روايات

رواية سندريلا الواقع الفصل الثامن 8 بقلم أمنية حاتم

رواية سندريلا الواقع الفصل الثامن 8 بقلم أمنية حاتم

رواية سندريلا الواقع البارت الثامن

رواية سندريلا الواقع الجزء الثامن

كريم ورحمة
كريم ورحمة

رواية سندريلا الواقع الحلقة الثامنة

لقيت تلفوني رن بأسم محمود: كنت بركن العربيه ومش سامع التليفون في حاجه؟؟
رحمه بتوتر وخوف: ماما… ماما جالها غيبوبه السكر تعال بسرعه بالله عليك بسرعه
محمود بخوف: 5 دقايق وهكون عندك متقلقيش
دخلت لبست في ثواني وحاولت البسها اي عبايا وطرحه لحد ما يجي
جيه وطلع معاه واحد من سكان العماره وانا معاهم ونزلنا ماما العربيه ولحسن حظنا المستشفى قريبه مننا
الدكتور قال غيبوبه سكر فعلا وقعدنا شويه وانا برضو قلقانه عليها وندا جت وحاولت تهديني شويه
والحمد الله فاقت وبقت احسن
وانا كل اللي جاي في بالي ان ربنا مديني نعم وانا اللي مش واخده بالي منها ومش بحمده عليه
ومنها نعمه وجود امي ونعمه ان اليوم بيمر بسلام منغير تعب ولا فزع ولا خوف
الأمان ده نعمه كبيره واحنا اتعودنا عليها
رحمه: الف سلامه عليكي يا ماما
والله قلبي كان هيقف من الخوف عليكي
هاله بتعب: بعد الشر عليكي يا حبيبتي
رحمه: متزعليش مني يا أمي حقك عليا والله مكنش قصدي
انا بس كنت مصدومه ان عمي اتقدملك
محمود: ياستي والله محدش اتقدم ولا حد اتأخر ده احنا كنا بنشوف رد فعلك بس
كمل بهزار: ويارتنا ما شوفنا، دراما كوين وضربت في وشنا
رحمه بفرحه وصدمه: بجد والله!!!

 

 

بصيت ل ماما: بجد يا ماما؟ يعني مش هتتجوزي عمي!!!
هاله: لو عاوزه اتجوزه كنت وافقت عليه زمان
انا محدش هيملي عيني وقلبي بعد ابوكي الله يرحمه
حضنتها اوووي ودمعت من كلامها واضايقت من الكلام اللي قولتها امبارح
فضلت ابوس راسها وايدها
محمود بهزار: ايه ايه انتي هتاخدي الحب كله لوحدك ولا ايه!!!
رحمه بضحك: ايوه هاخده كله لوحدك
روح انت بقا ل ندا يا حبيبي
ندا دخلت ومعاها عصاير وباتيه
ندا بهزار: يعني انا نزلت اجبلك عصير وانتي بتتكلمي عليا !!!
رحمه بهزار: ده انا بقوله لازم تسرع جوازك من ندا
محمود: علي فكره انا هقدم كتب الكتاب فعلاً انا مكنتش بهزر
رحمه: والله ياريت علشان تطبل كل شويه تقولي حضريلي الأكل
وكمان هجيب صحابي البيت وممكن يباتو معايا
محمود: ده انتي هتستغلي الشقه لوكاندا بقا
رحمه: ايووون وماما حبيبتي موافقه
فضلنا نهزر ونتكلم وعيني علي ضحكه امي اللي كنت هتحرم منها من شويه
روحنا البيت وبليل جت طنط هدي جت مع زين علشان تتطمن علي ماما
هدي: الف سلامه عليكي يا حبيبتي والله لما عرفت معرفتش امسك اعصابي واضايقت انهم مقالوش غير لما وصلتي البيت
هاله بإبتسامة: هما بس كانو مخضوضين عليا
وبعدين انا كويسه قدامك اهو
قعدو يتكلمو مع بعض وزين قاعد علي كرسي قريب مني
زين: خوفتي عليها صح؟
رحمه: فوق ما تتوقع
زين: بس لو كنتي فضلتي واقفه وخايفه ومعملتيش تصرف صح زي انك تتصلي ب اخوكي كان ممكن يحصل مشكله صح؟؟
رحمه بإستغراب: قصدك ايه؟
زين: قصدي ان الخوف مش بيحل حاجه
بالعكس ده ساعات بيزود المشاكل وبيمنع عقلنا يشوف الحل الصح
فهمت قصده ف بصتله ومردتش
زين بإبتسامة: لو سندريلا فضلت خايفه من مرات ابوها الشريره مكنتش هتروح الحفله اللي قابلت فيها الامير علي فكره
رحمه بإبتسامه ومشاغبه: بس لولا الساحرة مكنتش هتقدر تروح الخفله
زين: الساحره عرفت ان سيندريلا عندها استعداد تروح وتجرب

 

 

سيندريلا كانت شايفه انها تستاهل تروح الحفله زي باقي البنات وتلبس احلي فستان كمان
رحمه بفرحه: فعلاً سيندريلا تستاهل تروح الحفله وتقابل الأمير
زين بإبتسامة: ده يابخت الامير والله
كنت عاوزه اعرف هو لسه ماسك فيا ولا لازم
رحمه: بس ياتري الأمير هيستناها رغم انها اتأخرت شويه؟؟
زين: لازم يستناها علشان قصته مش هتكمل ولا هتكون حلوه إلا في وجودها
قلبي دق بفرحه غريبه وافتكرت محمود لما قالي انه هيخطب ولقيته واقف في البلكونه ف اتحججت اني هروح اجيب حاجه يشروبها واجي ودخلته البلكونه
رحمه بهمس: محمود
محمود بخضه: بسم الله الرحمن الرحيم
ياشيخه حرام عليكي هقطع الخلف بسببك
رحمه: هو سؤال واحد وترد عليا بصراحه وبسرعه علشان الناس برا
محمود: انجزي يا رحمه
رحمه: زين قالك انه هيخطب بجد؟؟
محمود بتوتر وبيبص يمين وشمال: بتسألي ليه
رحمه: انت بترد السؤال بسؤال ليه
محمود: بصي بصراحه كده
رحمه: قول ياقلب اختك قول
محمود: زين قالي إنك رفضتي انه يتقدم ف قالي اني مقولكليش حاجه ومضغطش عليكي
بس انا بقا فكرت اني لو قولتلك انه هيخطب ف تراجعي تفكيرك تاني وتعرفي إنك اتسرعتي
رحمه:…………
محمود: انتي بتبصيلي بشر كده ليه
رحمه: متزعلش بقا لما انا كمان اشغل دماغي وافكرلك في حاجات كريتڤ ماشي؟؟؟
محمود: ده انا اخوكي حبيبك وفرحي قرب
رحمه: وهو ده المطلوب
تخيل كده قاعد مع عروستك وفرحان فجاءه يتعرض صور العريس في اسكندريه وهو بيصيف
او صور اعدادي الغريبه بتاعتك
او مثلا اعملك مفاجأة الاخوات دي واغنيلك واقول بلاوي عليك وفي الاخر اقولك متزعلش يا عريس انا بس بعرف العروسه وههههها وكده

 

 

محمود: انتي لحقتي فكرتي في كل ده وانتي واقفه كده!!!!
رحمه: تخيل بقا لو قعدت مع نفسي وفكرت وخطتت
محمود: اه ياحوستي السودا يانا ياما
كتمت ضحكتي: لا تخافوا ولكن احذور
محمود: خدي هنا يا ست هند صبري انا كنت عاوز انصحك وافتح عينك علي الحياه
رحمه: بص انا هعديهالك علشان انت اخويا وعريس وكده
محمود: جدعه واصيله والله
رحمه: بس تنزل تجبلي مانجا وشيبسي وايس كريم
محمود: ماديه واستغلاليه والله
رحمه بضحك: ثانك يو حودا
______________________________________
الايام اللي بعد كده عدت بخفه وسعاده وانا مش خايفه وحاسه بأمان وحاسه بقيمه النعم اللي في حياتي
وبروح الشغل الصبح وبليل بجيب مع ندا الرفايع وبنلف لحد رجلي ما تورم وارجع اقعد مع ماما شويه وانااااام
وجود زين في حياتي كأن مميز دايما بيطمن عليا وبلاقي نفسي بحكيله عن تفاصيل اليوم الصغيره وحتي الحاجات الغربيه اللي بشتريها مع ندا
زين: انتو هتشترو ايه دلوقتي
رحمه: رافيع المطبخ…
وقطاعه البصل وقطاعه التفاح وقطاعه الخضار
وقطاعه البيض وقطاعه ال……
زين: باااس باااس هي السكينه قصرت معاكم في حاجه!!!
رحمه: علي فكره دول مهمين
زين: يعني البيض هيزعل لو اتقطع بالسكينه؟؟
واصلا احنا مش بنقطع التفاح
رحمه: ده لسه فيه حاجات كتيره كمان
زين: هو محمود معاكم!!!
رحمه: لأ
زين: عارفه هو لو معاكم هيعمل إيه؟
رحمه: ايه؟
زين بضحك: انتو هتشترو وهو هيرجع الحاجه من وراكم
رحمه: والله انا بنحب الحاجات دي وبتلفت نظرنا
زين: طب عارفه لو انا معاكي بنشتري الحاجات دي هعمل ايه؟؟
رحمه بفضول: هتعمل إيه؟؟
زين: هفضل ادور معاكي علي الحاجات دي علشان بس اشوفك مبسوطه

 

 

جمله بسيطه بس فرحتني اوي… هو كلامه بيفرحني اكتر من اي كلام رومانسي كنت بسمع عنه قبل كده
كان احلي واصعب يوم لما نزلت اشتريت الفستان سيمبل اوي كان لونه موڨ ستان وطويل شويه من ورا وعجبني اووي
من الصبح كنا في الكوافير وفرحتها كانت مزوده جمال فوق جمالها
ولحظه ما شوفت محمود داخل علشان يوخدها كنت شايفه بعيني قمر وشايفه بقلبي قمرين كانو لايقين علي بعض فعلاً
وصلنا القاعه ودخلو بزفه حلوه وكلنا كنا فرحنين
شوفت زين… قلبي دق اول ما شوفته ببدلته السودا كان شكله عريس واجمل عريس كمان
قرب مني بإبتسامة بتاخد قلبي: خلايتي الفستان جميل
زي الاميرات بتحلي وبتعملي قيمه ل اي حاجه تلبيسها او تلمسيها
البنت العنيده اللي بتتكلم كتير و بتتخانق واقفه قدامه مبتسمه ولساني معقود ومش عارفه اتكلم
زين: طب استغل الوقت ده واطلب ايد احلي سندريلا وتدخل حياتي وتحليها واخد نصيبي من اسمك وتبقي رحمتي!!
رحمه بصدمه وفرحه: إيه ده!!!
زين: انا طلبت ايدك من محمود امبارح وقالي لما توافقي
رحمه: طب ولما اوافق!!
زين: “لما توافقي هيبيع جواهري في يوم خاتم
هيجيب مؤذون عشا لعياله
هيزيد مشروب وهيبقا اتنين ونضيف للدنيا اتنين عشاق

 

 

وإذا موفقتيش فيه رزق هيبقا انتهي مقطوع وانتي مترضتيش تقطعي ارزاق” عمرو حسن
رحمه بضحك: موافقه يا زين
زين بضحك: ده يافرحه قلب زين والله
“ليس بمرور الوقت وعدد السنين، فهناك من تشعر بالانتماء له فور لقاءك به❤
فكيف لي لا احب قلباً رأيت به موطني”❤❤
انتهي🤍

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على 🙁رواية سندريلا الواقع)

اترك رد

error: Content is protected !!