رواية سيده الصعيد الفصل الرابع 4 بقلم سارة أحمد
رواية سيده الصعيد الفصل الرابع 4 بقلم سارة أحمد
رواية سيده الصعيد البارت الرابع
رواية سيده الصعيد الجزء الرابع
رواية سيده الصعيد الحلقة الرابعة
تنظر هاجر لي يوسف بمك”ر وتبتسم بخب”ث..
هاجر:اهلا بسيد يوسف اتفضل ادخول وشرفنا بحضورك الكريم
يبتسم يوسف بسمه رسميه وهو ينظر لي عيون هاجر ويشعر بريبه منها…
يوسف بشك:والله شكلك مدبره ليه مصيبه اصل هدوءك ده مش بسهال ربنا يستر (هذا ما كان يجول في باله)
يجلس يوسف بجانب الجد طاهر
الذي صمم ان يحضر المجلس حتي يعرف ما تخطط اليه هاجر…
يهمس طاهر لي يوسف يشجعه اجمد كده هاجر مش سهله ومحدش يعرف هي بتفكر في ايه
يرد عليه يوسف ربنا يستر وانا معها لي الاخر وان شاء الله هتبقي مراتي….
هاجر بضيق:يا سيد يوسف مش تفضي لينا شويه
يوسف:انا موجود وتحت امرك ايه الحكايه
تبدأ هاجر في شرح القضيه وتعرفه علي الموجدين
هاجر:احب اعرفكم علي المهندس الزراعي الاستاذ يوسف امين من عيله الشهابويه
يرد الجميع بترحاب الحار لي يوسف فتكمل هاجر كلامها واحب اعرف المهندس يوسف علي المأمور وكبار الضابط ووكيله وزاره الداخليه وكبار الصعيد
يرحب بيهم يوسف بنفس حراره ترحبهم…فتكمل هاجر القضيه يا باش مهندس هي اننا اكتشفنا ناس بتختفي بشكل كبير وبعد البحث والتحقيق اكتشفنا تشكيل عصابي بيقوم باغراء الناس بشغل في الصحاري بمبالغ كبيره وطبع الطمع بيجذبهم فبيخدرهم وبعدين يقت”لهموا ويبعوهم اعضاء بشريه او لي التجارب العلميه…
واحنا مجتمعين هنا عشان نشوف خطه نقبض بيهم علي التشكيل ده وننقذ الناس الا عددهم يفوق ١٠٠٠شخص وكمان نعرف مصادرهم من الخارج وايه الجه الا بتمولهم
وبما انك عيشت بره كتير يبقي عندك خبره نحب نسمع رايك
يبتسم الجد طاهر بفخر بذكاء حفيدته فقد وضعت المسؤليه علي عنق يوسف وهذا اختبار لي قدرته العقليه وايضا مدي قبوله لي مكانتها العظيمه بين البشر وهل سيكون عون لها ام عبئ وان كان لا يعرف التصرف الصحيح هل سوف يعترف بجهله في تلك المسائل ام سيكابر مثل عادات الرجال…يا لهو من اختبار حكيم وصعب
طاهر:هي دي هاجر الاا اختارتها حتي تخلفني….هذا ما كان يجول في باله وهو ينظر لي هاجر بفخر فتبتسم هاجر
يفهم يوسف المغز من طلب هاجرحضوره لي المجلس ويفهم التحدي والاختبار المقصود …فيبتسم لها بثقه ويقول
يوسف:اولا اشكر سيده الصعيد علي ثقتها بي لكني لست بعلم بمثل تلك الامور لانها ليست من اختصاصي ولم ادرسها لكني اقول بأن سيده الصعيد والمسؤلين سوف يكونوا علي اتم استعداد والتصدي لي اي تهديد يمس مصر او الصعيد ولي هذا انسحب من مجلسكم واترككم تناقشوا تلك المسئله واتمني لكم التوفيق
واستأذن لي خارج الاجتماع وهو نجح في كسب اعجاب الاخرين وخصوصا طاهر وهاجر لانه شجاع واعتراف بجهله في امور لا يعي فيها وسندها لي من هم يفهموا فيها….
يمر اول اختبار لي يوسف بنجاح
بعد المجلس يخرج طاهر ويحي
يوسف
طاهر:انا كنت واثق فيك وفي نظرتي من اول ما اتقدمت ليه وطلبت هاجر وانا شايف فيك شريك لي هاجر هيعينها علي تحقيق ذاتها بلا اي غرور او غيره من هاجر عشان انت قلبك نقي وصافي وطيب وكمان رجل بكل الكلمه….
يوسف بحب:اشكرك يا جدي علي ثقتك فيه… وان شاء الله هكسب قلبها…
تشتع”ل هاجر غيظه من يوسف بقي كده طيب بكره هخليك تطفش من هنا الصبر وذهبت لي غرفتها وذهب يوسف لي بيته وهو سعيد ومنتصر يقبل يوسف يد امه التي كانت في انتظاره
الام:ربنا يفرح قلبك زي ما انا حسه وشايف عيونك بترقص من السعاده ووشك بيضحك
يوسف:طول ما انتي رضيه عني ربنا راضي عني ….
الام:انا راضيه عنك يا حبه قلبي يلا نتعشي انا مستنياك
يقبل راسها بحب
يوسف:يلا يا قلبي وبدؤ في تناول العشاء
يمر ثلاث ايام وكل الاختبارات التي تفرضها عليه هاجر يجتازها بنجاح وهذا اشع”ل نير”ان التحدي والغض”ب في قلب وروح هاجر فقرارت ان تدبر لهو تحدي اقوي
وفي اليوم الرابع كانت هاجر في الا سطبل تنظف خيلها وتفكر في الاختبار القادم الذي سوف يطيح بي يوسف…
في الاسطبل كانت هاجر تنظف حصانها وتحنو عليه وكانت ترتدي فستان جميل لونه روز قصير ترتديه تحت العباءه وكانت نزعه الحجاب وشعرها منسدل علي ظهرها وكانت تغني..بسعاده وتتحدث لي مهير حصانها
هاجر:انا مش عارفه السخيف الا اسمه يوسف ده كل ما ادبر ليه تحدي قوي عشان اخلص منه القاه فلت منه ياه انا متغاظه اوي منه ولا غروره ياساتر عليه بس المره دي مش هيفلت من التحدي وابتسمت بش”ر وخب”ث
لكن يوسف كان يراقبها من بعيد وتسلل لي خلفها.. وجذبها من خصرها فتعثراه و من شدت مقاومه هاجر لهو يختل التوازن ويسقطاه علي كومه القش واصبح يوسف يعتال”ها ووقتها اتي كابير ابن عمها وقد رأهم هكذا
فيجن كابير ويشت”عل غض”با ويجري عليهم ويجذب يوسف من ياقه قميصه ويلك”مه بقوه فيسقط يوسف علي كومه القش فينقض عليه كابير وينها”ل عليه ضر”با فيرك”له يوسف بقدمه في بطنه ويبعده عنه فيصطدم كابير بلخيل فيفزع الخيل ويرك”له بقوه في راسه فيسقط غار”ق في دم”ائه فتجري عليه هاجر
وتحمله وتصرخ علي يوسف وتنهره
هاجر:هو انت هتفضل واقف عندك كتير تعالي شيله معاي
فيأتي يوسف ويساعدها في حمله
بقلم ساره احمد
وتصعد بيه لي غرفه ملك اختها الصغيره والتي تحب كابير بجنون وكابير يحبها لكن هاجر لا توافق علي زواجهما بسبب اطماع كابير في ثروه جدها طاهر واخذته عند ملك لانها طبيبه
تفزع ملك حين تري كابير هكذا وتجري عليه بلهفه
ملك:هو ماله يا هاجر ويوسف بيعمل ايه هنا
تضعه هاجر علي السرير وتقول
مش وقته يا ملك علجيه بسرعه
تجري ملك وتأتي بحقيبتها وتشرع في معالجت كابير
وهاجر ترمق يوسف بتوعد شديد
ملك:لازم يروح المستشفي فورا احسن يكون عنده نز”يف داخلي
تطلب هاجر سياره الاسعاف فتفزع العائله كلها ويتسألوا عن سبب تلك الاصابه فيذهبوا لي المستشفي وبعد ساعات يفيق كابير وليس بيه شئ سوي جرح بسيط في راسه
لكنه ايستغل الموقف وابتز هاجر حتي تقبل ان تتزوج يوسف وتوافق علي زواجه من ملك بلا اي اعتراض ويجب ان تتزوج قبل ملك حتي يوافق الجد علي زواج اي اثنان في العائله
طاهر بجديه:خلاص كده يا هاجر انتي موافقه انك تتجوزي يوسف
وملك تتجوز كابير معدتش عندك اعتراض…
تنظر هاجر لي كابير وتتوعد لهو
هاجر:ايواه يا جدي معتدش عندي مانع
يلحقها في الكلام فارس ابن عمها واخو كابير وانا يا جدي مليش نفس انا هم”وت واتجوز مريم من سنه وانا بطلبها وحضرتك رافض عشان جواز هاجر وخلص هاجر هتتجوز يبقي وافق
طاهر ببسمه:خلاص يبقي فرحكم كلكم كمان شهر…
يا تري هاجر هتسكت وماذا سوف تفعل لي يوسف وكابير حتي تلغي الزفاف
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية سيده الصعيد)