روايات

رواية طفله في عرين الشيطان الفصل السادس عشر 16 بقلم ميادة السيد الجزار

رواية طفله في عرين الشيطان الفصل السادس عشر 16 بقلم ميادة السيد الجزار

رواية طفله في عرين الشيطان البارت السادس عشر

رواية طفله في عرين الشيطان الجزء السادس عشر

طفله في عرين الشيطان
طفله في عرين الشيطان

رواية طفله في عرين الشيطان الحلقة السادسة عشر

بوسي بصوت واطي : الو لقيتك رانن عليا فيه حاجه ولا ايه
الشخص بخبث : جدعه عرفتي تخلي يقضي معاكي اليوم امبارح
بوسي بدلع : اي خدمه وبعدين المفروض علشان اعرف هحطلوا الحبوب
الشخص : زودي الجرعه
بوسي : طب افرض عرف
الشخص : يعرف عادي هو اصلا تلاقي بقا مدمن يعني مش هيعرف يعمل حاجه حتي لو عرف انك وراء كل ده
بوسي بدلع : طب يا روحي ايه مش ناوي تيجي بقا تقضي معايا يوم انت وحشتني اوي
الشخص بخبث : وانتي اكتر يا قلبي
بوسي بدلع : طب ايه هتيجي امته بقا
اشرف : بوسي
بوسي قفلت السكه ثم نظرت له بارتباك
اشرف بعصبية : انتي بتعملي ايه كل ده
بوسي بارتباك : انت متعصب ليه
اشرف بعصبية : علشان دماغي مصدعه وقولتلك تعملي ليا فنجان قهوه بس انتي بتتكلمي في الموبايل
بوسي بتوتر : كنت بكلم واحده صحبيتي اهدا كده مش مستاهله تتعصب
اشرف محاولا الهدوء : متزعليش يا بوسي بس اعمل ايه صاحي دماغي مصدعه وبقيت اعصابي تعبانه وكمان طلبت منك فنجان قهوه بس لقيت بتتكلمي في الموبايل ولسه معملتيش القهوه
بوسي بدلع بتقرب منه : طب اعمل ايه صحبيتي بترن عليا فقولت هرد عليها علشان اعملك القهوه على رواقه
اشرف بيبلع ريقه من قربها : طب يلا اعملي القهوه علشان هروح
بوسي : انت لسه مش بتشتغل
اشرف : مش مستمر في شغلانه
بوسي : امممممم طب اقعد بره دقيقتين والقهوه هتكون جاهزه
اشرف : ماشي مستني اهو بره
خرج اشرف تحت نظرات بوسي المرتبكه
بوسي بتاخذ نفسها بارتياح : الحمدالله مسمعش حاجه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ايهاب بابتسامه : قولي بقا عايزه تروحي فين انهارده
نظرت له تقي بحزن : مش عايزه هخرج كفايه انك منزلتش الشركه بسببي انهارده
ايهاب بحنيه : ازاي هنزل وهسيبك وبعدين ده انا واخد ليكي اليوم كله علشان نخرج ونتفسح
نظرت له تقي بدموع محبوسه
ايهاب بتنهيده : تقي انا عارف انها كانت صدمه عليكي غصب عني والله يا حبيبتي سامحيني بس مكنش اودامي غير الحل ده علشان ترجعيلي
تقي بدموع محبوسه : انت ذنبك ايه مكنش صح تفضل مخبي عليا الحقيقه حتي لو وجع بالنسبالي انا بس مصدومه في صاحبه عمري والله يا ايهاب كنت بعتبرها اختي طب هي ليه عملت كده فيا … انا ذنبي ايه في كل ده .. ليه تخون ثقتي فيها ليييه
ايهاب بوجع احتضانها قائلا : انتي مالكيش اي ذنب دي واحده مريضه نفسيه غيرتها منك وحقدها عليكي كبر جواها بس انتي علشان طيبه وهي متستاهلش صاحبه زيك
نظرت له تقي بدموع : انا اسفه ظلمتك كتير وجرحتك بكلامي وانت كنت بتسمع وتحارب برده علشاني سامحني
ايهاب بحب يمسح دموعها قائلا : بس يا بت انتي مراتي بتتاسفي على ايه … وبعدين انا نسيت اي حاجه فاتت والاحسن انتي كمان تنسي علشان والله مفيش حاجه في الدنيا تستاهل تخلي العيون الحلوه دي تبكي .
نظرت له تقي بابتسامه
ايهاب برفع حاجب : ايه ده بقا انتي بتعيطي ولا بتبتسمي يا مدام
تقي بحب : كنت بعيط بس حبك ودعمك ليا طول الوقت خلوني ابتسم واضحك اوي كمان
ايهاب بضحك : طب ايه هنفضل نرغي كده … عايز هخرج يا ناااااس
ضحكت تقي قائلا : ربنا مايحرمني منك
ايهاب بعشق : ولا منك يا حياتي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ليان بابتسامه : صباح الخير
تجاهلتها مايا
هدير : صباح النور
رحاب : ايه يا مايا مش هتردي على ليان دي حتي بنت صحبيتي يعني ضيفه
مايا بسخرية : والله يا عمتي الضيفه لو يكون مرحب بيها غير كده فهي لا تستاهل وبس التجاهل
ليان بحزن : معاكي حق انا بس معرفش عملت ايه علشان تكرهيني كده عن اذنكم
ذهبت ليان مسرعه الي الغرفه
رحاب بحده : هي دي تربيه اخويا
مايا بعصبية : بابا عرف يربي يا عمتي
رحاب بحده : اه باين فعلا
نظرت لها مايا بغضب ثم ذهبت الي غرفتها مسرعه
هدير : مايا استني
ذهبت هدير وراها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مروان : معتز انت لسه زعلان برده
معتز بابتسامه : لا يا عم كان مفيش حاجه حصلت انسا خلاص
مروان بابتسامه : بجد
معتز بابتسامه : اكيد يا صحبي
مروان براحه : طب كويس
ثم قال بمزاح : ده انا قولت انك بقا عندك دم وبتزعل
معتز بضحك : لو عندي دم بقا
ظل مروان ومعه معتز يضحكون
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رودينا بفرحه : رامي انا عندي مفاجاه ليك
رامي بحب : مفاجاه ايه يا قلبي
تمسك رودينا ايد رامي وتحطها على بطنها قائلا : فيه هنا حاجه تخصك
رامي بفرحه : انتي حامل يا رودي بجد
هزت رودينا دماغها بفرحه
احتضانها رامي بسعاده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم : ايوه تمام بس لازم نعرف مين اللي بيعمل كل ده
الشخص : ****
جاسم : طب كويس بس لا متقلقش
الشخص : *****
جاسم بتنهيده : تمام سلام
اغلق جاسم مع الشخص المجهول وهو شارد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هدير : غلط اللي عملتي ده يا مايا
مايا بحزن : انا خايفه اني عمتي تفرق ما بينك وبين ابيه
هدير بشرود قائلا بداخلها بسخريه : احنا كده كده متفرقين .
مايا بحزن : انا خايفه عليكي انتي وابيه علشان كده كلمت البنت بالطريقه دي
فاقت هدير من شرودها بابتسامه حزن قائلا : لا يا حبيبتي متقلقيش علينا وبعدين البنت دي ذنبها ايه ما يمكن هي تكون غير طنط رحاب وفعلا جايه علشان مفيش غيرنا نساعدها
مايا : لا يا هدير مينفعش نثق في البنت دي
هدير بابتسامه : نديلها فرصه يا حبيبتي علشان منكونش ظالمين
مايا بتنهيده : ماشي
هدير بابتسامه : شطوره يلا بقا اضحكي كده وفرفشي
ابتسمت مايا على حنيه زوجه اخوها وتدعو الله إنه يسعدهم ويبارك في حياتهم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رحاب بغضب : شوفتي اهو
ليان : شوفت ايه يا انطي
رحاب بغضب : معاملتهم معاكي عامله ازاي …. يبقي المفروض تساعديني
ليان بضيق : لا يا انطي مش هساعدك عارفه ليه ؟؟ لاني شوفت طيبه هدير ومايا كمان بس هي اكيد مش عايزه تثق فيا ومعاها حق بصراحه
نظرت لها رحاب بغضب قائلا : بس انا جيبتك هما علشان كده
ليان ببرود : وانا يا انطي لما شوفتهم غيرت رايي
نظرت لها رحاب بغضب ثم ذهبت الي غرفتها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الساعه 2
عبد الرحمن : حبيبه استني
حبيبه بحده : فيه ايه
عبد الرحمن : انتي ليه بتعملي كده معايا انا بحبك
حبيبه بحده : ما تحترم نفسك بقا …. ابعد عني احسنلك فاهم
حبيبه جات تمشي
عبد الرحمن مسك أيدها بعصبية : انا مش افضل صابر عليكي فاهمه ولو موافقتيش عليا بالزوق ساعتها هاخد غرضي بالعافيه
نظرت له حبيبه بصدمه ولكن بداخلها خوف
حبيبه بعصبية تداري خوفها : انت ازاي تتجرا تمسك ايدي … انت فاكر هخاف من واحد زيك
عبد الرحمن بخبث : اه انا عايزك تخافي علشان مش هسيبك ولو مرضيتيش بالحلال ساعتها هتندمي
ذهبت حبيبه من امامه مسرعه ومحضرتش الدرس
ظلت فرح تتصل بها ولكن حبيبه مردتش عليها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسم : الو يا داده نعيمه .. لا انا لسه كنت بكلم السواق وهو في الطريق اهو للبيت … المهم بس اول لما توصل خليها تاكل وترتاح شويه
الداده : ماشي يا ابني متقلقش
جاسم بتنهيده : ماشي يا داده
الداده : ربنا يريح قلبك يا ابني
جاسم : يارب يلا سلام دلوقتي
الداده : سلام
اغلق جاسم مع الداده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد ساعه
حبيبه وصلت عند حازم
السكرتيره كلمت حازم
حازم : ايوه طبعا دخليها
السكرتيره : اتفضلي
دخلت حبيبه
فاطمه نظرت لها بضيق
حازم لما شاف حبيبه قلق عليها لان ملامحها باين عليها التعب والارهاق
حازم نظر إلي فاطمه : باشمهندسه فاطمه روحي على مكتبك
فاطمه : ماشي يا باشمهندس عن اذنكم
خرجت فاطمه وهي مضايقه من وجود حبيبه
حازم بقلق : مالك يا حبيبه انتي تعبانه
نظرت له حبيبه بارهاق وتعب
حازم زاد قلقوا : تعالي اقعدي ارتاحي
جلست حبيبه شفايفها بيضه …. وشها اصفر …. عيونها باين عليها التعب
حازم : اطلبي للانسه حبيبه كوبايه عصير فراوله حالا
السكرتيره : تحت امرك يا فندم
حازم نظر الي حبيبه بقلق وخوف : مالك يا حبيبه رودي عليا فيه ايه …. مش انتي كان عندك درس انهارده مروحتيش ليه
حبيبه خانتها دموعها
حازم بقلق : لا انتي كده قلقتيني فيه ايه قوليلي يلا
حبيبه بنبره متقطعه من البكاء قالت : ه هو هو
حازم يقترب منها بقلق : اتكلمي يا حبيبه مالك فيكي ايه احكيلي حد قربلك قوليلي هو مين
نظرت له حبيبه بدموع : ع عبد الرحمن
حازم اول لما سمع اسمه قال بعصبية : ماله قربلك قوليلي
بدات حبيبه تحكي وعياطها بيزيد
حازم بوجع من دموعها : طب اهدي متخافيش
حبيبه بدموع : مش عايزه هروح السنتر ده تاني
حازم : طيب خلاص متروحيش هنشوف سنتر تاني اتفقنا بس اهدي
هزت حبيبه دماغها بدموع
حازم بغضب بداخله قائلا : يا ابن ال والله لاخليك تندم على كل دمعه نزلت منها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ليان : انا عارفه انه مش السهل تثقي فيا انا والله كلها كام يوم وهسافر ومش هرجع هنا تاني
هدير بابتسامه : يا حبيبتي ده انتي منوره البيت والله
ليان بابتسامه : شكرا يا هدير بجد على كلامك عن اذنكم
مايا : لحظه
وقفت ليان
مايا بتنهيده : بصي انا مش من السهل هثق فيكي بس ممكن اديلك فرصه
ليان بابتسامه : إن شاء الله انا قد الفرصه دي
مايا بابتسامه : إن شاء الله
من بعيد كانت عيون رحاب تراقبهم بغضب وغل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
البنت : *********
الشخص : *********
البنت : ********
الشخص : *******
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ندي بابتسامه : انا عزمت نفسي انهارده خلاص
جاسم باستغراب : عزمتي نفسك فين ؟؟
ندي بابتسامه : عندك في القصر اكيد
جاسم : ندي انا مش فاضي
ندي بحزن : ليه يا جاسم عايزه هشوف البنت اللي سرقت قلبك
جاسم : مفيش حد سرق قلبي
ندي بغمزه : لا فيه مراتك
جاسم : مفيش حد اصلا عرف يسرق قلبي ولا مراتي ولا غيرها
ندي : لا فيه
جاسم بحده : ندي انا قولت مفيش تمام ويلا اتفضلي روحي على شغلك
نظرت له ندي بحزن ثم ذهبت الي شغلها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الشخص : *****
مرام : *****
الشخص : ******
مرام : ********
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رامي شارد
رودينا باستغراب : رامي انت كويس
رامي بانتباه : بتقولي ايه ؟؟
رودينا : لا ده انت مش معايا اصلا
صمت رامي
رودينا بحزن على زوجها : رامي يا حبيبي لو انت عايز ترجع لي صحابك مفيهاش حاجه والله
رامي : لا طبعا انا مستحيل هسامح جاسم او اي شخص تبعوا هما استغلوا طيبتي وحبي ليهم وخانوا ثقتي فـ استحاله هرجع تاني وسطهم
نظرت له رودينا : طب انت ليه دخلت صاحبك ايهاب في وسطهم
رامي بحقد : علشان هنتقم من جاسم بس طلع ذكي في ثانيه كل حاجه اتكشفت … انا كنت ناوي هدمر جاسم وهخلي يخسر كل حاجه بس هو لما سال وفتش وراء ايهاب كشف المستخبي بس انا استحاله هنسا انتقامي منه
نظرت له رودينا بحزن : طب بطل تفكير وكفايه انتقام
رامي بغضب : ازاي عايزاني هنسا اللي جاسم عملوا كلهم وقفوا معاه ضدي ولو انتي نسيتي انا مستحيل هنسا
نظرت له رودينا : طب اهدا يا حبيبي
ثم قالت بابتسامه ‘ وبعدين احنا عايزين نجيب حاجات النونو
رامي ابتسم غصب عنه قائلا : انا تحت امره طبعا
نظرت له رودينا بابتسامه حب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حازم بابتسامه : بقيتي كويسه
حبيبه : اه انا اسفه على الازعاج
حازم بحب : ازعاج ايه بس تعالي في اي وقت
نظرت له حبيبه بخجل قائلا : طب انا مروحه
حازم : لا انا هروحك واعملي حسابك بعد كده لازم انا اللي هوصلك
حبيبه : ليه
حازم : علشان الزفت ده ممكن يكون بيراقبك فالاحسن هكون معاكي لغيط لما هخلي يندم على كل اللي عملوا
حبيبه : طب انت هتعمل ايه
حازم بابتسامه : لا دي بتاعتي انا بقا انتي بس ذاكري وركزي في المذاكره
حبيبه : حاضر بس توعدني انك تقولي
حازم : ماشي يا ستي ابقا اقولك يلا بقا علشان هروحك واه صح عقبال بكره إن شاء الله هكون شايف ليكي سنتر تاني تاخدي في دروس ومتقلقيش مدرسين شطار جدا
حبيبه بابتسامه : ماشي
حازم : يلا
حازم وحبيبه ذهبوا من الشركه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حنان : انت يا زفت
اشرف : اوففففف بقا يا ماما فيه ايه
حنان بضيق : اصحا كده معايا وجاوبني
اشرف بضيق : هجاوب على ايه
حنان : انت والزفت صاحبك قولتوا هتخطفوا البت دي ومقولتوش ازاي ولا حتي نفذتوا الخطه
اشرف : يا ماما عاطف لسه بيراقبها واول لما تسمع الفرصه انه يخطفها هيعملها
حنان بضيق : امته
اشرف : لسه معرفش ممكن بقا تسيبيني هتخمد
حنان بضيق : ماشي اتخمد
خرجت حنان من الغرفه
حنان بشرود : البت دي كان لازم تموت .. لان ما طول هي عايشه عامله لينا مشاكل كتير
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الشخص 2 : طب انا بكرهه جاسم علشان اذاني انت بقا بتكرهوا ليه
الشخص 1 : علشان اذاني برده
الشخص 2 باستغراب : ازاي
الشخص 1 : هتعرف كل حاجه في وقتها
الشخص 2 : تمام
الشخص 1 : المهم فيه ناس بتراقبهم من بعيد
الشخص 2 : ايوه
الشخص 1 : تمام خليك مراقبتهم
الشخص 2 بوقاحه : بس مراته حلوه اوي
الشخص 1 بضحك : نخلص بس وبعدين يبقا تاخذها
الشخص 2 بضحك : ايوه طبعا مش هسيبها غير لما هاخد اللي بفكر فيه
ظلوا يضحكون معا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مجدي بحزن : مش عارف هنساها انا اعجبت بيها جدا
ندي : لا المفروض تنساها يا مجدي علشان هدير بقيت متجوزه خلاص
تنهد مجدي بحزن قائلا : ادعيلي
ندي بحزن : إن شاء الله تنساها
مجدي : يارب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الشخص : الو يا موني عامله ايه
اماني محاولا الشجاعه : عايز ايه
الشخص بشر : عايزك يا روحي والله وحشتيني
اماني بعصبية : ابعد عني فاااااهم ياما والله لاقول لي مروان
الشخص بضحك : قوليلوا انتي فكرك اني هخاف
ثم قال بخبث : بس برده مش هيعرف يعمل حاجه سلام يا قطه
اغلق الشخص الخط
اماني بدموع قعدت على الارض بشرود
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ندي بحزن : انا عايزه اقدم استقالتي
جاسم : ليه يا ندي ناويه تسافري
ندي بحزن : لا بس هشتغل في مكان هفرق معاهم فعلا
جاسم بتنهيده : ندي انتي عارفه اني قافل قلبي ومش بعترف بالحب وانتي مصممه تضايقيني
ندي بحزن : مكنش قصدي انت صديق ليا وانا من حقي افرح لما الاقيك بتحب
جاسم بتنهيده حزينه : مينفعش احب
ندي : ليه
جاسم : هتعرفي كل حاجه بعدين
ندي : طب عايزه هشوف مِسِك
جاسم : ماشي ياستي روحي كملي شغل وفي اخر اليوم تروحي معايا تشوفي مِسِك تمام كده
ندي بابتسامه : ايوه تمام يلا باي
ذهبت ندي الي مكتبها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
معتز بعصبية : مش قولتلك تخلصي الشغل ده
مرام بخوف : انا والله قربت هخلصوا
معتز بعصبية : قربتي ايه ؟؟ الشغل المفروض يخلص في يوم بس انتي بقالك يومين وانا ساكت وبفوت بمزاجي
صمتت مرام بخوف
معتز بعصبية : بدل انتي مش قد الشغل ليه جايه تشتغلي
مرام بدموع محبوسه : والله ساعتين واكون خلصتوا
معتز بعصبية : اخر انذار ليكي والله لو لقيتك مش مركزه في شغلك او مهمله ساعتها متلوميش غير نفسك فااااااهمه
هزت مرام راسها بدموع محبوسه
معتز بعصبية : اتفضلي امشي
خرجت مرام مسرعه بخوف
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مع تسرييع الاحداث
مروان دخل البيت
مروان بصدمه : اماني
مروان شاف اماني نايمه على الارض
مروان بقلق : اماني مالك يا قلبي فيكي ايه
اماني صحيت بعيون وارمه من العياط
مروان لما شافها كده خدها في حضنه وهو يهديها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ايه اللي هيحصل ؟؟
مين الشخص اللي بيكلم بوسي ؟؟
مين هما الشخص 1 والشخص 2 ؟؟
رحاب هتعمل ايه لما لقيت ليان ضدها ؟؟
مين الشخص اللي كلم اماني ؟؟
جاسم عمل ايه في رامي زمان علشان كده عايز ينتقم ؟؟
مين الشخص اللي كلم جاسم ؟؟
حازم هيعمل ايه مع عبد الرحمن ؟؟
مين الشخص اللي كلم مرام ؟؟ واي السبب ؟؟
مين البنت والشخص دول ؟؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية طفله في عرين الشيطان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *