روايات

رواية سندريلا الواقع الفصل الثالث 3 بقلم أمنية حاتم

رواية سندريلا الواقع الفصل الثالث 3 بقلم أمنية حاتم

رواية سندريلا الواقع البارت الثالث

رواية سندريلا الواقع الجزء الثالث

كريم ورحمة
كريم ورحمة

رواية سندريلا الواقع الحلقة الثالثة

قطعته في الكلام وقالت بثقه: انت عاوز تنهي كل حاجه بينا؟؟
محمود: هو انا لما ادافع عن نفسي يبقا عاوز انهي كل حاجه!!؟
بينا بالعكس انا بحافظ علي اللي بينا
ندا بهدوء: انت مش محتاج تتدافع عن نفسك لاني متقبله عيوبك قبل مميزاتك
انت بس محتاج تهدا شويه وبعد كده نتكلم
كنت واقفه مستغربه الموقف جداً إزاي هي هاديه وعندها ثبات انفاعلي كده ودي مش طبيعتها
وإزاي هو بيقول كل اللي جه في عقله منغير تفكير كتير وبرضو دي مش طبيعته
محمود بهدوء: شكرا إنك فهماني انا فعلا محتاج اهدا… تعالي اوصلك
رحمه بهزار: يعني انا دلوقتي احب الارتباط ولا اكره؟؟
محمود: انتي تحضري الغدا لحد ما اوصلها واجي

 

 

رحمه بضحك: اه دي فكره احسن برضو عشان جعانه
وصلها واتغدا ودخل الاوضه بتاعته في هدوء كده ومنغير ما يتكلم ويهزر ف عرفت ان فيه مشكله وكبيره كمان
رحمه: ممكن تحكيلي زي ما بحكيلك ولا هتفضل شايل كل حاجه لوحدك؟؟
محمود بحزن: هو الكلام هيحل حاجه؟؟
اتحفزت اوي اني اشجعه علشان يتكلم
رحمه بحماس: ده الكلام ده بيحل نص المشكله اصلا… انت ممكن تلاقي حل اللمشكله وانت بتتكلم كمان
محمود: ازاى ده بقا
رحمه: هو الدكتور النفسي لما بتروحله بيقولك احكيلي واتكلم عن كل اللي جواك صح؟
محمود: صح
رحمه: وبتوع التنميه الذاتيه واللايف كوتش بيقولو لما تكون عاوز تحل مشكله او ترتب تفكيرك اتكلم بصوت عالي وسمع نفسك واكتب علي ورق صح؟؟

 

 

محمود: صح برضو
رحمه: يبقا احكيلي بقا.. ما انا كل ما تحصل حاجه بقولك عليها قبل ما توصل البيت اصلا
محمود: كل ما اجي اخد خطوه في المشروع بتاعي تفشل رغم اني مخططلها كويس اوي
وكل ما اجي اعرض علي حد الفكره ميوافقش بسرعه رغم اني عندي ثقه في نفسي وفي كلامي
شعور الفشل وحش اوي وانا دايما كنت ناجح وبخطط ل كل حاجه وعامل كل اللي عليا
رحمه: هتصدقني لو قولتلك ان اللي انت بتقوله ده سبب حزنك وممكن يكون سبب للفشل اصلا وانه وهم ومش موجود في الواقع
محمود بإستغراب: انتي قصدك ايه
انا دايما ناجح وبواجه كل حاجه بقوه وصمود
رحمه بهدوء: مفيش حد دايما ناجح
مفيش حد بيمشي حياته بخططه وتدابيره بس
مفيش حد دايما قوي بدليل قول الله تعالي
(وَخُلِقَ الْإِنْسَانُ ضَعِيفًا )

 

 

ف خفف علي نفسك يا حبيبي… ربنا بس اللي حسيب وظافر وله تدبيراته ومعجزاته
احنا بنظلم نفسنا لما بنقول اننا اقويا ومش بنخاف وعندنا خطط والكلام ده كله
محمود: كلامك زود حيرتي يا رحمه
رحمه بإبتسامة: يعني لازم تقبل انك مش كل مره هتنجح
مش كل مره الخطه بتاعتك هتكون صح
لازم تكون متقبل انك شويه هتقوم وشويه هتقع
وبعدين انت اعمل اللي عليك وخد بالاسباب وسيب كل حاجه بعد كده علي ربنا وسبحانه هيرتبلك كل الامور بمشيئته وانت اتقبل كل حاجه بقلب مطمن… انت بتخطط علي قد معرفتك وعلمك لكن ربنا عليم وحكيم ف متزعلش لما حاجه متكملش او متنجحش من اول مره
محمود بإبتسامة: انتي امته بقيتي عاقله كده وبتقولي كلام يطمن؟؟!
رحمه بهزار: والله انا بقول حكم بس انتو اللي مش بتقدور قيمتي في البيت ده
محمود: يعني في الاخر طلعنا احنا اللي غلطانين!!

 

 

رحمه بضحك: ااااه
بس في حاجه بقا عاوزه اسألك عليها ومش عارفه اسكت بصراحه
محمود: خير يارب
رحمه: انت إزاي اتكلمت مع ندا كده وقولت الافكار اللي جت في دماغك ومقلقتش انها ممكن تزعل مثلا
محمود بإبتسامة: تعرفي اني بحب وقت الاختلاف والمشاكل مع ندا اوي؟؟
رحمه بإستغراب: نعم؟؟
محمود: بجد والله… علشان بحس إني اختارت صح…. اختارت اللي اعرف اختلف معاها وانا مش خايف اتفهم غلط او انها تهدم كل علاقتنا في لحظه انفعال
رحمه: انا مفكرتش في الموضوع ده قبل كده
محمود: ده وقت المشاكل اهم من وقت الصَفا اصلا… علشان وقت الصفا والضحك كلنا بنكون حلوين لكن مش كلنا بنكون حلوين وقت المشاكل
رحمه: طب لما هي بتكون متعصبه انت بتستحملها برضو
محمود: اه طبعا
بسيبها تتطلع كل افكارها اللي هي زعلانه منها او خايفه منها

 

 

علشان اقدر افهم هي زعلانه من ايه وعلشان اقدر اطمنها…. وعلشان مسيبهاش ل افكار ممكن تموت كل حاجه حلوه بينا
رحمه: انا مبسوطه بعلاقتكم اوي
محمود: طب انتي عارفه الاختلاف بتاع انهارده ده خلص بسرعه ليه
رحمه بفضول: ليه وإزاي؟؟
محمود: هما جملتين اتقالو قدامك شالو زعل وخوف كل واحد فينا
رحمه بتفكير: جملتين؟؟؟
ايه هما
محمود: هي قالتلي اني مش محتاج ادفع عن نفسي لانها متقبله كل عيبوبي قبل مميزاتي كمان
ف انا اطمنت
وانا قولتلها اني عاوز احافظ علي اللي بينا ف هي اطمنت اني لسه ماسك فيها… شوفتي التفاهم حلو إزاي
رحمه بهزار: قاعده مع اسامه منير يا ناس
محمود بهزار: حاجه في الرينچ ده
رحمه: والله انا قولت اخويا فيه بذره رومانسيه محدش صدقني
محمود: بمناسبه البذر بقا
انتي كلتي المانجا كلها وسايبه البذر في الطبق يا روح خالتك
رحمه بضحك: ايوه يا ماما يا حبيبتي انا جايلك اهو
محمود: اهربي اهربي هتروحي مني فين يعني
______________________________________

 

 

رحمه: ماما انا هنزل اتمشي شويه
هاله: لأ مش وقته
رحمه بزهق: ليه بقا
هاله: هدي هتيجي تقعد معايا شويه علشان ابنها مسافر واحتمال زين يجي معاها
رحمه: طب انا مالي اقعد ليه و….
ايه ده زين هيجي معاها
هاله: بقول احتمال
رحمه: حيث كده بقا ادخل البس طقم حلو
هاله: اشمعنا؟؟
رحمه: علشان عندنا ضيوف ولازم اشرفك طبعا
هاله: مش مرتاحالك علي فكره
رحمه بهزار: انا نيتي خير والله
عادي انا قولت البس طقم حلو علشان المره اللى فاتت شافني بطقم كله اسود وبالنسبه ل ماما اسمه طقم(اللي جوزها مات في الحرب)
جم علي الساعه 6 يعني فاضل نص ساعه تقريبا ومحمود يجي ولحسن الحظ زين وصلها وطلع معاها ف قدمت العصير وقعدت انا كمان
زين: علي فكره انا بعرف اركن بس المره اللي فاتت العربيه اللي تحت البيت كانت راكنه غلط
رحمه بكسوف: هي طنط قالتلك انا قولت ايه؟؟

 

 

زين: قولتي اني مش بعرف اركن
رحمه: طب الحمدلله
زين: قوليلي انتي خريجه إيه؟
رحمه: تجارة ومعايا كورسات كمان
زين: طيب كويس جدا… نزلتي تدريب قبل كده
رحمه: لا
زين: طب فكرتي تشتغلي
وقبل ما ارد ماما سمعت السؤال وقررت ترد هي
هاله: مين دي اللي تشتغل!!!
دي بتقوم العصر يا ابني
رحمه: احم احم عادي بس فيه ايام بقوم بدري
زين: طب ما تستغلي وقت فراغك وتعملي حاجه تفيدك وتزودلك خبره
رحمه: والله فكره حلوه… بس تفتكر ممكن القي شغل بسرعه؟؟
زين: انتي جربتي تتدوري قبل كده؟؟

 

 

وللمره التانيه ماما بترد وتستعرض قدراتي الرهيبه
هاله بضحك: مين دي اللي تدور علي شغل!!!
دي بتفرهد من الحر وبتتعب من البرد هتشتغل امته بقا!!
هدي بهزار: يعني هي بتتأقلم مع الربيع بس!!
انا بضحك من برا بس من جوايا بقول ماشي يا ماما علي برسيتيچي اللي بقا في الارض ده وشوفي مين هيخلص المواعين بليل
رحمه بثقه: علي فكره انا لو عاوزه اشتغل هعرف اصحي بدري وهقدر انزل في الحر والبرد
بس طالما ملقتش حاجه تستاهل تعبي ومجهودي ف بريح نفسي
زين: طب واللي يجبلك شغل كويس جدا وبمرتب معقول ويخليكي تثبتليهم إنك تعرفي اي حاجه في اي وقت تقوليله إيه!!؟
رحمه: اشكره جدا طبعاً… بس فين الشغل ده
زين: انا شغال في شركه استيراد وتصدير وعاوزين ناس في الحسابات ف إيه رأيك تنزلي تجربي جو الشغل؟؟
رحمه بتفكير: هيقبلو اني معنديش خبره
زين: مليكش دعوه بالنقطه دي
المهم انك تشتغلي علي نفسك كويس وتاخدي الخبره بقا
رحمه: هو عرض حلو بصراحه

 

 

زين: لازم يكون عندك هدف وشغف وطموح والشغل هو اللي هيعمل كل ده وهيخلي يومك مختلف
حسيت بتشجيع وتحفيز كبير ف رديت بسرعه: خلاص وانا مواقفه… وطبعا انتي موافقه يا ماما صح؟؟
هاله: اه موافقه وهكلم محمود في الموضوع ده
انا قولت مش هخسر حاجه لو جربت وبصراحه فرحت اوي انه اهتم اني اشتغل وكمان ساعتها هشوفه كتير وهعرفه اكتر و وماما كلمت محمود وهو معترضتش أوي لكن الشركه مش بيعيده وكمان حاجه في نفس تخصصي
اول يوم في الشغل كان حلو اوي واتعرفت علي طبيعه الشغل والناس اللي هتكون معايا وكنت مبسوطه
رحمه: مااااامااا انا جيييت وجعاااانه
كريم: العماره كلها عرفت إنك جعانه مش طنط بس
محمود بضحك: تحس انها اول يوم في المدرسه مش اول يوم في الشغل
كريم: ايه ده ايه ده رحمه قررت تشتغل
استوعبت الكسفه اللي حصلت واتكلمت بثقه عاادي جدا ولاكأن حصل حاجه
رحمه: ومشتغلش ليه بقا إن شاءلله!!

 

 

كريم: يمكن علشان انتي بتحبي البيت والروقان والرسم اكتر من الزحمه والفرهده والتعب!!
رحمه: بس انا المفروض يكون عندي شغف وهدف وطموح والشغل هو اللي بيعمل دول
كريم: بذمتك انتي مقتنعه بالكلام ده!!
محمود: هو انتو لسه طريقتكم مع بعض متغيرتش رغم السنين اللي فاتت دي!!
رحمه: انا مقتنعه ب الكلام اللي بقوله
كريم: بس ده مش كلام شخصيه رحمه علي فكره
رحمه بعناد: محدش بيفضل زي ماهو وكلنا بنتغير علي فكره
كريم: يعني انتي حابه الشغل
رحمه: اااه وجدا كمان
كريم: لما نشوف رأيك هيفضل زي ماهو كمان شهرين ولا لأ
بصيتله برخامه واضايقت من كلامه وقولت في سري: يارب الكلب اللي تحت ده يعضك علشان متجيش عندنا تاني
او يعض لسانك علشان متتكلمش تاني
كريم بهزار: انا سامعك ومش مسامحك هاااا
محمود: علي فكره يا رحمه محمود جاي علشان يقول خبرين واحد حلو وواحد وحش
كريم:…………

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على 🙁رواية سندريلا الواقع)

اترك رد