رواية ما لم تخبرنا به الحياة الفصل الرابع عشر 14 بقلم آيلا
رواية ما لم تخبرنا به الحياة الفصل الرابع عشر 14 بقلم آيلا
رواية ما لم تخبرنا به الحياة البارت الرابع عشر
رواية ما لم تخبرنا به الحياة الجزء الرابع عشر

رواية ما لم تخبرنا به الحياة الحلقة الرابعة عشر
_يعني مش كفاية كل المصا*يب اللي عاملها؟ كمان أروحلك شقتك ألاقيك جايب ست هناك؟!
اتكلم بابا بعص*بية و أنا بلعت ريقي بتو*تر، يا ترى عشان كدا يمنى كانت بتتصل بيا؟!
_بعد كل اللي عملته عشان أخلي س*جلك نضيف برضو مصمم تلو*ث اسم العيلة؟
سكتت و مردتش فكمل:
_أنا حذ*رتك كذا مرة تبقى زي أمك!
فجأة رفعت راسي و بصيتله أخيراً قبل ما أرد بح*دة:
_أنا مطلبتش منك تعملي حاجة، و ماما سابتك و مشيت عشان أسلو*بك دا…
ضر*بني بالقلم على وشي و انا ابتسمت بسخر*ية قبل ما أرفع راسي تاني واتكلم باستفز*از:
_أقولك على الكبيرة بقى؟ الست اللي في البيت معاها طفلة و أنا…أبقى أبوها!
بصلي بصد*مة قبل ما يس*حبني من ياقة القميص بتاعتي و يتكلم بعيون بتطلع شر*ار:
_أدهم، صدقني لو الكلام دا حقيقي هق*تلك بنفسي..
_كل مرة بتقول كدا، مستني ايه عشان تعملها؟
اتكلمت و أنا بطلع المسد*س بتاعي من جيبي، وج*هته ناحية راسي و مسكت يد بابا و حطيتها عليها قبل ما أصر*خ بحدة:
_بسببك كل يوم في أصو*ات في دماغي بتطالبني بإني أق*تلني ، اعملها عشان لو معملتهاش هعملها أنا بنفسي….
سحب المسد*س و ر*ماه على الأرض قبل ما يش*دني مش شعري و يتكلم:
_اخر*س! فاكر المو*ت بالسهولة دي؟ المو*ت راحة ، انت حتى المو*ت متستحقهوش.
ر*ماني على الأرض قبل ما يوطي عشان يبقي في مستوايا و كمل:
_دي آخر غل*طة يا أدهم، صدقني دي آخر غل*طة هعديها قبل ما أحول حياتك لج*حيم و انت عارف اني أقدر…
سابني و وقف قبل ما يتكلم و هو طالع برا المكتب:
_بالنسبة لموضوع بنتك دا مش عايز أعرف تفاصيل، همثل اني مسمعتهوش و انت اتصرف فيه قبل ما اتضطر اتصرف انا بنفسي و انت فاهم طبعا هتصرف ازاي…
مشى يده على ر*قبته في حركة أشبه بق*طع الراس قبل ما يمشي و يقفل الباب وراه أخيراً.
حلو، مش كفاية ياسر، لا…دا كمان بقى لازم أ*حمي يمنى و يارا من بابا دلوقتي، أنا بجد مبهور بقدرة لساني الفريدة على جلب المصا*يب ليا!
____________________
كنت قاعد على ترابيزة السفرة في شقة أيوب، على يميني أنس و على شمالي أروى، و يمنى و يارا قاعدين قدامي، و بعد صمت طويل اتكلمت يمنى:
_أدهم، ممكن أعرف جايبنا هنا ليه؟
ابتسمت بارتباك، طبعاً مستحيل أقولها إني بحاول أخبيها من بابا عشان كدا قررت أنقلها شقة أيوب مؤقتاً.
_عمو الخدامة؟ مين دول..
اتكلمت أروى و هي بتشدني من هدومي، و يمنى بصيتلي بريبة من اللقب.
اتحمحمت قبل ما أهمس ليمنى:
_هبقى أفهمك بعدين….
وقفت و شبكت إيديا ورا ضهري و أنا بكمل:
_أنا مجمعكم هنا النهاردا عشان نقضي وقت جميل سوى مع بعض كأسرة واحدة…
ك*تف أنس دراعاته قبل ما يتكلم:
_يا سلام! أسرة ازاي يعني و احنا أول مرة نشوفهم..؟!
اتحمحمت قبل ما أجاوب عليه و أنا بشاور بيدي على يمنى:
_دي طنط يمنى، قررت تطوع و تبقى خدامة معايا و بتعرف تحكي قصص جميلة قبل النوم.
_ياي!
صر*خت أروى بسعادة و يمنى بصيتلي بحاجب مرفوع قبل ما ترد يارا باعتراض:
_ماما مش خدامة!
طبطبت يمنى على راسها بفخر قبل ما تقف يدها في الهوا فجأة لما يارا كملت:
_و مبتعرفش تحكي قصص، قصصها مملة و و*حشة!
حطت يمنى يدها على وسطها قبل ما تتكلم بحز*ن مصطنع:
_بقى أنا قصصي و*حشة ؟ طيب شوفي مين هيحكيلك قصص تاني.
بصيتلها يارا بنظرات بريئة و أنا اتكلمت و أنا بخبط بالمعلقة على الطبق الفاضي على السفرة:
_هدووء، احنا صحيح لسه مش أسرة…
اتكلمت و أنا ببص على أنس اللي قلب عيونه بملل قبل ما أكمل:
_بس أنا ناوي نبقى أسرة جميلة و متعاونة لغاية ما بابا أيوب يرجع بالسلامة، حلو؟!
_عمو الخدامة، طب و مين دي؟
سألت أروى و هي بتشاور على يارا فاتحمحمت قبل ما أرد:
_أروى يا حبيبتي، مش لازم تفكري عمو كل مرة انه خدامة، قولي عمو بس كفاية ماشي؟ دي يارا بنتي…اه أقصد بنت طنط يمنى.
_شكلها جميل ممكن أبقى صاحبتها يا عمو الخدامة؟
تنهدت بيأ*س كنت هرد عليها بالموافقة لولا يارا اللي اتدخلت في الكلام فجأة:
_لا، أنا مش عايزة ابقى صاحبتك…انا عايزة ابقى صاحبة الولد الجميل اللي شبه الأمراء…
بصيتلها يمنى بصد*مة و أنس خدوده احمرت قبل ما يبعد وشه بعيد و يعمل نفسه مسمعش حاجة.
_يارا ع*يب كدا، البنوتات الحلوين يصاحبوا البنوتات اللي شبههم بس!
_بس يا ماما أنا عاجبني شعره الأصفر الطويل.
جز*يت على أسناني بغ*يظ قبل ما أمد يدي عشان أسحبها و أقعدها على رجلي و اتكلمت:
_مالك بشعره؟ شعر بابا جميل برضو، خليكي في شعر بابا.
فجأة اتجمدت في مكاني بصد*مة بعد ما استوعبت اللي قلته، بصيت ليمنى عشان ألاقيها هي كمان باصالي بعدم استيعاب قبل ما تنطق يارا أخيرا:
_ بس انت مش بابا!
ابتسمت بتو*تر و اتكلمت:
_أ..أيوا، بس بما اننا هنبقى أسرة واحدة، أنا من هنا ورايح هبقى بابا.
_لا، انت عمو الخدامة…
اتكلمت أروى قبل ما المكان كله فجأة يتملي أصوات ضحك.
_____________________
بعد أسبوع في حديقة الحيوانات:
_أروى، تعالي جمبي هنا متجريش! و لا أروحك البيت تاني يعني؟
تحدث أدهم و هو يسير إلى جوار يمنى، يحمل يارا فوق كتفيه كعادته بينما ي*جر أنس من ذراعه لرفضه الذهاب معهم.
ابتسمت يمنى على مظهره المضحك بينما تأوه بقلة حيلة قبل أن يسرع في خطوته لير*فعها لأعلى من فستانها بيده الأخرى متحدثاً:
_و بعدين؟ مش قلت تمشي جمبي؟ أنا غلطت يعني عشان قلت أروى كبيرة و عاقلة و سيبتك تمشي وحدك؟
تحدثت أروى بينما تطالعه بأعين الجراء:
_بس يا عمو الخدامة انت بطئ، و انا عايزة أشوف الزرافة بسرعة.
تنهد أدهم بينما ينزلها على الأرض مجدداً بينما لا يزال ممسكاً بها قبل أن يتكلم بتحذ*ير:
_امشي جمبي و حالاً كلنا نروح نشوف الزرافة سوى ولا عايزة أمسكك زي أنس؟
قلب أنس عينيه بملل و تأوه بيأس بينما يستمع إلى حديثمها لتزداد ضحكات يمنى على لطافتهم.
بعد قضاء يوم ممتع في حديقة الحيوان اصطحبهم أدهم لأكل السوشي في إحدى المطاعم بناء على طلب أروى و في النهاية قام بإدخالهم إلى إحدى المولات و كم كانت فكرة لم يدرك أدهم مدى سو*ئها إلا بعد أن انتشرت يارا و أروى في المكان سريعاً و قامتا بتخر*يب العديد من الأشياء.
بعد أن تمكن أدهم من الق*بض على كلتيهما في النهاية كان يجلس على إحدى المقاعد في محل لملابس المحجبات بينما ير*بط خصر كل واحدة منهما بح*بل كان يمسكه في يده حتى يتأكد من عدم فرارهما منه مجدداً بينما هو في انتظار أن تنتهي يمنى من تبديل ثيابها.
بعد خمس دقائق خرجت يمنى من غرفة القياس بينما ترتدي فستاناً أزرقاً سماوياً جميلاً و رقيقاً من انتقاء أدهم و أعلاه خمار أبيض.
تحدثت بخ*جل بينما تنظر للأسفل:
_أهو…استريحت؟ قلتلك مش عايزة أقيس حاجة.
_الفستان قمر عليكي، هناخده هو و الأطقمة اللي قاستهم كلهم قبله.
تحدث أدهم بينما يوجه حديثه إلى صاحبة المحل لترفع يمنى وجهها ناحيته على الفور، كادت أن تعتر*ض لولا رؤية ما فعله بيارا و أروى فعقدت حاجبيها بينما تطالعه بتأنيب ليبتسم و يحرك كتفيه لأعلى بلا مبالاة متحدثاً:
_عمالين يجروا مني كل شوية، دا كان الحل الأمثل.
غطى أنس فمه بيده في محاولة منه لكتم ضحكاته بينما تأوهت يمنى بيأ*س متحدثة:
_أدهم مش هقدر أقبل منك كل كدا، قلتلك قبل كدا مش عايزة حاجة.
_انا مش جايبهم عشان انتي عايزة تجيبي حاجة انا جايبهم عشان انا عايز أجيب.
طالعته بحاجب مرفوع قبل أن تتحدث:
_حتى لو عايز تجيب على الأقل هات حاجة واحدة مش كل دا! هتجيب فلوس دا كله منين؟!
_ملكيش دعوة أنا لسه قا*بض.
أجاب بإصرار.
_و عايز تبقى مف*لس من أول الشهر؟
نهض و اقترب منها بينما ي*جر أروى و يارا خلفه قبل أن يتحدث:
_يمنى يا حبيبتي…جوزك أغنى مما يبدو عليه.
احمرت خدودها قبل أن تضر*به في كتفه و تبتعد متحدثة:
_انت مش جوزي!
ابتسم أدهم بجانبية بينما يتبعها هامساً بكلمات لم يسمعها أحد سواه:
_بس هبقى قريب.
___________________
الساعة العاشرة مساء:
بصيت ناحية أنس و أروى و يارا عشان ألاقيهم مشغولين بالآيس كريم و يارا بتحاول تبعد أروى عشان تلزق هي جمب أنس كالعادة، مس*كتها من قفاها و قعدتها بعيد قبل ما أرجع أقف جمب يمنى تاني و اتكلمت:
_يمنى، دايماً كنتي بتسأليني أنا بساعدك ليه، لسه عايزة تعرفي السبب؟
بصيتلي يمنى بحيرة قبل ما تحرك راسها بالموافقة بارتباك.
_السبب يا يمنى إني معجب بيكي و عايز أتجوزك.
رفعت وشها ناحيتي بصد*مة قبل ما تتكلم:
_انت..انت بتقول ايه؟ انا لسه على ذ*مة ياسر و..
قا*طعتها قبل ما تكمل:
_جوازك من ياسر غ*ير قانوني و مش متس*جل على الورق عشان كنتي لسه قا*صر دا يعتبر جواز عر*في.
اتكلمت يمنى بارتباك:
_ب..بس ازاي عرفت؟
_مش مهم ازاي عرفت، المهم عندي دلوقتي أعرف ردك، ها..موافقة تتجوزيني بعد ما أقب*ض على ياسر؟
سكتت شوية قبل ما تهز راسها بالموافقة بإحر*اج و انا ابتسمت و حضنتها و بعد ما سيبتها لقيت وشها كله مصبو*غ أحمر.
اتكلمت بإحر*اج:
_لو…لو عملت الحركة دي تاني مش هتجوزك صدقني.
ضحكت و هي ضر*بتني بكوعها في ب*طني.
_تاني؟ ما قلتلك ضر*باتك كتكوتة كلها زيك و مش بتو*جع.
تنهدت بيأ*س و وقفت بعيد عني قبل ما أتس*لل و أقف جمبها تاني.
_________________
_أدهم، احنا هنروح على شقة أيوب تاني؟
سألت يمنى و هي قاعدة جمبي في العربية فهمهمت بموافقة.
_طيب ممكن نرجع شقتك الأول عشان نسيت فيها حاجة مهمة.
حاولت أقنعها اني ممكن اشتريلها أي حاجة عايزاها بس هي صممت و اتضطريت في النهاية آخدها شقتي.
كنت قاعد في الصالة أنا و الولاد و لما لاحظت ان يمنى اتأخرت في اوضتي فتحت الباب و دخلت قبل ما أتج*مد في مكاني بصدمة لما لمحت الورقة اللي في يدها.
بصيتلي يمنى بعيون مليانة دمو*ع قبل ما تتكلم:
_أدهم ايه دا؟!
يتبع….
قراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ما لم تخبرنا به الحياة)