روايات

رواية لمة عيلة الفصل الرابع عشر 14 بقلم هدير عبدالعليم

رواية لمة عيلة الفصل الرابع عشر 14 بقلم هدير عبدالعليم

رواية لمة عيلة البارت الرابع عشر

رواية لمة عيلة الجزء الرابع عشر

لمة عيلة
لمة عيلة

رواية لمة عيلة الحلقة الرابعة عشر

تسنيم بخوف : هاا طلع مين ؟؟؟!
يمني بدموع : بلاش تعرفوا أحسن.
تسنيم: حد تبع بابا ؟؟
إسراء: كأن هيخطفك صح ؟؟
فرح بصدمة: هااا!!!!!
يمني بصوت واطي وقلق: مش عارفه أقولكم أيه بس أنا هسقط السنه دي
تسنيم بصوت عالي : يالهوي ليه
فرح: طلع دكت*ور عندكم ؟
يمني بعياط جامد : اه للأسف
إسراء: وعرفتي إزاى؟؟
يمني : أنا قاعده فى المدرج مع أصحابي و بنتكلم لاقيت الواد الصايع داخل علينا ،البنات قالوا دا المعيد الجديد .. أنا سمعت كلمه معيد و تنحت 😲😲 لا عارفه أرد أقولهم إنى اتخانقت معه .. فضلوا يسالوني فيه آيه مالك؟! .. لحد ما بدآ يعرف نفسه و قال انه دكتور جديد و اس٦مه إبراهيم
تسنيم بضحك : ي حلاوتك ي إبراهيم
يمني : تعليمك ي أختي تعليمك هسقط أهو بسببك
تسنيم ب إبتسامة: أنا مالي يعم

 

 

إسراء: دلوقتى أنتِ مالك .. كملي ي حجه
يمني : هو ختم كلامه ب إن كل واحد فينا يعرف نفسه ،و أنا جسمي كله ارتعش معرفتش أعمل أيه و لا عرفت أطلع من المدرج ، فضلت سرحانة فى الدور إللى هييجي عليا هقوله أيه.. دا هو إللى هيقول البت إللى مش محترمة إللى اتخانقت معايا أهي ياالهوي.. لحد ما جه دوري
فرح بخضة : ها وقا *لك أيه؟
يمني : بدأت أعرف نفسي و أقول أنا يمني جايه من الصعيد و بدرس هنا ونفسي أدخل قسم جراحة سألني ليه قولتلها علشان هو القسم الصعب و الحمد لله دخل على البنت إللى بعدي
تسنيم: وقعتي قلبي ما هو طلع نسي أهو
يمني : كله عرف نفسه و بعدها شاور و قال أنت ِ تعالى هنا
إسراء بخوف : دا يقصدك أنتِ!!؟
تسنيم بعصبية: لا يقصد الجيران و بعد ما طلعتي عمل أيه
يمني : أخد إسمي علشان اشيل المادة
تسنيم: يااربي
يمني بعياط جامد اووي: مش عارفه أعمل أيه
إسراء: اهدى ان شاء الله فيه حل
( كلام يمني كان صدمة لينا كلنا. طب لو ماما عرفت هتعمل أيه دا مش بعيد تخلينا نرجع الصعيد فضلنا نفكر هنحل الموضوع ده إزاى لحد ما تسنيم قالت..
تسنيم: إحنا نقول ل خالكم ، أيه رأيكم.؟؟
يمني بصدمة: أيه خالك لا لا خالك لا
إسراء: مفيش حل غير كده.

 

 

 

تسنيم: هو لسه جاي من الشغل من شوية ، خمسة كده ماما هتروح مع فرح ل العلاج الطبيعي و إحنا نقوله إللى حصل
يمني بعصبية: أنا مش هقولك حاجه
إسراء: إحنا هنقوله ي ستي
** بعد ربع ساعه**
تسنيم بخوف : ي خالى إحنا عايزينك تساعدنا
خالى : عنيا ليكم عايزين أيه؟.
إسراء بتوتر : أنت تعرف حد فى كلية الطب ؟؟
خالى ب استغراب: كليه الطب ،، إللى أنتوا فيها ؟؟!!!
تسنيم: اه
خالى : ليه ؟؟؟
إسراء: قالت ل خالى إللى حصل ، بس الغريب ان خالى مزعلش من يمني ولا حاجه دا كان باين في عينه نظره الفخر بينا
خالى : الكلام ده حصل أمتي
يمني : النهارده
خالى : أعرف دكتور عندكم كبير و هروح معاكِ بكره و ان شاء الله الموضوع يتحل
يمني نطت من الفرحه : بجددد يعني مش هسقطت ؟؟
خالى : لا ان شاء الله، بس الغريب إنك ديما مش بتردي . لو حد ضيقك بتمشي و لا كأن حاجه حصلت
يمني بضحك : تسنيم هانم كانت قبلها ب يوم بتكلمنا ان مينفعش نسيب حقنا و لازم ..
خالى بضحك : هو الموضوع فيه تسنيم كده أنا اطمنت عليكِ
( فضلنا نحاول نتوه الخوف إللى جوانا ب كلامنا و نتكلم عن الكليات و المدرسة و كل واحده تتكلم على أصحابها و إللى بيحصل و فعلاً اليوم عدا )

 

 

 

**تانى يوم **
تسنيم: هاا طمنيني أيه إللى حصل
يمني بسعادة: يااها حصل كل خير
فرح: بجدد!!
إسراء: اخلصي قولي بقا بلاش رخمتك دي ، عملتي آيه؟؟
يمني : دكتور إبراهيم طلع من عندنا من الصعيد
فرح ب إبتسامة: بجددد !!
يمني : اه ي ستي و طلع عارف خالك كمان
إسراء: هيييي يعني مش هتسقطي
يمني : الحمد لله دا الواحد كان هيموت من الخوف
تسنيم: الحمد لله
يمني بضحك.: أوعى حد يمشي وراء كلام تسنيم هانم تانى
فرح بضحك : حصل
*** بعد فترة طويلة***
إسراء: ماما أنتِ لسه زعلانه
ماما بحزن : ٧٠ ٪ دى هتدخل بيها أيه
إسراء: والله تسنيم هتكون شاطرة فى حقوق
ماما بعصبية: حقوق أيه إللى تدخلها دي !!
إسراء: ي ماما هو ده نصيبها خلاص بقا
ماما بدأت تعيط
يمني بعصبية: هى عملت إللى عليها و ده قدر ربنا بقا إياك ِ تزعقي تانى بقا ولا تتكلمي معها
ماما: هى فين ؟؟

 

 

فرح : جوا منهاره عياط
ماما بدأت تتنهد من العياط : قدر و لطف
فرح : يلا ي ماما ندخل عندها ،، و بعدين أنا حلمي أكون محامية هنفتح مكتب أنا وهى
دخلنا ل تسنيم و حاولنا نهون عليها
ماما : ي بنتي يمكن تدخلي حقوق و تكون محامية شاطرة
إسراء: أو تكون فى القضاء
فرح بضحك : او نفتح مكتب مع بعض
خالى : مبروك ي حبيبتي و هتخرجوا النهاردة
فرح : هييي
ماما : لسه طفلة زى ما أنتِ
خالى: فيه خبر حلو عايز أقولكم عليه
ماما : يااها أخيراً هيكون فيه خبر حلو
( لبسنا و كنا مبسوطين و فضلنا نفكر خالى عايز أيه و إيه الخبر الحلو إللى ممكن يفرحنا ..)
*** و إحنا بره***
ماما : أيه الخبر الحلو؟؟
خالى : فيه عريس متقدم ل يمني
تسنيم نطت من الفرحة: بجدددد
إسراء: هو مين ؟؟
فرح : قول بقا ي خالى هو مين، حلو طيب شبه مين ؟؟
خالى : إيوه طبعا حلو
فرح : طب هو مين
خالى :…

يتبع

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية لمة عيلة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *