روايات

رواية لمة عيلة الفصل الثاني عشر 12 بقلم هدير عبدالعليم

رواية لمة عيلة الفصل الثاني عشر 12 بقلم هدير عبدالعليم

رواية لمة عيلة البارت الثاني عشر

رواية لمة عيلة الجزء الثاني عشر

لمة عيلة
لمة عيلة

رواية لمة عيلة الحلقة الثانية  عشر

تسنيم: بدهشة ماما شوفى مين بيتصل
ماما : بعصبية وده عايز أيه دلوقتى؟؟!!!
عمو عمر : مين إللى بيتصل ؟؟؟
ماما : أيه رأيك رد أنت و خلاص
عمو عمر: مين طيب ؟؟
ماما : إبن عمك
عمو عمر : مش هينفع أرد عليه لان..
ماما: بدون أى تردد منها ردت وقالت أزيك ي أخويا، عامل أيه
خالى : بعصبية وصوت عالى يعنى إحنا فارقين معاكِ ؟؟
ماما : ب استغراب فارقين معايا؟؟! دا إللى بينا لحم و دم ولا إيه؟
خالى: لو كنتِ عامله حساب الدم إللى بتقولي عليه كنت هتجبيلنا العار فى البلد كله كده.
ماما : بدموع عاار؟!!
خالى : إللي تحبس أبو عيالها ده مش عاار !!؟؟
ماما : هو أنت متعرفش أننا بنعيش أيام رعب وخوف علشان هو موجود فى حياتنا !!
خالى : ..

 

 

ماما : شكل محدش قالك إن بنتي مش بتتكلم بسبب أبوها.. الناس نسيت تقولك إن بنتي إللى فى طب بتخاف تنزل الكلية لحسن حد يخطفها .. أقولك إيه ولا إيه .. خليني ساكته أحسن
خالى : لو المحضر متقفلش هيبقا فيها كلام تانى معاكِ أنا عرفتك أهو
ماما : بعياط يااها فعلاً كنت أحسن سند ليا فى محنتي ، دا بدل ما تقولي أنا معاكِ و هجبلك حقك و حق بناتك ؟؟.. يااها اتغيرت اووي ي أخويا.. مكنتش اعرف ان الزمن بيغير الناس اووي كده
خالى : حق أيه!؟ حقك إنك تدخلي جوزك السجن !؟؟
عمو عمر : بعصبية شد التلفون من ماما .. أنت أيه إللى بتقولوا ده ،.
خالى : عمر ؟؟
عمو عمر : اه عمر ، عالفكرة أختك بقا مصممة تقفل القضية بس ده مش علشانك ولا علشان جوزها دا علشان بناتها .. فاهم يعني أيه, يعنى ام بتعمل المستحيل علشان مستقبل بناتها ام ب مئة راجل منكم
خالى : (فضل ساكت .. ما هو هيقول أيه، أصعب إحساس ان الغريب يكون السند و القريب يكون الألم )
عمو عمر : سلام عليكم، هى ام يمني كانت واخده القرار بدون مساعده منك إنها هتقفل المحضر
( عمو عمر قفل السكة و بدآ فى عين ماما شرارة من الشر ، ما بين إنها مش عايزه تتنازل عن القضية علشان إحنا هنكسبها أكيد و هتكون نقطة سوداء فى حياه بابا .. و ما بين إنها خايفه علينا وعلى مستقبلنا و قطع الصمت ده عمو عمر لما قال..
عمو عمر : هنروح فين دلوقتى ي ام يمني!!؟؟
ماما : فضلت تفكر و عماله تبص علينا و بعدين قالت هنستنا أبو لين (خالى ) لما ييجي و نطلع على المحكمة
يمني : بفرح يعنى بابا هيخرج؟
تسنيم: بعصبية أنتِ مبسوطة كده ليه ؟؟

 

 

إسراء: خالى جه أهو
خالى : فيه آيه مالكم .. أنتوا بتعيطوا ولا إيه؟؟
ماما : لا أبدًا
تسنيم: هاتى الآكل ناكل ي خالى نصبر نفسنا بالكلام إللى..
ماما : بصت ل تسنيم بعصبية إللى هو مش عايزه خالى يعرف حاجه علشان متحصلش مشاكل
عمو عمر : هنرجع على المحكمة علشان نقفل المحضر
ماما : ردت بسرعة بشرط ناخد على ابوهم شرط بعدم التعرض لينا و كمان مش عايزه البنات يشوفوا ابوهم هناك
عمو عمر : ماشي

 

 

^^^ بعد يومين ^^^
تسنيم: ماما رايحه فين ؟؟
ماما :..
يمني : ماما الساعه ١٢ ونص بالليل
ماما : بعصبية يعنى هو أنا مش عارفه الساعه كام ي يمني هانم؟؟!
إسراء: هم مش قصدهم ي ماما لكن مستغربين أنتِ رايحه فين متأخر كده
ماما : بدموع مش عارفه بس عايزه أطلع.،، هاخد فرح معايا
إسراء: إللى يريحك ي ماما بس خدي تلفونك معاكِ
ماما : حاضر ي إسراء، يلا ي فرح
تسنيم: ماما أنا نفسي اجى معاكِ
ماما : فضلت ساكته
يمني : خديها ي ماما علشان أنا هشرح ل إسراء الكلية و هى هتصدعنا
ماما : يلا ي ستي تسنيم
( كانت لسه فرح مش بتتكلم و كلنا بدأنا نرجع طبيعي ما عدا فرح ،، ما هي أكتر حد أتعرض ل الصدمة ..)
^^^ و إحنا بره^^^
ماما :بدموع إحنا اتفقنا أننا نكمل تعليم و نكون اشطر بنات صح ؟؟

 

 

تسنيم: اه
ماما : بتبص ل فرح إحنا اتفقنا ان إحنا هنشوف صعوبات كتير بس هنكون قدها .. علشان أنتوا جامدين.. اتفقنا إن كل حاجه هتعدي بس إللى هيفضل نجاحكم فى الكليات
تسنيم: صح
ماما : صح يا فرح ؟؟ كل حاجه هتعدي !؟؟
تسنيم: امم
ماما : حضنت فرح ,يعنى المفروض تتكلمي يا فرح تكملي .. متخليش العالم يدوس عليكِ .. عارفه مش شرط يكون الدعم ديما موجود من أقرب الناس ,ما هو مش كل الناس هتقف معانا و جنبنا .. بس شرط أننا نحس أن أحلامنا تستاهل نحارب علشانها ، بصوت عالى و عياط فررررح ردي عليا بقا
تسنيم: ماااما الدكتور قال مينفعش نكلم فرح كده
ماما : المشكله إنى عارفه ان فرح أقوي حد فيكم .. مش إحنا اتفقنا تكوني محامية زي عمو عمر .. لا لا هتكوني أحسن منه و هو موافق .. بس علشان تكوني محامية اتكلمي .. أنا عارفه إنك هتتكلمي لأنك مش هتستسلمي
تسنيم: ماما فرح ..
ماما :…

يتبع

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية لمة عيلة)

‫3 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *