روايات

رواية وجوه العشق الفصل الرابع 4 بقلم عائشة الكيلاني

رواية وجوه العشق الفصل الرابع 4 بقلم عائشة الكيلاني

رواية وجوه العشق البارت الرابع

رواية وجوه العشق الجزء الرابع

وجوه العشق
وجوه العشق

رواية وجوه العشق الحلقة الرابعة

مروان قام وقف بصدمة و رهب:ـ اي … انتي بتقولي اي يا دكتورة هو اى كلام و خلاص دا مستحيل مستحيل
الدكتورة قامت بحادة:ـ مروان اخر مرة تتخطى حدودك معايا سامع و انا بقول كدا بحكم شغلي و مهنتي و خبرتي في الطب مراتك مريضة نفسيا و مش بس كدا.. يا ابني الموضوع اكبر من كدا بكتير مراتك وصلت لمرحلة خطيرة جدا خطر على نفسها و الي حواليها
اتنهدت بهدوء:ـ عارفه انك مصدومة و انك مش ناقص بس لو سكت عليها صدقيني هتندم و ذنبها في رقبتك اميرة في حالة صعبة جدا و للأسف هى مش حاسه بكدا لان في المرض دا بالتحديد المريض أو الشخصية التانية بتبقا مسيطرة عليه في وقت معين و حبة حبة اميرة هتختفي و هتظهر الشخصية التانية و لم الشخصية دى بتظهر بيتلغي الوعي تماما صاحب المرض دا بيبقي مش داري بنفسه ولا تصرفاته أو سلوكه انا اسفة عن اذنك
الدكتورة مشيت مروان قعد و مسح على وشه بحزن و ضيق:ـ كنت ناقصك انتي كمان لا بس مستحيل مستحيل واحدة بالهدوء دا تطلع مريضة… ما تتحر.ق ولا تغور في داهية ان شاء الله تموت… انجح زى اكرم هو مش من سنك بص ناجح في حياته ازاي بص اكرم شاطر ازاي يبخت امه و ابوه بيه انت انت فاشل يا مروان هتعيش و تموت فاشل حتي البت الى حبيتها وافقت بيا بسسس علشان توصل لاكرم و انا الكوبري بينهم.. و الى كنت بقول غلبانة و خرس طالعت داهية اي الحظ دا انا عايش مت.عذب و اكرم اخر راحة مروان يشتغل و يط.فح المرار و اكرم باشا مقضيها هو انا وحش اوي كدا ااانا عملت اي لكل دا ليييه لييييه حرام حرااام
فوق في اوضة مروان اميرة قعدة على السرير مغمضة عيونها
فلاش
اميرة بدموع:ـ والله العظيم ما اعرف والله العظيم ما عملت حاجة انا مظلومة يا بابا
صالح رمها في الارض و بقا يض.ربها بقدم.يه:ـ اه يا كدابة و الى عيني شافته كانت اي طب والله مانتي شايفة الاس.فلت و مفيش تعليم زيك زي الكرسي انتي هنا خدامة سامعة
مسك.ها من شعرها تانى و ضغط عليه:ـ سااامعة شوقية ارمي البت دى في البدرون يا خسارة تعبيي خسارة فيكي كل قرش صرفته عليكى
مشهد تانى
اميرة بضيقة:ـ استغفر الله العظيم.. ممكن تبعد عن طريقي يا كابتن
شهاب:ـ مانا بعيد اهو .. انا بحبك
اميرة ببرود:ـ والله العظيم لو ما مشيت من قدامي ل اكون مصوته و لمة عليك الناس
شهاب ببرود:ـ صوتي هقول واحد و حبيبته
اميرة كانت هتمشي شهاب مسك ايديها:ـ انا بحبك اديني فرصة ليه مش عايزة تفهميني
اميرة اتوترت و مصدومة فجأة كف نزل على و.شه:ـ دا علشان نسيت نفسك و انك بتتكلم مع مين .. اعتبرني اختك تمام
اميرة مشيت بسرعة و غضب
باك
فتحت عيونها بهدوء قعدت قدام المرايا مسكت فرشة الشعر و بقت بتلعب في شعرها بشرود مروان فتح الباب و دخل من غير ما تحس بصلها بهدوء و حيرة عكس الغضب و الخوف الى جواه:ـ … اميرة ، اميرة
اميرة فاقت من شرودها و بصتله و وشها هخلي من التعبير:ـ نعم فى حاجة يا استاذ مروان
مروان اقترب منها ركع على ركبته بص ليها و قال بتوهان:ـ انتي مين مين بالظبط
اميرة بهدوء و عدم فهم:ـ انا مين ازاي مش فاهمه حضرتك كويس شكلك تعبان ، احم اقصد من الضغوط و كدا بتحصل و ليك حق تسال انا مين يعني اتجوزنا بسرعة
اتنهد بهدوء و اترسمت على وشها ابتسامة:ـ انت طيب اوى يا مروان حقيقي انا محظوظة بيك
مروان بدون واعي:ـ طب لو خيروك بيني وبين اكرم يعني لو قالوا ليكي اختاري واحد بينهم اقصد بينا هتختاري مين
اميرة بهدوء:ـ اااه لو خيروني ممم انا معرفش اكرم مش شوفته ممم صحيح بتابع اخباركم من النت بس انش.دت ليك اكتر معرفش ازاي ذات يا استاذ مروان كل واحد له مميزاته و عيوبه و على فكرة انا اختارتك و وفقت و اتجوزتك بكامل العقلية و الارادة و واثقة انى اختارت صح .. قوم يا استاذ قوم
اميرة قامت مسكت ايده وخليته يقوم:ـ لازم تعرف ان لو خيروني بينك وبين العالم هختارك انت
مروا بصدمة:ـ حتي بعد الى عرفتيه عني انتي بجد
اميرة بتفكير:ـ ممم ماضي مينفعش أحاسبك على حاجة عدت و حتي ف دى حرية شخصية و دا حقك
مروان قبل ايديها:ـ ياريت كنتي اتجوزتك من زمان كان حاجات كتير اتغيرت و حاجات كتير مكنتش حصلت ربنا يخليكي يا ميرو
اميرة:ـ و يخليك يا ا
مروان:ـ اميرة ابوس ايدك بلاش استاذ كفااية انا مش مستر محمد ولا استاذ مادة الرياضيات انا جوزك يا ماما نادي ليا باسمي ليه استاذ و ليه حضرتك مش بحب الرسميات اخر مرة تنادي ليا باستاذ مفهوم
اميرة بصتله بابتسامة:ـ اوكي يا مروان زى ما تحب
مروان بص ليها بإعجاب و ابتسامة و كلام الدكتورة مش بيروح من باله
في الصعيد
شوقية:ـ عايزها تجنن تبقا ماشية في الشارع تكلم نفسها عايزة الكل يكرها.. عايزها تطلاق
الدجال:ـ اعتبريه حصل يا ستي بس عايز عشرة تلاف
شوقية طالعت الفلوس:ـ دول خمس بوكي و بكرا هتخد بقيت الفلوس لم استلمه منك بسرعة بقا لاني ريحلها بكرا
الدجال بشر:ـ و بكرا ليه ههه اعتبريها اتج.ننت و اطلا.قت
شوقية بفرح:ـ بجد
الدجال:ـ هو انا اعرف هزار في شغلي ليه بكرا هاديكي العمل تر.ميه في اى مكان
شوقية بضحك و فرح:ـ تمام ب الاذن انا بقا زى ما اتفاقنا
شوقية مشيت و هى فرحانة و الدجال بيعمل الى قالت عليه
شوقية بفرح:ـ و كدا ابقا خلصت من البت و امها و خصوصا البت بعد ما صالح يموت طبعا هى الى هت.وثر و انا و بنتي مش هنطول حاجة اميرة تطلاق و بنتي تتجوز مروان هو بصلها على اي دا خس.ارة فيها الى زى مروان دا يتجوز واحدة زى بنتي بنت مدارس و متنورة مش جاهلة زى دى اتف عليها نحس
بالليل في اوضة مروان
لانا نركز بقا الصبح اميرة و بالليل لانا تمام 😂
لانا بابتسامة:ـ العصير يا باشا
مروان شال ايده من على عينيه:ـ جايبه بنفسك تعبتك تسلم ايدك
لانا:ـ تسلم يا حبيبي
مروان بصلها شوية و سكت:ـ انتي قمر في كل حالاتك
لانا ببرود حطت رجل على رجل:ـ و انا مش مستنية رايك في شكلي انا حلوة و مش محتاجه جوزي حبيبي يقول رايو فيا اشرب العصير بقا
لانا مسكت كاس العصير و بقت بتشربه و هى بتبص على مروان بتراقب كان ببشرب العصير في صمت ابتسمت بسخرية
لانا:ـ بالهنا والشفا يا روحي
مروان قام:ـ انا خارج عايزة حاجة
لانا بملل:ـ عايزك بخير و ترجعلي بالسلامة دا اهم حاجة عندي
مروان اقترب منها كان هيق.بل راسها لكن زقي.ته:ـ روح مشوارك غلط لم لتاخر على الى ورانا يا بيبي
مروان حاس باحراج لانا اقترابت منه و حضنته و الابتسامه على وشها قالت بهمس:ـ هتوحشني
بعدت عنه و مروان خرج لانا قفلت الباب و سندت ضهرها عليه:ـ كان في شي بيقولك خافي خافي أما اروح اتفرج على المداح لحد ما الس.م يعمل مفعوله.. ههه عدي الجمايل بقا
عند مروان الس.م مفعوله اشتغل
اكرم كان جاه و شاف مروان تعبان جري عليه:ـ مروان مالك انت كويس مروان رد عليا
مروان بص له بتعب:ـ ا .
مروان كان هيق.ع اكرم سانده بخوف و اتجه لعربيته
بعد شوية في المستشفى اكرم واقف في الممر:ـ يا تري اي الى حصل اتصل بجدي ولا لا باذن الله مش هيحصله حاجة اكتم على الخبر لحد ما يخف
الدكتور خرج اكرم جري عليه:ـ طمني يا دكتور
الدكتور:ـ

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية وجوه العشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *