روايات

رواية اين زوجي الفصل الثالث 3 بقلم ايه عطيه

رواية اين زوجي الفصل الثالث 3 بقلم ايه عطيه

رواية اين زوجي البارت الثالث

رواية اين زوجي الجزء الثالث

اين زوجي
اين زوجي

رواية اين زوجي الحلقة الثالثة

بعد خروج ولده حازم من غرفه زينه
ظلت زينه كما هي تبكي في صمت هي تعلم جيدا ان ولده حازم لا تحبها و هذا ظاهر في جميع تصرفاتها و لكنها كانت تحاول بكل الطرق ان تجعلها تحبها و هي و جميع من بالمنزل

و لكن دون فائده من الواضح انها منبوذه من الجميع منذ دخولها الي هذا المنزل

الوحيد الذي اقترب منها دون ارادتها و هي التي كانت تبتعد عنه منذ البدايه لانها كانت خائفه منه

و علي عكس المتوقع هو الذي كان بجانبها في اشد الاوقات صعوبه بالنسبه لها هو الذي احبها حب اخوي صادق بدون اي مصلحه و بعد ما كان هو ابعد شخص اصبح الان اقرب شخص لها

ظلت هكذا تفكر في ماضيها و مستقبلها و تبكي و لم تغفل لها عين حتي اتي الصباح تحركت من موضعها و توضأت و صلت فرضها ثم بدلت ملابسها و خرجت من المنزل

و في طريقها الي الجامعه تحدثت مع صديقتها ميار عبر الهاتف و اخبرتها انها في الجامعه

احست ميار بتغير صوت زينه لم تتحدث مع كثيرا و اردت ملابسها علي عجله و ذهبت اليها لكي تكون بجانبها و تعلم ماذا حدث جعلها تخرج من المنزل في الصباح الباكر هذا خصوصا ان اول محاضره لهم في تمام الساعه العاشره و النصف

______________________

 

 

&بقلم ايه عطيه&
_________

اما زين فقد استيقظ و ذهب الي المرحاض اخذ شور و توضأ و ذهب الي معتز لكي يوقظه

زين /معتز…. معتز….. معتز

معتز/امممممممم

زين /يا معتز قوم يلا ورنا حاجات كتير انهارده

اعتدل معتز و جلس علي الفراش

معتز /هي الساعه كام دلوقت

زين /الساعه سبعه

جحظت عين معتز بصدمه و تحدث بذهول

معتز /سبعه يا مفتري سبعه… مصحينا سبعه نعمل ايه منك لله هنبيع لبن

ثم نام مره اخري و سحب الغطاء علي رأسه دون اعطاء فرصه الي زين للرد عليه

نظر اليه زين بذهول من فعلته فذهب اليه و سحب الغطاء من فوقه و امسك كوب الماء الذي كان بجواره علي الكمود و اسكبه فوق معتز

شهق معتز بفزع و تحدث

معتز /ايه يا اخي هو في حد يعمل كدا

زين /يا اخي هو في حد بارد زيك كدا اتحرك قوم يلا ورانا يوم طويل جدا

معتز /منك لله يا شيخ ربنا يكون في عونها اللي هتكون من نصيبك هتموتها مجلوطه بحركاتك دي

زين /دا اللي هو انا… امممممم…. طب يلا قوم بدل ما انجلط انا

 

 

 

ذهب معتز الي المرحاض و اخذ شور و توضأ و خرج بدل ملابسه و ادي فرضه و خرج معا خارج الغرفه لانهاء اعمالهم

__________________________&بقلم ايه عطيه&
اما زينه فا كانت تجلس في الكافتريا بانتظار ميار و لم يمر وقت كبير حتي جائت ميار

تحدثت ميار و هي تجلس و تلتقط انفاسها

ميار /زينه انتي كويسه

تحدثت زينه و هي حزينه بشده

زينه /كويسه متقلقيش

ميار /مقلقش ازاي و انتي شكلك و صوتك باين عليهم

زينه /…………

ميار /في ايه يا زينه مالك

بكت زينه بشده لمجرد تذكرها حديث ولده حازم لها

تحركت ميار من مقعدها و جلست بالمقعد المجاور لزينه و اخذتها باحضانه و ظلت تربط علي ظهرها الي ان هدأت تمام ثم تحدثت

زينه /انا جايلي عريس

نظرت اليها ميار بعدم فهم

ميار /ايييييه

زينه /جايلي عريس

ميار /و دا خبر يخليكي منهاره كدا

زينه /لا مش دا السبب السبب انه…………..

و بدأت تحكي عن ما حدث من ولده حازم

ميار /ما انتي ممكن ترفضي عادي

زينه /مليش حق الرفض هما استحملوني كتير و كفايه عليهم كدا…. انا بفكر اوافق علي العريس

 

 

 

ميار /توافقي ازاي

زينه /مش جايز يطلع كويس

ميار /ما هو لو كان كويس كان زمنها قالت بنتي اولي بيه

زينه /طب اعمل ايه اعمل ايه انا تعبت و الله العظيم تعبت مش جايز تكون ناره ارحم من جنتهم

ميار /ايه اللي انتي بتقوليه دا انتي مجنونه

زينه /مش احسن ما اصحي في يوم من النوم الاقي نفسي في الشارع

ميار /متخفيش ليكي رب اسمه الكريم و بعدين انتي فضلك كام شهر و تخلصي خالص و تشتغلي و تصرفي علي نفسك و ممكن تسبيهم خالص و تشوفيلك حته تانيه تعيشي فيها و لا انك تتجوزي اي جوازه و السلام

زينه /و من هنا لحد ما اخلص تفتكري هستحمل اللي هيحصل

ميار /نا تقولي لعمك

زينه /عمي…. و هو فين عمي دا هو بيحي فير خميس و جمعه و بعدين هو يقدر يقولها لا علي حاجه

ميار /طب و حازم

زينه /اهو خازم دا اللي انا متاكده منه اني لو قولته هيقف في صفي

ميار /طب ما هي محلوله اهي قوليله و هو يتصرف مع امه

زينه /لا مش عايزه ادخله في حوراتي اكتر من كدا علشان متحصلش مشاكل بينه و بين امه بسببي كفايه الكلام اللي كان بيسمعه منها لمجرده انه كان بيدافع عني لما حاجه تحصل

ميار /خلاص ارفضي و زي ما تيجي تيجي

زينه /المشكله لو رفضت هروح فين الكام شهر دول

ميار /تروحي فين يعني ايه

زينه /ما هي لما كلمتني علي العريس فهمت من كلامها انه يوافق علي العريس يا انا الجانيه علي نفسي

 

 

 

ميار /يعني هتعمل ايه

زينه /اقل حاجه ممكن الاقي نفسي في الشارع

ميار /مش مهم ساعتها تيجي تقعدي معايا في بيت الطالبات و لما نخلص امتحانات ترجعي معايا

صمتت زينه قليلا تفكر في حديث ميار انه الافضل حتي الان و ليس لديها بديل

زينه /خلينا نشوف ايه اللي هيحصل الاول و بعد كدا نقرر

ميار /يعني موافقه علي اقتراحي

زينه /مفيش حل كويس غيره لو حصل حاجه

ميار /يارب يحصل حاجات علشان تيجي تقعدي معايا

زينه /حرام عليكي بتدعي عليا كدا

ميار /يعني اسم الله بدعي عليكي تنتردي من الحنه يا اختي

ابتسمت زينه

زينه /علي رأيك

ميار/طب يلا يا اختي الساعه بقت عشره و ربع بينا علي المحاضره

زينه /يلا
______________________

 

 

مرا اليوم سريعا علي الجميع انه مان يوم شاق للبعض و يوم حزين للبعض الاخر

في الغرفه الخاصه بزين و معتز دخل زين و هو يعرج بسيط و يضع يده خلف ظهره من الاسفل و يتألم بشده

معتز/اها يابا اها ياما اها ياصغير علي الشقي دا كله اهاااااااا

دخل خلفه زين و هو يضحك علي كلاماته

معتز /انا هاخد اسبوع في السرير

زين /و ليه اسبوع خليه شهر

معتز /ان شالله يباركلك يا اخويا حاسس بيها و اكيد انت كمان تعبت نريح شويه كدا و بعدين نكمل

زين /دا انا اللي هكمل علي
Ola
Ola Yaser
زين /دا انا اللي هكمل علي الباقي منك متظبط كدا يلا بدل ما اظبطك

معتز /و النعمه انتي مفتري حرام عليك

زين /حرمه عليك عشتك يا شيخ هو احنا لحقنا نعمل حاجه دا علي كدا احنا هنخلص اللي بنعمله في عشر سنين كدا علي الاقل و بعدين نشتغل

معتز /لحقنا نعمل حاجه ليه هو كل دا و ملحقناش نعمل حاجه

زين /دا احنا يدوب اتفرجنا علي كام مكان ينفع مقر لينا و كام مكان ينفع سكن دا التقيل لسه جاي ورا

نظر له معتز بصدمه و عينه تكاد تخرج من محجرها ثم ارتمي علي الفراش و هو يخرج لسانه الي الخارج دليل علي انه مات من التعب

 

 

 

ابتسم زين علي صديقه ثم تركه و ذهب الي المرحاض لكي ياخذ حماما دافئا يزيل به تعب اليوم و يبدأ في التفكير للخطوه القادمه

و عندما خرج من المرحاض وجد معتز قد اعتدل في موضعه و ذهب في نوم عميق

ذهب اليه زين و خلع عنه حذائه الذي ماذال يرتديه و وضع فوقه الغطاء و ذهب هو الاخر الي فراشه لكي يريح جسده قليلا لان القادم ليس بالهين
__________________________&بقلم ايه عطيه&

عاده زينه الي المنزل بعد انهاء محاضرتها و ظلت هي و ميار معا في جوله قصيره كي تنسي زينه ما حدث و لكن بدون فائده و تناولت الطعام مع ميار و عاده في المساء

عند دهولها المنزل وجدت من يقترب منها بلهفه

حازم /ايه يا زينه التاخير دا كله و تليفونك مقفول

زينه /ابدا كنت مع ميار و اتغدينا سوي و الوقت سرقنا

حازم /و تليفونك فين

زينه /فصل شحن انا اسفه اني قلقتك

…… /اجبلكم اتنين لمون

حازم /احترمي نفسك يا شهد

شهد /يا اخويا احترم نفسك انت وهي و بلاش النحنه بتاعتكم دي

زينه /قصدك ايه

 

 

 

شهد /مقصديش يا نحنوحه

حازم /شهد الزمي ادبك في الكلام و متخليش امد ايدي عليكي

شهد /تمد ايدك عليا انت ناسي نفسك و لا ايه انا اختك الكبيره

حازم /ياريت انتي اللي تكوني فاهمه انك الكبيره

نظرت ايه بقرف و تركتهم و هي مازالت تبرطم ببعض الكلمات

زينه /هي مالها دي

حازم /متشغليش بالك بيها يلا ادخلي علي اوضتك شوفي وراكي ايه مش فاضل كتير علي امتحانات و عايز تقديد جيد جدا زي كل سنه مع مرتبه الشرفه علشان تشتغلي في اكبر شكره هندسيه

زينه /يارب يا حازم يارب

حازم /ان شاء الله يا حببتي ةنتي مجتهد و ربنا هينولك اللي تتمنيه

زينه /يارب….. تصبح علي خير

حازم/ و انتي من اهله

استووووووووب
(شهد شقيقه حازم تبلغ من العمر ٢٧عام تكره زينه بشده لانها اجمل منها و تفوقت عليها في الدراسه و جميع من حولهم يحب زينه لخفه ظلها و مساعدتها للجميع اما شهد فهي متكبره بشده و معه دبلوم و تعمل بائعه في محل ملابس راقي في احدي المولات الشهيره)

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية اين زوجي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *