روايات

رواية زين الصعيد الفصل التاسع عشر 19 بقلم دودي

رواية زين الصعيد الفصل التاسع عشر 19 بقلم دودي

رواية زين الصعيد البارت التاسع عشر

رواية زين الصعيد الجزء التاسع عشر

زين الصعيد
زين الصعيد

رواية زين الصعيد الحلقة التاسعة عشر

قمر :قاعد لوحدك كدا ليه ي زين
زين :مفيش بفكر شوية
قمر :طاب اقعد معاك اونساك
زين بضحك :م انتي قاعدتي خلاص
قمر :بقولك ي زين هم بنات مصر علي كدا حلوين انا اسمع أنهم حلوين جوي بالحق ي زين
زين بضحك :ايوه حلوين مفيش احلي منهم
قمر :علي كدا بنات الصعيد مش قد المقام ولا اي
زين :اي ي ي بت هو انا قولت كدهون بنات مصر حلوين وبنات الصعيد برضك كمان حلوين
قمر :اومال اي عاااد
زين :كل البنات بتختلف من شكل ل شكل ومن مكان ل مكان يعني عندك أنتي مثلا عمرك فكرتي تحطي حاجة ع خلجتك دي اكيد لا
قمر بزعل :قصدك إني وحشة ي زين مش اكدهاا

 

 

زين بضحك :شوفتي ي بجرة زعلتي ازي ي بت قصدي انك مش محتاجة حاجة علشان تبقي حلوة عرفتي بقا الفرق بين بنات مصر وبنات الصعيد ي بجرة
قمر بضحك :ايوه كدهون الله يخليك ي زين يعني أنا حلوة مش كدهاااا
زين بضحك :ست الحلوين كمان
قمر بتبص ل زين بطرف عينها الاتنين كدا وبتضحك
زين : يلا بجاا سابيني لوحدي
قمر :ليه ي زين
زين :ي بجرة هو اللي ليه ي بت محتاج اقعد مع نفسي شوية يخربيتك جيتي زهقتيني يلا قومي من هنا عااد
قمر :الله مالك قلبت كدا ليه عااد
زين :ي بت يلا بدل م اخليكي تعدي ضغط وبطن يلا
قمر :طيب خلاص مش تزق كدا
وراحت قمر ماشية وسابت زين ل وحده قاعد
قمر في نفسها :ماله مش طيقاني واصل كدهاااا طيب ي زين ي ولد راضية .
________________________

 

 

عز الدين في اجتماع مع موظفين الشركة
عز الدين :اهلا ي حضرات طبعا انتوا عارفين الاجتماع ده لإيه ممكن اعرف اللي حصل ده وازي البضاعة الجمارك تحجز عليها
واحد من الموظفين
والله ي فندم الاخبار اللي وصلت لينا أنه في حد بلغ علي الشاحنة وقال إنها مينفعش تعدي من الجمارك
عز الدين :حد مين اومال انتوا بتعملوا اي هنا انتوا مش عارفين انتوا بتشتغلوا في شركة ايه ومع مين انا عايز اعرف اللي عمل كدا انتوا فاهمين وكل اوراق البضاعة تكون عندي حالا ومحدش يمشي انتوا فاهمين
الموظفين :حاضر ي فندم
________________________
عاصم ومحي قاعدين في المكتب
عاصم :شوف ي محي انت معانا هنا بقالك فترة ولحد الان معرفش انت متزوج ولا لا
محي بضحك :لا ي سيدي مش متزوج
عاصم :يبقا خاطب
محي بضحك :ولا خاطب كمان
عاصم :والله انت رايق احلي حاجة عملتها

 

 

محي بضحك :ليه ي عم كل ده انت شكلك مدبس بقا
عاصم :لا م خلاص شكل التدبيسة هتفركش قريب
محي بإستغراب:بتقول كدا ليه
عاصم وهو بيسند ضهره علي الكرسي وباصص للسقف عارف لما تكون العلاقة انت دايما فيها الطرف اللي بيدي مشاعر وأحاسيس بس في النهاية مفيش مقابل ل ده
محي بضحك :عليا النعمة م فاهم اي حاجة ده كلام كبير اووي يصعب علي أمثالي فهمه بصوت سعيد صالح في مسرحية العيال كبرت.
عاصم بضحك :يخربيتك ضحكتيني كنت عارف انك مش هتفهم المهم سيبك انت وبيضحك
محي بضحك :م انا سيباني اهو يعم الله يكون في عونك
عاصم بضحك :عيش ايامك بلا جواز بلا خطوبة خليك رايق كدا وفضلوا يضحكوا .
______________________نروح ل مكان ما العنا*صر الإرها*بية قاعدين وبيتكلموا
اسلام :بقولك اي ي ابو مسعد هو مفيش اي نسو*ان هنا ولا اي
ابو مسعد بضحك :طبعا في انت عايز نسو*ان وراح غمزله
اسلام :يعني من ساعة م جاينا ولا شوفنا اي مر*ة كدا ولا كدا واحنا طول النهار شاغلين في عمل قنا*بل ومتفجر*ات مفيش اي واحدة تطر*ي تعب اليوم ولا اي وبيضحك

 

 

ابو مسعد :بس كدا انت بس اعمل اللي وراك وانا اجبلك احلي مر*ه تعيش معاها ليلة ولا الف ليلة وليلة
إسلام : هم ليه مش موجودين هنا في المكان يعني قاعدين معانا
ابو مسعد :شوف ي اسلام احنا مينفعش يكون معانا نسو*ان
هنا هيعطلونا وهننشغل عن اللي بنعمله اي حد من اللي هنا بيطلب مر*ه ممكن يقضي معاها ليلة ليلتين بالكتير قوي
إسلام :هم بيجوا منين بقا ع كدا وبيكونوا تبع التنظيم
ابو مسعد :هم بيجوا من فوق الجبل بنختار اي واحدة وتيجي تقضي الغرض وتمشي فاهم هم تبع التنظيم ايوه يعني مثلا اللي مطلقة وأرملة وجوازهم بيكونوا ماتوا في سبيل الله ي سيدي وزمان دلوقتي رجالتهم في الجنة ونعيمها مع حور العين ياااه بختهم وبيضحك
إسلام بضحك :اه ي سلام يبختهم فعلا
ابو مسعد بيغمز له وبيقولك :نفسك تنا*م مع مر*ه هااا
إسلام بضحك :وماله وده لأجل إشبا*ع رغبا*تهم لا اكثر زمانهم مفتقدين الرجالة دلوقتي ي حرام
ابو مسعد بضحك عالي :هم برضوا اللي مفتقدين اه واضح
طاب يلا وبليل هبعت اجبلك احلي مر*ه تقضي معاها الليل كله بس ع الله تشرفنا كدا وغمز له وبيضحك
إسلام :هشرفكم طبعا ي ابو مسعد جربني انت بس
ابو مسعد بضحك :ماشي ي بطل الليل وأخره انت
وفضلوا يضحكوا …
___________________

 

 

نيجي بقا عند ملك
ملك لبست علشان العريس اللي جاه كان عبارة عن دريس بيبي بلو وطرحة بيضا وهيلز ابيض وحاطة علي خدودها مورد احمر خفيف واحمر الشفاه … بعد م خلصت لبس طلعت من أوضتها وراحت المطبخ لنرجس امها اللي بتعمل العصير
ملك :هاا ي ماما اي رأيك كدا
نرجس بفرح :الله حلو اووي ي ملوكه احلي عروسة ي اخواتي
ملك بضحك :القرد في عين امه غزل
نرجس بضحك :اتصدقي انا غلطانة فعلا القرد قرد طول عمره
ملك :هااا قصدك اي اني قرد
نرجس بضحك :وعرفتي لوحدك ،يلا انا جهزت العصير اهو خديه و ادخلي للناس جوه
ملك :لا يستي انكسف ادخل لوحدي اخف اقع افرض بقا وقعت منظري هيبقا اي وبعدنا فين بابا
نرجس : ي بت الهبلة ما ابوكي قاعد معاهم برا هم هياكلوكي ي بت اخلص علشان ابوكي والناس بقالهم مدة قاعدين
ملك :يوهههه بقا مش داخلة

 

 

نرجس بغصب : قسمنا بالله لو م خدتي العصير وطلعتي لهنفخك واقعد عليكي ابططك
ملك بضحك :هتنفخيني ليه هو أنتي عجلاتي اهههه
الله عليا يخربيت حلوتي
نرجس :اه ياااني ومن بنتي وربنا اندهلك ابوكي
ملك :احم … لا وعلي اي هاتي يما العصير خلينا نخلص
نرجس :خدي اهو ع الأقل تنقلبي ي فلحة
ملك بضحك :ثقة في الله نجاح بصوت محمد رمضان نمبر وان وبتضحك
ملك وهي شايلة العصير وداخله بيه إذا بصدمة تصعقها …

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (زين الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *