رواية عوضي الفصل السادس عشر 16 بقلم دنيا فادي
رواية عوضي الفصل السادس عشر 16 بقلم دنيا فادي
رواية عوضي البارت السادس عشر
رواية عوضي الجزء السادس عشر
رواية عوضي الحلقة السادسة عشر
ادهم بإبتسامه وبيدقق في عقد الجواز
وفجاء الابتسامه بتتحول لصدمه في لحظه
ادهم بصدمه : اييي بابا متجوز ام سما!! ازاي وامتي ده
ادهم بوهم : لا لا اكيد العقد دا مزور بابا مستحيل يعمل كده ثانيه هو العقد سنه كام؟ وبيمسك العقد تاني
ادهم : 1997!!! قبل ما اتولد بسنتين كان متجوزها قبل ماما
هو لو فعلا متجوزها لي يقت’لها زي ما سما قالتلي!!!
ادهم بعصبيه : انا مش فاهم حااجه
سامر : انا هفهك يا ابني
ادهم ويبص لي : جدو!! انت كنت عارف !!!
سامر : انا هجوبك علي اي سؤال خلاص مبقاش في حاجه تستخبه عليك ولازم تعرف كل حاجه
ادهم بتردد : هو بابا قت’لها بجد
سامر بحزن : للأسف
ادهم : قت’لها لييي
سامر : معرفش
ادهم : وسما عارفه الموضوع ده
سامر : لا بس في حاجه انت لازم تعرفها
ادهم بقلق : اييي
سامر : ان سما تبقا اختك
ادهم بسخريه : مهو طبيعي تبقا اختنا من نفس الاب
سامر : والام
ادهم بتردد في الكلام : يعني اي!! انت بتكدب قول يا جدو والنبي ان دي كدبه
ويكمل بدموع : ازايي يعني انا كنت طول السنين دي بقول لوحده يا امي وهي مش امي طيب واخواتي!!
ويمسح دموعي ويكمل بسخريه : دول كمان اخواتي ولا عايش معاهم صدقه
سامر بندم ويضربو بالقلم : انا متوقعتش منك الرد ده اخص عليك يا ادهم بقا فاكرنا كده
ادهم بزعيق : متوقعتش ان ده ردي!! بكتشف ان امي الي ربتني مش امي الحقيقيه واخواتي الي عايش معاهم طول السنين دي مش اخواتي وامي الحقيقيه ابويا قت’لها عايزني اقولك اي
سامر : امك الحقيقيه هي الي مكنتش عايزاك كان عايزه فلوس ابوك وبنتها بس وابوك طلقها و اتجوز بنتي عشان متعيش مع واحده كرها’ك وكل همها الفلوس وبنتها اومال بنتي اعتبرتك ابنها واكتر عمرها مفرقت بينك انت ومريم وعلي علمتكو ازاي تحبو بعض وتخافو علي بعض واخواتك حتي لو مش من نفس الام والاب انتو اترببتو مع بعض ومفيش حاجه في الدنيا تقدر تفرقكو عن بعض ياادهم
ادهم بدموع : انت عارف انا دلوقتي مبقتش اكره حد قد ابويا وبتمنيَ مشوفهوش تاني في حياتي لإني لو شوفتو ممكن اقت’لو
وبيمشي يخرج من البيت
____________________________________________
سما : عرفت مكانو
مجهول : ايوا يا فندم تابعنا سامر بيه زي ما حضرتك طلبتي
سما : حلو اوي
مجهول : انفذ يا فندم الي قولتيلي عليه
سما بشر : طبعا ومستنيه مكالمه تطمني
مجهول : حاضر يا فندم
___________________________________________
في الشركه
ادهم بعصبيه وغل بيرمي اي حاجه قدامو علي الارض
ادهم بعدم فهم : يعني اي امي مكنتش عايزاني
ويكمل بضحك : حتي امي كمان كانت هامها الفلوس لدرجادي الفلوس اهم مني
وبيفتكر سما والي حصل
ادهم بسخريه : يعني انا دلوقتي حابس اختي اخص عليا
ادهم : حازم اتصرف وخرج سما من السجن
حازم : منا كنت لسه هكلمك واقولك انها خر..
ادهم قفل السكه قبل ما يكمل
ادهم بيمسك دماغو : انا عمرى ما هسامحك علي الي انت عملتو فيا يا بابا عمري.
__________________________________________
مريم بصدمه : اي الي انت بقولو ده يا جدو
علي : الموضوع صعب برضو ياجدو طبيعي يتصدم ويزعل مننا
مريم : انت كنت عارف
علي : لا
سامر بدموع : انا غلطت لما قولتلو بس كان لازم يعرف
علي : اهديَ يا جدو عشان خاطري و هو يرجع وهنتكلم معاه احنا
مريم بحزن : ياجدو والنبي بلاش انت بتتعب لما بتزعل متقلقناش عليك
____________________________________________
مجهول : نفذت
سما : تمام الفلوس هتبقا عندك
مجهول : تمام يا فندم
_:.
سما بشر : كده خدت حق امي من ابوك يا ادهم بيه
وتكمل بضحك : منغير ميتمسك عليا حاجه ما كده كده ابوك بالنسبه للناس مي’ت قد اي سهلتوها عليا
فاضل حق ابويا الي في السجن استنا عليا بس
__________________________________________
12:00 PM بليل
بيرجع ادهم البيت
سامر : ادهم تعالَ عايزك
وبيدخلو الاوضه
سامر : انا اسف يا ابني سامحني
ادهم : وانت عملت اي يا جدو انت ملكش ذنب
سامر : انا قولت لاخواتك واخواتك مهمهمش الموضوع بتمنيَ انت كمان تنسا كل حاجه لأن ده في الماضي والي فات مش هيرجع تاني
ادهم بحزن بيسيبو ويدخل اوضتو
_:..
ريم : انت فينك من الصبح يا ادهم
ادهم كان بيفكر في كل الي حصل
ريم : يا ادهم رد عليا
ادهم : سيبيني يا ريم
ريم : مالك يا ادهم
ادهم بزعيق : سيبيني بقولك مبتفهميش!!
ريم بخوف : مش هسيبك غير لما تقولي في اي
ادهم بدموع : ريم اخرجي عشان خاطري انا مش عاير اعمل حاجه اندم عليها
ريم : مش هخرج واعمل الي انت عايزو اضربني ،، زعق فيا،، كسر في الحاجه بس والنبي خليني جمبك انا حاسه انك محتاجني وتقف قصادو وهو قاعد علي السرير وتمسح دموعو
ادهم منغير تردد بيدخل في حضنها ويعيط
ريم وبتحرك ايدها علي شعرو : عيط براحتك وخرج كل الي في قلبك
ادهم : انا اول مره احس اني ضعيف بالشكل ده
ريم : متخفش محدش هيعرف انك عيطت في حضني زي الاطفال
ادهم بضحك : يا الله
ريم : ايوا اضحك كده
ادهم وبيخرج من حضنها ويبتسم ليها : انا بحبك اوي يا ريم
ريم ببراءه : لا انت ازعل كل يوم بقا
ادهم بضحك : حاضر
وبيسمعو صوت صريخ برا الاوضه
ادهم بيفتح الباب وبيلاقي دم علي الارض و..
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عوضي)