روايات

رواية الصعيدي والعنيدة الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم حبيبة أحمد عطية

رواية الصعيدي والعنيدة الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم حبيبة أحمد عطية

رواية الصعيدي والعنيدة البارت الرابع والعشرون

رواية الصعيدي والعنيدة الجزء الرابع والعشرون

رواية الصعيدي والعنيدة الحلقة الرابعة والعشرون

هدي بدموع: و هي ماسكه صورة وحشتني اووي وحشتني اووي يا محمد نفسي نرجع تاني امتا هشوفك امنيتي الوحيدة اني اشوفك قبل ما اموت
بقلم حبيبه احمد عطيه
حور: حاضر جاي يل بتخبط و فتحت و اتصدمت
حور بصدمه: رووح
روح ببتسامه: هفضل واقفه علي الباب ولا ايي
حور: اي لا اتفضلي طبعا انا بس مصدومه و دخلوا قعدوا
هدي: مين يا حور
حور: تعالي يا ماما اعرفك ده روح صحبتي
هدي: اهلا و سهلا
روح: اهلا بحضرتك هو الحقيقه انا كنت جايه اديكم دعوه لخطوبتي
حور بفرحه: بجدد لولولولييي الف الف مبروك استني انا هقول مهند صح
روح بضحك: ايوه يا ستي هو مهند
هدي ببتسامه: مبروك يا حبيبتي ربنا يتمملك علي خير
روح: ان شاءلله هستناكم
حور: اوكيه

 

 

 

روح: يلا عن اذنكم انا
حور: لسه بدري هتمشي بسرعه ليه
هدي: خليكي شوايا
روح: معلش والله يا طنط عشان الحق اجهز
حور: ماشي يا حبيبتي
روح: يلا باي
عند مهند
مهند بغضب: فين زين يا ياسين
ياسين: اكيد سهران مع البنات ذي كل يوم
مهند: مش هيتغير هيفضل كده
ياسين: ربنا يهديه
عند زين
اتصل ب حور
زين: انتي فين
حور: في البيت
زين: انزليلي دلوقتي انا قدام بيتكك
حور: مش هينفع هقول ل ماما
اي

 

 

زين:اتصرفي بدل مطلع انا لم ينتظر حتي ترد قفل في وجهها
حور كانت لابسه ترينج و جت تنزل
هدي بنوم: حور رايحه فين
حور بتوتر: حاله طارئه في المستشفى لازم الحقها يا ماما نامي انتي انا مش هتأخر
هدي بنوم: ربنا معاكي يا بنتي
حور نزلت و لقت زين واقف ركبت العربيه و خدها و مشي راحوا مكان علي النيل فاضي
حور: مالك في اي
زين: تعبان
حور اتخضت عليه: من ايي انت كويس
زين: لا مش كويس
حور: اومال اي…..

 

 

لم يضعها تكمل ضمها اليهي بشدة و هي تجاوبت معاه
زين و هو يشدد علي حضنها: انا تعبان يا حور
حور اتفطر قلبها عليه كثيرا: من اي يا زين مالك
زين ضمها اكترر و ظل يستنشق عطرها و سكتت
بعد شوايا بعد عنها
حور بقلق: انت كويس
زين بجمود: اه كويس
زين خدها و راحوا كافيه و قعدوا
…. تشربوا ايي
حور: اتنين ليمون
الشبا بصلها بأعجاب شديد: عيوني حور ببتسامه: تسلم
زين بغضب: هتخلص ولا هتفضل واقف كده كتير
الشاب بإحراج: اسف يافندم
حور: مالك بقا
زين بجمود: مفيش
حور: ممكن تحكيلي لو عايز عادي
دخلت بنت
البنت بدلع: زين وحشتني اووي انت مشيت ليه بدري السهره كانت نقصاك و البنت اللي انت كنت عايزها جت بعد منتا ممشيت بس انت مشيت عشان ملقتهاش و انت مش بترتاح غير معاها صح
زين بجمود: خلصتي!! اتفضلي
البنت بغيظ:ماشي يا زين باي
و مشيت

 

 

 

حور بدأت تشرب العصير و هي حابسه دموعها بشدة
حور لنفسها: و انا مالي مدايقه ليه هو اصلا واحد مش كويس و بتاع بنات و بيسهر معاهم ربنا يهديه و يبعده عني
زين: خلصتي تفكير؟
حور: عايزه اروح
زين بجمود: يلا و خدها و روحها
حور: ياريت متتهورش كده و تتصل بيا تاني لاني مش هنزل تاني و متلمسنيش تاني ياريت تخلي عندك شوايا احترام ليا
زين تجاهل كلامها: يلا باي
حور بغيظ: انسان مستفز و طلعت
بقلم حبيبه احمد عطيه
عند روح
مهند: خلصتي
روح: ايوه
مهند: طيب يلا نامي عشان بكره اليوم طويل
روح: هشوف
مهند: بطلي عند و قولي حاضر
روح بعند: مش حاضر
مهند بزعيق: رووووح
روح بخوف: ح حاضر

 

 

مهند: متجيش غير بالعين الخمرا تصبحي علي خير ياقلبي
روح ببتسامه: و انت من اهله
عند ياسين دخل الفيلا سمع صوت قمر بتصوت
قمر بصرااخ: ياسسسسن الحقنييي اعاااااا
ياسين طلع يجري لاقاها واقفه علي السرير فوق
ياسين بقلق: مالك اهدي طيب في ايي
قمر بخوف: ف.. ا.. ر
ياسين: انطقي
قمر بخوف و دموع: فار يا ياسين فار
ياسين برفعه حاجب: فين؟
قمر: شوفته بيجري
ياسين: لما هو كان بيجري خايفه ليه
قمر: خايفه يرجع تاني
ياسين بكتم الضحك: معلش اهدي. كده و متخفيش و انزلي خطيلي اكل ربنا يهديكي
قمر: حاضر و نزلت
ياسين بضحك: مجنونه
يوم جديد بأحداث جديدة
روح صحيت و هي في كميه نشاطها و بدأت تجهز

 

 

عند قمر
قمر: مين كان بيخبط يا دادة
الدادة: ده ياسين بيه بعتلك الفستان و الميكاب ارتست واقفه برا
قمر ببتسامه: دخليها يا دادة و دخلت و بدأت تشوف شغلها
عند حور جهزت و كانت ذي القمر و هدي كمان كانت حلوه
عند الشباب التلاته (مهند الجارحي ياسين الجارحي زين الجارحي)
لبسوا بدل و كانوا غايه في الجمال
و كان محمد مدايق شوايا بسبب اصرار مهند علي انها تكون خطوبه و كتب كتاب عشان تكون مراته يقدر يخرج معاها برحته
جهزوا الشباب
مهند: مصيبه
زين: خيرر
مهند: نسيت الدهب
ياسين: وحيات طنط
مهند: اعمل ايي طيب
زين: اجري روح هاته و متتأخرش و ياسين يروح يجيب قمر و انا هشوفلي موزة حلوه اجيبها
ياسين: هو ده وقت قر”فك

 

 

مهند بحده: زيين متبوظش اليوم و بعدين لما انت عاشق بتعمل كده ليه
زين: قصدك ايي؟
مهند: مش قصدي حاجه باي
ياسين: متتأخرش
مهند: ماشي و مشيوا
عند قمر
ياسين: ممكن ادخل
قمر ببتسامه: اتفضل
ياسين بصدمه من جمالها: قمرر
قمر ببتسامه: شكلي حلو؟
ياسين بهمس: انتي جميله اوي يا قمر
قمر بخجل: شكراً
ياسين بمكر: بقولك ايي مبلاش نروح انهارده
قمر بخجل: بس بقا يا ياسين يلا روح زمانها مستنيه
ياسين بضحكك علي خجلها: يلا

 

 

عند حور و هدي
حور: مش لاقيه تكس يا ماما هنتأخر
هدي: والله منا عارفه
حور: تكس تكس برضو مشي و مردش
وقفت قدامها عربيه زين
حور بتوتر: زين
زين نزل من العربيه
زين: اذي حضرتك
هدي: الحمدلله بتعمل اي هنا
زين: انا كنت رايح كتب كتاب مهند ما هو صحبي انما انتوا واقفين لوحدكم ليه كده
حور: ده حاجه تخصنا احنا
هدي: عيب يا حور اسفه يا زين يا ابني احنا رايحين كتب كتاب روح برضو
زين: طيب ممكن اوصلكم كده كده احنا طريقنا واحد قالها و هو نظر الي حور
هدي ببتسامه: مش عايزه اتعبك معانا
زين: ولا تعب ولا حاجه اتفضلوا و ركبوا و مشيوا
عند روح كانت نازله في ايد محمد و كانت حقا كالفراشه التي تطير بين الاشجار كانت تشبه الملايكه
محمد: مهند روح امانه حافظ عليها
مهند ببتسامه: و انا قدها ان شاءلله و خدها
مهند: ذي القمر يا روح اي الحلاوة ده
روح بخجل: شكراً انت كمان حلو
وصل ياسين و قمر و في نفس الوقت زين و حور و هدي و دخلوا بعد مسلموا علي بعض
بعد شوايا

 

 

(بارك الله لكما و بارك عليكم و جمع بينكم في خير)
ياسين: مبروك يا روح مبروك يا مهند
قمر: الف مبروك يا روح ربنا يتمملك علي خير
زين: مبروك يا مهند مبروك يا روح
حور: الف مبروك يا حبيبتي ربنا يتمملك علي خير
روح ببتسامه: الله يبارك فيكم
مهند: الله يبارك فيكم يا شباب
هدي: الف مبروك يا حبيبتي
التفت محمد بسرعه ف هذا الصوت يعرفه جيدا بل هذا الصوت هو الصوت الوحيد الذي يعرفه ما بين جميع الاصوات
محمد بصدمه: هدي؟
هدي بدموع: محمد؟
و…………..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الصعيدي والعنيدة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *