روايات

رواية بيت العيلة الفصل السادس عشر 16 بقلم هايدي البنا

رواية بيت العيلة الفصل السادس عشر 16 بقلم هايدي البنا

رواية بيت العيلة البارت السادس عشر

رواية بيت العيلة الجزء السادس عشر

رواية بيت العيلة الحلقة السادسة عشر

ميرنا بعد ما نزلت نسيت الفون بتاعها طلعت علشان تاخده و لما دخلت الأوضة لقت باب الحمام بيتفتح
ميرنابصت الناحية التانيه عالطول :ااااااااه
سليم ببردو: بتصوتي على ايه انتي مجنونة انا لسه ما غيرتش هدومي علشان اخد شاور
ميرنا ب احراج : احم احم تمام انا نسيت الفون بتاعي هاخده و انزل عالطول باااي
و خدت الفون و نزلت تجري
سليم ب ضحك : مجنونة
_______________________________
في البيت…….
سلمي دخلت على ياسمين لقتها بتعيط
سلمي : مالك في ايه
ياسمين بعياط: حلمت ان سماح جت سقطتني و مشيت

 

 

سلمي بضحك :لا يا حبيبتي متخافيش خلصنا منها خلاص
ياسمين مسحت دموعها و بتقول ب قلق : انا خايفه اوي يا سلمى انا مش مطمنة انا حاسه ان سماح ممكن تعمل حاجة
سلمي : متخافيش متخافيش كل ال انتي فيه ده هرمونات مش اكتر متخافيش و كملت بضحك: بطلي نكد بقا خنقتيني
ياسمين ب ابتسامة : طيب انا هغير ال موضوع
سلمي : ياريت
ياسمين : عيزا اعمل حفلة كشف جنس ال مولود
سلمي: الله.. انا نفسي نعملها اوي هتعمليها امتى
ياسمين : مش انا ال هعمل انتي ال هتعملي
سلمي : و انا هعملها ازاي ديه
ياسمين : هتشتري زينه و بلالين لون بينك و ازرق و هتجيبي البالون ال كبيرة السودة و بتكوني ملياها هيليوم و بيكون جواها لون من اللونين الأزرق او البينك
سلمي : ابهرتيني ب ذكائك انا هعرف منين جنس المولود
ياسمين : هتيجي معايا السونار الجاي و انا هخرج و انتي هتعرفي جنس ال مولود و هتكوني مسئولة عن الحفلة
سلمي : طب ايه رأيك نأجلها شوية
ياسمين : هنأجلها اي فاضل 4 شهور و هولد هعمل ال حفلة امتى انا…
سلمي : ما قصدش انا قصدي نستنى سليم و ميرنا لما يرجعوا من شهر العسل علشان العيلة كلها تكون موجودة في الحفلة
ياسمين : تمام…. انتي كدة بتتكلمي صح
_________________________

 

 

في ال أوتيل…. (تاني اسبوع في شهر العسل)
ميرنا : مزهقتش من ال قعدة
سليم :لا مزهقتش
ميرنا: طب عالفكرة بقا انا نازله هسهر على البحر و خليك انت كدة قاعد
سليم :مع السلامه
ميرنا نزلت و طلعت على الساعه 1
سليم : انتي ايه ال اخرك كده انتي مجنونة
ميرنا : محدش قالك متنزليش معايا و اصلا ملكش دعوة
سليم : اومال مين ال ليه دعوة
ميرنا : و الله دلوقتي بقا ليك دعوة ب حياتي و عايز تحكم ما انت مش متقبلني من ساعة ما اتجوزنا اشمعني دلوقتي يعني
سليم : انا اعمل ال انا عايزه
ميرنا : انا زهقت من ال خناق من ساعة ما جينا و احنا كل يوم نتخانق و خدت تنهيدة و قالت : انت عالفكرة ممكن تفتحلي قلبك مش هتندم اقلك على فكرة احكيلي عن خطيبتك ال ماتت ديه
سليم : متجيبيش سيرتها على لسانك
ميرنا : ليه يعني
سليم : من غير ليه
ميرنا ب عصبية : اووووووووف بقا
سليم بعصبية : انا نازل اوووف
و خرج و رزع الباب
نزل سليم على البحر و فضل يعيط و سط ما بيعيط ميرنا حطت ايديها على كتفه
ميرنا : انت بتعيط
سليم حضنها : انا اسف مش قصدي قضايك و بعد كدة سابها
ميرنا : انا عارفه و علشان كدة لازم نحل ال موضوع و نتقبل ال وضع ال احنا عايشين فيه
سليم ب عياط : انا كنت بحبها اوييي كان فاضل اقل من شهر على فرحنا يا ميرنا حياتي كلها انقلبت في يوم و ليلة
ميرنا : ايه ال حصل
سليم : مش عارف انا كنت بكلمها و هي راجعة من الاتيليه ال جابت منه الفستان بتاع الفرح
Flash back

 

 

سليم : ايه يا حبيبتي انتي فين دلوقتي
نور : خرجت من الاتيليه دلوقتي يا حبيبي
سليم : و الفستان عامل ايه
نور: تحفي عجبني اوي اوي ما هصدق على أمتي البسه و نتجوز بقا
سليم : وانا كمان ما هصدق و الله
نور : تعرف يا سليم انا بحبك اوي
سليم : و انا كمان بحبك اوي
نور ب عياط : انا هقولك على حاجة يا سليم
سليم : قولي يا حبيبتي مالك بتعيطي ليه
نور : اااااااااااهههههه
سليم : نور… نو…… نور… مالك في ايه يا نور….
الخط قطع…
سليم نزل علشان يروح للآتيليه… وهو في الطريق شاف ناس ملمومة على عربية مقلوبة
سليم نزل من العربية و شاف
سليم : نورررررررررر
نور كانت جوا ال عربية و كانت عماله تنزف دم
سليم كسر الباب و خرجها و جم بتوع الإسعاف علشان ياخدوها و هو ركب معاها عربيه الإسعاف

 

 

نور مسكت ايد سليم
نور بصعوبة في الكلام : اوع..ي تزع.ل مني….انن ب. حب.ك اوي. ي و كملت (اشهد ان لا إله إلا الله و أن محمد رسول الله)
سليم : لااااااا… لاااااا متسبينيش… ارجوكي… لا.. هعيش ازاااي من غيرك… للااااااااا…… ااااااااههههه
سليم مسك في الدكتور ال معاه في ال عربية و قاله : اعمل حاجة انت بتتفرج انقذها يلاااا
الدكتور فضل يعملها صدمات كهربائية و مكنش فيه استجابه بص لسليم و قال : البقاء لله
End Flash back
سليم ب عياط : بس كدة و بعديها سبتني فضلت وحيد
ميرنا عيطت و بعد كدة مسحت دموعها و قالت: بس انت مش وحيد يا سليم عندك باباك و مامتك و اخواتك و ال كل بيحبك
سليم ب عياط : بس انا مكنتش عايز حد يا ميرنا انا كنت عايز نور بس
ميرنا : طب ما انت لازم تتقبل موتها يا سليم انت مش بأيدك حاجة تعملها هي عند ربنا و اكيد زعلانة على حالتك ديه
سليم : طب اعمل ايه
ميرنا : انت لازم تخليها تكون مرتاحة و هي لو بتحبك اكيد زعلانه على حالتك ديه
سليم : مش عارف اعمل ايه فراقها بيموتني كل يوم اكتر
ميرنا : طيب احنا ممكن نبدأ نتقبل بعض
سليم مسح دموعه : انا و انتي
ميرنا : ايوه اومال انا و امي
سليم ضحك
ميرنا : طب و الله ضحكتك حلوة
سليم : طب يلا نطلع علشان ال جو برد
ميرنا : يلا
____________________________

 

 

تاني يوم…..
سليم :صباح الخير
ميرنا :صباح النور
سليم : عالفكرة انتي ممكن تنامي على السرير انا معنديش مشكلة
ميرنا : يا ريت الله يسترك دنيا و آخرة ل حسن انا ضهري اتكسر من نوم ال كنب
سليم ضحك و قال : طب يلا علشان انا طلبت الفطار و كمان عاوز انزل البحر انهاردة و عايزين نلعب رياضة
ميرنا : طب خلاص خلاص قايمة اهو…..

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية بيت العيلة)

اترك رد