روايات

رواية هذه ليلتي الفصل الخامس 5 بقلم نجمة براقة

رواية هذه ليلتي الفصل الخامس 5 بقلم نجمة براقة

رواية هذه ليلتي البارت الخامس

رواية هذه ليلتي الجزء الخامس

هذه ليلتي
هذه ليلتي

رواية هذه ليلتي الحلقة الخامسة

ليلي بشك_ انتو عرفتو منين اني هنا
ادم بلخبطه_ يامن كلمني وقالي انك اتخطـ.فتي
يامن _ انت اللي قول….
ادم يسكته _ يااامن اللي قالي مش كده يابني
يامن بحيرة _ اه صح
ليلي _ وانت ايه عرفك اني بتخـ.طف
يامن _ لقيتك بتمشي بسرعه ف قولت اروح وراكي يمكن سار.قه حآجه
ليلي _ طيب انا دلوقتي اشكره ولا اضر.به ما تتعدل
ادم _ خلاص، المهم يلا بينا نوديك عند دكتور يعالج الحر.ق ده
يامن _ لا مش مستاهله هحطلها مرهم في البيت، علي يتمر بس ويبصلها بقرف بقصد استفز.ازها
ليلي بخنقه _ عاوزه اروح يا ادم
ادم _ مش هتروحي علي البيت
ليلي باستغراب _ امال اروح فين

 

 

 

ادم_ مش عارف بس مينفعش تروحي البيت دلوقتي
ليلي بقلق_ في ايه يا ادم انت عارف حآجه ومخبيها
ادم_ انا بقول ان اللي حاول يقتـ.لك ممكن يكررها تانى ف انتي لازم تختفي شويه
ليلي _ اروح فين وهنقول ايه لعمي وماما
ادم _ انا هقولهم المهم متظهريش ولا حد يعرف طريقك غير لما انا اقولك ترجعي
ليلي بحيره_ اشمعنا دلوقتي حاولو يقتـ.لوني وهيستفادو ايه
ادم _ صحيح انتي ايه خلاكي تخرجي من الفيلا في الوقت ده؟!
ليلي بدموع _ حد كلمني وقالي انه يعرف مين اللي قتـ.ل بابا
يامن _ هو ابوها اتقـ.تل
ليلي تهز رأسها بالايجاب
ادم لنفسه _ عرف يجيلها من النقطه الصح،، حد يقولها اعرف مين القا.تل لازم تروح من غير تفكير، انا حاسس اني معرفهوش وكاني معشتش معاه قبل كدا
يامن _ ادم بيتكلم صح انتي مينفعش ترجعي البيت دلوقتي
ليلي _ طيب انا ممكن ارجع بيتنا بتاع بابا
ادم _ على أساس مش هيعرف يجيبك يعنى
يامن _ انا جاتلي فكره، انا عندي شقه صغيره ممكن تقعد فيها لو حابين يعني
ليلي _ واقعد في شقتك بصفتك ايه ان شاءلله
يامن _ خلاص ياستي خليكي في الشارع احسن
ادم _ فكره كويسه يا يامن

 

 

 

ليلي _ فكره كويسه اني اقعد في الشارع، حتي انت يا ادم
ادم _ لا انا اقصد تقعدي في شقته
ليلي _ ازاي اقعد معاه يعني
يامن _ يابني دي هبـ.له، الشقه فاضيه محدش بيدخلها
ليلي _ اه اذا كان كدا ماشي، بس حسك عينك اشوفك هناك طول ما انا قاعده هناك
يامن _ ومين قالك اني عاوز اشوف وشك اصلا
ادم _ اخرسو مش وقته، احنا لازم نمشي دلوقتي
يامن بقرف _ ياريت
في فيلا صلاح
بعد انتهاء الحفله
صلاح بيتكلم في التليفون _ عرفت راحو فين
المتصل _ لا يافندم
صلاح بانفعال _ وممشتش وراهم ليه يا غـ.بي
المتصل _ سعادتك مقولتليش امشي وراهم
صلاح بغيظ _ الظاهر اني مشغل معايا بها.يم، غو.ر دلوقتي وبيقفل… لو معرفتش هي فين مش هقدر اخليه يتجوز بنت نادر. لازم اعرف هي فين وجيبها لازم تكون تحت سيطرتي لغيت ما نتمم الجوازه دي

 

 

 

في شقة يامن
يامن _ شقه بسيطه بس مريحه وهواها بحري
ادم _ تسلم على وقفتك معايا مش عارف كنت عملت ايه من غيرك
يامن _ طيب اسكت،
ليلي _ هقعد هنا لوحدي؟!
ادم _ فتره صغيره وهترجعي
ليلي بزهق _ ماااشي
ادم _ يامن دقيقة عاوزك
يامن بيمشي معاه بعيد عن ليلي
ادم _ اوعا بابا يتصل بيك ويسالك عليها تقوله هي فين
يامن بحيره _ اشمعنا ابوك يعني اللي بتحذرني اقوله
ادم بخيبه_ هو اللي عمل كده
يامن بصدمه _ ابوك كان عاوز يمو.تها، طيب ازاي وليه
ادم _ بيلوي در.اعي
يامن _ ويلوي درا.عك بيها ليه هو في بينك وبينها حآجه
ادم _ عاوز اتجوزها وهو ورطني وخطبلي البنت بتاعت الحفله
يامن _ الصاروخ؟
ادم بقرف _ ايوه هي دي
يامن _ طيب وليلي اخبارها ايه موافقه؟!

 

 

 

ادم _ ملحقتش اعرف رأيها وخطبلي قدامها كمان عقد الموضوع
يامن _ طيب اهي قدامك اسألها ولو موافقه ممكن تجوزها دلوقتي
ادم _ ينفع اسالها في اللي احنا فيه ده
يامن _ ايوه طبعا عشان تحدد هتعمل ايه
ادم بتردد_ طيب هسالها
يامن _ يلا.. ويوقف مكانه يبص عليهم
ادم _ ليلي!
ليلي_ ايه
ادم _ تجوزيني
ليلي _ لا
ادم _ لا ليه يا ليلي
ليلي _ انت ناسي انك خاطب دلوقتي
ادم _ دا كلام بابا بس انا مش عاوزها
ليلي_ انا اسفه بس انا مش ممكن اوافق غير لو عمي طلبني ليك بنفسه مش مستعده اخلق مشكـ.له مع الراجل اللي رباني

 

 

 

يامن يبصلها باعجاب ويتابع..
ادم _ ليلي انا عاوزك انتي افرضي هو مش هيوافق
ليلي _ يبقا خلاص مفيش جواز بس انت لو عاوزني بجد هتقدر تقنعه
ادم _ بتصعبيها عليه، انتي مش عاوزاني طيب؟
ليلي بكسوف_ عاوزاك
ادم _ طيب خلاص وافقي وملكيش دعوه بحد
ليلي _ انا اسفه مش هقدر اعمل كده
ادم بتنهيده _ طيب ممكن تفكري الاول وبعدين تردي عليه
ليلي _ ماشي بس مفتكرش ان راي هيتغير من غير موافقه عمي
ادم بزهق _ خلاص انا هحاول وانتي فكري وبعدين ردي عليه عشان خاطري
ليلي _ تمام هفكر
في فيلا صلاح
ادم بيفتح الباب ويلاقي صلاح قدامه
صلاح _ حمدالله على السلامة، البنت فين
ادم _ مشفتش بنات
صلاح _ متكد.بش انا عرفت انك خدتها انت وصاحبك
ادم _ طيب خلي اللي قالك علي دي يقولك هي فين دلوقتي
صلاح _ متفكرش اني مقدرش انا مش هسيبها غير لما الاقيها، بس ساعتها هقـ.تلها انما لو جبتها انت هكتفي بحبـ.سها في اوضتها

 

 

 

ادم _ خلاص لو تقدر تلاقيها الاقاها وقولي عشان اشوفها
صلاح _ ادم متختبرش صبري انت متعرفنيش كويس، العشر سنين اللي غبتهم اتغير فيه حاجات كتيره، حاجات متخطرش علي بالك ف قول هي فين احسنلك
ادم ببرود _ وريني بقا الحاجات دي ودور عليها بنفسك، وحاجه كمان انا مش هتجوز بنت صاحبك ده
صلاح _ اظن اللي عملته من شويه منفعش معاك، لتاني بره بقولك افتكر انك انت اللي اخترت يا ادم، بيقولو كده ويمشي ويسيبو
ادم بحيرة _ وبعدين دا ممكن ينفذ كلامه فعلاً
فيلا يامن
تعريف عن يامن
يامن 28 سنه واخوه علاء 32 سنه والاب منصور 60 سنه ورانيا مرات علاء 27 سنه عايشه في نفس البيت معاهم بعد وفاة الام
يامن بيدخل الفيلا في وقت متأخّر وبيقابل في وشه رانيا
رانيا بإبتسامة _ حمدلله على السلامة
يامن يتجاهل كلامها ويمشي ويسيبها
رانيا تبصله بغيظ وتروح وراه اوضته
يامن بانفعال _ اطلعي بره
رانيا تقرب منه بهدوء _ مش هطلع غير لما تسمعني
يامن _ اطلعي برااا يا رانيا بدال ما اقول ل علاء علي تصرفاتك دي

 

 

 

رانيا بدموع_ امتي هتسامحني هتفضل كده لامتي تبعد عني، وتقرب منه اكتر
يامن يبعدها_ كده غلط جوزك لو جه هتحصل مشكله، يلا برا اخلصي
رانيا _ متقلقش هو مسافر، وعمي مش هيرجع دلوقتي، يامن انا لسه بحبك لتتفاجاء بقلم نازل علي و.شها
يامن _ انتي ر.خيصه ولو مش عاوز اعادي اخويه كنت قولتله علي حقيقتك، من زمان
رانيا تقربله تاني وببكاء_ انت بتحبني ومش قادر تنسا اني سبتك واتجوزت اخوك انا عارفه، بس احنا ممكن نهرب ونسيب كل حآجه
يامن يمسكها من در.اعها وير.ميها برا الاوضه وبحده_ مش انا اللي اخسر اخويا ونفسي عشان واحده زيك ولو الموضوع ده اتكرر انا هقول علي كل حآجه ل علاء وبيقفل الباب
وهي مر.ميه على الارض وبتبكي وبزعيق _ انت ليه يا يامن سامعني انت ليه ومش هرتاح غير لما تكون معايا
يامن يزفر بخنقه _ الوضع ده مينفعش يستمر انا لازم اسيب الفيلا لاما هي اللي تسيبها
فيلا صلاح
ادم بيطلع من اوضته علي صوت صلاح وهو بيتكلم في التليفون ويسمعه من غيرما يعمل صوت
صلاح_ طيب ومستني ايه روح هاتها علي البيت ولو عصلجت نفذ الي قولتلك عليه
ادم يفتح الباب عليه _ هي مين دي
صلاح _ انت سمعت طيب كويس، قولتلك يا ادم هجيبها انت اللي استهونت بيه

 

 

 

ادم بانفعال _ انت اييه ايه الشـ.ر اللي جواك ده. وبيسيبو ويطلع جري علي عربيته وهو في نص الطريق بيوقف فجاه
ادم _ وليه ميكونش قاصد يسمعني عشان يعرف طريقها مني،… وافرض طلع كلامه حقيقه… وبعدين… يامن مفيش غيره..
بيتصل بيه
يامن بيكون قاعد في اوضة وبيوصله اتصال ادم
يامن بزهق_ ايوه يا ادم
ادم باستعجال_ بسرعه تروح الشقه اللي فيها ليلي وتشوف حد راحلها ولا لا
يامن بقلق_ ايه اللي حصل
ادم _ سمعت بابا بيكلم حد وبيقوله هاتها وشكله كده عرف طريقها وانا خايف يطلع ده مقلب منه علشان يمشي ورايا ويعرف هي فين، بسرعه تروحلها يا يامن
يامن _ حاضر متقلقش وبيقفل معاه ويلبس وينزل جري علي عربيته
عند الشقه
يامن بيخبط كتير لكن مش بيجيلو
رد وبعدين بيطر يفتح بالمفتاح اللي معاه ويدخل بحذر يبص يمين وشمال وفجاه حد بيخـ.بطه علي دما.غه

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية هذه ليلتي)

اترك رد

error: Content is protected !!