رواية عشق الحديدي الفصل الثالث عشر 13 بقلم أسيل باسم
رواية عشق الحديدي الفصل الثالث عشر 13 بقلم أسيل باسم
رواية عشق الحديدي البارت الثالث عشر
رواية عشق الحديدي الجزء الثالث عشر
رواية عشق الحديدي الحلقة الثالثة عشر
اسيل__ بساام
كاااان يرااقبهاا ككل مرة يرااهاا فيه لمدة سنة من بعيد
لكن اليووم بهاا شي مختلف هكذا قاال بدااخله
كااد ان يرحل لكنه تووقف فجاة نظر لهاا وهاهي قد
اختفت توجه لتلك الحاافة التى تجلس بهاا ترااقب امواج
البحر الاتية من الاسفل نظر لجسدها الغاارق في المااء
لم يفكر فقفز خلفهاا من فوره
سبح وسبح حتى اخرج جسدهاا من الماء نظر لهاا
عن قررب فكاانت اجمل بل فتنة مما تبدو
افااق من تاامله وهو يضغط على بطنهاا حتى استفرقت
كل المياااه التى بدااخلهاا
نظرت له بتوهااان اماا هو نظر لهاا باستغرااب حين
سقطت دموعهاا اللولوية على خديهاا المورد انصعق
حينما عاانقته وهي تبكي
عشق ” يوووسف انت رجعتلي
وحشتني اااوي ي عمري انت وحشتني ي حبيبي
احااطهاا بذراعيها ولا يعلم السبب
خرجت من احضانه وهي تتاامل وجهه احس بانقطاع
انفااسه عند هذه النقطة مااذا يحدث له وهي بين
ذرااعيه اقتربت من هي تقبله تريد ان تشعر بوجوده
اماا هو لم يبتعد او ينهرهااا بالعكس باادلهاا بااخرى
قوية عميقة كاان يقبلهاا بغشف وعشق مفااجااي لتلك
الظرووف التى هوو به
لم يتركهاا ابداا حتى احست هي بانقطااع انفااسهاا
وسقطت مغمى عليهااا بين يديه
افااااق من نشووته وهو ينظر لهاا كيف فعل بهاا
هذااا وهو لم يعرفهااا حتى
ابتسم تلك الابتساامة الساحرة عندماا وقع عينه على
شفتيهاا الورديتين ونظر لوجهاا
هووو ” هه ااي ال انااا حببته ده بس ي ربي هههه
اازااي اعمل كده ومين دي بس
حملهااا بين ذرااعيهاا وذهب بهاا الي المستشفى
د / مداامت حضرتك كويسة بس كاان عندها نقص في
الاوكسجين عشاان كده اغمي عليهاا
هووو ” اناا معرفهااش بس لقيتهاا مغمى عليهاا في
الطريق وجبتهاا علطول وشنطتهاا عند الاستقباال
تقدرواا تتوااصلووا مع اهلهااا
د بحرج / اكيد ي بيه طب اقولهم مين ال جاابهاا
هوو ” مش مهم ابدااا
……….
اتى كل من حيااة و زين و كريم بعدما اتصل عليهم
الدكتور وطلب منهم الحضوور بشكل عاجل
زين ” ادخلي لعندهاا ي حيااة احناا برااا
دخلت حيااة وجدتهاا تهمهم باااسمه
عشق ” يوسف انت رجعت حبيبي يوسف
حيااة وهي تهزهااا حتى افاااقت عشق بفزع وهي تنظر
لماا حولهاا بضياااع
عشق وهي تمسك رااسهاا باالم ” حيااة اناا فين
حيااة بحنان ” في المستشفى ي روحي حمد لله على
سلامتك
عشق وكانهاا تذكرت شي ” كاان قداامي ي حياااة
حياة باستغرااب ” مين
عشق ” يوسف كاان قداامي حتى انه حضني و بااسني و
حيااة بفزع ” ي نهاار ابووكي ااسود عمل اااي
عشق وهي تتحسس شفتيهاا ” هو باااسني
اايوااا هو اناا مستحيل اني اتوه عن لمست يوسف ليا
حيااة ” لا ده انتي شكلك اتجننتي خالص ي عنيااي
احناا مقولناش لانكل و طنط عشان ميقلقوش عليكي
عشق بحزن ” هو ليش مش عاايز يرجعلي اناا
تعبت في بعااده اااوي
كاادت ان ترد لهاا حيااة لكن قااطعهاا دخوول زين
الغااضب مع كريم
زين بهدوء مخيق ” كنتي بتعملي ااي عند الحاافة
عشق بتوتر ” ذي كل مرة
زين ” طب ااي ال نزلك المية
عشق ” رجلي اتزحلقت ووقعت عاادي يعنى
زين بتحذير ” اااوعي مرة تاانية اسمع انك رحتي
لهناااك تاااني
عشق ” بس
زين ” مبسش انتي عندي ذي حيااة بالضبط ومش
هقعد اتفرج عليكي وانتي بتموتي نفسك اناا المسوول
عنك لبعدماا يرجعوا اهلك وجوزك
غاادر دوون سمااع كلمة وااحدة فلحقه كريم فتنهدت
عشق بحززن وحياة تربت على كتفهاا بحناان
…..
بعد شهرين
كااان يجلس بهدوء عكس ما بداخله
والذي بجانبه يترقبه بخوووف فمنظره يدب الرعب في اوصال من في حوله
هوو بهدووء ” مين دوووول ي جاااسر
ازااي عندهم الجرااءة يااخذو المناقصة مننااا
جااسر بارتبااك ” دوول مجموعة من الشركاات مع بعض
اسمهااا ال pheonx
هووو ” طب ومين مدير الشركة دي
جااسر بتوتر ” معرفش
خبط باايديه على الطربيزة بغضب وهو بيقوول
ولو مش عااارف قاااعد بتعمل ااي قداامي
روووح واعرفلي مين دول ال عندهم الجرااءة يقفواا
قصااادنااا
جااسر وهو يغاادر بضيق ” حااضر
…….
طلع من مكتبه بضيق وهو بلعن فيهم كلهم و ااي
حد يقف قداامه يلطشه مسابش حد و زعله خرج وركب
عربيته بسرعة جدااا ووقف في حتة مافيهااش حد
اخذ بيحااول ياخذ نفسه بضيق وهو بيتنفش من انفه
راح خذ موباايله واتصل على مسااعده
هوووو ” عااايز كل المعلوماات عن الشركة دي
مسااعده ” بس اناا الصبح بعته على مكتبك
غمض عينه بغضب وهو بيلعن في جااسر هو اكيد خبااء
عليه كل حااجة تخص الشركة دي
هووو ” قول عرفت ااي عنهااا
م ” دي مجموعة من الشركاات بتملكهااا عيلة الشرقااوي
والمنشااوي و الحديدي قبل سنتين كاانت شركة عادية
بس دلوقتي بقت ااقوي وده بسبب مديرهاا الجديد
هوو ” ومين هوو
م ” معرفش صخر بيه هو مفيش معلوماات عنه
ذي ماا يكوون بيشتغل في السر
هوو ” طب وبااقي الشركااء
م ” كريم المنشااوي و زين الشرقااوي
صخر ” المنااقصة الجااية كمااان ٥ شهور عاايز كل
المعلومات عن المدير بتااعهم وكل صغيرة كبيرة تخصهم
م ” حااضر ي بيه
……
زين بفخر ” مبروووك علينااا المنااقصة رسيت عليناا
كريم ” قربنااا نحقق حلم يوووسف
لياان ” احنا لازم نستعد للمناقصة الجااية سمعت
انه شركة الهوااري داافعة الملايين عشاان المنااقصة دي
عشق باستغرااب ” وهم مين دووول
كريم ” اناا سمعت عنهم هماا تقريبااا شركة لساا قايمة جديد بس خلال الفترة دي عملواا ليهم ااسم
في السوووق وبقوا يناافسوا شركات عالمية
زين ” مهماا كانت قوية احناا ال هنفوز بالمناقصة
الجاااية دي
عشق ” اناا بقوول نتحقق منهااا نعرف معلوماات عنهاا
اكتر من كده
لياان ” علياا اناا المهمة دي
………
كااان زين وااقف بهدووء بيبص على عشق وهي بمكتبهاا
شغااالة ومش جاايبة للدنيااا خبر جت ليااان وقفت جنبه
لياان ” مش هتنساه بطريقتك دي
زين ” وال هي
لياان بتهكم ” انك تعطيهاا شغل كتير و تحملهاا
مسولية الشركة كلهاا مش هيخلهاا تنسى جوزهاا
زين ” اناا معملتش كده عشان تنسااه محدش بينسى
روحه ي روحي انتي
لياان بتوتر وهي تغادر ” اناا لازم اروح عن اذنك
لحقهاا زين قبل ان ينغلق المصعد فتوتر من نظراته
بشدة اغلق البااب وتقدم منهاا حتى حااصرهاا
ليان بتوتر ” انت بتعمل اااي
زين ” متعبتيش من الهرب مني ومن مشااعرك
انااا عاارف انك بتحبني ذي مااا بحبك
والدليل مهاانش عليكي تسيبيني لوحدي في حزني
في السنتين دووول
ليان ” على فكرة انت فهمت تصرفي غلط
انااا بعتبرك صااحبي وبس
زين بهمس بجوار اذنهاا ” صحبك بس
لياان ” ابعد ي زين يمك
قاااطعهاا حين اطبقاا على شفتيهاا يقبلهاا بشغف
ونسى العااالم وماا حوله
اماا هي انصدمت بل انصعقت فاابعدته عنهاا بعنف
ثم صفعته بقوة وفتحت بااب المصعد وخرجت والدموع
تخشى عينهااا ام هو انصدم من نفسه
كيف يفعل هذاا بليااانه حبيبته فحاول اللحااق بهاا
لكنهاا …..
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية عشق الحديدي)