رواية زين الصعيد الفصل الثامن عشر 18 بقلم دودي
رواية زين الصعيد الفصل الثامن عشر 18 بقلم دودي
رواية زين الصعيد البارت الثامن عشر
رواية زين الصعيد الجزء الثامن عشر
رواية زين الصعيد الحلقة الثامنة عشر
في مكان ما في الصحراء الشرقية وبالتحديد في كوخ متطرف علي ضفة الطريق
ابو عزام :هاا ي رجالة وصلتوا لإيه
ابو اليزيد :جهزنا كل حاجة ي ابو عزام فاضل التركيب ونعمل اختبارات للأجهزة
ابو عزام :علي خير الله ي ابطال لازم تكون ضر*بتنا قا*ضية علي الطو*اغيت دول عسي الله أن يبدل أيامهم حز*ن ود*مار لا تنسوا أن الله سخرنا لمحاربتهم فهم طو*اغيت يسعون في الأرض فا*سدا أسأل الله أن تلتحقوا بالجنة وتكونوا مع الصادقين والشهداء يلا جهزوا حالكم.
ابو اليزيد: بإذن الله النصر لنا
____________________
مريم كانت طالعة من أوضة مريض في القطاع كان الدكتور حاتم ماشي في الطرقة باصتله من تحت ل فوق كدا وراحت ماشية الدكتور حاتم شافها
الدكتور حاتم :استني ي دكتورة
مريم مش بصت وراها وكملت
الدكتور حاتم مد شوية في خطواته ووقف قدامها وقال اي ي دكتورة مش سامعاني وانا بنادي عليكي ولا اي
مريم وقفت وربعت أديها وقالت مسمعتش
الدكتور حاتم :لا والله كل ده ومش سامعاني
مريم بزهق :تمام حضرتك عايز اي دلوقتي برضوا مش فاهمة
الدكتور حاتم :عايز تتجوزيني وتقوليلي فكرتي في الموضوع اللي قولتلك عليه
مريم :موضوع اي
الدكتور حاتم :انتي بتستعبطي ولا اي
مريم وهي بترفع صباعها في وشه انا مسمحلكش تكلمني بالاسلوب ده ابدا انت دكتور وانا برضوا دكتورة هنا زيي زيك بالضبط ومفيش اي سلطة تخليني أسكتلك علي اسلوبك معايا ده
الدكتور حاتم :الله الله القطة هتخربش ولا اي
مريم :القطة دي مستعدة تخربش دلوقتي هاا قولت إيه وأمن ي دكتور ي محترم عيب اووي اللي بتعمله ده انت فاكر نفسك إيه
وإذا انت كنت اتعينت هنا وسطة ومحسوبية ومفكر تقدر توقف أو تتحكم فيا تبقا غلطانة
الدكتور حاتم بعصبية :انتي شايفة نفسك علي ايه ده ليكي الشرف انك تتجوزيني اصلا بقا حتة واحدة زيك هي اللي هتعرفني اعمل اي ومعملش اي
مريم بغضب وثوران :أتصدق انك قليل الا*دب وعد*يم الاخلاق هو الجواز بالعافية وبعدنا مش يشرفني اني اتجوز أو ارتبط بواحد زيك …………ي دكتور ي …….محترم وبتبصله بقرف .
انت اللي زيك عا*ر لما تكون بالاخلاق السو*قية دي و*قلة الاحترام تبقي مش *محترم لما تكون عايز تتجوز علي مراتك الست الطيبة اللي عمرك م شوفت منها غير كل خير وحب تبقي مش محترم وعا*ر الست اللي بتصون بيتك بتبقا محترمة عرفت بقا مش عايزة اتجوزك ليه
علشان انت مر*يض نفسي ومحتاج تتعالج .
وسابته ومشيت فورا
_______________________
مودة كانت قاعدة بتذاكر في الدوار وراضية امها نازلة من فوق
راضية :اي ي بتي مزهقتيش من المذكرة عاد
مودة :لا يما مزهقتش المذاكرة مبتخلصش
راضية :طاب بقولك سيبك من اللي في يدك ده علشان عاوزاكي
مودة سابت الكتاب… هاا خير انا عارفة الداخلة دي كويس
راضية : هو حرام اتكلم معاكي عاد
مودة وهي بتبصلها بغموض وبضيق عنيها كدا لا مش حرام اماااه بقولك ايه انتي عايزة اي خشي في الموضوع علي طول
راضية وهي بتبص بطرف عنيها يمين وشمال انا عايزة افرح بيكي بجااا
مودة بضحك :ايوه ايوه هاا أشجيني كمان هاا
راضية :إيه ي بت مالك
مودة وهي بتتعدل وبتقوم :بقولك يما اي انا قولتلك مفيش جواز واصل دلوقيت
راضية :ي بتي اسمعي بس رحيم خايف يفتحك في الموضوع لتهبي فيه وانا عارفكي كويس جووي
مودة :انا عرفت رحيم والكلام ده بيني وبينه وبس وكلمة تانية هفض السيرة واصل
راضية :خلاص اي بلعة واتفتحت في وشي
مودة مسكت الكتب بتاعتها وقالت ايوه كدهووووون حلي عني عااد بجااا وبضحك لازم الواحد يزعق يعني وطلعت فوق
راضية: اي البت المجنونة دي
_____________________
اللواء جمال هو وعاصم رايحين ع مكان قطاع الأجهزة السرية ودخلوا
كان موجود عدد من الضباط والضباط اللي شاغلين في أجهزة المخا*برات والتصنط و*التجسس وأجهزة الهك
اللواء جمال :هاا ي رجالة وصلتوا لإيه
محي :واحنا بنبحث عن العنا*صر الإر*هابية ي فندم لاحظنا حاجة غريبة اووي في النظام بتاعهم ودخلنا ع أجهزة الخرايط والخطط لاقينا أن الهدف الاول المستهدف هو رئيس الوزراء مصطفي مدبولي وبعد المهمة بأسبوع بالضبط هيكون الهدف التاني المستهدف بعد كدا هو رئيس الجمهورية عبدالفتاح السيسي
اللواء جمال بذهول :مين الرئيس !!
محي :ايوه ي فندم ووصلنا ل مكانهم هم موجودين في الصحراء الشرقية بس الجهاز مش عارف يحدد مكانهم كويس
اللواء جمال : شدوا الحيل شوية ي رجالة لازم نوصل للأ*وغاد دي في أقصي سرعة الوزير كل يوم يتصل عليا ويشوف وصلنا لإيه الوزير قلقان جدا ومحتاج اي معلومة أو اخبار اقدمها له
عاصم :أن شاء الله ي فندم هنجيب مكانهم في خلال الساعات اللي جاية مش تقلق
اللواء جمال :وانا واثق فيكم ي رجالة وفي اجهزتنا انا رايح المكتب ولو فيه اي جديد بلغوني
محي :حاضر ي فندم اتفضل
ومشي اللواء جمال ع مكتبه .
محي : تفتكر ي عاصم هنعرف نوصل للعيال دي
عاصم بإستغراب :ليه بتقول كدا
محي :مش عارف بس التنظيم ده شكله كبير اووي انهم يستهدفوا اتنين كبار اووي يبقا التنظيم ده مش سهل لا وكمان مين الرئيس عبدالفتاح السيسي هم ليه بيكرهوا اووي كدا
عاصم :بص ي محي دول اخو*ان يعني هم كانوا عايشين واكلين شربين ع حسب البلد ايام رئيسهم مرسي زمان يعني من الاخر كدا رئيس فا*سد وحكومة ودولة فا*سدة وناس تحت ايده فا*سدة برضوا وتنظيم وتمو*يل من برا مصر وعندهم عقيدة أنهم دايما ع حق واحنا ع باطل
محي :بس ده مش يخليهم يعملوا كل ده هو الدماء دي عندهم اي للدرجدي سهلة اووي كدا
عاصم :دول ي بني كفا*رة عايز اي اكتر من كدا دول ولا ليهم جن*س ولا ملة من الأساس فكرهم من دماغهم وقال اي ماشين ع مبدأ قال الله وقال الرسول هو الرسول قال تق*تل كل نفس الرسول قال تمشي تخر*ب في البلد دول كفا”ر وحسا*لة مرسي والباقية فهمت بقا بيعملوا كل ده ليه
محي :يااااه للدرجدي دول كفا*رة بجدام شاء الله هنوصل لهم ولاد ا*لكلب دول ،طاب هتعمل اي دلوقتي هتفضل هنا ولا خارج
عاصم :لا هفضل معاهم هنا اشوف لو وصلوا لاي جديد
محي :يعم هتفضل قاعد هنا بقولك م تيجي نروح المكتب ونشرب لنا كدا فنجانين قهوة يفوقونا
عاصم :والله عملت خير انا تعبان اووي وعايز افوق منمتش من امبارح يلا بينا
محي :يلا ._____________محي ده زي م عرفنا أنه ضابط في القطاع مع عاصم اللواء جمال اختاره هو وعاصم في مهمة واحدة لحد زين م يرجع من الإجازة
محي ضابط شاطر جدا ومخلص لعمله وهنعرف عنه اكتر واكتر في روايتنا فيما بعد .____________
ماجد وجنة وصلوا ل مكان ما ماجد وقف العربية
جنة بإستغراب : انت وقفت ليه هنا ي ماجد
ماجد : اي مالك متوترة كدا ليه
جنة بإرتباك :هاا لا ابدا وهتوتر من إيه يعني عادي
ماجد :جنة انتي خايفة مني
جنة :وهخاف منك ليه وعلشان اي (ولكن كل الخوف يكتمها الان وصوت نبضات قلبها تعلو وتهبط وتنهيدات تخرج من جوفهااا ) فهي لا تعرف ماذا ينوي ماجد أن يفعل
و فجأة لاقت ماجد ساكت وبيبص ل عنيها
و بيقرب منها و…
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (زين الصعيد)