روايات

رواية أحببته رغم قسوته الفصل الأول 1 بقلم متفائل في زمن اليأس

رواية أحببته رغم قسوته الفصل الأول 1 بقلم متفائل في زمن اليأس

رواية أحببته رغم قسوته البارت الأول

رواية أحببته رغم قسوته الجزء الأول

أحببته رغم قسوته

رواية أحببته رغم قسوته الحلقة الأولى

ادم: عاوزة اي يا اميرة
اميرة: علشان خاطري يا ابية اتجوزها ابوها هيموتها
ادم: ما يموتها دا اي القرف دا انا متجوزش واحده حد اغتصبها
اميرة بحزن: اديك قلت اغتصابها بالله عليك يا ابية اتجوزها كام شهر وخلاص
ادم بزهق: اسمها اي الزفتة دي
اميرة: حور
ادم: هاتي رقم ابوها
اميرة وهي تقبل خدة: حبيبي يا ابية
ادم: هتجيبي الرقم ولا اغير رائي
امير: لا ابوس ايدك الرقم اهو *********
ادم:غوري انتي ذاكري
اميرة بفرحة:حاضر
في مكان اخر في حارة شعبية عند حور
محسن ابو حور وهو يمسكها من شعرها وهي تبكي وتترجاة
محسن:فضحتيني يا بنت الكلب انا قلت مخلفش بنات لاكن اعمل اي قدري انا هقتلك واشرب من دمك
حور ببكاء:والله غصب عني والله
محسن:الناس اودي وشي فين من الناس
حور:يعني انت همك الناس ومش همك بنتك
محسن:وكمان بتردي عليا يا بنت الكلب وانهال عليها بالضرب المبرح حتي اغمي عليها دخلت مرات ابوها
شيماء:خلاص يا محسن ارميها في اي حتة ويالا علشان تاكل
محسن:يالا يا حبيبتي

ذهبو واغلقو الباب علي هذة المسكينة التي لا حول لها ولا قوة يا تري ماذا يحدث
في مكان اخر في شركة ادم
كان يجلس ادم علي المكتب بشرود يفكر من هذة البنت التي تعرض نفسها للزواج
ادم لنفسه:وانا اتجوزها لي يعني بس هي كان غصب عنها طيب اتصل بابوها ولا اعمل اي لا انا هتصل وخلاص واخرج هاتفة واتصل علي رقم والدها
ادم:الو
محسن:الو مين
ادم:انا ادم الهلالي
محسن بصدمة:ادم الهلالي صاحب شركات الهلالي جروب للاسترداد والتصدير
ادم بجدية:ايوة هو
محسن:وانت عاوز اي يا باشا انا تحت امرك
ادم بجدية:طالب ايد بنتك
محسن:نعم
ادم بعصبية:عاوز اتجوز بنتك اي اطرش
محسن:معلش يا باشا اصل انت فين واحنا فين وبعدين شوفتها فين
ادم:ملكش في شوف المعاد المناسب ليك علشان اجي اتفق معاك
محسن:تنور يا باشا في اي وقت
ادم:بكرة الساعة٨ مناسب

محسن بفرحة:طبعا مناسب تنور يا باشا
اغلق ادم الهاتف وجلس يفكر في هذا الموضوع حتي اتاة اتصال
ادم:عاوز اي يا زفت
احمد:اي يا عم في سهرة كدة هتيجي
ادم:لا خلاص موضوع السهرات دا هقفلو خالص
احمد بهزار:لي يعني هتتجوز
ادم:اة
احمد بصدمة:بجد
ادم:ايوة بكرة هروح اتقدم لوحده صحبت اميرة في الجامعة
احمد بفرحة:الف مبروك يا ادم
ادم:الله يبارك فيك ابقي تعالي البيت بكره عاوزك
أحمد:حاضر يا عم الناس فريرة
ادم:بطل الطريقة القرف دي يالا سلام
احمد بضحك: طلقني لو مش عجبك طلقني واغلق الهاتف بسرعة حتي لا ينال جميع شتائم العالم مثل كل يوم اما ادم هز راسة بياس من صديق طفولتة وعمايلة
انكب ادم في الورق امامة ثواني ووجد الباب يدق
ادم:ادخل

السكرتيرة بدلع:سعيد باشا عاوزك برا
ادم بقرف:دخلية ولبسك يتغير بدل ما تمشي من هنا
السكرتيرة بدلع:الي تأمرني بية
خرجت السكرتيرة ودخل سعيد
سعيد بخبث:ازيك يا ادم
ادم:عاوز اي يا سعيد اخلص
سعيد:مفيش مش ناوي تشتغل معايا ولا اي
ادم بعصبيه:اشتغل معاك في اي السلاح والمخدرات انت اتجننت اطلع براااا
سعيد:دا انت البوس عاوزك بيقول دماغك حلوة اكمنك كنت في الشرطة وكدة
ادم بعيون سوداء من الغضب:اطلع برا ولو شفت وشك هنا تاني هقتلك انت سامع
سعيد بخوف من غضبة:خد دا كارت البوس واتمني تكون معانا لان برضاك او غصب عنك هتكون معانا ثم خرج من المكتب بسرعة اخذ ادم الجاكت وخرج من المكتب بسرعة
السكرتيرة مها:ادم باشا في اجتماع
ادم بعصبيه:الغي اي زفت
مها:حاضر يا باشا من عيني
خرج ادم من الشركة وركب سيارتة وانطلق بها باسرع سرعة اوقف السيارة علي الكورنيش النيل
ادم ببكاء:وحشتيني اوووي يا سما وحشتيني اوووي انا الي قتلتك بسببي انا انتي موتي انا اسف حقك عليا بس مهما ما هيحصل عمري مقرر الغلطة تاني
وصعد سيارتة ولكن قبل ان يتحرك وجد امراة بتبكي علي الرصيف نزل ادم من السيارة وذهب نحوها وجلس
ادم:مالك يا امي بتبكي لي
الست:مليش يا بني

ادم:قليلي يمكن اسعدك
الست:المساعد ربنا يا بني انا تعبت من شغل البيوت من ساعت ماجوزي مات وانا بشتغل علشان اصرف علي عيال
ادم:عندك كام عيل
الست:٣يا بني هند ودي كبيرة مخلصة جامعة وعمالة تلف علي شغل ومش لاقيتة والتاني مصطفى في ٣ثانوي والتالت محمد ودا في اولي اعدادي
ادم:طيب تعالي معايا يا امي
الست:علي فين يا بني
ادم:انتي اسمك اي الاول
الست:اسمي خديجة
ادم:طيب قومي معايا يا ام مصطفى ولا اقولك يا خديجه
خديجه بضحك:يوةة الله يحظك يا بني ضحكتني
ادم:ايوة كدة اضحكي انا هحللك كل حاجه ماشي متشليش هم
خديجه:ازاي يا بني

ادم:اركبي وانا اقولك
ركبت السيدة خديجه وانطلق السيارة في طريقها ياتري الي اين(استنو هتعرفو يا خربيت الفضول 😂)
ادم:عنوان بيتك اي يا حجة
خديجه:العنوان شارع**********
ادم:تمام
وصل ادم الي سوبر ماركت دخل واحضر كل شئ يلزم البيت ثم اخذ الاشياء الي السيارة وانطلق مرة اخري الي بيت السيدة خديجه وصل ادم الي المنزل وترجل من السيارة ثم فتح شنطة العربية
ادم:معلش يا حجة شيلي معايا
خديجه:تعبت نفسك لي يابني
ادم:مفيش تعب يا امي ثم حمل الاكياس الي الداخل وجلس معهم
ادم:معلش يا حجة نديلي عيال حضرتك
خديجه:حاضر يا بني
خرجت هند ومصطفى ومحمد وجلسو مع ادم
خديجه:تشرب اي يا بني ولا نحضر اكل وتتعشا معانا
ادم:لا كتر خيرك اي حاجه تتشرب من ايدك الحلوة دي
خديجه:حاضر ياني
ذهبت خديجه نظر ادم الي هند
ادم:انتي هند

هند بخجل:ايوة
ادم:خريجه اي
هند:تجارة انجلش
ادم باعجاب:حلو اوووي بكرة تيجي الشركة بتاعتي تستلمي شغلك تمام
هند بفرحة:بجد
ادم:ايوة بس انا مش بتهاون في الشغل
هند بفرحة:لا والله انا هشتغل بما يرضي الله
ادم:ماشي يا هند وانت يا مصطفى في سنة كام
مصطفى:في ٣ثانوي
ادم:وناوي علي اي
مصطفى:شرطة
ادم:وانا عندي وسطة وحبايبي كتير خلص بس بمجموع عالي وسيب الباقي عليا
مصطفى بحماس وفرحة:حاضر هذاكر ليل نهار
ادم:شاطر وانت يا محمد
محمد:انا لسة صغير
ادم بضحك:ماشي ياعم بس تخلي بالك من مذكرتك علشان اجبلك العجلة الي نفسك فيها
محمد:مين قالك
ادم:ماما قلتلي كل حاجه ماما بتحبكم اوووي خلو بالكم منها ماشي
هند ومصطفى ومحمد:حاضر
ادم:يالا كل واحد يروح يشوف هيعمل اي علشان عاوز ماما شوية
ذهبو جميعا وجلس ادم يشرب العصير وخديجه معهو
ادم:تسلم ايدك يا ست الكل

خديجه:تسلم يا بني علي كل حاجة عملتها
ادم:انا معملتش حاجه بس ممكن اطلب منك.طلب
خديجه:عنيا ليك دا انت زي ولادي
ادم:خدي المبلغ دا خلي معاكي
خديجه:لا يا بني مش
ادم بمقاطعة:انتي قلتي زي ولادك علشان خاطري
خديجه:حاضر يابني بس كده كتير
ادم وهو ينهض:مش كتير ولا حاجه لو احتجتي حاجة رقمي مع هند كلميني فورا تمام
خديجه:حاضر يا بني خليك شويه
ادم:الله يخليكي يا حجة مع السلامة
خديجه:مع السلامه يا بني
ذهب ادم الي البيت ودخل وصععد ودخل غرفة اختة ليطمئن عليها وجدها نائمة قبل راسها ودثرها جيدا ثم ذهب الي غرفتة وغير ثيابة ورمي نفسه علي السرير واخذ يفكر ماذل يفعل غدا ثم ارهقه التفكير فذهب في النوم

يتبع …..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا 

لقراءة جميع فصول الرواية اضغط على (رواية أحببته رغم قسوته)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *