روايات

رواية مهجة القلب الفصل الأول 1 بقلم سولييه نصار

رواية مهجة القلب الفصل الأول 1 بقلم سولييه نصار

رواية مهجة القلب البارت الأول

رواية مهجة القلب الجزء الأول

مهجة القلب
مهجة القلب

رواية مهجة القلب الحلقة الأولى

-انت بتعمل ايه هنا؟!
قالها مؤيد لما شافني البس البدلة اللي علي الحبل ومعايا دستة الجاتوه وجاي اتقدم لمني …ارتبكت وانا بقول بتوتر :
-جاي اطلب ايد اختك …
حسيت وشه حمر وشد علي أيده جامد وقتها افتكرت لما روحت اتقدم لمراته وكنت هرجع من غير عيني. ..بعد وحطيت ايدي علي عيني كأني بحميها وقولت :
-ممكن تسمعني للآخر ….
هج*م عليا وكان هيضر*بني بالبوكس جريت علي ام مني وقولت:
-الحقيني يا حماتي هيمو*تني …
-فيه ايه يا بني انا مش فاهمة حاجة ؟!
قالتها حماتي بصدمة ..كان الكل مصدوم …كنا زي الفل وخلاص ابو مني هيوافق عليا جه مؤيد مف*رق الجماعات عشان يفض*حني…حسبي الله ونعم الوكيل
-انت ايه حكايتك مع الستات اللي تخصني …ليه حاطط عينيك عليهم تحب افق*علك عينيك عشان ترتاح ..؟!
-يا مؤيد أنا هفهمك.

 

 

قالتها مني مهجة قلبي والحتة الشمال
-اخر*سي انتي يا مني …أنا هربيه عشان يحرم يبصبص علي حد يخصني …الاستاذ المحترم جالي من فترة طويلة وطلب ايد مراتي أنا علي أساس اني اخوها …وجاي دلوقتي يطلب ايد اختي …ده أنا هك*سر صف اسنانك كله هخليه من غير سنان خالص …
-يا سعادة البيه بس اسمعني…هتك*سر سناني ليه بس خرج وشي من الموضوع واسمعني الأول …
قرب تاني عشان يضر*بني جريت ورا ابو مني وقولت:
-الحقني يا حمايا بنتكم هتتر*مل قبل ما تتجوز …
-اخرس ..متحيبش سيرة مني علي لسانك والا والله اقط*عه…تعالي هنا
-لا انت هتضر*بني …
-فعلا أنا هك*سر عضامك …
وفجأة مسكني فصر*خت وقولت:
-ابوس ايديك خليني اتجوز الأول نفسي اجرب الفيرست دانس طيب …
صرخت مني وقربت عشان تفهمه لكن هو كان زي التو*ر…يخربيتك يا مني بسبب افكارك الغب*ية زيك همو*ت …
بس مؤيد الحمدلله ممدش أيده عليا هو طر*دني بس ….
……

 

 

-خد يا اخويا علبة الجاتوه بتاعتك ومشوفش وشك قريب من اختي تاني …
رمي مؤيد علبة الجاتوه بعد طبعا ما رم*اني برة البيت …
اخدت علبة الجاتوه ومشيت طبعا مش خو*فا منه فشر …لكن عشان احتفظ بالباقي من كرامتي اللي اتبهدلت علي يد مني واخوها …يقط*ع الحب والله ..أنا أعمل ايه اهي ضا*عت البنية اللي حيلتي ..
…….
بالليل
راحت مني بيت مؤيد ويارا عشان تتكلم معاه وتفهمه الموضوع
-والله يا مؤيد ده كل اللي حصل …عمران بس ساعدني عشان اخليك تغير علي يارا …
وبعدين غمزت بعينيها وهي بتبصلهم وقالت:
-واهو خطتي نجحت …
ضحكت يارا ومؤيد بص لمني وقال:
-برضه مش هوافق عليه …يا بنتي انتي عايزاه علي نيلة ايه ده شبه الق*رد …
-قر*د ..قر*د أنا عايزاه …
اتعصب مؤيد وقال:
-لمي نفسك يا بت والا هك*سر رأسك…وابعدي عن اللي اسمه عمران ده لو اضطريتي حتي تسيبي شغلك …أمين !!!
-امين ولد ابو جليل ولا أمين ولد الطحاوي
ضحكت يارا وقالت:
-لا أمين زين الدين …
خلع مؤيد الشو*ز بتاعه فصرخت يارا ومني وجريوا فر*ماها عليهم وقال:
-يالا يا بت انتي وهي من هنا بلاش تف*اهة !
…….

 

 

تاني يوم …
كانت مني مستنية تاكسي عشان تروح الشغل بتاعها لما شافت عربيتي بتقرب …شهقت وقالت لما وقفت قدامها وقولت:
-يالا يا مهجة قلبي اركبي ..
-يخربيتك يا عمران امشي من هنا اخويا لو شافك هيك*سر العربية علي دماغك …
ابتسمت وقولت :
-علشان كده اركبي بسرعة قبل ما اخوكي يشوفنا …
ركبت هي بسرعة جمبي وقالت بتوتر :
-يالا يا اخويا بسرعة …
مشيت وانا بضحك ولما لقيت نفسي بعدت شوية وقفت وطلعت قزازة ومنديل من جيبي …بصتلي مني وقالت:
-ايه ده يا عمران …
ابتسم وقال:
-ده مخدر ومنديل
بصتلي بحيرة وقالت :
-هتعمل بيه ايه ؟!
ضحكت وقولت وانا بحط المنديل علي مناخيرها:
-هخط*فك يا مهجة قلبي …
عينيها توسعت بصدمة وقاومت شوية بس بعدين فقدت الوعي …
بصتلها بأسف وقولت :
-سامحيني يا مهجة قلبي بس لو استنيت موافقة اخوكي علي جوازنا هعنس جمبك .

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية مهجة القلب)

اترك رد

error: Content is protected !!