رواية المتمرده وجحيم القاسي الفصل العشرون 20 بقلم إسراء الاتربي
رواية المتمرده وجحيم القاسي الفصل العشرون 20 بقلم إسراء الاتربي
رواية المتمرده وجحيم القاسي البارت العشرون
رواية المتمرده وجحيم القاسي الجزء العشرون
رواية المتمرده وجحيم القاسي الحلقة العشرون
الياس: انتي عايزه تكملي معايا ولا لا
ريناد: اكمل معاك ازاي ي إلياس وانا مش قادره احس بالامان
إلياس بهدوء: ريناد انا اتغيرت علشانك صدقيني
ريناد: فين التغير مانت لسه بتاجر ف الاس”لحه مراتك اللي ظهرت دي الله اعلم خبتها فين.
إلياس ضمها بقوه… ولدرجه ان ريناد اتألمت.
إلياس بعشق: تعرفي اني كان نفسي اضمك كده م ساعة ما طلعتي م المستشفى بس انتي مدتنيش فرصه.
ريناد بتنهيده: فرصة اديك ازاي فرص ادي ل راجل بيتاجر ف الاس”لحه و دايما كان بيكسرني
إلياس: معدش ف اسل”حه انا سبت كل حاجه علشانك ي ريناد
ريناد بعدم فهم: سبت اي بالظبط
إلياس بإبتسامة: سبت شغل الاس”لحه اتخليت وممكن اتخلي ع اي حاجه علشانك
ريناد ابتسمت: انت بتهزر صح
إلياس: تؤ مبهزرش ي ريناد تعرفي ليه
ريناد باستغراب: ليه
إلياس بهمس عاشق: علشان بحبك ي ريناد كل كلام العالم مش هيكفي حبي ليكي ولهفتي وخوفي لما كنتي هضيعي مني.
ريناد: ثواني بس براحه استوعب كده
إلياس بعشق: تقبلي تكملي الباقي م حياتك معايا
ريناد كانت واقفه مصدومه… مش مصدقه ان ده إلياس بس كانت طايره م سعادتها.
إلياس: سكتي ليه لو ساعدتك هتبقا ف بعدك عني انا هتحمل علشانك.
ريناد بسرعه: لا لا انا مقدرش اعيش م غيرك
ريناد اتكسفت م تسرعها… ودفنت وشها ف حضنه.
إلياس: مش هتقوليها
ريناد بخجل: هي اي دي
إلياس بهمس: بحبك
ريناد بكسوف: وانا كمان
إلياس: ماشي بتتهربي بس هخليكي تقوليها كل شويه وهتشوفي
إلياس مسك وشها بين… ايديه.
إلياس: هخليكي اسعد واحده ي ريناد و ده وعد مش هخليكي تتاذي او تتوجعي تاني بسببي.
ريناد عنيها دمعت: انا اللي فرحانه اوي مش مصدقه انك اتخليت عن كل حاجه علشاني انا اسفه ع معملتي ليك بس كنت غيرانه ي إلياس مكنتش قادره اتحمل وجودها.
إلياس: هششش ننسي بقا كل ده ي ريناد خلص خلاص دلوقتي معدش ف غيرنا وبس
إلياس مسح دموعها… وبصلها بعشق وقرب م شفاي”فها والتهمها. ريناد لفت ايديها حوالين رقبته وبعد شويه إلياس بعد عنها.
إلياس: احم ريناد انتي لسه تعبانه تعالي يلا خدي الدوا علشان ترتاحي شويه.
ريناد بخجل زقته… وطلعت ع السرير وحطت الغطا عليها.
إلياس بضحك: ريناد قومي ي ماما مش وقت كسوف خدي الدوا خليكي تخفي ورانا حاجات كتير.
مر اسبوع ريناد… اتعافت تماما… وإلياس مبيفرقهاش لدرجة انه نسي الشركه والشغل وكل حاجه.. اما شوق و زيدان.. كان بيقربها منه يوم بعد يوم وحاسسها بالامان اللي كانت فاقدته خلاص.
في يوم جديد… عند زيدان وشوق كانو نايمين زيدان صحي الاول قام براحه لان شوق متعرفش انه بينام معاها ف الاوضه.
بس اتصدم لما لاقي… ايديها بتمسكه. واتعدلت.
شوق بابتسامة: رايح فين
زيدان: شوق انا والله… شوق قطعت كلامه.
شوق: انا عارفه انك بتنام هنا كل يوم ي زيدان وبحس بيك ومش زعلانه بالعكس ببقا مبسوطه
زيدان بعدم فهم: يعني اي.
شوق اتجرأت ولافت ايديها… حوالين رقبته.
شوق بهمس: بحبك ي زيدان انت الوحيد اللي حسستني بالامان م تاني واستحملتني كتير اوي
زيدان: هشش متقوليش حاجه ي شوق انا حبيتك بجد وحلفت اني هعوضك عن اي اذي شوفتيه ف حياتك.
شوق بدموع: انت حنين اوي ي زيدان انا مش قادره اوصفلك السعاده اللي فيا م لما دخلت حياتي وعرفت اني بحبك بس كنت فاهمه انك بتشفق عليا مش اكتر
زيدان بضحك: هنقلبها نكد بقا فوقي عندنا امور مهمه كتيررررر.
شوق بابتسامه: احم هقوم احضرلك الفطار
زيدان بخبث: لا فطار اي بقاا
زيدان قرب منها…. وشدها لحضنه وشوق زقته وطلعت جريت ع المطبخ وهو وراها.
عند إلياس و ريناد…ريناد اصرت تعمل ل إلياس الفطار ف ايديها وإلياس كان قاعد ف اوضه السفره.. طلع تلفونه وكلم زيدان.
إلياس: ايوا ي زفت انا عايزك تحجزلي تذكرتين المالديف.
زيدان بضحك: اي هتعمل شهر عسل.. طب هاجي معاك وحياة ابوك.
إلياس بغيظ: مانت دايما نتطلي ف كل حاجه اتصرف واحجز ع بكرا.
زيدان: طب انا كمان هاجي معاك
إلياس بغضب: تعالي يخويا مانت لازق اخلص بقاا.
تاني يوم ف مطار القااهره…كان إلياس و ريناد و زيدان وشوق ركبه الطايره. شوق و ريناد كانو خايفين ومسكين فيهم جامد… ساعات و وصله.
نزله ف فندق فخم جدا… كل واحد كان حاجز جناح…. وعامله بشكل جميل وف فستان ابيض محطوط ف النص.
عند شوق و زيدان… دخله جناحهم وكان ضلمه زيدان فتح النور وشوق شهقت بتفجاءه.
زيدان قرب مسك ايديها… وباسها.
شوق بسعاده: هو ده كله ليا انا
زيدان بعشق: ايوا كله ليكي ي حبيبتي ولسه هعمل اكتر م كده علشان اشوفك سعيده
شوق دخلت ف حضنه…و زيدان ضمها ليه اكتر.
زيدان: يلي روحي اجهزي ي عروسه.
عند إلياس و ريناد….دخله الجناح بتاعهم وإلياس كان حاطط ايديه ع عين ريناد وفضل ماشي بيها لحد ما وصل قدام الفستان شال ايديه.. و ريناد فتحت عنيها بصت ل الفستان ومسكته بسعاده.
ريناد: إلياس هو ده… انت لحقت تعمل كل ده امتي.
إلياس: انا ممكن اعمل اي حاجه علشانك ي روح إلياس المهم اني اشوف نظرة السعاده اللي ف عنيكي دلوقتي.
ريناد: انا بحبك اوووي ي إلياس
إلياس لاف وشها ليه… وماسكه بين ايديه.
إلياس بعشق: وانا بمووت فيكي. بقولك تعالي نلغي بقا الفستان والحاجات وندخل ف الموضوع علطول.
ريناد بخجل: انت قليل الا”دب اوعي كده.
ريناد زقته… واخدت الفستان وطلعت جريت م قدامه.
عند. شوق و زيدان… شوق جهزت بس كانت متوتره انها تطلع.. زيدان خبط عليها.
زيدان: شوق حبيبتي بتعملي اي ده كله
شوق بتوتر: انااا طلعه اهو ثواني بس
شوق فتحت الباب براحه… وخرجت ووهي حاطه وشها ف الارض. زيدان بصلها بعشق وقرب منها. و رفع وشها.
زيدان: اي القمر ده بس.وتكه ي اخواتي.
شوق: زيدان متكسفنيش بقاا بطل كلامك ده
زيدان بضحك: انا لسه قولت ولا عملت حاجه
زيدان لاف ايديه حوالين خصرها… وكان ف موسيقه هاديه شغاله.
شوق: زيدان
زيدان بعشق: قلب زيدان وحياته كلها.
شوق بخجل: قولتلك بطل كلامك ده بتكسف
زيدان بضحك: طب خلاص بطلت اتكلمي انتي
شوق: هو انت بتحبني بجد
زيدان بصدمه: لا ي شيخه يعني ده كله وبتسألي
شوق: مقصدش بس انا مش مصدقه ان كل ده بجد
زيدان بخبث: طب انا ممكن اثبتلك انه بجد لو عايزه
شوق بعدم فهم: ازاي
زيدان بعشق: هثبتلك دلوقتي اني بعشقك مش بحبك وبس.
زيدان شالها فجاءه وحاطها… ع السرير. فتح سحاب فستانها وقرب التهم شفا”فيها ووو. نسبهم بقا.
عند إلياس و ريناد… بقالها ساعتين قاعده جوا مش عايزه تخرج وإلياس ابتدا يتعصب.
إلياس: ريناد والله هكسر الباب لو مطلعتي
ريناد: انتي عايزني اطلع ليه
إلياس بنفاذ صبر: يعني اي عايزك تطلعي ليه اطلعي ي حبيبتي متخفيش والله مهعمل حاجه غصب عنك.
ريناد: طب احلف
إلياس بضحك: والله ما هعملك حاجه اطلعي بقاا
طلعت ريناد وإلياس بصلها نظرات مليانه.. عشق وشغف. مسك ايديها وباسها م جبينها.
إلياس: اي الجمال ده كله بس… مكنتيش عايزه تخرجي ليه انتي عارفه اني مستحيل اجبرك ع حاجه ي حبيبتي.
ريناد بخجل: انت كمان حلو
إلياس ضحك عليها: بالله ف واحده تقول ل جوزها انت كمان حلو هي بتتقال كده.
ريناد بغضب: وبعدين معاك بقا هو ده اللي عندي
إلياس: خلاص طب اهدي احم تعالي نرقص
ريناد: انا جعااانه نرقص اي
إلياس بصدمه: جعااانه يعني المفروض اننا ف وقت رومانسي
ريناد بغيظ: عندك مانعع مثلا
إلياس: لا لا ابدا تعالي ي حبيبتي ناكل مفيش مشكله.
ريناد قعدت تاكل كتير… غصب عنها. وبعدين
مبقتش قادره. وإلياس قاعد بصصلها بغيظ.
إلياس: ريناااد اي حبيبتي اجبلك اكل تاني
ريناد: لا انا كده تمام بس استني كده اما احلي بقااا.
إلياس بصدمه: انتي فيكي نفس هتحلي كمان.
ريناد: ايوااا عندك مانع ف حاجه
إلياس: ريناد انتي بتاكلي غصب عنك اصلا هتتعبي
ريناد: مين دي اللي بتاكل غصب اصبر بس هحلي
إلياس بغضب مكتوم: ادينيييي صابرر يارب الصبر م عندك.
ريناد: خلااااص نفسي اتسدت قوم نرقص بس متبقاش قليل الاد”ب انا بقولك اهو.
إلياس: انتي خليتي فيها رقص كمان
ريناد: انت زعلت انا اسفه بس انا بصراحه خايفه.
إلياس اخدها ف حضنه… وملس ع شعرها.
إلياس بعشق: اوعي اسمعك تقولي انك خايفه تاني ي ريناد طول مانا معاكي عايزك تطمني وبس.
ريناد: ربنا يخليك ليا ي حبيبي انا بحبك اوي
إلياس بخبث: قولتي اي سمعيني تاني كده
ريناد بجراءه: بحبك اوووي
إلياس بغمزه وهو بيشالها: لا دي مفهاش رقص بقا ولا كسوف مش وقته خالص.
حطها إلياس ع السرير… وشلها فستانها و ريناد دفنت راسها ف حضنه بخجل. و إلياس قبلها بشتياق قبلات متفرقه وووبعد وقت بعد عنها. و ريناد دفنت راسها بحجل ف حضنه.
إلياس بعشق: اخييرا بقيتي ملكي ي ريناد تعرفي اي اكتر حاجه بتخوفني انك تبعدي عني ف لحظه وتسبيني.
ريناد: متقولش كده انا عمري ما اسيبك ابدا ي إلياس انت بقيت روحي وكل دنيتي خلاص
إلياس: انتي اللي بقيتي كل حياتي نورتي دنيتي ي ريناد وبعدتيني عن كل حاجه غلط انتي الحاجه الوحيده الحلوه اللي طلعت بيها.
ريناد عينها دمعت بسعاده: انا محظوظه اوي انك دخلت حياتي صحيح مكنتش طايقك ف الاول بس بعدين بقيت بحس انك حنين رغم انك قاسي بس انا حبيتك بكل حالاتك ي إلياس.
إلياس بعشق:انتي ملكتي كل دنيتي سحرتيني ي ريناد محبتش قبلك ولا عمري قلبي هيدق ل غيرك… بحبك.
ريناد بسعاده: وانا بموووت فيك
إلياس بغمزه: طب اي ما تيجي
ريناد بغيظ: انت قليل الاد”ب بس اي مشبعتش.
إلياس: عمري ما هشبع منك ابدا انا بعشقك ي ريناد.
الياس ساحبها… في عالمهم الجديد وسكتت شهررزاد…
تمت.
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية المتمرده وجحيم القاسي)