رواية اين زوجي الفصل العشرون 20 بقلم ايه عطيه
رواية اين زوجي الفصل العشرون 20 بقلم ايه عطيه
رواية اين زوجي البارت العشرون
رواية اين زوجي الجزء العشرون
رواية اين زوجي الحلقة العشرون
نظرت لها زينه بصدمه ثم تحولت الصدمه لضحك و حاولت تتمالك نفسها قبل وصولها لغرفه الاجتماعات
اقترب فاروق من الغرفه الخاصه بالاجتماع و نظر لهم
فاروق/ها جهزين
اومأت زينه و ميار براسهما دون حديث
في داخل الغرفه كانت عباره عن غرفه كبيره بها مكتب في احد الجوانب و في جانب اخر انتريه جلد صغير و في منتصف الغرفه طاوله كبيره و حولها عدد كبير من المقاعد
كان زين يترأس الطاوله و بجانبه من اليمين كان معتز الذي كان في مقابل الباب و بجانبه من الشمال كان اكرم الذي كان ظهره الي الباب و بعض من المستثمرين و رجال الاعمال
و في الحائط المقابل لزين شاشه عرض كبيره
طرقات علي الباب و سمح زين بالدخول لمن بالخارج و الذي كان فاروق و زين و ميار
تحدث زين بدون ان يرفع رأسه عن ما بيده
زين/اتفضل اقعد يا استاذ فاروق
تحرك فاروق الي الداخل و خلفه زينه و ميار و بمجرد ان تنحي فاروق جانبا ظهرت من خلفه زينه و بجانبها ميار
رفع معتز رأسه في الوقت الذي تحرك فيه فاروق من امام زينه و ميار و نظر لهم بصدمه و ذهول و اخذ يحدث نفسه (من اتي بهم الي هنا و لماذا هم هنا و ماذا يفعلان هنا) ماذال معتز علي صدمته و زين يحدثه و عندما لم يجد منه ردا رفع رأسه له وجده مصدومه و ينظر امامه التفت برأسه الي ما ينظر له فا اخذ نصيبه هو الاخر من الصدمه و ظل هو الاخر في حاله ذهول
اما عن ميار و زينه فا الحال لا يختلف كثيرا عنهم فهم ايضا مصدومين و مذهولين هل هما يعملان منذ ذلك المده في الشركه الخاصه بزين و معتز
اما اكرم و فاروق فكلا منهم لاحظ حاله الذهول التي اصابتهم
فا فاروق ينظر لهم ثم الي البنات ايضا و يري حاله كلا منهم و لا يعلم ما بهم
اما اكرم فا كان يود النظر الي الخلف الي ما ينظرون له و لكنه لا يريد لفت نظر باقي اعضاء الاجتماع فا حاول جذب انتباه زين و معتز
اكرم/مستر زين…. مستر زين
ثم مد يده له من يحركه بدون لفت الانظار
فا انتبه له زين
اكرم/ نبدأ الاجتماع كله جاهز
حاول زين جمع شتات نفسه و تنحنح قليلا ثم نظر الي المستثمرين و حاول يتحدث بجديه قليلا
زين /اها….. كله جاهز يا استاذ فاروق
فاروق /تمام
زين/معتز…. معتز
نظر له معتز بتيهه
زين /ادم اوراق الدراسه ليهم
فتح معتز ظرف كان امامه و اخرج منه بعض الاوراق و قدمها لمن معه
احدي المستثمرين/كدا كله تمام ممكن نشوف التعديلات اللي قولنا عليها و الديكورات اللي اختارنها
نظر زين الي فاروق الذي تحدث
فاروق/تم تعديل كل التصامين و باش مهندسه زينه هتعرضه عليكم دلوق
ثم نظر الي زينه التي تقدمت بجانب فاروق بتوتر فاق الحد حاولت التماسك كي لا تخطأ او احد يقلل من شأنها
فاروق/جاهزه يا باش مهندسه
اومأت برأسها له و لكنه قبل ان يجلس في مقعده تحدث لهم بصوت لم يسمعه غيرها
فاروق/دي اول سلمه ليكي ياتخطيها بكل ثقه ياهطقعي و محدش هيسمي عليكي
نظرت له بأبتسامه بسيطه ثم اغمضت عينها قليلا و استعيذت بالله
ثم فتحت عينها مره اخري و نظرت للجميع ماعادا زين و معتز و اكرم الذي تفاجئت به و هي تنظر لهم
تنحنح زين قيلا ثم تحدث بجديه مصطنعه
زين/جهزه يا باش مهندسه
زينه/جهزه
و بدأت زينه في عرض التصاميم الخاصه بها و اندمجت في الشرح و نست توترها و خجلها و بدأت في الرد علي الاسئله بكل سلاسه و اثبت انها تستحق لقب مهندسه و بجداره
و ابهرت الجميع بلا اثتثناء و اكرم ايضا الذي لم يصتدم برأيتها لانه علي علم بعملها هي و ابنته لكنه تفاجئ بعملها في نفس الشركه و التي لم يسأل عن اسم الشركه التي يعملون بها و تركهم يسيرون في طريقهم
و بعد انتهاء زينه و نالت اعجاب الجميع بما فيهم معتز و زين و اكرم الذي كان فاخور بها لابعد حد فا برغم الظروف التي مرت بها الا انها صامده و قويه
اخذت ميار موضعها مكان زينه و بدأت هي الاخري تتحدث عن تصميمها و نالت اعجاب الكثير ايضا و فرحت بشده عندما رأت والدها ضمن الحضور و رأت نظره الفخر في عيون والدها الذي اعطها الثقه اكثر من ثقاتها بنفسها
و بعد الانتهاء من الاجتماع و خروج الجميع و وقف فاروق و وقفت معه زينه و ميار
فاروق بابتسامه/الف مبروك يا باش مهندسه دا مشروع العمر زي ما بيقولو
زين بابتسامه/فعلا… مشروع العمر المشروع دا هو اللي هينقلنا نقله تانيه خالص……. و الفضل دا يرجع لربنا ثم مجهودك انت و باقي المهندسين هنا و خصوصا باش مهندسه زينه و باش مهندسه ميار
فاروق/فعلا هما مجتهدين جدا و انا اتوقع لهم ناجح دائما…….. بعد اذنك
تحرك فاروق و خلفه زينه و ميار و لكن اوقفهم صوت زين
زين/بعد اذنكم استني انتي وهي
نظر لهم فاروق باستغراب ثم نظر الي زين
زين/معلشي اتفضل انت يا استاذ فاروق
خرج فاروق و هو مازال مستغرب و لكنه ارجع الي انه من الممكن ان يعطي لهم المكافئه التي اعلن عنها يدا بيد
نظرت زينه الي ميار ثم نظرت الي زين و معتز ثم الي اكرم الذي قام و واقترب منهم
اكرم/انتم كنتم تعرفو انكم شغالين في نفس الشركه اللي انا شغال فيها
ميار /ابدا يا بابا احنا اتفاجئنا ذيك تمام……. بس مفاجئه حلوة مش كده
ابتسم لها اكرم/كدا
زين/طب دي و متعرفوهاش و متعرفوش كمان انكم شغالين معايا
ميار /ابدا و الله احنا اتصدمنا
معتز/طب اما انتم عايزين تشتغلو ماكلمتوناش ليه
زينه/ما احنا قولنا ليكم اننا اشتغلنا
زين/فعلا بس احنا متوقعناش ان الشغل دا عندنا و مكناش نعرف انكم بتدور علي شغل في شركات و كمان استاذ اكرم مجبش اي سيره و احنا كمان كنا بنتكلم قدامه ان احنا محتاجين متخصصين في مجالكم
اكرم/اسمحلي اقاطع حضرتك…. هو فعلا اتكلمتم قدامي بس ان مش هفرض عليكم بناتي اللي انا متاكد انكم مكنتوش هترفضو شغلهم معاكم حتي لو مش كفئ و برد مش هفرض عليهم يشتغلو فين…… انا ربيت ولادي كلهم علي الاعتماد علي النفس و بثق فيهم ثقه عمياء…… انا مدخلتش في شغلهم و مسألتش اسم الشركه ايه و هما كذالك مسألوش عن المكان اللي بشتغل فيه…… فدا تدابير ربنا
معتز /فعلا…. عموما حصل خير و كويس جدا اللي حصل د
تمت المشاهدة بواسطة ام البنين في 5:37 ص
ام البنين
معتز /فعلا…. عموما حصل خير و كويس جدا اللي حصل دا…… كدا انتم اثبتم للجميع انكم فعلا علي كفائه عليا و مستر فاروق هيشهد علي كدا
ميار /طب الحمد لله….. بس اسمحلي اسأل عن حاجه
معتز/طبعا اتفضلي
ميار /بالنسبه للمكافئه ايه نظامها في و لا علشان طلعنا معرفه مش هيبقي فيه…. بخ…. خلاص
اكرم/ميار
ابتسم زين/سبها يا استاذ اكرم….. المكافئه موجوده و هتزيد كمان علشان معرف
ميار/لا معلش احنا عايزه المكافئه و بس و الذياده دي مش عايزنها
زين/
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية اين زوجي)