روايات

رواية شمسي الفصل السابع 7 بقلم يارا عبدالسلام

رواية شمسي الفصل السابع 7 بقلم يارا عبدالسلام

رواية شمسي البارت السابع

رواية شمسي الجزء السابع

رواية شمسي
رواية شمسي

رواية شمسي الحلقة السابعة

شمس بدموع: للدرجادي أنا مشاعري تافهه ومش حاسس بيها وعمال تشكلها على مزاجك للدرجادي أنا لعبه..
عز ببرود :انتى عملتى صفقه معايا والشغل والصفقات مفيهاش مشاعر يا شمس انتى مجرد وسيله وهتاخدي فلوسك لما تخلص الصفقه زي ما اتفقنا…احنا متفقناش على مشاعر …
فجأه سمعوا صوت حاجه بتترمى على الأرض..
شمس بصدمه ودموع:ماما!!!
الام:اي الكلام دا يا شمس صفقة اي وانتى وسيله لايه بالظبط فهميني..
شمس قربت منها بدموع :اهدي يا ماما وانا هفهمك انتى مش فاهمه حاجه ..
الام بعصبية نوعا ما وبصت لعز :فهمني انت يا بيه بنتي وسيله لايه بالظبط وصفقة اي اللي بنتى عملاها معاك وفلوس اي اللي متفقين عليها انت واخد بنتى تعمل بيها اي بالظبط …دخلت ضحكت علينا وخدتها من وسطنا في يوم وليله واحنا وافقنا علشان حسستونا فعلا انكوا بتحبوا بعض لكن الظاهر أن كل دا كان كدب..
شمس بدموع:يا ماما صدقيني انتى مش فاهمه حاجه ممكن تهدى وانا هفهمك…
الام سكتت وبعدين قالت:اهو هديت قوليلي بقى في اي .
شمس بصت لعز :اتكلم ..
عز اتنهد وبعدين بدأ يحكى للام كل حاجه حصلت معاه والسبب اللي خلاه يتجوز شمس..

 

 

_وعلشان شمس شخصيتها قوية فهى ساعدتنى جدا انى اقدر اخد حقى وارجوكي أنا مش عاوز اي حد يعرف الكلام دا حتى عمى وصدقيني بنتك في أمان وانا ما قربتش منها وصدقيني أنا يحترمك ويحترم عمى والظروف كان اقوى منى سامحيني..
الام استنبطت من كلامه الصدق ازاي وهى شايفه في عيون بنتها حب ليه مش هتقدر تسيب بنتها بتتعذب كدا…
الام قربت من شمس وخدت ايديها ودخلت جوا وقفلت الباب وعز استغرب وفضل واقف برا مستنى..
شمس_في اي يا ماما..
الام:بتحبيه..
شمس اتوترت وبصت الناحية التانيه:اي الكلام دا يا ماما لا طبعا ..
الام:شمس انتى بنتى لو كدبتى على الدنيا كلها هتيجي قدامى وعيونك هتفضحك وانا عارفه انك بتحبيه..
شمس عيطت وامها قربت منها وخدتها في حضنها :شوفتى انك مش هتقدري تكدبي عليا يبت أنا اه مش امك بس بحس بيكى كأنك بنتى بحس أن ربنا حرمني من الخلفه علشان يعوضني بيكي لما اتجوزت ابوكى متخبيش عليا حاجه يا شمس ..
_خايفه تقوليلي مروحش معاه وتحرميني منه ايوا يا ماما أنا بحبه بحبه من زمان اووي من قبل حتى ما يشوفنى ولا يحصل كل اللغبطه دي بس الظاهر أن اللي بنحبه مش لينا ..
الام:تصدقى انك هبله ومن حقه ميبصلكيش اصلا
_ماما!!

 

 

_بلا ما بلا زفت هيبصلك ازاي وانتى شبه جعفر كدا وراسمه دور مش دورك يبنتي لازم تفهمي أن الراجل بيحب الست اللي بتهتم بنفسها واللى تدلع عليه واللى تهتم بيه امال أنا ربطت ابوكى ٢٠سنه ازاي بكدا..
شمس:بابا كان متجوزك وهوا مختارك لكن عز مختارنيش
_عادي نخليه يختارك
_ازاي
_لا دي عوزالها قاعده المهم اتعاملى معاه بمبدأ شوق ولا تدوق يعنى خليه يغير فاهمه..
شمس هزت راسها بغباء
_يلا يا اخرت صبري الواد قاعد برا..
الام كشرت وخرجت كان عز قاعد وهوا متوتر ولما الام خرجت عز وقف
الام بجديه:أنا موافقه ومش هقول لحد لما نشوف اخرتها اي اللعبه دي …
شمس روحى هاتي شنطتك..
قربت من عز:أنا قبلت بلعبتك بس مش هقبل انك تكسر قلب بنتى اظن انت فاهم كدا كويس ..
عز هز رأسه يطمنها وشمس جت وخدها ومشيوا..
كان الصمت هوا اللي مسيطر على. العربيه الاتنين مش بيتكلموا أو مش عاوزين يتكلموا …
وصلوا البيت وعز فتح باب الشقه واتصدم لما فتح النور وشاف أمه قاعده على الكنبه…
_ماما!!!
_مفاجأه يا حبيبي مش كدا أنا قولت انت مش بتسال قولت اجى أنا اشرفكوا شويه واقعد معاكوا …

 

 

عز يصلها بتوتر وبص لشمس اللي كانت مش فاهمه حاجه..
عز:تقعدي معانا ازاي مش فاهم انتى مش فاكره اخر مرة عملتى اي
فريال بخبث:يا حبيبي منا لما قعدت مع نفسي كدا قولت أن البت اميره دي متناسبكش وقولت بقى اجى اقعد مع مرات ابنى واخد عليها وتاخد عليا دا بعد ما أنبت نفسي على اللي عملته معاها قولت يمكن يحصل بينا وفق ولا اي يا شوشو..
شمس بتوتر:ها اااه اااه يا طنط تنوري طبعا البيت بيتك…
فريال:حاسه ان في حاجه يارب مكنش تقيله عليكوا..
شمس:لا خالص انتى تنوري في اي وقت عن اذنكوا اخد الشنط بتاعتك احطها في الأوضه الي حضرتك هتقعدي فيها
فريال:تسلمى يا مرات ابنى ..
شمس ابتسمت وخدت الشنط ودخلت كل دا تحت نظرات عز اللي مكنش فاهم تصرفات شمس …
عز :أنا مش فاهم اي اللى ورا الزياره دي بس ياريت ميكنش في اي غرض تاني يخلينا نخسر بعض للابد يا ماما..
سابها ودخل وفريال ابتسمت بخبث ودخلت ورا شمس…
شمس كانت بترتبلها حاجتها في الدولاب..
فريال:من الواضح انك شاطره في شغل البيت انتى كنتي بتشتغلى عند مين قبل كدا..
شمس بصتلها باستغراب وردت بأدب:الواحده فينا مش محتاجه تكون شغاله خدامه علشان تهتم ببيتها وجوزها وأنها تكون شاطره في شغل البيت ..

 

 

_امال محتاجه أي مثلا طالما مش بتاخد مقابل ..
شمس :ومين قالك انى مش باخد مقابل..
فريال:ايوا هتلاقى عز بيدفعلك كتير ..
شمس:هوا اه بيدفعلى كتير بس مش فلوس..
فريال باستغراب:امال اي..
_بيدفعلى حب وحنان واهتمام ،انه يحبني ويحسسني بالدفا والأمان بس ودا كفايه عندي انى اهتم بكل تفاصيله وانى اكون ست بيت شاطره..
فريال سكتت لأنها اول مره تسمع الكلام دا وكأنها مكنتش زوجه قبل كدا ..!حست انها مهزومه قدام شمس واللعبه بالنسبة ليها خسرانه!!
كان عز واقف بعيد وسامع كلام شمس ومدحها ليه اللي هوا اصلا عكس كل اللي بيحصل بينهم ازاي بتقول الكلام دا وهوا لسه جارحها من شويه معقول حبها ليه غطى على كل عيوبه في لحظه كدا …
غمض عينيه واتنهد بتعب حاسس نفسه متلغبط وحاسس أن شمس جت تغير جزء كبير من حياته…
دخلت الأوضه بتاعته وهوا كان قاعد على اللاب..
شمس:أنا مضطرة انام معاك هنا علشان امك..
عز هز رأسه من غير ما يبصلها…كان مركز في اللى كان بيعمله…

 

 

دخلت وخدت شاور وخرجت وكان شعرها مبلول وبدأت تنشفه وكان في قطرات ميه بتيجي عليه غمض عينيه بعصبية وبصلها ولسه هيزعق انصدم لما شاف شعرها وشاف شكلها وكأنها تشبه حوريه من البحر ..
فضل سرحان فيها شويه وهى مركزه وهى بتسرح شعرها..
كانت متضايقه منه علشان طويل ومش عارفه تسرحه..
شمس:فينك يا ماما انتى اللي بتساعديني في المواقف دي اجيبك منين دلوقتي..
عز وكأنه استغل الفرصه وقام من مكانه ووقف وراها .
شمس بتوتر:احم عاوز اي..
عز:هاتى هساعدك
شمس:شششكرا مش عوزا مساعده من حد..
عز:حد!أنا جوزك على فكره..
شمس سابت شعرها واللي كانت بتعمله ولفتله وضربته على صدره:هوا على مزاجك مراتك وقت ما تحب وصفقه وقت ما تحب هوا انت اشترتني…
عز بص في عينيها ومسك ايديها :ايوا انتى بتاعتى وقت ما احب ومراتى وقت ما احب وصفقه وقت ما احب وأيوا أنا اشتريتك ..
وقرب منها وممكن اخد بو*سه وادفع تمنها عادى..
شمس زقته وضربته بالقلم:انت مفكرنى زي الز*باله اللي كنت عارفها …
عز بعصبية…!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شمسي)

اترك رد

error: Content is protected !!