روايات

رواية مليكة الفهد الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم حبيبة مدحت

رواية مليكة الفهد الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم حبيبة مدحت

رواية مليكة الفهد البارت الحادي والعشرون

رواية مليكة الفهد الجزء الحادي والعشرون

رواية مليكة الفهد الحلقة الحادية والعشرون

وصلنا لما سيف قال.الياس انا مقدر الصحوبيه الي بينا وعارف حالتك وخوفك علي جدك بس دي عنايه انا هدخل ليه لو صحته كويسه هدخلك
الياس نفخ جامد.بقولك هدخل يعني هدخل ومحدش يجي نحيتي
سيف.لو سمحت حد يصبره لغايت م اشوف حالته وارجع
احمد مسك الياس هوا ومحمد.اهدي يبني إحنا في مستشفي هنا مينفعش الي بتعمله
سيف جوا.بقولك ايه يا حج انا كنت هموت حالا من فهد وانا دكتور وصحتي علي قد المرضي مش قد عضلاته دي
الجد بتعب بسيط.سامعه يبني بس لو يريح قلبي
سيف.انشاء الله خير بس انتا كويس حاسس بتعب
الجد. لا انا كويس جدا وعايز اشوفهم كلهم
سيف. خلاص انا هنقولك اوضه استراحه لوحدك بس برضه لازم تكون تحت الملاحظه عشان لو حصل حاجه لقدر الله
الجد. شكرا جدا ليك يبني عقبال كده لما اشوفك عريس
سيف ب بأبتسامه. قريب جدا ي حج
الجد.مين يا واد

 

 

سيف.لا مش هينفع اقول دلوقت بس اوعدك قريب جدا
الجد.وانا مستني بس لازم اروح معاك
سيف لنفسه.قصدك اروحلك مش تروح معايه احم اه طبعا يحج ده انتا اولهم
تم نقل الحج عمران غرفه خاصه وكلهم دخلو حواليه والياس ماسك ايده ساند راسه عليها
الجد ب معاتبه. ونزل رأس الياس كده يا،الياس تضرب بت عمك وتتخانق مع بلال ابن عمك يعني اخوك
الياس بص لبلال بلال عدل وشه الناحيه التانيه الياس.مكنش قصدي ي جدي بس انا محسيتش بنفسي لما اتكلمت معاك كده
الجد.انا موجود كنت اقدر اضربها انتا معملتش اعتبار ليا ولا ابوك ولا عمك
الياس.ي جدي انتا شوفت قالت ايه انها بتحبني وانا بعتبرها زي نور وايناس بلظبط
بلال قرب من الجد وباس رأسه. الف سلامه عليك يا حج
الجد.الله يسلمك وسكت
بلال.صلي علي النبي انا استنيت كتير وصبرت كتير وجبت اخري ومش هسكت تاني
الجد.عليه افضل الصلاة والسلام مالك يبني
بلال.بصراحه كده انتو عارفين اني بحب ايناس وعايز اتجوزها
ايناس اتكسفت وشها كذا لون الجد ضحك بخفوت
احمد.وقته وجدك تعبان
بلال بعصبيه.وانا اقسم بالله العظيم م انا متحرك من هنا غير م اقري الفاتحه وتكون مراتي كمان دلوقت انا مش هصبر تاني
اكتر من كده محدش حاسس بيا والنار الي جوايه واديني قاعد انا وهي ومش متحركين كلامك من هنا وشد ايناس من جمب الياس وقعدها علي كرسي جمبه واتنهد بصوت عالي
فاطمه.قربت من الجد باست ايده ربنا يطول في عمرك ويخليك لينا انتا البركه كلها ومنغيرك الأعمران يتهد كلها الجد ربت علي راسها وابتسم

 

 

الياس بغيظ.قام وقف وشد ايناس من جمب بلال
بلال وقف بنرفزه.جدي انتا موافق اتجوز ايناس
الجد بضحك.انا معنديش مانع بس اسأل ابوها ومنها هي كمان
بلال.عمي انتا موافق عليا اتجوز بتك
احمد لقي ايناس مكسوفه جمب الياس ابتسم بأطمئنان وقال بنسبالي علي بركه الله بس عندك هي تاخد رأيها وأكمل بتلاعب يمكن مبتحبكش
بلال بص ناحيه ايناس بغضب من فكره ان هي مش هتكون ليه وقف جمبها وقال بجرأءه. تقبلي تكوني ملكي لوحدي ومراتي علي سنه الله ورسوله
ايناس مكسوفه جدا وبصت ليهم كلهم ابتسمو ليها وهي رجعت لبلال الي مستني الرد منها هزت راسها انها موافقه
بلال بسعاده.يبقي نقرأء الفاتحه
الياس.سعيد جدا عشان الفرحه الي شافها في عين اخته بس مبينش
الياس.استنا عندك انا اخوها والمفروض تاخد موافقتي
بلال تجاهله. جدي نقرأء الفاتحه
اتفتح الباب علي غافله وشخص اتكلم.كده عايزين تقرا الفاتحه من غيري ازاي
بصو لقيو شريف الي دخل
الياس بغضب. انتا الي جابك هنا

 

 

شريف بغيظ.جاي اشوف الحج سمعت انو تعب ده الخبر في الجرايد وكمان مراتي المستقبليه وبص لشاهيناز بمكر
الياس بصوت عالي.وانتا مين قالك ان إحنا موافقين عليك اصلا اتفضل من هنا
شريف.هي دي الطريقه الي بتعامل بيها الضيوف ي عمران بيه
الجد.لا ابدا اتفضل يبني انتا هتبقي واحد مننا
شريف قعد جمب شاهيناز وهي مش طايقاه بس مجبره وعدت جدها انها تديله فرصه وتتعامل معاه كويس
قطع الياس دخول جنه ابنه سحر الخادمه
جنه.السلام عليكم
كلهم.عليكم السلام
جنه.ازاي حضرتك دلوقت
الجد.الحمد لله وانتي عمله ايه
جنه.المهم صحه حضرتك
الجد.انتي هتفضلي تقولي حضرتك كتير قوليلي ي جدو زيهم انتي زي مليكة وشاهيناز وايناس ونور
جنه. حاضر ي جدو
بلال.جدي هقرأء الفاتحه عشان كل شويه حد يقاطعنه
شريف.بعد اذنك ي حج انا عايز اقري الفاتحه انا والانسه شاهيناز

 

 

 

الياس.انتا الي مقعدك لغايت دلوقت يا بارد إحنا مش موافقين عليك اتفضل منغير مترود
شاهيناز. ومين قالك اني رفضت وكمان كتب كتابي مع بلال وايناس
الياس.انتي موافقه عليه تمام اتحملي نتيجه غلطك
شريف .يلا نقرأء الفاتحه بسم الله الرحمن الرحيم
الجد.مبروك ي ولاد
الجد.مبروك ايه والله العظيم ميحصل لازم كتب الكتاب يتم
شريف بخبث.عين العقل والله دماغ شغاله مش بتنام انا معاك وانتا ي حج
الجد.والله انتو مجانين انتو الاتنين الكل قعد يضحك معاده شاهيناز الحزينه وضحكت ضحكه كلها وجع وحسره
بلال.هروح اجيب المأذون مسافه السكه
الياس.في المستشفي
بلال.ايوه
الياس.تمام وطلع بره،الغرفه مليكة كانت كانت طالعه وراه بس بلال وقفها
بلال.رايحه فين
مليكة. هشوف الياس
بلال.لا خليكي هشوفه انا
محمد.ربنا يهديكو يبني طلع يدور عليه بره لاقه خارج بره المستشفي
بلال.استنا هنا رايح فين
الياس.ماشي
بلال.مش.هتشوف كتب كتابي علي اختك
الياس. وانتا جيت قولتيلي من الأول ولا علمت مقام ليا

 

 

بلال بعتاب.وانتا تمد ايدك علي اختي وعايزني اسكت كده انا سندها وهي يتيمه
الياس بنرفزه.مكنش قصدي مكنتش في وعي لما زعقت لجدك مدرتش بنفسي
بلال. خلاص هدي اعصابك انتا رايح فين كده
الياس بضحك.رايح اجيب المأذون عشان افرح بيك ي مجنون
بلال اترمي في حضنه ودمع
الياس.مبروك ي حبيبي
بلال.الله يبارك فيك يا اخويا
الياس بهزار.انا اخوك يبقي ايناس اختك وانتا متجوزش ليها
بلال ضربه في كتفه.اسكت خالص ده انا كنت هموتك وهي في حضنك
الياس.ي راجل
بلال.اه صح شكل مليكة وقعت عليك خالص هتعمل معاها ايه
الياس بشرود عاشق.اصبر يومين اظبط فيهم اموري عشان جدك وبعد كده هعترفلها بحبي ليها
بلال.طب هل نفرد محبتكش وطلع كل ده أوهام
الياس بحده من التفكير في بعد مليكة. هموتها واموت نفسي معاها عشان ولا تبقي لغيري ولا انا اكون لحد غيرها
بلال.لا اهدي كده و إنشاء الله خير
الياس.يارب وذهبو في الطريق وانتا متأكده الي اختك هتعمله

 

 

 

بلال.والله انا مش.عارف ايه الي حصل ليها اصلا كل شويه بحال
الياس. اكيد جدك الي عمل كده بس يصبر عليا وانتا اتكلم معاها تاني عشان مش مرتاح لشريف ده من الاساس
بلال.ولا انا بس دي حياتها في الاخر وهي مش عايزه مش هجبرها علي حاجه وهقف في وش جدك وممكن اخدها واسيب القصر وامشي عشانها لو هي مش عايزه بس لازم اتكلم معاها تاني قبل فوات الأوان وهي كبيرة مش صغيره وتعرف تختار
الياس.الي فيه الخير يقدمه ربنا عزه وجل
في المستشفي شريف قاعد جمب شاهيناز وهي مش.طيقاه عشان جدها مليكة حسيت بيها قربت منها
شاهيناز رفعت راسها لما لقيت مليكة حطيت ايدها علي كتفها شاهيناز عايزه تنزل ايدها بس الكل بص ليهم وأولهم شريف الي بيراقب
مليكة. تعالي معايه عايزاكي بره دقيقه شاهيناز مش عايزه تبص عليها جدها بصلها بمعني تروح معاها
شاهيناز قامت وطلعت معاها عشان جدها ميتعبش مليكة مسكت ايدها ودخلتها الاوضه الي دخل مليكه فيها من شويه
شاهيناز بنرفزه وربعت ايدها قدام صدرها.نعم عايزه ايه مني
مليكة بتسامح. عايزه اعرف انتي بجد عايزه تتجوزي شريف ولا بتعملي كده عشان تردي كرامتك قدام الياس
شاهيناز. وانتي مالك اصلا
مليكة بحده.خفي غرور انتي بدمري حياتك افهمي انتي مستوعبه الي بتعمليه ده جواز يا شاهيناز يعني خلاص اتربطي بيه مش وقت م عايزه تسبيه هيسيبك
شاهيناز بأحباط. وده هيفرق في ايه انا حياتي اصلا مالهاش معني ولا عارفه اختار الي بحبه ولما اختارت الياس مبقاش ليا من الاساس يعني كده كده حياتي مدمره ب شريف أو من غيره

 

 

مليكة. محدش هيجبرك انا معاكي وبلال اخوكي كلنا ومعاكي صدقيني ولو انتي مش عايزه هقف قدام الكل عشانك انتي مش مجبروه الجواز مش إجبار يا شاهيناز ده حياه تانيه وشريف شكله ميطمنش ان هوا ناوي علي خير أو عايزك في الحلال
شاهيناز بسخريه. وانتي الي هتقفي قدام الكل بأمره ايه كنتي نفعتي نفسك لما.جدو اجبرك علي الياس وجابك من بره عشان بتسهري في الكباريه وجايه تديني مساعده ونصيحه خليها ليكي
مليكة كلام شاهيناز اثر فيها جامد جدا وعنيها دمعت وانهارت جامد في العياط لدرجه ان شاهيناز خافت عليها مليكة مالك
مليكة بأنيهار.انتو مش حاسين بيا ليه انتي لو كنتي عارفه ايه الي حصل ليا مكنتش حكمتي عليا كده عارفه يعني ايه ابويا حب واحده لما سافر القاهره وجدي رفض بيها عشان مصراويه ومن البندر وبنات البندر مش كويسين وابويا لما صبر وعشقو ليها رفض كلام جدي حرمو من الفلوس وساب البلد مش معاه جنيه عشان حبو واتجوز امي واتمرمط وبنا نفسه من الأول وانا كنت صغيره رجع بيا لجدي عشان يسامحو رفض معن هوا اصلا مش غلطان وأمي زعلت وكانت حامل في نور اختي ورجع سافر بينا بره البلد تاني عشان امي تعبت بمرض بسبب الحزن الي كان فيه بابا ولازم حالا واحده الي تعيش يا نور يا امي والضحيه كانت امي وانا عيشت يتيمه الام وابويا تعب جامد عشان يربينا ورفض نتعلم لغه غير لغه بلدنا ورفض يجيب لينا واحده تانيه تربينا عشان متكونش مرات اب لينا كل ده وانا صغيره وأمي بتوحشني والي كنت بعمله والسهر ده عشان امي بتوحشني جامد ومش قادره انساها وكرهت ساعتها جدي وانتي لما بتقولي اجبرني اتجوز الياس
انا رفضت علي قد مقدرت وانتي عارفه كويس قدام عينك انضربت واتحبست وافقت لان حياتي منتهيه كده كده كان نفسي امي تبقي معايا تشوفتي بالفستان الابيض

 

 

 

وكنت بحلم بعريسي لما يجي يطلبني وحلمت بحاجات كتير غير كده بس كل ده محصلش وفي الاخر مفيش حاجه بتحصل انا امي وحشتني اوي واسابتني في اكتر وقت اي بت في سني بتكون محتجاها فيه عمري م بابا قالي علي حاجه لا كل حاجه عايزاها بتيجي عشان يعوضني عن حنان امي بس انا كنت بظهر انس سعيده لان هوا نفسه بيكون عايز امي اكتر مننا ونور الي اتحرمت منها كل ده ضغوط عليا كنت بهرب مع صحابي معنهم مش كويسين بس كنت بنسي معاهم شويه الي بيحصل معايه ولما حبيت مش حب ممكن إعجاب طلع مش بيحبني واخدني وسيله عشان الشغل رنيت عليه عشان يلحقني قالي اهربي كل ده وأنا وحشه حرام عليكو كفايه اتهام فيا تعبت حرام وانهارت شاهيناز سيباها تخرج كل الي جواها بتعيط علي الي حصل معاها مليكة وقعت في الارض انهارت شاهيناز جريت عليها اخدتها في حضنها حضنو بعض جامد وبيعيطو
الياس واقف بره وسامع كل حاجه حصلت لما جه عشان يدور علي مليكة وقالولو مع شاهيناز خرج يدور عليها وسمع صوت عالي جاي من الغرفه والباب متوارب ومليكة منهاره وبتتلكم الياس دمع علي الي حصل معاها وان هي اتحملت كل ده في السن،الصغير بتاعها واقسم،ان يعوضها من كل الي هي فيه والي حصل معاها ويحقق أحلامها علي قد م يقدر لان مش هيقدر يجيب امها بس اخد وعد ان يحاول يعوضها لو شويه من حنان امها لان الياس حضر مشهد مليكة لما جت هي وابوها وهي صغيره كان عندها ٣سنين وجدها ترد بره القصر وهي بتعيط مش فاهمه حاجه بس.كانت بتعيط من زعيق جدها
جوا عند شاهيناز واخده مليكة في حضنها.اهدي خلاص والله اسفه مكنتش اعرف ان كل ده حصل
مليكة. عشان كده بقولك مش عايزاكي يحصل نفس الي حصل ليا

 

 

 

شاهيناز. مش هقدر عشان جدو مهما يعمل ده الي باقيلي من ماما وبابا مش هقدر علي بعده انا هنفز الي هوا عايزه وخلاص وربنا يهدي شريف لو هوا ناوي علي شر ليا
مليكة. انشاء الله خير مفيش حاجه وحشه من كل الكلام ده بس انتي سامحتيني
شاهيناز. بطيبه ايوه ليه بتقولي كده
مليكة بغيره.هشان اخدت الياس منك
شاهيناز. لا طبعا انا خلاص الياس ده اخويا بلظبط
مليكة. صافي يا لبن
شاهيناز. حليب يا قشطه يلا عشان اتأخرنا عليهم
الياس كان مشي ودخل الاوضه ومليكة وشاهيناز دخلو
الياس قرب من مليكة. انتي كويسه
مليكة. ايوه انا كويسه
الجد.طب يلا عشان الشيخ الي جبتو عشان كتب الكتاب ي مجانين
بلال.دقيقه واحده شاهيناز عايزك دقيقه
شريف.هوا كل شويه حد يجي ياخدها الي عايز تقولو قوله هنا ولا هوا حاجه عيب
بلال.بغيظ احترم نفسك هنا عشان متصرفش تصرف وحش معاك شاهيناز ورايه

 

 

شاهيناز نزلت راسه،ومشيت وراه
بلال.تعالي هنا انتي موافقه علي الي بيحصل ده
شاهيناز ايوه
بلال.انتي ازايكنتي مش موافقه من شويه ودلوقت موافقه انتي هتسطعبتي يا شاهيناز في ايه
شاهيناز بتوتر.والله انا شايفه كويس مفيش حاجه وحشه منه حصلت معايه
بلال.يعني انتي موافقه عليه آخر كلام عندك يا شاهيناز
شاهيناز. ايوه ي بلال
بلال.قرب منها بهدوء وحضنها وباس راسها انتي بيتي يا شاهيناز وخليكي عارفه مهما يحصل انا في ضهرك واي حاجه تحصل معاكي تيجي ليا انا سمعاني وانا دايما موجود عشانك
شاهيناز كان نفسها تعيط وتصرخ بس مش قادره هزت راسها
بلال رفع راسها.مالك بتعيطي ليه
شاهيناز بتمسح الدموع لا انا افتكرت بابا وماما
بلال.ربنا يرحمهم اكيد موجودين معاكي وحاسين بيكي يلا عشان كتب كتابك علي شريف

يتبع ……
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقى حلقات الرواية اضغط على (رواية مليكة الفهد)

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *