روايات

رواية عبر الزمن الفصل الرابع 4 بقلم شهد محمد

رواية عبر الزمن الفصل الرابع 4 بقلم شهد محمد

رواية عبر الزمن البارت الرابع

رواية عبر الزمن الجزء الرابع

رواية عبر الزمن الحلقة الرابعة

قالت بصدمه : بابا
فجاءه اختفي الرجل لتنظر حولها والأشخاص الذين ينظىون لها بذهول لتلملم اغراضها بسرعه دون انتباه وتمسك زجاجة صغيرة في يدها :ايه ده
زجاجه مكتوب عليها زمن
لتقول بفرحه : يارب تكون حقيقه
توجهت للجامعه في سعاده وحيره من رؤيتها لوالدها الذي تأكدت أنها اصتدمت به اليوم لاكن كيف اختفي هاكذا
جلست حبيبه إلى جانب مرام لتقول لها بتذكر :عجبك كده يا وش البومه
مرام :بومه عشان بساعدك كنت سبتك لحسام اتجوزك احسن
حبيبه:اسكتى ياشيخه انا مصدقت بس انا لقيت دي
اخرجت حبيبه الزجاجه لتقول :ترااا
مرام بعدم مبالاه : ايه ده ياختى
حبيبه بصوت منخفض:جرعه سفر عبر الزمن
مرام بصوت عالى :سفر بالزمن ايه ياهبله
حبيبه بزعيق:الله يخربيتك هتلمي علينا الناس وطي صوتك يازفتته
مرام بهمس:عايزه ايه يعنى اطاوعك في هبلك
حبيبه:انا عايزه اجرب
مرام: عايزه تروحي فين ثم لقيتيها فين اصلا
قصت عليها حبيبه القصه بالكامل التى حدثت مها في الصباح مع قصه اخذها للجرعه بدون علم رياسم
مرام بضحك :يعنى ابوكي الى ما*ت من وانتى خمس سنين رجع خبط فيدي ومشيع
حبيبه بتكشير:طب تفسيرك اي يافلحوسه
مرام وهى تنظر حولها:الحل عند رياسم اكيد
حبيبه بخوف:لااء كلو إلى الوليه الملبوسه دي
مرام بزعيق:هتعملي بيها اي ياختى لو فضلت معاكي
حبيبه بهيام:عايزه ارجع عصر الحب الاه عاوزه ارجع ايام روميو وجوليت او ليلي ومجنونها اااه
مرام وهى تشير لها بعلامه انتى مجنونه:حب ايه وزفت ايه انتى ضامنه ترجعى
حبيبه:وايه الى في الحياه يخلينى امسك فيها سوسن بنت غوايش الى واكله ورثي ولا حسام العجل ولا الحربوقه بنتها هى وخطيبها
مرام بمكر : عبد الله
التفتت حبيبه لتجده يقترب وقال :ازيك ياحبيبه كنت عاوز اسالك تحبي نشتغل في البحث سوا
حبيبه وهى تهز راسها بالموافقه :اه اكيد
عبدالله بابتسامه :طيب بكري هنستناكم انا وكريم في كفتيريا الساعه ٢
غادر لتهزها مرام:ايه ياعسليه مالك
حبيبه بخضه:هااا بودي
لتلوي مرام شفتها :حسسسره بودي ماشي يا ام بودي
مرام: انا داخله المحاضره افيد لي
حبيبه :مقلتليش يعني هتساعديني
مرام بعدم فهم :مش فاهمه في ايه
حبيبه:ف الى كلمتك فيه ياستى موضوع اخفضت صوتها :السفر عبر الزمن
مرام دفعتها بخنق متجهه الى المدرج لتقول :طب يلا يلا عشان بودي بتاعك مستنينا لما نخلص
انهت حبيبه محاضرتها ثم توجهت للخارج خاصتا للكافيتريا لتقول مرام :فين سي عبدالله
حبيبه كادت تتحدث لولا ظهور عبد الله امامها لتقول بصوت خافت:الحب جه
نكزتها مرام في كتفها لتقول : احم اهلا ياعبد لله
عبدالله:, الحمدلله ده كريم صاحبي وهيشتغل معانا في المشروع
قالت مرام:,اهلا
كريم:اهلا بيكي
حمحم عبدالله ليقول : هنبدأ ازاى بقي
حبيبه وهى تفتح الاب توب:احنا في الأول محتاجين نعمل بحث عن الحضارات القديمة ونطبع الصور والمدن إلى كانوا عايشين فيها
كريم بخبث:, عبدالله هو جدك مش كان عالم آثار كبير ليه منرحش المكان بتاعه
عبدالله:اه صحيح في دور كامل في البيت كان بتاع جدي
مرام:طب يلا بينا هناك
توجهو إلى منزل عبدالله خاصتا إلى الدور الثانى فهو منزل لا بل ڤيلا مكونه من اربع طوابق في الدور الثالث مكان مثل المكتبه
مرام بأنبهار:,الله أيه ده هو جدك للدرجادي كان بيحب التاريخ
كريم بضحك:ده من كتر حبه للتاريخ اتقال عنه رحاله التاريخ وبيقولوا انو سافر بالزمن وكت كتاب مشهور ليه لاكن فقدوا الجزء التانى في رحلته
عبدالله: معلش ياجماعه كريم خياله واسع حبتين
مرام :لاحظت
بدؤا في البحث عن بعض الكتب التى بدأت حبيبه في قرأتها ولفت نظرها كتاب بعنوان:عجائب الاسفار في الأزمنة
عبدالله :,عاجبك
حبيبه بأنتباه:عنوانه حلو
عبدالله ببسمه :ممكن تاخديه
حبيبه بفرحه:بجد لتقول : في صور ممكن تساعدنا على فكره
عبدالله:طيب خديه اقريه
فور انتهائهم خرجوا جميعا من المنزل فور خروجهم توجهت فتاه لتحضن عبدالله وتقول :بودي وحشتنى برن عليك بقالى كتير
عبدالله بلا مباله :وانتي
مايا:,مالك
عبدالله ببسمه:اعرفكم مايا تقريبا خطيبتى
نظرت حبيبه بفراغ وصدمه لتقول وهى تمسح دمعه كادت تسقط :ع عن اذنكم عشان تعبانه
مرام:يلا يا حبيبه
دخلت حبيبه منزلها وهى تبكي لتقابلها سوسن على الباب:كنتى فين لحد السعادي
حبيبه وهى تزيحها : أوعى من خلقتى دلوقتي يابنت غوايش
دخلت غرفتها وهى تبكي لتدخل خلفها صديقتها مرام :انتى بتعيطي ليه كلب ولا يسوي
حبيبه:انا بحبه
مرام وهى تربت ظهرها :مش مكتوبلك ياحبيبتى
بعدها بساعه رحلت مرام بعد ان وعدتها حبيبه ان تصبح بخير لاكن هيهات نظرت حبيبه لحقيبتها وهمت بتحضيرها لاكن وجدت الكتاب الذي اخذته من عبدالله والزجاجه التى أخذتها من رياسم وبدات في قرأه الكتاب اول صفحه فارغه والثانية والثالثة الكتاب بالكامل فارغ لتقول :ايه ده بقي هو لعب عيال الكتاب فاضي مفيهوش غير سطور
قالت وهى تنظر للزجاجه : انا اسفه يامرام
اتجهت لترتدي ملابس جديده وضعت في حقيبتها هاتفها زجاجة مياه وبعض مستلزماتها ولم تنسى الكتاب امسكت بالزجاجه وتجرعت بعض منها لتشعر بصداع وفجأه……………

يتبع….

لقراءة لفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة جميع حلقات الرواية اضغط على : (رواية عبر الزمن)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *