روايات

رواية مجنونتي الفصل الثاني 2 بقلم جميلة يوليو

رواية مجنونتي الفصل الثاني 2 بقلم جميلة يوليو

رواية مجنونتي البارت الثاني

رواية مجنونتي الجزء الثاني

رواية مجنونتي الحلقة الثانية

تشششش
امير: رفع راسه لفوق انتي مجنونه ازاي تعملي كده انا هوديكي وراء الشمس انا امير المنصوري
اوچين: محسسني انك حمدي مرغلي يعني وبعدين اعمل اي يعني اخلي مياه الغسيل تكمكم يعني
امير بصدمه: نعم غسيل
اوچين: ايوة يخوي غسيل اي مبتغسلوش
امير: انزلي حالا يحيوانه انتي
اوچين: نزلت اي يخوي متسربع علينا ليه ولا هو عشان معاك عربية وطول بعرض ولبس بدلة ونظرة هعجب بيك يعني لااااااا انا مبحبش البدائل الكحلي
امير: مسكه من ليقت الشميز اللي لبسه بقولك اي يبت انتي خرجيني من هنا عشان والله العظيم هبيتك ف الحجز
اوچين: اوع ايدك دي بس لتوحشك عشان مش عوزة ازعلك
امير: انتي متخلفه بعصبية شديدة بقولك خرجيني
اوچين: ما خلص عرفنا اتنيل اركب العربية وانت يعم عبده اطلع انا هسوق
ركبوا وهي ركبت بس قاعده محركتش العربيه

امير: ادينا ركبنا اتفضلي سوقي خلصينا
اوچين: ما انا قاعده اهو مستنية تمشي!
امير: مستني مين تمشي
اوچين: هيكون مين غير العربية؟انت مبتفهمش شكلك
امير: انا برضو اللي مبفهمش العربية هتمشي ازاي طلما انتي مش حططي ايدك علي الدركسيون؟
اوچين: احلف هو مس انا هقعد وهي تمشي ولا اي؟
امير: نعم يختي
امير: بعصبية حادة جعلت اوچين تنتفض من مكانه عم عبده قومه وامشي بدل والله لكسر دماغه
بدلنا انا وعم عبدو الاماكن والمهم وصفتله الطريق وطلعته حتي معروفه يقدر يمشي منه ونزلت لقيته بيمد ايده بيقولي خدي حق ما خرجتينا
اوچين: حد قالك انا بشحت منك ولا اي امشي يباشا الله لا يسيئك
بصله بصة احتقار ومشي
وهي ومشيت وراحه عند بتاع الفطار

اوچين: عم محسن يبرنس عوزك تعملي بعشرين جنية كده فطار حلو زيك
عم محسن: من عنيا يست البنات
اوچين: اخدت بعضه وقعدت علي مصطبه جانب عم محسن
وهي بتفكر ازاي هي هتذاكر وهي اصلا مش حابه المذاكرة هي شاطرة و من الاوائل بس السنة غير كل سنه انه الثانوية يساده
(بمناسبه الثانويه ادعولهم كتير انهم يحققوا اللي نفسهم فيه و ادعولي انا كمان ادخل هندسة بتروليه يارب ڤيولا تدخل هندسه بتروليه يارب شكرا يسطا علي الدعوة وليك البمثل وبم تتمناه) نعم فنتيجة الثانوية بعد بعد كم اسبوع فاقت علي صوت عم محسن
عم محسن: الفطار يست البنات
اوچين: تسلم ايدك ياراجل يبركه
…..
اوجين: روحت و اول مدخلت من باب البيت الشبشب علي ف وشه 😹😹😹😹🙊
الام: اي بنت الهبله اللي اخرك كله ده بتجيبي فطار من علي اول الشارع اومال لو قلتلك روحي مشوار بعيد هتعملي اي؟ يشيخة منك لله

اوچين: وانا اروح مكان بعيد ليه افرضي حد اتحرش بيا وانا اصلا قمر
فاقت علي قفا من اخوه وهو يدعي امجد
امجد: قمر مين ياختي ده قمر بالستر
اوچين: ونبي يلا نفطر احسن كلاب بطني بتصوصوا
الام: يلا احسن دقيقة كمان وهتجلط
نسيبهم يفطروا ونروح مكان جديد
…..
في الصعيد
في بيت كبير وجميل ذات تراث قديم لكنه جميله وذات حراسه ضخمه
في البيت الخدام بيلوم الهدوم بتاعت يوسف فهو حفيد عائله المنصوري المدلل
تعالوا نتعرف الاول
يوسف ماهر المنصوري هو حفيد المنصوري ولد مدلل لكنه صعب وشديد وعنيد جدا يبلغ من العمر 7 اعوام اهله متوفين ف حادثة عربية

الجد كمال المنصوري هو شخص حنون جدا ويملك ثروة كبيرة ورثه من ابيه وطيب قلب يحب ابنه امير بشدة ويحب زوجته لانه حب طفولته
الجده فريدة هي شخصية تعشق زوجه وابنه وحفيده وهي طيبة القلب وحنونه وتحب الخير
نرجع بقا ل روايتنا 😹
الجده: مالك يحبيبي رمي الهدوم علي الارض ليه
‏يوسف: يفري انا مس حوس الدوم دي تاني بقت قديمة يفري
‏الجده: يقلب فري ننزل نجيب هدوم جديدة لمعاليك ولا تزعل خالص وانا عمللك مغاجاه حلوة اوووي
‏يوسف: اي يفري قولي
‏الجده: امير جاي النهاردة وانزل انت وهو هاتوا لبس
‏يوسف: هاااا بابا جاي وجيب هدوم ديدي (جديد)
‏الجده: اه يحبيبي يلا بقا عشان نفطر وتروح الكلاس
‏يوسف: يوووه يفري انا مس بحب الكلاس انا بحب الحريم ( اه ينمس انت 😹😉)
‏الجده: بصدمه حريم اي يقليل الادب وبعدين هتروح يعني هتروح يلا البس
‏يوسف: تعي يبسيني
‏الجده: يلا يااخرة صبري

نزلوا تحت فطروا والسواق اخد يوسف بعد عذاب كبير
‏…..
‏يوسف: ف الكلاس
‏يوسف: اي يمايا عامله اي وحشتيني
‏مايا: وانت تمان ي يوسف اتخايت (اتاخرت) ليه
‏يوسف: عادي يمايا يلا نلعب
‏مايا: يلا
‏…….
‏في قصر المنصوري
‏كمال: امير حبيبي
‏امير: وانت كمان ي بابا بس خليك بعيد عشان انا كلي مياه منه لله
‏فريده: مين دي يحبيبي
‏امير: واحده يامي مجنونة
‏وقص امير ل والديه كل شي
‏فريدة بضحك: تصدق البت دي عسل انا حبيته
‏كمال: انا كمان حبيته

‏فريدة بزعيق مصطنع: حبيت مين ياكمال؟
‏كمال بخوف مصطنع: ها لا يقلبي انا بحبك انتي واكمل بغمز ولا انتي ليكي راي تاني
‏فريدة خجلت و وضعت وجهه في حضنه:
‏امير طب اطلع انا بقا واسيبكم ف المراهقه المتاخرة دي
‏طلع امير وهو يبدل ملابسه ويتذاكر اوچين وجماله وشعره و ضحكه فاق امير وهو يقول لنفسه انت اتجننت ولا اي
‏بدل ملابسه ونام
‏…..
‏عند اوچين خلصت فطار وقعدت علي الفيس فهي ليس لديه احد تكلمه وبعد ذلك نامت
‏…
‏ياتري اوچين هتنجح ف الثانويه ولا لا
‏وهتحب امير ولا لا
‏طب هي دي حياة اوچين فعلا وكله ضحك ولا فيه جانب مظلم

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية مجنونتي)

اترك رد

error: Content is protected !!