روايات

رواية أبناء عمدة الصعيد الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد

رواية أبناء عمدة الصعيد الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد

رواية أبناء عمدة الصعيد البارت الأول

رواية أبناء عمدة الصعيد الجزء الأول

رواية أبناء عمدة الصعيد الحلقة الأولى

في الصعيد .
في أحدا البيوت البسيطه وهو منزل العمده حسن القناوي الذي صمم أن يعيش في ذلك البيت البسيط هو وأولاده كحال أهالي البلده .
في غرفه العمده حسن .
كان يدعي الله بعدما انتهاء من صلاه الفجر لتقترب منه عفاف زوجته بابتسامه حنونه .
/حرما ي حاج .
حسن بابتسامه /جمعا أن شاء الله ي حاجه ربنا يقوينا ويرزقنا .
عفاف بابتسامه /امين يارب واطمن علي ولادي نفس اشوف لكل واحد فيهم عيل وافرح بيهم .
حسن بابتسامه/كل حاجه بأمر الله ي حاجه واكيد ربنا سبحانه وتعالى رايد لينا الخير المهم يلا حضري الفطار علشان كل واحد يشوف مصالحه ورايا مصالح كتير جوي .
عفاف بار*تباك /طب بقولك ايه ي حاج ابعت اجيب شويه حاجات كده من بره مش كل يوم فول وبيض وجبنه العيال زه*قت جوي.
حسن وهو يطرق عصايته أرضا بعن*ف /ومالهم بقا عاد الفول والبيض احمودا ربنا فيه غيركم مش طايل الوكل يلا حضري الفطار بتاع كل يوم .
عفاف بخو*ف /امرك ي حاج امرك .
*****************.

 

 

في غرفه نسر وبدر ..
نسر بغ*يظ شديد/انت ي ابني انت بالع متور مايا مش عارف انام ساعه واحده منيك حرام عليك ي شيخ دول هما يومين الي بقعدهم هنه .
بدر بابتسامه استفز*ازية /صباح الفل ي نسر الصعيد .
نسر بحد*ه /طباح النور ي اخويا ممكن بقا تشوفلك حل في الش*كمان الي في مناخير*ك ده .
بدر بابتسامه مرح /حاضر قولي عندك ايه النهارده .
نسر بحد*ه وتو*عد /رايح الاداره وصلني جواب من سياده اللواء يحيي وان طلع أصح هطربقها علي دماغ الي خلفو*ها .
بدر بابتسامه وغمزه /اه قصدك حضره الظابط نور دي حد يز*هق منيها دي كيف الملبن.
نسر بغ*ضب /من وجهه نظرك ي اخويا لكن انا مبط*قهاش واصل ونفسي أكده او*لع فيها .
اسر بابتسامه /صباح الخير فيه ايه الي جاب سيره النار علي الصبح .
بدر بضحك/ههههه البت نور بنت عمك سباعي هت*جنن نسر .
اسر بنظره خب*يثه /جرا ايه نسر متعترف عاد أن البنت زيها زيك اهنه ده مشاء الله عليها مامنه البلد هو انا معاك هي غريبه في الصعيد بس بصراحه البت أثبتت كفاءه .
نسر بغ*يظ /قسما بالله انتوا حم*ير البت دي ولا بتفهم حاجه واصل الغفير خلف هو الي بيعمل كل حاجه وبعدين انا مقربتش منيها هي الي مصممه تسافر معايا مهمه عايزه تنجح وتكبر علي فقا*يا بس ده بعدها ده انا اخد واحده من المسا*جين وهي لا .

 

 

بدر بغ*يظ شديد/قسما بالله انت مش وش نعمه .
نسر بغ*ضب /ولا اتلم.
اسر بضحك /هههه خلاص وحدوا الله يلا علشان نفطروا ابوكم مستنينا تحت يلا .
(نسر ظابط شرطه.
بدر /فلاح مع والده في الأرض .
اسر /مهندس …
*****************.
في الغرفه المجاوره غرفه شمس ودينا .
شمس بغ*يظ شديد/انا مش فاهمه انت ايه حكايتك مع الواد ده عيب كده احترمي خطيبك .
دينا بغ*يظ شديد/بقولك ايه عاد انتي خابره زين اني مهحبش عمر ولا عايزاها الجوازه دي وابوكي وعمك الي مصممين انا طول عمري نفسي اتجوز واحد غني يعيشني في مصر مش واحد مقضي عمره كله في الزرع وال*طين .
شمس بحد*ه /طمعك ده وعدم رضاكي بالي ربنا بيقسموهولك هيضيعك ومش هخيليكي تتطولي اي حاجه ي خيتي .
دينا بسخر*ية/هيضيع ايه ي اختي هو فيه حاجه علشان تتضيع يلا يلا علشان نتط*فح اللقمه علشان شويه ومش هنلاقي واكل .
شمس بتحب الرسم وبتحلم تفتح مرسم خاص بيها شخصيه حنونه وطيبه .
دينا في كليه تربيه ودايما مش راضيه علي عي*شتها .

 

 

في الاسفل **************.
كانوا يقفون جميعهم بجانب بعضهم كحال كل يوم .
بدر بغ*يظ وهمس /يادي طبور الصباح ده عينا يارب .
حسن بجد*يه /طبعا انا مش محتاج اقولكم حديد كل يوم انتوا بتخرجوا من هنه شايلين اسمي انا ربيتكم كده علشان تحسوا بكل الي حواليكم علشان لما الدنيا تت*ضيق بيكم متتخ*نقوش .
بدر بغ*يظ شديد/انا رضعتكم القسو*ه وساقتكم الم*ر لجل اليوم ده جرا ايه ي ابوي هو كل يوم جو عسكر في المعسكر ده ماحنا شاربين المر*ار الطا*فح وساكتين مش لازم كل يوم تعاير*نا كده .
حسن بحد*ه /انت بالذات مش عايز اسمع صوتك ي واكل ناسك وخلص وكل وروحي اسقي الأرض فاهم .
بدر بغ*يظ وهمس /يادي المص*يبه ده النهارده عندي مواعيد مع ناس كتير وفيها فلوس حلوه مش مهم هتصرف .
نسر بابتسامه ساحره/ربنا يخليك لينا ي ابوي .
حسن بجد*يه /وانتي اعملي حسابك عمر هيجيلك النهارده الجامعه علشان تشوف الحاجات الي ناقصكم كفايه جوي كده .
دينا بز*هق /ماشي ي ابوي .
*****************.

 

 

في بيت العم سباعي …
كانت تقف نور أمام المراه وهي تظبط بدلتها الميري فهي سياده الرائد نور السباعي .
مريم وهي تتحدث في الهاتف /طبعا ي بت هنتقابل بليل زي كل يوم سلام .
نور بغ*ضب /هو مفيش فايده فيكي عاد ولا ايه برضه البنات دي ي مريم مفيش فايده فيكي واصل .
مريم بز*هق /يوووه عاد بقولك ايه ي نور خليكي في حالك متعمليش عليا ظابط الله يخليكي وبعدين احنا بنعملوه ايه ي عني اهو بنحددوا مع بعض شويه.
نور بحد*ه /بنحددوا مع بعض ولا بتشربوا سجا*ئر ورق*ص ومس*خره .
مريم بغي*ظ /هشش الله يخر*بيتك عاد حد يسمعك .
نور بحد*ه /ماهو مسيري اقول لابوكي أو عمر اخوكي وهما يتصرفوا معاكي سلام لاني رايحه الاداره .
مريم باستغراب /رايحه بدري كده ليه .
نور بتو*عد وغ*يظ/عندي عار*كه مع سي نسر لانه مش ناوي يجيبها لبر .

 

 

عمر بابتسامه/صباح الفل علي اجمل بنات في الصعيد كلياتها .
نور بابتسامه /صباح الفل ي اخوي متشيك كده علي الصبح رايح فين كده .
عمر بابتسامه/رايح ل دينا هنخرجوا شوي نشتروا شويه حاجات .
مريم بغمزه /ايوه ي عم ماشيه معاك .
نور بابتسامه /طب فهم بقا دينا أنها تشبع جوي جوي من اخوها علشان نها*يته علي يدي سلام .
عمر بابتسامه/سلام ي مريم علشان متاخرش علي حبيبتي اكتر من كده .
مريم بشرود /ياااه نفسي احقق الي بتمناه انا كمان واتجوزك ي بدر .
********************.
في الاداره .
في مكتب نور كانت تسير الداخل لت*صعق مما تراه لتتحدث بفز*ع …
/ايه ده .
تفتكروا نور شافت ايه 🤔🤔🤔🤔.

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية أبناء عمدة الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *