه اللي حازم قاعد فيهاا هي في الشقه اللي قصادها علطول..
عمر: ازااي يعني.. اي الصدفه دي؟!!
سليم: مش عارف.. انا بردو حسيتها غريبه.. بس بقول يمكن هي مجرد صدفه فعلا..
عمر: طب ي سليم قوم انت روح.. انا هخلص بردو واروح علطول.. متقلقش..
سليم: عمتا لو روحت هعرف ي عمر..
عمر بضحك: حاضر ي ماما سليم..
سليم: ابو تقل دمك ي شيخ..
عمر: تسلم ي حبيبي.. تعال كل يوم..
سليم خرج من المكتب وعمر رجع لشغله تاااني.. وهو بيفكر في الصدفه الغريبه اللي جمعت هاجر وسليم…
لحد م تليفون مكتبه رن..
أروي: عمر الحقني…
عمر بخضه: مالك ي أروي.. فيكي اي..
أروي: اخلص ي عمر.. الحقني.. شكلي كده هولد..
عمر بصدمه: بتولدي.. طب استني انا جايلك..
عمر خرج بسرعه من مكتبه لمكتب اروي اللي كان قريب منه ولقاها فعلا تعبانه..
عمر: وده وقت تولدي فيه ي أروي..
أروي: وانا هظبطها ع المنبه ي روح امك انت كمااان..
عمر: احترمي نفسك..انا قصدي انتي لسه في السابع..
أروي: هتقعد ترغي كتير ولا هتوديني مستشفي.. اخلص ي عمر مش قادره بجد…
عمر: طيب.. اتسندي عليااا..
أروي: اااه.. مش قادره ي عمر.. كلم معتز ي عمر.. كلمه يجي يشوف نتيجه افعااااله..
عمر بضحك: مش عارف كان عقله فين..اروي انا كده هضطر اشيلك..
أروي: شيل ي عمر وبطل رغي امك ده..
عمر: انا هساامحك بس علشان حالتك دي…جوزك لو عرف ان انا شيلتك هيقتلنااا احنا اللي الاتنين..
أروي بتعب: ده انا اللي هقتله واشرب من دمه بس لمااا اشوفه..
عمر بخوف: اروي..انتي كويسه..
عمر حطهااا في العربيه ولف وركب..وسااق بسرعه..
عمر: الو..معتز..مراتك بتولد..
معتز بخوف: اي طب هي فين..هي كويسه..
عمر: انا واخدهاا ع المستشفي اهوه..قابلنا هنااك..
معتز:حاضر انا جايلكم..عمر خلي دكتوره هي اللي تمسك حالتهاا..
عمر: وهو ده وقته ي معتز..
معتز بغضب: اااه وقته ي عمر…
عمر: حاضر ي معتز متقلقش انا كنت هعمل كده..
أروي بدموع: مش عايز توصل اي رساله ل رحمه..
عمر بحنيه: متقوليش كده..انتي هتبقي كويسه..وهتجيبي بنوته زي القمر..
اروي: شكراا..
عمر: شكرا علي اي ي بنت الهبله..انتي زي اختي..
اروي بتعب: والله م عارفه اشتمك ولا ابتسم ولا اتف في وشك ي عمر..
عمر بضحك: لا تقومي معايا علشان وصلناا..انا مش قادر اشيل ي اروي انتي تقيله اووي..
اروي: الظاهر اني هتف في وشك بجد ي عمر..
عمر شالهااا ودخل بيهاا للمستشفي والممرضين قابلوه وخدوهاا علي اوضه العملياات..
عمر: عايز دكتوره ست..
الدكتور: حضرتك دي ولادتهااا مستعجله..مش وقته..
عمر بغضب: انا قولت كلمتي..عايز دكتوره ست حالا والا هقفلكم المستشفي دي..
جت دكتوره وانقذت الموقف..
الدكتوره: تمام ي فندم..متقلقش انا اللي هولدهاا..
عمر: ماشي..
عمر وقف بره خايف وقلقااان..لحد م وصل معتز..
معتز: هي عامله اي دلوقتي..
عمر: في العمليااات ي معتز..خير بإذن الله..
بعد فتره خرجت الدكتوره…
الدكتوره: مبروك جالك بنت..والمدام كويسه…
عمر بإحراج: انا اخوهاا..معتز جوزهاا عمتا ي دكتوره شكراا ليكي واسف علي اللي حصل..
الدكتور: ولا يهمك..الف مبروك..
معتز: الله يبارك فيكي ي دكتوره..انا عايز اشوفهاا..
الدكتوره: هما دلوقتي هينقلوها لأوضه عاديه وتقدر طبعاا تشوفهاا..
معتز: والبيبي..
الدكتوره: هيجيبوه علي هناك بردو..بعد اذنكم..
معتز وعمر راحوا علي اوضه أروي..ومعتز قرب منهاا..
معتز: الحمد لله علي سلامتك ي حبيبتي..
أروي بتعب: بنتي فين..عايزه اشوف بنتي ي معتز..
معتز: هيجيبوهااا..
الممرضه: خلاص جيبنااهاا..معتز اخد البنت من الممرضه وبصلهاا بحنيه..
معتز: ي حبيبتي..شبه ماما اوي..
أروي بخضه: رجعوهااا..رجعوها مش عايزااهاا..
معتز بضيق: هي بقت كده ي أروي..
اروي: معتز هو انت متبت في البنت كده ليه هاتهاا شويه..
عمر: هتسموهاااا اي!
اروي شالت البنت علي ايديهاا وبصتلها بحنيه..
اروي: رحمه..هسميهاا رحمه..
عمر بدموع: يبقي كده ضمنت ان بنتك هتبقي زي القمر..
معتز بضحك: انا بنتي قمر في كل احوالهااا..
عمر بضحك: طب هروح اسأل الدكتوره هنقدر نمشي امتي..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مريم: متأكد ي حازم..يعني انت لو رجعت والدك بجد ممكن يحرمك من كل ميراثك..
حازم: عارف ي مريم..انا هشتغل ومش هخليكي محتاجه حاجه..
مريم بغضب: انا مبفكرش كده..انا قصدي عليك انت..
حازم بضحك: بس اهدي بس..بابا كل اللي عايزه مني اني ابقي مسئول وده اللي انا هحاول اعمله يبقا مش هيحرمني من حاجه..غير انا هروح الشركه وهشتغل..
مريم: بص ي حازم انت كنت عايز مساعدتي..انت بترجع تاني لبيت باباك يبقي كده انت عملت اي..بتحط نفسك في نفس العالم اللي كنت فيه زماان..
حازم: خايفه..ومش واثقه فياا..
مريم: اسفه ي حازم بس دي الحقيقه..
حازم: مريم..انا مش بس بحاول اني ابقي شخص مسؤول وبيشتغل..انا بحااول اني اظبط علاقتي مع بابا..وعلاقتي بيكي و ب فريده..
مريم بحزن: ومش حاسس انك ناسي حاجه..
حازم: اي هي!!!
مريم: انك تلاقي والده فريده مثلا!!!
حازم بتنهيده: حاضر ي مريم..اول م نرجع هدور واحاول اعرفهاا…
مريم: وبعد م تعرفهاا..
حازم: متسبقيش الاحداث الله اعلم هي مين..واي اللي ممكن يكون حاصل معااهاا..
مريم بضيق: طيب..
حازم: مريم حاولي تثقي فياا..
مريم:انا اسفه ي حازم بس انا فعلا مش مصدقاك ومقتنعه تماما انك عايز تسكتنا انا ووالدك وخلاص..وهترجع تااني لكل اللي كنت بتعمله..
حازم بحزن: معاكي حق متصدقنيش بس ارجوكي اديني فرصه احاول فيهاا..
مريم: ماشي ي حازم..علشان ابقي عملت اللي عليااا…
حازم: طب عاوز منك طلب..
مريم: اتفضل..
حازم: عايزك تعلميني الوضوء والصلاه..
مريم:………….
حازم: سكتي لي..انا فعلا مبعرفش اصلي..هتعلميني ولا لا..
مريم: حاضر..هعلمك..بس هتصلي بيا امام..
حازم: علميني بس واحنا نصلي سوا علطول..
مريم: مااشي..
حازم: طب قومي يلا هساعدك نجهز حاجتناا..
مريم: يلا..
مريم وحازم بدأوا يجهزوا حاجتهم..
حازم: مريم!! هو انتي مش فاكره حاجه تانيه عن اهلك..
مريم: فاكره شكل ابويا وشكل امي كماان..فاكره ان كان في مشكله حاصله في البيت وقتهاا..مشكله كبيره..وبابا كان دايما بيزعق..ويبصلي بغضب..وفاكره جملته.
حازم: اي هي..
مريم: كان وقتها بيقول..ادي اللي خدناه من خلفه البناات..
حازم: واي المشكله اللي كانت حاصله وقتهاا..
مريم: مش فاكره..
حازم: ومش فاكره اي حااجه تااني..
مريم: لا فاكره اهم حااجه..كان عندي اخ اكبر مني..
حازم: طب فاكره حاجه عنه..
مريم بضحك: مش فاكره غير اني كنت بقوله ي سمكه..
حازم: اي..لي..
مريم بضحك: والله ما فاكره..
حازم: انتي عارفه ان ضحكتك حلوه اوي ي مريم..افضلي اضحكي داايماا..
مريم بكسوف: طب..انا هروح اشوف فريده..
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
هاجر: يعني خلاص هتمشي بكره..
رضوي: ماما مصره ي هاجر…
هاجر: هي معاها حق..مش انتي دايماا كنتي بتقولي انك بتحبي تقعدي مع مامتك اووي..
رضوي ببكاء: بس انا مكنتش اعرف اني بحب بابا كده..ولا ان فراقه هيوجع اووي كده..
هاجر حضنتهااا..
هاجر: اهدي ي حبيبتي..ادعيله بالرحمه الليله اول ليله ليه ف القبر..ادعيله ان ربنا ينور قبره ويثبته عند السؤاال..
رضوي: ي رب..ربنا يثبته ي رب ويغفرله..
هاجر: علفكره انا كمان مسافره القاهره بكره..
رضوي: لسه مصممه ع اللي ف دماغك..
هاجر: ايوا ي رضوي..خلاص قررت..
رضوي: يبقي هتيجي تقعدي عندي..
هاجر: لا انا كلمت البنسيون وحجزت اوضه هنااك..مش عايزه اتقل عليكوا..
رضوي: اي اللي انتي بتقوليه ده ي هاجر..تتقلي اي وهبل اي انتي هتيجي معانا..
هاجر: لا ي رضوي..سبيني براحتي معلشي..
رضوي بغضب: هو اي ده..
هاجر: ومتقوليش قدام والدتك وتحرجيني..
رضوي بضيق: طيب..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برج علي النيل..شقق فخمه..في اعلي دور..
دخل سليم لشقته..
سليم بحزن: فيلا اي دي اللي اقعد فيهاا..ده الشقه دي حااسس اني همووت وانا عايش فيها لوحدي ومحدش حاسس بيااا..
داده سعاد: بتقول حااجه ي ابني..
سليم بخضه: في اي ي داده..قولتلك ادي اشاره قبل م تتكلمي..اي الغموض ده ي داده..
داده سعاد بدموع: سليم انت جاي البيت بدري..وبردو امبارح جيت بدري..
سليم: ااه ي داده خلاص مش هسهر واجي سكران تااني..
داده سعااد زغرطت..
سليم: بس ي داده الله يخليكي هتلمي النااس عليناا..
داده سعاد: فرحااانه ي ابني ربنااا يهديك ي رب..عقبال ي رب م اشوفك عريس ي رب..
سليم بإبتسامه: ااه قريب ي داده ان شاء الله..
داده سعاد زغرطت تااني..
سليم بضحك: ورحمه امي انا غلطان اني قولتلك.. هتلمي عليناا الناااس..
داده: فرحاانه ي حبيبي فرحاانه..
سليم: طب انا جعان ي داده في عشا ولا اي..
داده سعاد: ي لهوي بس كده.. احلي عشااا لاحلي سليم..
سليم: ربنا ي رب يخليكي لياا وميحرمنيش منك ي رب..
داده: اعيش بس واشوف عيالك ي حبيبي..
سليم: انتي خلصتي من حوار الجواز دخلتي في العيال.. روحي ي داده اعملي العشاا قبل م يجرالي حاجه..
داده سعاد: ان شاء الله عدوينك ي حبيبي.. ثواني والعشا يجهز..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عمر: اهلا وسهلا بيكي في بيتك ي احلي مامي.. استريحي..
معتز بغضب: اتلم ي ابني بقي..
عمر: ي عم انا بجاملهاا…
معتز: متجاملهاااش ي سيدي..
أروي: بس انتوا الاتنين انا مش فايقالكو..
عمر: خدي بنتك اهي انا مااشي..
أروي: عمر انت اتقمصت..
عمر: اتقمصت اي.. انا جعان وانتي اكيد معندكيش عشااا..
أروي: ده انا عندي صينيه مكرونه بالبشااميل انما اي حكاايه..ادخل سخنهاا في الميكرويف وكل..
عمر: الله انتي جيالي في نقطه ضعفي ي أروي.. بس مش هينفع انا اتأخرت..اديها لمعتز غلباان بردو..
معتز: اي ابني الكرم ده.. انا همووت من كرمك ي حبيبي..
أروي: هي ماما مجتش كل ده ليه..
نشوي: انا جيت اهوه ي حبيبتي حقك عليااا… بس والله م عرفت غير وهما جايين من المستشفي قالولي..وبعدين ده مش معادك خالص..
أروي: اللي حصل بقي ي ماما..
نشوي: م توروناا عرض كتافكوا انتو الاتنين.. خليني اعرف اقعد مع بنتي..
معتز: انا هروح أكل المكرونه البشاميل..
عمر: طفس..
معتز: انت مش كنت متأخر ي ابني..
عمر: بقولك اي بقي انا غيرت كلامي ومتأخرتش وهاكل المكرونه..
عمر ومعتز اتسااابقوا علي المطبخ.. وفتحوا التلاجه وعمر شد الطبق بسرعه..
معتز: طب اقولك حاجه بقي انا اللي شاري الميكروويف ده ومش هتسخن فيه..
عمر: انا اصلا بحبهاا ساقعه..
معتز: ساقعه زيك بالظبط..
عمر: متغاظ عارفك يلا مننا متغاظ..
معتز: عمر.. انا جعاان اكلني معااك..
عمر: صدق صعبت عليااا.. هات شوكه وتعالي..
معتز: انت اللي صافيلي..انت صاحبي وزميلي..
عمر ومعتز وقفوا الاتنين في المطبخ ياكلوا وبيناغشوا ويهزروا مع بعض..
عند أروي..
أروي: ي ماما خلي ولاد الطفسه اللي برا دول يسيبولي حته مكرونه..
نشوي: مكرونه اي دي اللي تكليهااا.. انتي لازم تتقوي.. انا هقوم اعملك فرخه ولازم تكليها كلهاا..
أروي: اي ي ماما هو انا هحارب..ولا اقولك انا محتاجه اتقوي فعلا..
نشوي: بس انتي عارفه ي أروي.. بنتك هتبقي شبه حماتك…
أروي: ي ماما هي ليهاا اي شكل دلوقتي.. والنبي متقوليش كده..
نشوي بضحك: والله مجنونه..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عمر روح لبيته واول م دخل اتصدم من اللي شافه..
عمر بصدمه: مااامااا..وبااابا..
صفاء: عمر..انت جااي بدري لي كده..
عمر: جيت علشاان اشوف بنفسي الخيااانه..
ماجد: ي ابني اسمع مننا مش كده..
عمر: خلاص ي بابا..مفيش اي كلام يتقال ده انا شايفكم بعنيااا وانتو..وانتو بتاكلوا سمك..
صفاء وهي بتحاول تكتم ضحكتها: سامحنا ي سمكه..قصدي ي عمر..مش قصدناا..
يتبع……
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش