رواية شهد الفصل الثالث 3 بقلم يارا عبدالسلام
رواية شهد الفصل الثالث 3 بقلم يارا عبدالسلام
رواية شهد البارت الثالث
رواية شهد الجزء الثالث
رواية شهد الحلقة الثالثة
الدكتور:مين جوزها
معتز:انا….
فارس وساره بصدمه:اي!!
فارس نفسه أنصدم رغم أنه عارف أن اخوه عمل كدا علشان ساره مش خوفا عليه لكن خوفا على الصفقات اللي بتجمعه هوا وأبوها
ساره:انت متجوز يا معتز امتى وازاي
معتز:دي حاجه تخصني ومش عاوز حد يتكلم في الموضوع دا وبص لفارس اظن كلامى واضح
فارس بلع ريقه برعب وخاف من نظرات معتز ليه وحس أن اللي جاى لا يبشر بالخير
فاق من شروده على صوت الدكتور
_بما انك جوزها فهى محتاجه عنايه في الشهور الاولى دي علشان ميحصلش مضاعفات ليها وللطفل
فارس بقلق وإحساسه انها ممكن تضيع منه هوا بيحبها بس خايف يواجه اخوه :احم طيب هى هتفوق امتى
_لما يخلص المحلول وبعدين هاجى اتطمن عليها متقلقوش هتبقى كويسه
ساره بصت لفارس بشك:انت تعرفها يا فارس
فارس بص لمعتز بتوتر
معتز:ايوا فارس عارف كل حاجه
بص لفارس:خد مراتك يا فارس وارجعوا عالشركه وانا هاخد بالي منها
فارس بصله بصدمه وبصدمه اكبر من ردة فعله بس هز رأسه وخد ساره من ايديها ومشيو وهوا جواه الف سؤال وسؤال وخصوصا من ردة فعل معتز ..
معتز قعد على الكرسي اللي قريب منها وبص عليها وعلى ملامحها اللي باين عليها الإرهاق والتعب والحزن..
*يا ترى انتى مين وعوزا اي ولى سلمتى نفسك ليه بالبساطه دى يا ترى مين زقك علينا شكل حكايتك حكايه…
عند فارس وساره
ساره:انت كنت عارف كل دا ومقولتليش
فارس:وانتى اي اللي شاغلك الموضوع ميخصكيش ومش عاوز اتكلم في الموضوع دا عن اذنك ورايا شغل..
ساره بصت في اثره بشك وغيره أن معتز متجوز وكمان مراته حامل وهى بقالها تلات سنين مخلفتش!؟
راحت على مكتبها
وحست بخنقه وجت في بالها فكرة خبيثه
مسكت التليفون واتصلت. على سالى طليقة معتز..
_الو يا سالى حبيبة قلبي عامله اي
_امممم ساره طالما كلمتيني يبقى في حاجه
_حبيبتي اللي فهمانى
_طيب قوليلي في اي الفضول هيموتني
_بس امسكى اعصابك
_في اي
_معتز
_ماله
_اتجوز
_اي
في المستشفي…
بعد ربع ساعه
حس بحركة ايديها وبصلها بلهفه اول مره يحسها تجاه حد
_انا انا فين
بصت على معتز اللي كان قاعد بجمود كعادته
_معتز بيه! انا اي اللي جابني هنا واي اللي حصل
_وقعتي وجبناكى هنا
_وابني
_كويس الدكتور فحصك وقال إنه كويس وبعدين انتى عوزا اي من طفل جاي من الحرام
شهد بعصبية::ارجوك بلاش الكلام دا قولتلك أن فارس متجوزني
معتز:ولو انتى بعتي نفسك زي اي واحده علشان الفلوس متفكريش أنى مش فاهم لعبتك يا حلوة
_لعبة اي انت بتقول اي انا مفيش في نيتي اي حاجه
_يبقى تطلقى من فارس وتنزلى الطفل دا علشان ميتظلمش مع ام زيك
_مش هقدر مش هقدر انا انا كنت بحب فارس من قلبي ودا اللي خلاني اسلمه نفسي وقدرت كل مشاكله وظروفه ووقفت جنبه كان لما بيكون تعبان بيتصل بيا وبكون جنبه انا مش عارفه اي اللي غيره انا للدرجادي طلع اناني ومش بيهمه الا نفسه ارجوك متحكمش عليا انا وابني بالاعدام انا جيتلك علشان واثقه انك انت اللي هتساعدني علشان فارس بيخاف منك ارجوك انا مستهلش كل دا
معتز بجمود:اممم وانتى اي عرفك انى بكره الغلط
_من كلام فارس عنك وخوفه منك وملامحه اللي بتتبدل لخوف لما يشوفك انا اكتر واحده عارفه فارس هوا خايف منك
_شكلك نسيتي انو متجوز وانا مش هقدر اخاطر بالشركه علشان لعب العيال بتاعكوا دا
_انا مستعده اعمل اللي انت عاوزه بس ابنى ميتأذيش
_انتى اي اللي مخليكي متمسكه بالطفل دا اووي كدا
_دى حاجه مش هتعرفها الا لما تعيش اللي انا عيشته واحده زيي وجود اهلها زي عدم وجودهم كلفها كتير ودا اللى خلانى موجوده هنا دلوقتي
_انا هساعدك بس بشرط
_اللي تطلبه
_استنى لما تسمعى الاول
_اتفضل
_تطلقى من فارس
_بس اا
_استني مكملتش كلامى
_كمل
_تتجوزيني…
_اي!؟
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على 🙁رواية شهد)