روايات

رواية صراع أحفاد السيوفي الفصل الرابع عشر 14 بقلم رنا أحمد

رواية صراع أحفاد السيوفي الفصل الرابع عشر 14 بقلم رنا أحمد

رواية صراع أحفاد السيوفي البارت الرابع عشر

رواية صراع أحفاد السيوفي الجزء الرابع عشر

رواية صراع أحفاد السيوفي الحلقة الرابعة عشر

في شقه سليم:
كان يقف فجر في صدمه كبيره ممايراه.
سليم بانتصار: ايه رايك بقي في البنت المودبه الطاهره الي ضربت اخوك الكبير بالقلم علشانها اهي جبتها شقتي وسريري باقل مجهود الصراحه علشان تعرف اني عندي حق ودلوقتي اتفضل معايا وانتي ياختي يلا طريقك اخضر ولو فكرتي تظهري في اي مكان احنا فيه همسح بيكي الارض هدفنك مكانك سامعه اما بقي الي مسلطك علينا انا هعرفه وقريب اوي وحسابه معاياهيبقي عسير.
لترحل سلمي سريعا من الشقه بخيبه امل بعد ان وقعت في فخ سليم بمنتهي السذاجه اما فجرفكان كالمغيب لايدري ماذا حدث لم يكن يتوقع ان في اشخاص مثل الافاعي يتلونون بكل الالوان.
********”**********************************
في شقه تسنيم واحمد:٠
كانت تجلس تسنيم بشرود ليقاطعها اولادها التوام كرم وكريم.
كريم:مالك ي مامي.
تسنيم بابتسامه:مفيش يروح مامي تعبانه شويه بس.
كريم بمرح:قول عايز ايه علشان يفرحك واحنا نعمله يجميل.
ليدخل احمد ليبتسم علي اسرته الجميله البسيطه.
احمد بمرح وغيره: اوعي ياض انت وهو سمسم دي بتاعتي انا بس.
لتبتسم تسنيم بحب: ربنا يخليك ليا ياحمد.
كريم بمرح:تراني اتاثرت لحظه ابكي ايه دول ياخواتي روميو وجوليت.
كرم بغمزه:يابني ابوك ده مش سهل.
احمد:طب يلا ياخويا انت وهو علشان رايحين عند جدو رعد.
الاطفال بفرحه: ايوه بقي ثواني وهنبقي جاهزين.

 

 

ليهرولوا سريعا للذهاب لفيلا السيوفي.
احمد باستغراب:مالك ي تسنيم فيكي ايه.
تسنيم بحزن:حاسه اني بقيت عند ابويا وامي ماليش لازمه ي احمد.
احمد بدهشه:ايه الكلام ده قصدك ايه.
تسنيم بدموع:زمان اتحرمت من ابويا اربع سنين ولما لقيت بابا وبقينا عايشين مع بعض امي مستنتش وجابت مراد وسمر وهند وفضلت انا برضو ماليش وجود ولا كاني ليا اب.
ليحتتضنها احمد بحب.
احمد بعشق:ايه الي بتقوليه ده يروحي طبعا لا انتي عارفه عمو رعد بيموت فيكي وبيحبك اكتر من اي حد في الدنيا دي وبعدين انا مش كفايه ولا ايه.
تسنيم بحب:ربنا يخليك ليا ي احمد دانتا الحب كله والله ربنا يخليك ليا ي حبيبي.
********************************
في فيلا السيوفي:.
كانوا جالسون يتحدثون بمرح وعفوياتهم المعتاده.
مراد بارتباك: بابا وعمي عزالدين وعمي عاصم كنت عايز اخود رايكم في حاجه.
عاصم بابتسامه:اتكلم ي مراد يحبيبي.
مراد بقلق:احنا مسافرين انا وزهره للمهمه لقبرص وكنت عايز نكتب كتابنا قبل م نسافر.
رعد باستغراب: وليه الاستعجال ده ي مراد متستنوا لما ترجعوا.
مراد بقلق:معلش ي بابا انا حابب ان زهره تبقي مراتي قبل منسافر.
عاصم:انا معنديش مانع ي مراد بس نسال زهره الاول.
زهره بخجل:انا موافقه ي بابا.
صقر بابتسامة:مبروك ي مراد مبروك ي زهره.
مراد وزهره:الله يبارك فيك ي صقر.
رعد بابتسامه:ممبروك ي حبايبي.

 

 

مراد وزهره:الله يبارك في حضرتك.
عدي بغمزه لهند:وانا كمان ي عمي عندي مهمه وعايزه اتجوز العسل دي قبل مسافر.
حازم:خلاص ايه رايكوا نعمل كتب كتاب ليكم كلكم مره واحده علي الضيق كده لحد مترجعوا وبعدين نبقي نعمل فرح كبير.
عزالدين باعجاب:والله فكره مش بطاله خلاص نعزم الناس علي بكره نعمل كتب الكتاب ليكم كلكم مبروك ي ولاد.
الشباب بفرحه:اللله يبارك في حضرتك.
البنات بخجل:الله يبارك في حضرتك.
لينظروا لبعضهم البعض نظرات الحب والعشق الحقيقي بينهم.
***************************************
في فيلا الشر فيلا فواد الاسيوطي:.
في المخزن القديم كانوا يجلسون هذا الاثنان برعب حقيقي من هذا الوحش الكاسر.
رافت بغضب وكره:نورتوتي يااااه كنت مستعد ادفع عمري كله علشان الحظه دي.
طارق بغضب: سيبنا نمشي ي رافت الي بينا انتهي من سنين.
رافت بغضب:انت بالذات صوتك ميطلعش مش عايز اسمع نفسك ي ندل يواطي بعد كل الي عملته علشانك بعد صحوبيتنا السنين دي كلها تبيعني علشان واحده حقيره زي دي.
صفاء بغضب:الحقير ده هوانت انت احقر انسان شوفته في حياتي بنادم زباله فاكر انه يقدر يشتري الناس كلها بفلوسه.
رافت بغضب وهو يمسك خصلات شعرها بين يديه.
رافت:الحقير ده الي كان هيعملك بنادمه يزباله كان هيعيشك في فيلا يتربيه الحواري بس فعلا انتي مش المفروض تعيشي في النظافه انتي اخرك الزباله ي زباله ليدفعها بعنف.
رافت بغضب: اتحالفتوا مع رعد وعزالدين عليا وروني بقي مين هينقذكم من ايدي ومن الي عملوه فيكم هوريكم العذاب الوان لينظر لهم بغضب وكره شديد.
*************************************

 

 

في شقه كنزي عاصم السيوفي وزوجها اشرف.
كنزي:يلا يحلا يلا ي هنا.
لياتوا توامتها الجميلات اصحاب الثمانيه عام.
حلابمرح:صباح الفل.
هنا بمرح:صباح الورد.
كنزي بحب:صباح الفل علي جميلات قلبي يلا اجهزو بقي علشان رايحين عند جده.
حلا وهنا بسعاده هنلبس في ثواني ليهرولوا سريعا الي الداخل.
لياتي اشرف.
ليعانق كنزي من الخلف بعشق:حبيبي انا عامله ايه.
كنزي بحب:الحمد لله ي حبيبي كويسه يلا بقي علشان رايحين الفيلا.
اشرف باستغراب: ليه خير.
كنزي بابتسامه:ابدا بقالنا كتير مروحناش وثانيا كتبت كتاب اخواتي كلهم بكره.
اشرف بابتسامه:بجد ربنا يتمملهم علي خير يارب زهره ومراد فعلا ليقين علي بعض.
كنزي:فعلا مراد بيحبها من زمان وبيغير عليها من الهواء الطاير بيفكروني ب بابا وماما.
اشرف بمرح:لا طنط روئ وعمي عاصم دول مفيش منهم ابدا في العشق.
كنزي بضحك:عندك حق يلا احنا بقي علشان نجهز.
اشرف بعشق:يلا يروحي.
*****************************************

 

 

في المخزن القديم:.
رعد:ها ي خالد بيه فكرت في كلامنا ولا لسه.
خالد بطمع:فكرت وقررت بس مش قبل ماالشيك ابو50 مليون جنيه قدامي ساعتها بس هفكر.
عزالدين بخبث:ومالوا عنيا ليكتب له عزالدين شيك بالمبلغ.
عزالدين:اتفضل ي سيدي الشيك.
لينظر له خالد بفرحه وطمع.
خالد:كده تمام.
رعد بنفاذ صبر:ها خلصنا مش فاضيلك احنا.
خالد:تمام حسين المنشاوي هورا كل حاجه.
ليقاطعهم دخول كوهين ومعه حسين.
رعد بخبث:اهلا اهلا حسين باشا نورتنا والله ده لسه كنا بنجيب في سيرتك خالد كان لسه بيقول ان انت الي هربتهم زمان من السجن.
حسين بغضب:كداب كداب الي عمل كده هو اللواء اكرم هوالي اتفق وقبض الفلوس واتفق مع عربيه الترحيلات انا كنت مجرد مساعد له مش اكتر ليفاجاهم دخول اللواء امجد.
اللواء امجد:كنت متاكد ان اكرم وراء كل حاجه حصلت برافو عليك ي عزالدين كل حاجه خطط ليها طلعت صح.
عزالدين:تلميذك سعادتك.
امجدبحزم: اقبضوا عليهم.
خالد بغضب: احنا التهمه سقطت من علينا معليناش اي حاجه.
امجد بمكر:دي لعبه لعبناها عليكم علشان تصدقوا وتخرجوا من جحوركم بس واضح ان حسين بيه نسي القانون نسي ان في القضايا الي زي دي مينفعش الحكم يسقط ابدا يلا خودهم.
ليذهبوا حسين وخالد الي مكانهم المناسب.

 

 

عزالدين:لوسمحت ي امجد بيه انا عايزه اقبض انا بنفسي علي اللواء اكرم.
امجد بضحك: رغم انك خرجت من الخدمه ومش عارف ايه الي هيحصل فيك بس انا موافق والي يحصل يحصل بقي وده اذن النيابه بالقبض عليه.
عزالدين باستغراب:حضرتك مجهز اذن النيابه قبل متتاكد من كلامي.
امجد بابتسامه:عمرك مخيبت ظني ي عزالدين همشي انا وهستناك تجيلي باكرم ماشي.
عزالدين بابتسامه:تمام سعادتك بس طبعا عايزين السريه التامه علي القبض علي خالد وحسين علشان نعرف نوقع الباقي.
اللواء امجد:تمام ي عزالدين عندك حق.
ليرحل اللواء امجد.
كوهين:محتاج مني حاجه تاني ي عزالدين بيه.
عزالدين بابتسامه:شكرا اوي يكوهين علي كل الي انت عملته معانا.
كوهين:الي عملته ده قليل اوي قصاد الي انت عملته مع ابويا زمان هو وصاني علي سعادتك انت وعائلتك كلها.
عزالدين:فيكتور سعادني كتير ي كوهين خادمني مليون مره قصاد الخدمه الي انا قدمتهالوا فيكتور كان اخويا ي كوهين واحنا جنبك لو احتجت حاجه احنا جانبك.
كوهين بابتسامه:حاضر يعزالدين بيه.
ليرحل كوهين.

 

 

رعد:طب هيعاملوا ايه مع رافت.
عزالدين:اكيد هجمعوا كل المعلومات ويطلبوا من شرطه ايطاليا انها تسلمه لمصر.
رعد بحزن:هو الي وصل نفسه لكده.
عزالدين بمكر:يلا انت روح عقبال ماقبض علي اكرم باشا واجي لينظرو لبعضهم نظره ماكره لم يفهمها غيرهم.
وبالفعل تم القبض علي اكرم وبالفعل قد اعترف بكل شي وتم سجنهم تحت حراسه مشدده.
******************************************
مساء اليوم الثاني:.
كانت فيلا السيوفي تمتلا بالاقارب والاصدقاء كان احتفال بسيط للغايه.
وبالفعل تم عقد قران جميع احفاد السيوفي عزالدين وسالي وادهم وهاجر وعد وهند ومراد وزهره واسر ورحمه.
سليم بغمزه لفاطمه:عقبالنا ي عسل.
لتبتسم له فاطمه بخجل.
مروان بابتسامه ل عبير:زي القمر النهارده.
عبير بخجل:ميرسي.
وبالفعل مراه اليله بخير وقد سافر مراد وزهره الي قبرص وعدي الي سيناء.
*****************************************

 

 

في قبرص في شقه زهره ومراد.
كانت تقف زهره وهي تفرغ مافي الشنط ليعانقها مراد منوالخلف بعشق لتنهار حصونها بين يديه وهو يغرس راسه في عنقها.
زهره بارتباك: مراد ابعد مش كده.
مراد:توتو دانا مصدقت انك في بقيتي مراتي وقاعدين في شقه واحده والشيطان شاطر وكده.
زهره بارتباك: قصدك ايه ي مراد.
لينظر لها مراد نظره تفهمها جيدا لتعطي له الموافقه ليحملها بشوق ولهفه ليبدؤا حياتهم الزوجيه سويا لتصبح زهره زوجه مراد شرعا وقانونا.
***************************************
في شركه فواد الاسيوطي:.
كان يجلس بفرحه شديده بانتصار لشراء هذه الشركه.
مايكل بابتسامه: مبروك مستر فواد.
فواد بمكر: الله يبارك فيك مايكل انا كتبتلك الاربع شركات الصغيرين باسمك.
مايكل: تمام مستر فواد كده الشركه بقيت مللكك تقدر تتصرف فيها براحتك.
فواد بانتصار: تمام مايكل دي شركه كبيره وتستاهل فعلا.
مايكل:تمام مستر فواد مضطر استاذن بقي لاني مسافر.
فواد بابتسامه مكر:تمام مايكل.
ليرحل مايكل للسفر ويبتسم رافت ابتسامه خبث وانتصار لنجاح مخططه في شراء هذه الشركه.
ليمسك مايكل هاتفه ويتصل لياتيه الرد سريعا.
عزالدين:خير.
مايكل:كله تمام ي عزالدين بيه بلع الطعم وافتكر انه كسب اللعبه وخسر كل حاجه.
عزالدين بخبث:تمام ليغلق عزالدين الهاتف تحت نظرات رعد الذي دائما يعجب اكثر واكثر بذكاء اخيه ومهارته.
*******************************

 

 

في قبرص في المكان المخصص لاجتماع الخليه.
ليتابعهم بصمت وترقب مراد وزهره للهجوم في الوقت المناسب.
وبالفعل قد بدا رئس الخليه باظهار المخدرات ليقوموا زهره ومراد بالهجوم عليهم.
زهره بغضب:نزل سلاحك انت وهو احسالك.
مراد بغضب: نزل سلاحك انت وهو.
ليبدء ريس الخليه لكن بحركه غدر سريعه يصوب النار اتجاه مراد لتصيب مراد في البطن ليسقط ارضا اما زهره فكانت كالاسد الغاضب علي ما حل بحبيبها لتوقعهم ببراعتها المعتاده ليصبحواجثث هامده لتتصل سريعا بالاسعاف للانقاذ حبيبها.
زهره برعب ودموع:مراد رد عليا ي حبيبي الاسعاف جايه دلوقتي.
مراد بتعب:متقلقيش عليا انا زي الفل.
زهره بدموع:بحبك ي مراد بحبك اوي اوعي تسبني.
مراد وقد بداء ان يغيب عن الوعي: انا جنبك وهفضل جانبك العمر
كله ليغيب مراد عن الوعي لتصرخ هي بكل قواتها بخوف ولهفه.
مرررررررررراد.
**************************************
في شركه الاسيوطي.
يدخل علاء لمكتب رافت كالاعصار الغاضب.
علاءبغضب:مصيبه ي بابا مصيبه.
لينتفض رافت.
رافت بقلق:مصيبه ايه اتكلم.
علاء:شركه مايكل الي لسه شارينها شركه خسرانه واقعه خالص عليهاديون قد كده ولازم ندفعها والاهنتسجن لاننا دلوقتي اصحابها.

 

 

ليسقط رافت علي الكرسي من اثر الصدمه ليتحدث بغضب
رافت بغضب شديد:يعني ايه بعد كل الي عملته دانا دفعت فيها قد كده شقي السنين الي فاتت دي كلها راح لا رافت السيوفي مش هيخسر تاني لا مش بعد كل الي عملته ليخرج كالاعصار متوجها الي الفيلا.
********************************
في فيلا الشرفيلا فواد الاسيوطي.
كانت ماريا واضعه سميحه الممبنجه في البانيو لاغرقها.
ماريا بكره:انتي لازم تموتي كفياكي اوي كده وبعدها ابنك رافت طول مانتوا عايشين حياه اخويا وجوزي هتبقي في خطر لازم نخلص منكم علشان ناخد كل ده الي احنا اصلا السبب فيه وعلشاننبقي في امان.
وبالفعل تنجح خطتتها بقتل سميحه بكل شرها وخططها لتموت سميحه وينقلب السحر علي الساحر لتلمع عيناه بخبث وانتصار لنجاح خططتها.
************************************

 

 

في المخزن القديم الخاص بفيلا فواد اللاسيوطي.
صفاء بقلق:يلا ي طارق حاول مصدقنا نلاقي حاجه اكيد ربنا بعتلنا السكينه دي مع الخادمه لسبب.
طارق بتعب:بحاول اهو يروحي.
ليدخل رافت كالاعصار.
رافت بغضب شديد:انتوا السبب انتوا السبب في كل الي انا شوفته وعيشته هنتقم من رعد وعزالدين بس هنتقم منكم انتم الاول لتلمع عيناه بخبث ومكر.
رافت بخبث وغضب:وانتقامي هيكون منك انتي يحلوه ليتجرد رافت من كل معاني الانسانيه ليعتدي عليها بوحشيه امام هذا النسر الجارح مما يحدث امام عيناه وصوت صراخها باسمه تهتز له القلوب ليستطيع فك قيؤده من شده غضبه ليمسك بالسكينه بغضب شديد ليطعنها في ظهر رافت بكل غل وكره وانتقام.
ليصرخ طارق بغضب وهو يطعنه بالسكين:موت بقي ياخي موت جواك كره يكفي العالم كله الي زيك لازم يموت من زمان لازم يموت.
لتصرخ صفاء بخوف ورعب من ذلك المنظر.
*********************************
في فيلا السيوفي:.
كان يتحدث رعد وعزالدين فيما يجب ان يحدث للقبض علي رافت ليقاطعهم هاتف عزالدين لينتفض سريعا مما سمع.
عزالدين بذهول: انت بتقول ايه متاكد من كلامك ده ليغلق عزالدين الهاتف وهو ماذل لا يصدق ما سمعه.
رعد بقلق: في ايه ي عزالدين ايه الي حصل.
عزالدين بشرود وذهول: طارق قتل رافت.
رعد بخضه شديده: ايييييييه.

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية صراع أحفاد  السيوفي)

اترك رد