رواية شيء من الماضي (احببت مجنونة 2) الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم نجمة براقة
رواية شيء من الماضي (احببت مجنونة 2) الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم نجمة براقة
رواية شيء من الماضي (احببت مجنونة 2) البارت الثاني والعشرون
رواية شيء من الماضي (احببت مجنونة 2) الجزء الثاني والعشرون
رواية شيء من الماضي (احببت مجنونة 2) الحلقة الثانية والعشرون
جودي بحزن_ حتى لو بتحبني بجد مبقاش ينفع
مراد _ ليه مبقاش ينفع احنا لسه فيها انا هروح اقولهم انك مش عاوزاه
جودي _ بس انا عاوزاه ومش عاوزه غيره
مراد بخنقه_ مش مصدقك مستحيل يكون اللي حاسس بيه كدب انتي بتحبيني انا مش هو، انتي بس لو تقوليلي السبب اللي مخليكي تعملي كده، انا هساعدك مهما كان هو ايه صدقيني مش هتندمي
جودي بتوتر_ مراد انا عارفة انك بتعزني ومش متخيل اني هتجوز واسيبكم بس بجد انا مش هقدر متجوزش يوسف، مش هقدر اعيش من غيره
مراد بدموع_ والله ما تقولي ايه ما هصدقك، جودي احنا لسه فيها اهو تعالي نهرب ومحدش هيقدر يتعرضلك
جودي بذهول _ اهرب؟!
مراد _ ايوه تهربي معايا ونتجوز
جودي بزهق _ هو انت فاكر اني لو روحت دلوقتي قولت مش عاوزه يوسف وعاوزاك انت حد هيرفض، انت ليه مش قادر تفهم، انا مش عاوزاك ولا عمري هفكر فيك غير على انك اخويا اللي اتربيت معاه.
مراد يتأمل عينيها في صمت
جودي _ انت سامعني؟!
مراد _ لا مش سامع ولا مقتنع بكلامك ومش همشي من هنا والخطوبه دي علي جســــ.تي
جودي بانفعال _ انت لو ممشيتش دلوقتي والله هقول لبابا انت فاهم… امشي يلا… يلا واقف ليه
مراد يبصلها بصمت
جودي بغيظ _ مراااد في ايه اخلص قبل ما يدخلو علينا
مراد يمسك ايديها ويشدها ليه
جودي بانفعال _ انت بتعمل ايه امشي بقولك،، ليسكتها بقبلة طويله مملاؤه بشغف والعشق وهي تقاوم ولكن يثبت يديها بقوه لتغلق عينيها وتستسلم تماماً
*****
يوسف بيرجع تاني وبيحاول يداري خوفه وتوتره الشديد
سليم _ كنت فين، من الصبح ادور عليك
يوسف _ كنت بشم شويه هوا
سليم _ تشم هوا دلوقتي، فين اختك كمان
يوسف بارتباك _ مش عارف
سليم _ طيب يلا عشان تلبس الشبكة
يوسف _ حاضر وبيرح يقعد علي الكرسي الخاص بيه
هشام _ ايه يا ياسمين، البنت كل ده بتجهز
ملك _ هي جهزت خلاص بس دخلت اوضتها
هشام _ طيب اندهولها علشان يلبسو الشبكه
ياسمين بإبتسامة _ حالا
وبتروح عندها وتحاول تفتح الباب لكن تلاقيه مقفول من جوه
جودي تفوق وتزقه بعيد عنها _ نهار اسود حد جاي
مراد بتأمل _ ، انتي لو مش بتحبيني مكنتيش استسلمتي كده
جودي _ امشي طيب حد جاي
مراد _ لا مش همشي وهطلع اقولهم انك مش عاوزاه
جودي بترجي وبكاء_ علشان خاطري متعملش كده انت مش فاهم حآجه انا لازم اتجوز يوسف
ياسمين _ جودي في ايه ما تفتحي
جودي بارتباك _ ح حاضر ثانيه بس بظبط مكياجي
مراد _ ليه لازم تجوزي يوسف ايه اللي جابرك قوليلي وريحيني طيب
جودي _ مش هينفع تعرف يلا بقا الله يخليك لو حد عرف انك هنا هتبقا كار’ثه
مراد _ همشي بس قبل ما اطلع، انتي بتحبيني ولا لا
جودي _ لا مبحبكش
مراد يقرب منها للأخر _ امال استسلمتي ليه لما بوستك دلوقتي
جودي _ مستسلمتش انت اللي بوستني بالعا’فيه
مراد _ جودي!
جودي _ ايه
مراد بحده _ انتي كد’ابه انا لو عملت اكتر من كده مكونتيش هتقاومي وكنتي هتستلمي بردو
جودي تضر’به بالقلم _ انت و’سخ
مراد يغمض عنيه وبتنهيده_ ماشي انا و’سخ وانتي بتحبيني
جودي _ مبحبكش مبحبكش مبحبكش اطلع بره بقا ياعم انا مش عاوزاك عندي
مراد _ اممم ماشي همشي بس تخلصي التمثليه دي وراجعلك تاني
جودي _ يلا مستني ايه
مراد يشيل الخصله عن وشها برومانسيه _ شكلك حلو اوى بس ناقصه الفرحة
جودي بنرفزه تز’قه لبعيد _ ااامشي بقا في يو’مك اللي مش فايت ده
مراد _ ههههه خلاص ماشي بس علي شرط
جودي _ شرط ايه
مراد يقبلها قبله سريعه ويروح علي الشباك علشان يمشي _ هجيلك من هناك ولو شوفتك بتبتسمي ولا ماسكه ايده هطر’بق البيت والحفله علي د’ماغك ود’ماغه
جودي تحاول تداري ضحكتها وبجديه مصتنعه _ ملكش دعوه
ياسمين _ جودي اخلصي الناس بيسالو فينك
مراد _ روحي وحسابنا بعدين ولو شوفتك بتعملي حآجه متعجبنيش هعاقبك زي دلوقتي ويمكن اكتر
جودي _ امشى لا احد.فك
في المستشفي
جني بتنزل من العربيه وتجري تنده علي حد يشيلها معاها
بعد شويه بيجو الممرضات ويشيلوها على سرير متحرك وياخدوها لداخل
جني _ طمني يا دكتور هي عامله ايه
الدكتور _ نز’فت دم كتير ومحتاجين ننقلها د’م
جني _ طيب وبعدين مفيش هنا يعني ولا ايه
الدكتور_ لسه هنشوف في بنك الدم بس يارب نلاقي نفس الفصيلة
جني بقلق _ يعني ممكن يحصلها حآجه يا دكتور
الدكتور _ طبعا لو ملحقناش ننقلها دم ممكن يحصلها هبوط في الدوره الدموية ولا قدر الله ممكن تموت
جني _ يادي المـ.صيبه ارجوك اعمل اي حآجه المهم نلحقها
الدكتور _ كله علي الله عن اذنك
جني بتوتر_ اعمل ايه ياربي اعمل ايه، يوسف مش هينفع يجي دلوقتي وبابا كمان، انا مش هعرف اتصرف لوحدي وفجاه يجي علي بالها ياسين
جني _ لا مينفعش اتصل بيه بصفته ايه…. لا بقا هتصل مش بيقول بيحبني لازم يجي يوقف معايا،…
بتتصل بيه
ياسين بعدم تصديق_ مين
جني _ انا هيكون مين يعني انت فين
ياسين _ في البيت خير مالك
جني _ انا في المستشفي ومحتجالك دلوقتي
ياسين بقلق_ مستشفى، ليه مالك طمنيني انتي كويسه
جني _ مش انا دي واحده معرفه، الله يخليك تجيلي دلوقتي انا مش عارفه اتصرف لوحدي
ياسين _ حاضر حاضر ابعتيلي العنوان وهجيلك فوراً
جني _متشكره اوي متتاخرش الله يخليك انا خايفه
ياسين بإبتسامة _ يعني وجودي معاكي هيطمنك
جني بقرف_ اخلص يا ياسين مش وقت سهو’كتك
في بيت هشام
جودي بغيظ وبصوت واطي_ على الله يكون رضيت غرورك وقلبك الا.سود
يوسف في دنيا تانيه وميردش عليها
جودي _ كمان مبتردش يا بجاحتك،… اسمع بعد ما تخلص الخطوبه تمشي من هنا علي طول لا انا ولا رودينا طايقين نشوفك….رودينا! هي راحت فين
عمتو بسبس
ملك_ نعم ياحبيبتي
جودي_ فين رودينا
ملك_ مش عارفه مشفتهاش ليه شويه انا هروح ادور عليها في الجنينة
يوسف لنفسه_ زودتها اوي ازاي معملتش حسابي انها ممكن تعمل كده في نفسها، مكدبوش لما قالو عليك حقـ.ير يا يوسف
جودي بحده _ انت زعلتها تاني رد عليه
يوسف بندم وكلام بيطلع بالعافيه_ ايوة
جودي بقلق_ و مالك بتترعش كده ليه… فين رودينا
يوسف بدموع_ في المستشفي
جودي بصدمه_ م مستشفى ليه
يوسف_ قطعت شرا’ينها
جودي بصدمه وعدم تصديق_ يوسف بلاش تلعب باعصابي كفاية اللي عملتو
يوسف يمسك ايدها بترجي _ اهدي عشان محدش ياخد باله
جودي تقوم بانفعال وبصوت يسمع الكل_ انت عملت فيها ايه
يوسف يبص حوليه _ الناس بدأت تبص علينا اهدي هفهمك بعدين
جودي بغضب تضر’به بالقلم قدام الكل
يدخل مراد من الباب ويشوف اللي حصل وبإبتسامة _ شاطره قـ.لم تاني بقا
هشام _ جووودي انتي ازاي تعملي كده
جودي_ اسألو… انطق رودينا فين لا ارو’ح فيك في دا’هيه
سليم _ ايه اللي بيحصل ما تفهمونا
يوسف توتر _ مفيش حآجه خلافه بسيط وهنحله
سليم _ والخلاف البسيط ده يخليها تضر’بك بالقلم
جودي _ ما تنطق وتقولهم عملت ايه ولا خايف
يوسف _ اخرسي خالص
جودي _ بابا خليه يقولنا ودا رودينا فين
هشام_ رودينا؟! ما تتكلمو وتفهمونا حصل ايه
يوسف بانفعال _ البنت تعبت و وبعتها المستشفي مع جني
سليم _ ومقولتش ليه
هشام _ تعبانه ازاي يعني حصلها ايه
جودي ببكاء_ حاولت تنتـ.حر بسببه
هشام يشاور ليها علشان تسكت _ طيب يا جماعه خلاص الحفله انتهت اتفضلو
يوسف بصوت واطي _ انتي متخــ.لفه عاجبك كده
جودي ببكاء _ وربنا ما يحصلها حآجه يا يوسف ما هيكفيني فيك عمــــ.رك كله
بيمشو الناس وهشام يوقف قدام يوسف وبتركيز_ قول بقا عملت ايه فى البنت و ودتها فين
يوسف بارتباك _ ياعمي دا كان سوء تفاهم مش اكتر
سليم بانفعال _ هو ايه اللي كان سوء تفاهم ما تنطق مش شايفنا حالتنا عامله ازاي
جودي _ اقولكم انا، الاستاذ تعدا عليها وصورها وكل شويه يبتز’ها لغيت ما حاولت تنتــ.حر و يا عالم ماتت ولا لا
سليم بصدمه _ حقيقي الكلام ده
يوسف _ لا لا والله ما حصل انا قولتلهم كده بس محصلش حآجه صدقني ويتفاجاء بقـ.لم نازل على وشه من هشام
هشام بغض.ب يمسكه من لياقة قميصه_ البنت لو حصلها حآجه او طلعت لامس شعره منها انا هقـ.تلك وقدام ابوك اللي واقف ده انطق قول وديتها فين
سليم بصدمه _ اهو عندك يا هشام اعمل اللي انت عاوزه يا خساره تربيتي فيك وبيمشي ويسبوه
يوسف يمسك ايده بدموع وترجي _ بابا استني والله ما حصل حآجه صدقني يا بابا
سليم يشد ايده منه ويمشي
هشام_ الف خساره يا يوسف انت تعمل كده طب ليه
يوسف بانفعال يشوح بايده ويمشي
ملك تيجي من بره بعد ما كانت بتدور علي رودينا _ في ايه مال يوسف، والناس مشيو ليه
جودي _ انت هتسيبو يمشي من غير ما يقولنا راحت اي مستشفى
ملك _ هي مين دي االلي راحت المستشفى، اوعي تكون رودينا
ياسمين_ بسيطه ان شاءلله
متقلقيش
ملك بصراخ _ بنتي حصلها ايه حد يفهمني
هشام _ متخافيش هي كويسه انا رايح ورا يوسف وهنطمنك . يبص يلاقي مراد واقف… كويس انك جيت تعاله معايا علشان تسوق العربية
مراد _ حاضر يلا بينا
جودي _ استنو انا جايه معاكم
هشام _ خليكي انتي مش وقتك
ملك ببكاء _ انا هروح يا هشام لازم اطمن عليها
هشام _ يوووه خلاص جودي هاتيها بالعربية التانيه وحصلونا
في المستشفي
جني بتتكلم في التليفون _ نهار اسو’د عليك عرفو ازاي
يوسف بخنقه_ مش وقته هي عامله ايه دلوقتي
جني _ لسه بيدورو علي دم من نفس الفصيله بتاعتها
يوسف _ انا هتبرع ياخدو اي حآجه المهم ترجع كويسه
جني _ مش هينفع انتو مش من نفس فصيلة الدم هي o سلبي
ياسين بهمس _ جني انا نفس الفصيله
جني بتركيز _ استني يا يوسف، يعني انت ممكن تتبرع عادي
ياسين _ ايوه ليه لا
جني بفرحه _ متشكره اوي… خلاص يا يوسف تعاله انت في حد هنا هيتبرع
يوسف _ حد مين ده
جني _ مش وقته لما تيجي يلا سلام
بيروح ياسين عند الدكتور عشان يسحب منه الدم وجني بتكون واقفه قدام غرفة رودينا ويوسف بيجيلها
يوسف بقلق _ طمنينى عملت ايه
جني _ المتبرع بيسحبو منه د’م وان شاءلله هتكون كويسه، المهم طمني انت هما عرفو ايه بظبط
يوسف بندم _ جودي قالتلهم اللي قولتهولها
جني_ يادي المص.يبه عليك وعلى سنينك، وبابا كان فين
يوسف_ كان هناك و مشي وهو غضبان
جني_ الله يسامحك يا يوسف الله يسامحك، طيب وبعدين مهما لازم يعرفو ان محصلش حآجه
يوسف_ براحتهم بقا يصدقو ولا ميصدقوش
جني بغيظ_ انت تخرس وسع كده
يوسف_ رايحة فين
جني_ لازم اشوف دكتوره علشان تثبت ان محصلهاش حآجه يمكن الاثبات ده يخفف المشكله شويه
يوسف _ ماشي اعملي ايه حآجه شيفاها صح
جني تحط ايدها على كتفه _ متقلقش ان شاءلله كله هيتصلح. وبتمشي وتسيبوه
جني_ لو سمحتي
الدكتوره_ اتفضلي
جني_ في واحده هنا عاوزاكي تعمليلها كشف عذريه ضروري
الدكتوره_ ماشي حاضر، هي فين
جني_ في غرفة رقم 35
الدكتوره_ تمام تعالي معايا
في بيت انور
مريم_ الله المكرونة تحفه تسلم ايدك
صبا بإبتسامة_ بالهنا والشفا حبيبتي
مريم_ تعرفي انك طيبة اوي
صبا _ حبيبتي انتي اللي طيبة وقمر ومبسوطه اني قاعده معاكي
مريم_ طيب ما تقعدي معايا علي طول طالما مبسوطه
صبا_ ههههه ما انا قاعده معاكي اهو
مريم _ لا مش كده انا اقصد انك تجوزي انور
صبا بخنقه _ شبعتي؟!
مريم _ ايه ده في ايه
صبا _ مفيش حبيبتي
مريم _ امال زعلتي ليه لما قولتلك تجوزيه
صبا بتنهيده _ عشان مش هننفع مع بعض
وفي تلك الاثناء بيدخل انور
مريم_ اهو جه
انور _ خير
صبا بخنقه_ اذنك حبيبتي هشيل الاكل
مريم _ كنت بخطبلك صبا بس هي رفضت خليها توافق ونبي
انور بعصبيه _ مريم متدخليش في اللي ملكيش فيه
مريم باحراج _ حاضر
صبا تبصله بغيظ وتروح توقف جمبها _ متز.عقش للبنت كده
انور _ وانتي م….
صبا _ انا مالي؟! ايه رأيك اني مالي طالما قاعده هنا واخر مره تزعقلها قدامي
انور _ وانتي زعلانه عشان زعقتلها ولا علشان مش عاوزك
صبا بذهول _ نعم… مش هنتخا.نق قدام البنت، حبيبتي روحي اوضتك شويه
مريم _ حاضر وبتمشي
صبا _ هي مين دي اللي تزعل انك مش عاوزها، لازم تعرف اني قاعده هنا غصب عني علشان حضرتك بوظتلي حياتي لما خط.فتني
انور_ وطي صوتك البنت هتسمع
صبا _ لا كتر خيرك والله، خايف لا تسمع ومش خايف ربنا يخلص ذنوبك فيها هي، بجد بدعي ربنا ياخدك قبل ما هي تحاسب علي مشاريبك
انور يرفع ايده عشان يضر’بها ولكن يوقف _ اخرسي خالص حسنلك
صبا باستحقار _ تعرف ان ربنا رحم اهلك لما ماتو عشان املهم ميخبش لما يعرفو انهم خلفو واحد زيك
انور بانفعال يشدها من ايدها ويدخلها اوضته ويقفل الباب
صبا بغضب_ افتح كده عيب البنت موجوده
انور _ مش هفتح غير لما تعرفي مقامك كويس، انا قولتلك امشي وانتي اللي مرضتيش ف بعد كده تتعدلي في الكلام معايا
صبا _ مش لما حالك يتعدل الاول، وبعدين مين قالك اني هموت علي القعدة في بيتك، دا انت مش عارف بقرف ازاي من كل ركن فيه، بشم ريحة النجا.سه ماليه المكان
انور بوجع _ انا مش هرد عليكى
صبا _ احسن بردو
انور بغيظ_ متزودهاش يا صبا احسنلك
صبا _ انا حره طالما جبتني هنا غصب وبوظتلي عيشتي انا في الرايحه والجايه هز.لك كده
انور بحده وغضب _ طيب طالما انا وحش اوي كده ما تيجي اطلع وحش للاخر
صبا ترجع للخلف _ قصدك ايه
انور يشدها من خصرها ويقبلها بقوه حتى كادت ان تنقطع انفاسها، وهي تضر’ب فيه عشان يسيبها لكن متقدرش تبعده من شدة قوته بعد اكثر من دقيقة يزقها بعنف بعيد عنه
انور _ هتزوديها تاني، هعتبر ان قلت اد’بك دي دعوه ليه علشان اكمل انتي فاهمه
صبا تبصله بذهول من غير ولا كلمه
انور بزعيق_ ايييه مش سامعه،،، وهي تفضل على نفس البصه ومتردش
انور لنفسه_ مالها دي هي ماتت ولاايه، صبا صبا، سمعاني طيب
يحط ايده علي خدها وفجاه توقع ويسندها قبل ما توقع على الأرض
وطرحتها تنزل من علي شعرها ليظهر شعرها الحريري شديد السواد
انور بذهول _ اووو يخر.بيت جمال ا.مك، وقف شويه يتأمل في ملامحها الجميله ورموشها الكثيفه شديدة السواد و شفاه صغيره مرسومه بدقه مثل حبات الؤلؤ، وبشره ناعمه مثل بشرة الأطفال لينبض ايسر صدره بأسمها
انور _ اوف ايه هتفضل باصصلها كده كتير، شيل لا تفوق دلوقتي وتفضـ.حنا
بيشيلها ويحطها علي السرير ويجي يبعد عنها ف يلاقي ايدها متمسكه بقميصه
انور بارتباك يمسك ايدها براحه ويفلتها ويريحها جمبها، وبدون إدراك يمشي ايده على خدها واكنه بيتأكد انها حقيقي مش بيحلم
انور بشرود _ انا ازاي مشفتكيش قبل كده
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية شيء من الماضي)