روايات

رواية صراع أحفاد السيوفي الفصل الثالث عشر 13 بقلم رنا أحمد

رواية صراع أحفاد السيوفي الفصل الثالث عشر 13 بقلم رنا أحمد

رواية صراع أحفاد السيوفي البارت الثالث عشر

رواية صراع أحفاد السيوفي الجزء الثالث عشر

رواية صراع أحفاد السيوفي الحلقة الثالثة عشر

في المستشفي التخصصي:.
كان يقف رعد بطاله مرعبه وهو يضغط علي معصم من امامه بحده ليزيل القناع الذي يتخفي من خلاله بحده لتحل عليه الصدمه الشديده ليتمتم بغضب شديد انتي.
شهد بدموع: رعد ارجوك اسمعني.
ليضغط رعد علي فكها بكره وغضب ليمانعها من الحديث.
ليتحدث بخفوت وغضب امشي قدامي وان فتحتي بوقك هجيب خبرك سامعه لتوامي له برعب شديد لتنصاع اليه ليقوم باخرجها خارج المشفي بعيدا ليذهبوا بعيدا ليلقيها رعد ارضا ليتحدث بغضب شديد.
رعد:عمري متخيلت ان جواكي الشر ده كله انتي ايه ي شيخه شيطانه.
شهد بقهره ودموع:انا واحده معملتش حاجه في حياتها غير انهاحبت
رعد بغضب:اوعي تجيبي سيره الحب انتي واحده مريضه نفسياولازم تتعالجي انتي واحده مجنونه.
شهد بغضب ودموع:ايوه مجنونه مجنونه باخوك فيها ايه زهره احسن مني زهره عمرها مهتحبه قد مانا حبته عمرها مهتبقي عندها استعداد تديلو عمرها كله.
رعد بتريقه: لا ي شيخه وانتي الي قلبك عليه اوي علشان كده عايزه تقتليه مش كده.
شهد بجنون:ايوه لاني استحملت كتير ومفيش فايده سنين وهومعاها وانا بموت لوحدي بموت من القهره والغيره لو هتسمي حبي حب قاتل انا مستعده للقتل طالما مش معايا ميبقاش مع غيري.
رعد بحده:علشان كده خليتي بنت اختك تتدمن وخليتي اياد يبقي ممسوك في قضيه زي دي انتي واحده زباله ايه رايك لما نور تعرف الموضوع ده لم تعرف انك عملتي كده في بنتها اكيد هي هتقتلك بايدها بس انا مش هسمح انها تعرف حاجه زي دي وتحس بالقهره والكسره انا هجزلك بكره اول طائره علي لوس انجلوس تروحي تعيشي هناك واياك اعرف انك رجعتي تاني او بتحلولي تقربي من اي حد من عائلتي قسما بالله ي شهد انا الي هقتلك بايدي سامعه كل علشان خاطر نور لولا كده كنت راميتك بقيت حياتك في السجن اظن كلامي واضح علي الله ميتنفذش.
ليتركها ويرحل بغضب شديد.
****”***********”””””””””***************

 

 

في جنينه الفيلا كانت تجلس فاطمه بهدوء تتفحص بعض المجلات ليقاطعها سليم.
سليم بهدوء: هتفضلي تتهربي مني لحد امتي.
فاطمه بارتباك:اتهرب ليه انت قصدك ايه.
سليم:قصدي انتي فهماه كويس انا يمكن صح عندي اخطاء كتير صحيح عرفت بنات كتير في حياتي لكن انتي مختلفه من ساعه مشوفتك اول مره وانا حاسس انك الانسانه الي هتغيرني للاحسن الي هحس فعلا اني فخور وطاير من السماء وهي مراتي ارجوكي لوانتي حاسه باي مشاعر ناحيتي ارجوكي متموتهاش وصدقيني انا والله مكدبت في اي حاجه ابدا.
ليرحل سليم ويتركها في حيرتها فهي ايضا مياله ل سليم لكنها تخاف من شخصيته المعروفه عنها انه يميل للبنات بشكل كبير.
***************************************
في غرفه صقر وادهم:.
كان يجلس صقر بشرود فيما حدثا لوالده فهو يعلم ان عائله السيوفي لها الكثير من الاعداء لكنه لايعلم انها تصعد لهذه الدرجه الوصول الي القتل.
ادهم باستغراب:مالك ي صقر.
صقر بتنهيده: هو كل الي حصل ده ميخليش الواحد دماغه تشت من التفكير.
ادهم:عندك حق ده الواحد كان قلبي هيبقف بس للحمد لله ربنا سترها ابوك جبل.
صقر بابتسامه:عندك حق والله قولي انت اخبارك ايه انت وهاجر.
ادهم بشرود:مخبيش عليك ي صقر حاسس اني اتسرعت.
صقر باستغراب:ليه بتقول كده بس.
ادهم:مش عارف عندي احساس انها مجرد تعود مش حب ابدا.
صقر:طب اسمعني ي ادهم لو حاسس بكده انهي الموضوع دلوقتي متجرحاش ماشي.
ادهم ببتسامه هادئه:انشاء الله ي حبيبي.
*************************************

 

 

في فيلا الشرفيلافوادالاسيوطي.
كان يجلس رافت يتابع بعض الملفات ليقاطعه دخول علاء.
رافت:ها عملت ايه.
علاء:كله تمام سالت عن الشركه لقيتها ممتازه بس فعلا عندها تعسر الفتره دي فهتقرر تبيعها.
رافت:تمام يبقوا اكيد هيوفقوا علي العرض بتاعنا دي تبقي ضربه العمر لو الصفقه دي تمت ادم اخوك فين.
علاء:ادم راجع النهارده كان اخر يوم في الاختبارات بتاعته وماما كمان هتيجي.
رافت:ماشي روح انت الشركه وبلغني باي حاجه جديده ماشي.
علاء:ماشي يبابا.
ليذهب علاء الي الشركه.
سميحه:عملتلي ايه في موضوع نزولي مصر.
رافت بغضب:ماما انتي ليه مصممه انك تعرضي نفسك للخطر وخلاص.
سميحه بضيق:هو فيه خطر اكتر من الي احنا شوفناه السنين الي فاتت دي.
رافت بحده:واديني عايش علشان انتقم من كل الي عمل فينا كده وعيشنا السنين دي.
سميحه بندم:احنا الي عملنا كده في نفسنا محدش عمل كده غيرنا احنا الي دمرنا نفسنا لما طمعنا في كل حاجه وانت بتعمل كده في ولادك دلوقتي بتشربهم من نفس الكاس الي شربتك منه زمان لحد مهتلاقيهم هربنين زينا طول عمرهم وعايشين دائما خايفين.
رافت بسخريه:لا يشيخه بقي احنا دلوقتي السبب في الي احنا فيه السبب هما عزالدين ورعد هما الي دمروا حياتنا وقضوا عليها وانتقامي منهم هيكون اشد من اي حاجه كنت هعملها زمان ليرحل من امامها بغضب شديدلتشرد هي بندم فيما صناعه.
****************************************

 

 

في جنينه الفيلا:.
فجر:بابا انا قررت طبعا اجل موضوع سلمي دلوقتي خالص علشان الظروف.
جاسر:طبعا ي فجر لازم معلش هنعمل ايه في الظروف وانشاءالله يومين كده ونروح نخطبها.لياتي سليم.
سليم بمرح:ايه ي جاسر انت هتتجوز علي نيرمين ولا ايه.
جاسر بابتسامه:مش انا ي غبي وبعدين امك الي في القلب ي حمار ده فجر اخوك.
سليم باستغراب:لا والله العظيم بجد.
فجر:ايوه ي سيدي بجد انت تعرففها كمان.
سليم باستغراب:بجد مين.
فجر بإبتسامة:سلمي.
لينتفض سليم بغضب شديد.
سليم بغضب شديد:سلمي مين سكرتيره صقر.
جاسر باستغراب:ايوه هي ي سليم مالك.
سليم بغضب:دي واحده زباله ي بابا.
فجربغضب:اخرس قطع لسانك دي بنت متبريه واخلاقها عاليه.
سليم بسخريه:لاوالله دانت الي اهبل وعلي نياتك ي خساره كنت فاكر انك اذكي واحد فينا اقول احناكلنا طايشين وسعادتك الي العاقل الي فينا جات حتت بت متسواس مليم لعبت بيك الكره.
فجربغضب: انت الي علشان وسخ شايف كل الناس وسخه زيك شايفها زي البنات الي تعرفها.
سليم بحده:لا تصدق اقسم باالله هما انضف منها بكتير علي الاقل هما واضحين لكن هي الي شمال وعملالي فيها شريفه حاولت معايا كتير ومش انا بس ومروان.

 

 

لتدوي علي وجه صفعه قويه من فجر بغضب شديد لقلبا قد تحطم.
جاسر بغضب شديد: فجر انت اتجننت بتمد ايدك علي اخوك الكبير.
فجر بمراره:انت مش سامع بيقول ايه علي الانسانه الي هتبقي مراتي.
سليم بمراره وغضب:ماشي ي فجر بس والله العظيم لدفعك تمن القلم ده غالي الي مرضيتش اردوهلك في وجود بابا بس هديك القلم الي اكبر منه لما اكشفلك حقيقه الهانم بتاعتك الي مديت ايدك علي اخوك الكبير علشانها بس اعرف بعد ماكشفهالك علي حقيقتها انسا ان ليك اخ ليرحل سليم بالم ومراره شديده لعدم ثقه اخيه فيه تحت نظرات فجر القلقه من ان يكون مايقوله سليم صحيح.
***************************************
في المستشفيالتخصصي:.
رعد باستغراب:عزالدين انت بتعمل ايه.
عزالدين:زي مانت شايف كده هخرج.
رعد بعصبيه:تخرج فين بس ي عزالدين انت بتهرج انت لسه تعبان.
عزالدي:لا انا هتعب اكتر لوفضلت هنا لازم اخرج قولي انت روحت فين صحيت من النوم ملقتكش.
رعد بارتباك:ابدا كنت واقف بره هروح فين يعني.
عزالدين بشك:ماشي يلا هاجي معاك ل خالد علشان بعده كده عندنا سفر.
رعد باستغراب:سفر هنروح فين.
عزالدين بخبث:هقولك كل حاجه.
وبالفعل قد راحلوا من المشفي بعدما قام رعد بايفاقه الممرضه وايقناعهابعدم الحديث مع اي شخص فيما حدث.
***************************************

 

في المخزن القديم:.
كان يجلس خالد وهو مكبل الايدي والارجل فكان في حاله لا يرثي لها.
ليدخلوا رعد وعزالدين بطالتهم وهيبتهم الخاطفه للانفاس.
رعد بسخريه:منورنا ي خالد باشا حقيقي منورنا.
خالد بغضب: انهي المهزله دي ي رعدا حسالك.
عزالدين بتنهيده:سابك من رعد وخليك معايا انا.
خالد:معقول عزالدين باشا شخصيا بنفسه جيالي مخصوص.
عزالدين بابتسامه استفزاز:شوفت بقي انت غالي عندي قد ايه ولم تقول علي كل حاجه هتبقي غالي اكتر.
خالد بارتباك:حاجه ايه قصدك ايه مش فاهم.
رعد بحده:جري ايه انت لسه فيك نفس العاده الزباله بتاعه زمان انك متقدرش ذكاء الي قدامك علشان كده كنت دايما بتفوق عليك.
خالد بغضب: انا معرفش حاجه وعلشان تبقوا عارفين ان العقوبه سقطت من علينا يعني خلاص مبقاش فيه حاجه نخاف منها كل الي بنعمله دلوقتي ازي ننتقم منكم وندمركم زي ماعملتوفينا زمان.
عزالدين بشفقه:تصدقوا انتوا صعبانين عليا والله ايه الي انتوا بتعملوه ده خاتوا ايه من الطمع والفلوس ايه الي كسبتوه مش فاهم.

 

رعد بسخرية: متتعبش نفسك ي عزالدين دول الكلام خساره فيهم اسمع بقي ي سي خالد بزوق بالعافيه كده هتحكيلي عن الفيلم الي عملتوه زمان وازي هىربتوا من السجن احسن والله تلاقيك لابس قضيه احلي من بتاع زمان فهمني طبعا ومش كده وبس انت هتقولي رافت باشا بيخطط لايه بص احنا انتقامنا مش معاك انت انت كل الخلاف كان بينك وبيني انا يعني سعادتك كده لو حكيت علي كل حاجه هتتطلع من هنا علي البلد الي تعجبك بشويه فلوس حلوين كمان ايه رايك.
لتلمع عيناه بطمع فهو يري ان الصفقه تستحق التفكير يري ان رافت دائمابتحديه اليهم سيكون الخاسر ويقتنع ان انتقامهم الاساسي من رافت وسميحه وليس منه هو ليقرر بيع كل شي مقابل المال.
****************************************
في فيلا السيوفي:.في صباح اليوم التالي.
كانوا جالسون جميعهم علي السفره للافطار:.
عزالدين بابتسامه:منورنا ي كريستين.
كريستين: مرسي مستر عزالدين.
ادهم بهيام:هي منوره البيت بس ي بابا دي منوره مصر كلها.
عدي بغمزه: عندك حق والله ي ادهم دي فاضلها فولتين وتنور.
حازم بهيام:اه والله ده الواحد قلبه مبسوط وطاير كده من اول مدخلت البيت.
حوكشه بمرح:والله عندكم حق ي معلمين.
جميله بغضب:الهي يجيلك وجع في قلبك انت وهو متتلموا بقي.
روئ بضحك:بصراحه البت موزه.
رحمه بتذمر:مش اوي كده ي خالتوا.
حوكشه بمرح:الله فيه ي ابله خلي البساط احمدي مش كده الست بتقول كلمه حق الله.
روئ بغمزه ومرح:تسلملي ي حوكشه.
حوكشه بغمزه:عيون حوكشه والله ي عسل انت.
عاصم بغضب:لم نفسك ياض انت لقوم اوريك شغلك.
رعد باستغراب:مالك ي فجر فيك حاجه وفين سليم.

 

 

فجر بارتباك:لاي عمي ابدا وسليم خرج احنا كنا مع بعض كلنا بنصلي الفجر جماعه النهارده.
رعد بفرحه:الحمد لله انشاالله هنصحي علطول مش هنفوت الفجر جماعه ابدا.
حازم بغمزه لكريستين: دانا هصحي من النجمه والله.
ادهم بهيام:وانا معاك ي عمي.
عدي:وانا معاكوا الا الصحيان بدري كله فوائد.
جميله بغضب:لاوالله تصدقوا الدمعه هتفر من عيني انا عارفه انتوا عايزين تصحوا بدري ليه ي شويه صيع علشان البت الملزقه دي.
زهره بضحك:اهدي يجيمي مش كده علي البت.
ليظالوا يتحدثون ويتسامرون وكلامنها يشرد في افكاره.
***************************************
في مستشفي العيون الخاصه ب سالي.
كانت تجلس سالي تتفحص هذه الطفله الصغيره للتاكد بالفعل بانها ستحتاج الي ادوات طبيه من الخارج.
سالي بابتسامه:اطمني ي حاجه انشاالله هعملها العمليه وهتبقي زي الفل.
الام بدعاء:ربنا يوفقك ي بنتي ويرزقك دايما ويجعلك سعيده العمر كله يارب.
فعلا يحجه هي تستاهل كل الدعاء ده واكترلانها ملاك.
وهذا لم يكن الامعشقوها وحبيب طفولتها عزالدين.
سالي بعشق:عزالدين نورت المستشفي.

 

 

عزالدين بعشق:المستشفي منوره بيكي انتي ياحلي دكتوره عيون.
سالي بخجل:عزالدين ايه ده كله.
عزالدين بابتسامة: ده قليل عليكي كمان عمي سيف بعتلك الشيك ده هوقالي انك نسيتيه.
سالي بابتسامه:فعلا كنت محتاجاه بابا حبيبي ربنا يخليه ليا.
عزالدين بغمزه:هوبس.
لتتطلع له بخجل:وانت كمان طبعا.
ليبتسموا لبعضهم البعض.
***********************************
في شقه دلال.
اياد بابتسامه: عامله ايه دلوقتي.
دلال بحب:الحمدلله ربنا يخليك ليا ي اياد.
اياد بدهشه:ايه الي خلاكي تعملي كده ي دلال.
دللال بارتباك: ظروف ي اياد اوعدك انها هحكيلك عليها في الوقت المناسب وساعتها هتعرف انه كان غصبن عني بس دي اجمل حاجه حصلت في حياتي لاني قابلتك انت الي رجعتلي روحي ي اياد خلتني احس اني عايشه.
ليتتطلعوا لبعضهم البعض منهم من ينظر بعتاب ومنهم من ينظر بامل في السماح.
****************************************

 

 

في شركه السيوفي:.
كان قدم رتب سليم المخطط الذي من خلاله سوف يثبت حقيقه سلمي ل فجرليذهب الي سلمي.
سليم بخبث:ازيك ي سلمي.
سلمي بسعاده:الحمدلله ي سليم بيه.
سليم بمكر:ايه رايك اعزمك النهارده علي العشاء.
سلمي بفرحه ودهشه:انا.
سليم بمكر:ايوه انتي بصراحه عايز اشكرك علي مجهوداتك في الشركه واعتزرلك علي الي عملته انبارح.
سلمي بهيام:طبعا موافقه.
سليم بابتسامه انتصار لنجاح مخططه:تمام هعدي عليكي باليل ونتعشي في اي مطعم بره.
سلمي بهيام:اتفقنا.
ليرحل سليم بانتصار اما هي فكانت كالمغيبه ولما لا وسليم جاسر السيوفي تتهافت النساء عليه من وسامته الطاغيه.
***********************************
في جنينه الفيلا:.
كان يجلس كلا من زهره ومراد.
مرار بقلق:بقولك ي زهره ايه رايك لو كتابنا كتابنا قبل منسافر المهمه.
زهره باستغراب وقلق: ليه ي مراد.
مراد:ابدا كنت حابب نروح المهمه دي مع بعض واحنا متجوزين في مشكله.
زهره بابتسامة:لا يحبيبي طبعا مفيش مشكله انا معاك في اي حاجه عاوز تعملها.
مراد بفرحه:روح مراد ربنا يخليكي ليا يارب هكلمهم كلهم في الموضوع ده النهارده.
زهره بابتسامه:ماشي يروحي.
لتتحدث زهره في نفسها كل الي انت عايزه هيحصل ي مراد احنا فعلا محتاجين نكون متجوزين علشان نكون اقوي من كده وترابطنا ببعض يخلينا قادرين نواجه اي حاجه والهم علاجك ي حبيبي.
********************************

 

 

في غرفه عدي:.
كان يقف في غرفته يجهز شنطنته للسفر للمهمه جديده لتلاحظه هند لتتطرق الباب لياذنلها بالدخول:.
هند بقلق:انت رايح فين ي عدي.
عدي:عندي مهمه في سيناء.
هند بقلق: سيناء يعني مفيش غير سيناء الي تروحها.
عدي بابتسامه:ايه خايفه عليا.
هند بارتباك: لا مش لدرجه دي يعني ده مجرد سوال يعني.
عدي بغمزه:بس انا حاسس انه اكتر من سوأل بس العموم متنسيش انك في اوضتي يعني ممكن اعمل حاجه كده حاجه كده وهتتقفشي معايا في الاوضه وهتبقي فضيحه عمي رعد بجلاجل.
هند بارتباك وخجل:يقليل الادب.
لتهرول سريعا الي الخارج تحت ضحكات هذا الذي يشعر ولاول مره بالحب اتجاهها لتنهار حصون هذان العاشقان تحت مسمي الحب.
******************************************
يحل المساء:٠
في احدي المطاعم الفاخره كان يجلس كلامن سليم وسلمي.
سليم بمكر:عجبك المكان.
سلمي بسعاده:تحفه اوي المكان بجد.
سليم بخبث:المكان ده مبجبش فيه غير الغالين عليا وبس.
سلمي بفرحه: مش مصدقه نفسي معقول سليم بيه بنفسه بيقولي كده.
سليم بمكر:انتي بنادمه جميله ي سلمي فيكي حاجه مختلفه عن كل البنات.
سلمي بخجل:مرسي ي سليم بيه بجد انت حد لطيف اوي وجنتل.
سليم بمكر:وانتي كمان ي سلمي اووووه ده فيه ملف في شقتي مهم جدا نسيت اخلي صقر يمضي عليه وعمي عزالدين مسافر بكره بدري وعايزه.

 

 

سلمي:خلاص انا هخده واخلي صقربيه يمضي عليه الصبح بدري واجبهولك لحد الفيلا ل رعد بيه كمان.
سليم بخبث:مش عايزه اتعبك معايا.
سلمي:تعب ايه بس تعبك راحه.
سليم:طب يلا الشقه قريبه من هنا.
سلمي:يلا.
ليبتسم سليم بانتصار لنجاح مخططه ليرسل رسالة الي فجر
(الخضره الشريفه بتاعتك معايا في الشقه ساعه واحده وتجي تشوف بنفسك) ليرحلوا الي الشقه.
******************************
في شقه سليم:.
يدخل فجر كالاعصار الغاضب ليتفحص الغرف ليصل الي غرفه النوم لتحل عليه الصدمه الشديده فكانت سلمي تنام شبه عاريه في احضان سليم فكان لايصدق م راه فهذه هي من قرر ان يتزوج بها ولم يصدق اخيه.
سليم بابتسامه انتصار:نورت وشرفت ي شيخ فجر.
*******************************
في المخزن الملحق بفيلا فواد الاسيوطي:.
كانوا يجلسون بخوف ورعب من هذا المكان الغريب.
صفاء برعب:انا خايفه ي طارق ايه المكان ده.
طارق بقلق:متقلقيش ي حبيبتي اكيد هنعرف فيه ايه.
ليدخل هو بطلته المرعبه الخاطفه للانفاس ليصعقوا برعب منا يرون.
رافت بهدؤء ما قبل العاصفه:اهلا اهلا نورتوني والله.
صفاء وطارق برعب وخوف:رافت

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية صراع أحفاد  السيوفي)

اترك رد

error: Content is protected !!