روايات

رواية لست ضعيفة الفصل السابع عشر 17 بقلم مجهول

رواية لست ضعيفة الفصل السابع عشر 17 بقلم مجهول

رواية لست ضعيفة البارت السابع عشر

رواية لست ضعيفة الجزء السابع عشر

لست ضعيفة
لست ضعيفة

رواية لست ضعيفة الحلقة السابعة عشر

الام/يبت انتي بقك ده مش بيجيب حاجه عدله ابدا .
ريما/ طب صباحو امل.
الام/الكلام الحلو مش ماشي معاكي خالص
ريما بنرفزه/اعملك اي ياما اشقلك هدومي عشان ترتاحي
حنان بغيظ/كلامك الفتره دي مش عاجبني
ريما /لا بقلك اي انا سيبهالك يلا سلام ياما.
~~~~~~~~~~~~~~~~~
نهضت منار من النوم بفزع علي كابوس / اعوذ بالله من الشيطان الرجيم.
ذهبت لتستحم ولكن كان يراودها ذاك الكابوس وهي تحاول ان تتجاهله.
سمعت منار صوت طرق علي باب الغرفه.
انتهت من الاستحمام بعد دقائق قليله وفتحت الباب
هدي/اي كل ده يا حبيبتي
كان يظهر علي منار الحزن/ كنت باخد دش يماما.
هدي بفزع/مالك يضنايا فيكي اي

 

 

منار بدموع/ماما انتي كنتي تعرفي ان بابا عايش وصحابي عايشين.
شهقت هدي وضربت علي صد’رها/ انتي بتقولي اي يمنار حرام كده يابنتي ابوكي ميت من بدري وصحابك كمان.
بدأت منار في البكاء وارتمت في احضان والدتها/ لا يماما عايشين كل ده كانو بيخدعوني عشان ابقي كويسه وميعرفوش اني كنت بحاول ابان قويه عشانهم..
هدي وهي تربت علي شعر ابنتها/انا مش فاهمه حاجه بس حرام عليكي اللي بتعمليه ف نفسك ده يضنايا.
ابتعدت منار من احضان والدتها وهي تجفف دموعها/ خلاص يماما انا تمام دلوقتي …صح كنتي عايزاني ليه
هدي/ عشان تقعدي معانا تحت .
منار/حاضر يماما انزلي انتي وانا هاجي في وراكي
ذهبت هدي وهي تدعي لأبنتها ولكنها تشعر بغصه في قلبها/ ربنا يريح قلبك يمنار .
~~~~~~~~~~~~~
كان يقف امام المرأه يرتدي ساعته ويمشط شعره بيده للخلف وعند انتهاءه من تجهيز نفسه نظر في المرأه بغرور…سمع صوت من خلفه / ربنا يحرسك يبني من كل عين.
كامل وهو يقبل رأس والدته/ ربنا يخليكي لينا يا ست الكل.
حنان/رايح المستشفي ياحبيبي.
كامل /ايوه ياست الكل
حنان بمشاكسه/يلا يواد عشان متتأخرش وانهارده تروح تدورلك علي عروسه وتيجي تقولي انا عايز اتجوز.
كامل بضحك/ليه يوم واحد هدور عليها فيه هلاقيها في كيس شيبسي ….يلا يا امي عن اذنك.
غادر كامل المنزل وكان ذاهب إلي المشفي وعند فور وصوله وجد هناك مشاجره والجميع من الممرضات والاطباء يقفون ذهب ليري ماذا يحدث وعندما ذهب وجد من يتشاجر فتاه صغيره وتصرخ بالاطباء/ بقلك اي دخليني لهبه والا قسما عظما اطربق المستشفي علي اللي فيها.
ضحك كامل بخفوت علي حديث هذه الفتاه الصغيره فكيف فتاه مثل هذه تتحدث هكذا ومن اي هذه الجرأة ولكن قاطع تفكيره وتحدث بجديه/ اي اللي بيحصل هنا.
تحدثت ممرضه وهي تنظر له بأعجاب واضح/ دي واحده جايه تسأل علي دكتوره هبه وبنقولها انها مش موجوده مش مصدقه.
تحدثت الفتاه وهي تنظر للممرضه من اعلي لأسفل ثم تحدثت بشمئزاز/ اي المياعه دي يابت مالك كده مش علي بعضك وبعدين انا كلمت هبه وقالتلي انها هنا.
تحدث كامل بجديه/ تعالي ورايا .
نظرت له وكادت ان تتحدث ولكن وجدته غادر المكان/ اي قله الذوق دي
~~~~~~~~~~~~~~

 

 

هبه وهي تضحك بصخب/ يجماعه مش قادره… زمان عليا لامه المستشفي كلها وعامله خناقه.
اشرقت/ انتي مش هتبطلي جنا’نك ده مهما كبرتي
كان مؤمن يأتي من الخارج وعند فور دخوله من باب الڤيلا سمع صوت ضحكات تمني ان لن تكون ما في باله
ذهب للداخل وجدها تضحك بصوت عالي وتضرب علي الكرسي بيدها وتقول/ يجماعه همو’تت من الضحك كل ما اتخيل منظر عليا وهي بتتخانق معاهم.
غضب مؤمن من هذا المنظر وتحدث برعب/ هبه
انتفضت هبه من مكانها ولكنها كانت تكتم ضحكتها / نعم.
مؤمن / انا قلت اي علي الضحك ده.
هبه وقد فلتت منها ضحكه/ قلت بصوت عالي لا.
إيهاب/ اي ده وانا قرطاس واقف مالك يا مؤمن بأختي
مؤمن / عايز المها وأسترها.
شهقت هبه/ تلم مين يعره الرجاله حد قلك اني مش ملمومه ولا دايره علي حل شعري .
نظر لها مؤمن بغضب ثم نظر لإيهاب / اسبوع كمان وكتب كتابي علي البت دي.
كادت هبه ان تعترض ولكن هو ذهب…. هل تصمت هبه عندما رحل مؤمن لا بل قامت بالمشاجره مع إيهاب…. نظر إيهاب في صدمه إلي اثر مؤمن
كانت منار تنزل من علي الدرج ورأتهم يتشاجرون….فذهبت لتري علي وتفهم منه ما حدث وعندما وصلت إلي المخزن وجدته فارغ .
نظرت منار للمخزن الفارغ بغضب وتحدثت / مفيش غيرك يا عمي اللي هربته.
ركضت منار إلي غرفتها وارتدت ملابسها الرياضيه المعتاده وعند انتهائها نظرت في الساعه وقامت بالركض مجددا خارج الڤيلا
رأها الجميع ونظرو بأستغراب وكانو يحاولون إيقافها ولكنها لم تقف ولم تجيب احد.
اخذت هدي جوالها بقلق وقامت بطلب رقم/ رد بقا رد يا معتز.
هدي/ اخيرا رديت … الحق يا معتز منار طلعت تجري ومحدش عرف يوقفها ومنعرفش هي رايحه فين.
معتز بقلق من ان تفعل شيئ يؤذيها/ حاضر انا هعرف منها في اي متقلقيش انتي يا امي.
اغلقت هدي معه المكالمه.
اشرقت/ اي يماما موصلتيش لحاجه.
هدي/ معتز قال هيشوفها.
~~~~~~~~~~~~~~~~

 

 

منال/ اي عملت اي يا علي نفذت ولا لسه.
علي /الرجاله مسكوها بس هي لسه موصلتش عندي جايه ف الطريق انا هدفعها تمن اللي عملته فيا.
ضحكت منال بخبث/ دي بنت غبيه هو في حد يلاقي علي بيحبه ويسيبه كده بسهوله يضيع منه .
علي / اهو انتي قلتي غبيه يلا انا هقفل.
منال بخبث/سلام يا بيبي.
~~~~~~~~~~~~~~~~
كانت تطرق الباب بهدوء وهي خائفه مما فعلته امس
يوسف /ادخل.
ريما/ السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
يوسف/وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ….ادخلي
ريما بخوف / ماشي
يوسف بجديه/ الشغل ده انتي اللي هتعمليه بما انك عندك خبره سابقه ف انتي هتثبتي نفسك ف الشغل ده ولو فعلا عملتيه بنجاح ليكي مكافأة وممكن تتنقلي من التدريب بس في البدايه انا هعلمك الحاجات الاساسيه
ريما / تمام وامتي هبدأ فيه.
يوسف/من دلوقتي
ريما/ طيب ممكن اخد الورق ابص علي نظام الشغل عشان اشوف الشغل عامل ازاي
مد يوسف يده بالورق
اخذته ريما وابتسمت بتكلف وذهبت لمكتبها الصغير بجواره
كان ينظر لها بتوعد
~~~~~~~~~~~~~~~
كامل/ دلوقتي حضرتك عامله دوشه وشاغله كل الممرضين والدكاتره في مشكلتك …..وحصل وقالولك ان دكتوره هبه واخده اجازه ومش موجوده.
عليا/ طيب هي فين حاليا.

 

 

كامل كشر ملامحه/ وانا اي اللي هيعرفني ما ترني عليها.
عليا بفخر/ معنديش رصيد
نظر لها إيهاب بابتسامه وأستغراب من تلقائيتها/طيب ممكن تكلميها من عندي.
ابتسمت عليا واخذت منه الهاتف وقامت بكتابه رقم هبه وانتظرتها انت تجيب/الو ايوه يا هبه
هبه بكتم ضحكتها وتمثل المرض/ اي يا عليا يا حبيبتي فينك
عليا بخبث/ انا روحت سألت عليكي في المستشفي وقالولي انك ف عمليه هتخلصيها وهتخرجي الا انتي خلصتي ولا لسه.
نظر إليها كامل بذهول ماذا تقول هل تكذب
هبه بتوتر/ بصي يا عليا هو انا تعبت ومعرفتش اجي المستشفي
عليا وهي تمثل القلق/ لا لا الف سلامه عليكي يا حبيبتي انتي فين دلوقتي وانا اجيلك
هبه وقد ظنت ان مخططها نجح /انا يبت ف البلد عند جدي…هبعتلك العنوان
~~~~~~~~~~~~~~~~
كانت منار مكممه الوجه وعلي فمها شريط لاصق جاء علي من خلفها وأزال القناع الذي يوضع علي وجهها وأزال الشريط اللاصق وعندما ازاله بصقت عليه منار/انا هوريك يا حيوا’ن علي اللي انت بتعمله ده هدفعك تمنه غالي اوي
علي/ بقا انا بتعملي فيا كده ورفضاني كل ده عشان معتز هق’تلهولك زي ما قت’لت ابوكي وصحابك
ضحكت منار ضحكه عاليه ثم تحدثت بسخريه/ اي يا د’كر قت’لتهم امتي ياض ده انت بتخاف من شكل الد’م…. وأحب اقلك ان ابويا وصحابي عايشين
علي بتوتر/ قت’لتهم من زمان ….انتي اكيد بيتهيألك
منار بضحكه شر/ وانا هعتبر انك عملت كده فعلا وهاخد حقهم واقت’لك.

 

 

علي حس انه بقي ف خطر…. وبعدها بشويه تليفونه رن كانت منال رد
منال/ اي نفذت اللي اتفقنا عليه
علي/…….
منال/ مالك انت ساكت ليه
ردت منار/…….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على 🙁رواية لست ضعيفة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *