روايات

رواية حب مفاجئ الفصل الثالث 3 بقلم شهد باظة

رواية حب مفاجئ الفصل الثالث 3 بقلم شهد باظة

رواية حب مفاجئ البارت الثالث

رواية حب مفاجئ الجزء الثالث

حب مفاجئ

رواية حب مفاجئ الحلقة الثالثة

مريم: قولي يا بشمهندسة مريم
محمود ضحك عليها …..ضحك من قلبه وهيا سكتت وقامت
مريم: هتيجي
محمود بتفكير : فين
مريم : نتغدا
محمود قام من مكانه : لأ ..مش هتغدا بس انا عايز اغير جو تعرفي تغيريلي مودي
مريم : اه انا اجدع واحدة تغير موود اي حد
محمود : طب يالا
مريم اخدت محمود وخرجت من الشركة كلها مريم ومحمود خرجوا اتغدوا كشري ودي كانت فكرة مريم المجنونة واتمشوا على النيل ومريم عرفت تغير موود محمود خلته يضحك كتير
مريم : تيجي نركب مركب
محمود : مركب !!!
مريم : اه بيشغلوا اغاني وبيبقى جو حلو جدا
محمود : طب هجيب اتنين حمص الشام علشان نفسي فيه ونركب
ركبوا المركب وشغلوا اغنية لعمرو دياب ومحمود حس نفسه مرتاح لأول مرة بلا قيود وجودها جنبه فرحه جدا غيرتله موده وروتينه المتعود عليه
على الجانب التاني شادي بيتابع حفر الابار في اسوان مع الشركة اللي التانية اللي متفقة مع الشركة اللي بيشتغل فيها
وشاف بنت هناك وكانت حلوة جدا زي الأجانب حاول يتعرف عليها كذا مرة بس هي بتصدوا فاطر يراقبها هو مش عارف بيعمل كدة ليه بس هو حابب يعرف عنها كل حاجة لما بيشوفها قلبه بيدق جامد اوي ومبيسيطرش على نفسه قدامها
مجهول : اسمها سارة عز الدين عمرها ما ارتبطت وفي حالها دايما معندهاش صحاب وكل يو الساعة ٩ بتخش البلكونة بتاعت الاوتيل وتشرب شاي أو نسكافيه وتقرأ كتاب وبعدها بتخش تنام
شادي بضحك : ايه دا يا ابني انت جبت تاريخ حياتها دا ممكن أهلها يكونوا ميعرفوش المعلومات دي عنها
مجهول: اه فكرتني بأهلها والدها ميت وي والدتها بتشتغل مدرسة في مدرسة في مصر
شادي : طب هو في اوضة جمب اوضيتها فاضية في الاوتيل
مجهول : اه في احجزهالك عشان تكون قريب منها
شادي : تعرف تخلص الموضوع ده من غير محد يحس

 

 

مجهول : اه طبعا انت مش واثق في قدراتي ولا ايه
شادي : لا واثق خلص الموضوع ده وبعدين قولي
مجهول : خلاص ماشي
وفعلا المجهول خلص الموضوع وشادي سكن جنبها وكان كل يوم الساعة ٩ يدخل البلكونة يقعد ينكشها عشان يتكلم معاها بس بتصده مرة في مرة اتعودت علية وابتدت تتكلم معاه
شادي: ايه التقل ده كله انتي متعرفيش عملت ايه عشان اتكلم معاكي بس
سارة : ليه عملت ايه يعني طلعت القمر جبت منه حته وجيت
شادي : لا اروح القمر ليه وانا ساكن جمب القمر البلكونة جمب البلكونة
سارة اتكسفت وي وشها احمر وقالت انا هدخل عشان الدنيا بقت ليل تصبح على خير
شادي : خدي بس متتكسفيش مش هقول حاجة تكسفك تاني انا مصدقت اكلمك
سارة وقفت طبعا عشان هي هبلة وبتصدق على طول وقالت : وعد
رد عليها شادي : وعد تعالي اقولك عملت ايه بقا عشان اكلمك
حكالها كل اللي عمله وهي كانت بتسمعه ومنتبهة ليه جدا طبعا انتوا عارفين عمل ايه
سارة وهي بتتاوب : ياه عملت كل ده
شادي : اه خشي نامي بقا عشان شكلك هتنامي وانتي واقفة معايا
سارة بضحك : ماشي تصبح على خير
شادي : وانتي من اهله بس خلي في علمك كل يوم هنتكلم شوية مع بعض ماشي
سارة وهي خلاص هتنام وهي بتتكلم : ماشي

 

 

 

يوم ورا يوم اتعودوا على بعض وكانوا كل يوم بيتكلموا
وشادي طبعا اتصل على محمود وحكاله كل اللي حصل
محمود : دا مين اللي امها داعية عليها دي عشان تعرفك
شادي : بقا انا اللي تعرفني تبقى امها داعية عليها دا بيحبوني من اول نظرة مني ليهم انت عبيط ولا ايه
محمود : ايه الثقة اللي انت فيها دي يا ابني يا تري مين اللي علمهالك
شادي : مولود بيها يا بابا
محمود :طب يا عم عقبال الخطوبة
شادي : خطوبة ايه انا مقولتلهاش اصلا ولا خدت رقمها حتى انا بكلمها كل يوم واحنا في البلكونة وفي الشغل بنبقا مشغولين
محمود : اومال بتتكلم بثقة وكأن بنات مصر كلها دايبة في دباديبك ويطلع في الاخر معكش رقمها
شادي : خايف تزعل او العلاقة تتطور اكتر وتخش جد اوي وانا مش جاهز دلوقتي اخش في خطوبة وجواز
محمود : اومال اتنيلت حبتها ليه عموما سبها على الله يلا سلام بقا عشان انا مش فاضيلك
شادي : سلام
نرجع لي موضوعنا الأصلي مريم ومحمود كانوا كل يوم بيخرج ومحمود حس انها نصه التاني وكان مش عايز تطور العلاقة عشان ة يكون بيخون صحبه لانه قاله انو حاسس انو معجب بيها وكدة مينفعش اللي بيحصل انو يكلم مريم او يحبها فا بعد خروجتهم مع بعض مبقاش يتكلم معاها ولا حتى يدربها وكان بيقولها اما شادي يجي يدربك هو المسئول عن تدريبك ولما شادي قله انو حب سارة طار من الفرحة وكأن قلبه بيرقص وكانت مرة جاية من الكلية وراحت لباباها وراح اتكلم معاها
محمود بينادي على مريم وردت عليه وقلتله
مريم : خير في حاجة
محمود : كنت عايز اعرف لو ينفع اعزمك على الغدا النهاردة
مريم ردت عليه برسميه شويه : اخرج معاك بصفة ايه حبيبي خطيبي جوزي قريبي حتى ولا وحدة من دول اخرج معاك ليه بقا
محمود : انا اسف انا كنت عايز اتكلم معاكي شوية واعتذرلك عن المعاملة اللي كنت بعملهالك
مريم : تمام حصل خير

 

 

محمود : يعني موافقة نخرج انهاردة
مريم : لأ برده ومشيت راحت عند مكتب باباها وبتقول في سرها يالهوي عليه وهو متشحتف عليا كدة مريم دخلت لباباها وسلمت عليه وقلتله يلا عشان نروح
احمد لا مش هروح روحي انتي
مريم ليه
احمد عندي اجتماع وممكن اتأخر انهاردة
مريم ماشي
مريم خرجت من مكتب باباها وقابلت محمود وقفها واتكلم معاها وقال
محمود: بما انك مش عايزة تخرجي معايا بمزاجك هتيجي معايا بمزاجك برده بس علطول
مريم ازاي مش فاهمة
محمود هدخل اتكلم مع باباكي وتطلب ايدك منه
مريم انا مش موافقة اصلا ولا هو هيوافق
محمود ملكيش دعوة ب باباكي انا هقنعه بس انتي نش موافقة ليه
مريم كدة انا مخدتش لسة عليك علقتي بيك شغل وبس
محمود ملكيش دعوة وفقي بس وانا هخليكي تعشقيني
مريم بتردد ماشي
تسريع الاحداث شوية
محمود اقنع والد مريم بس شرط عليه ان الخطوبة تكون تلات سنين لحد ما مريم تخلص كلية على الاقل ومحمود كان مدايق شوية بس قال طلاما بحبها هعافر عشان لآخر يوم في عمري واتخطبوا وشادي طبعا خلص حفر الابار وحضر خطوبه محمود وكان معاه سارة وكان عملها مفاجأة بس مقلهاش هنعرف دلوقتي هي ايه وهمس يومها في ودنها وقال
شادي عقبالنا
سارة بس انا مش بحبك
شادي بصدمة ااااايه اومال مخلياني مت

 

 

 

سارة بمقاطعة انا بعشقك
شادي بضحك يخربيتك كنت هتخليني افكر فيكي وحش وان انتي بتستغليني
سارة لا بعيد الشر عن الأفكار دي
شادي قالها ثواني وجايلك
مريم طب متتاخرش عشان معرفش حد غيرك
شادي راح عند الديجي وخد منو الميك وقال
شادي يا جماعة انهاردة خطوبة اعز صديق وأخ عندي وانا بقوله الف مبروك يا حبيب اخوك وكنت عايز اقول ان انا كمان قررت اخطب وخطب اكتر واحدة قلبي حبها واختارها وهي سارة عز الدين وكلكوا معزومين طبعا اسبوع تستمتعوا بالخطوبة بقى
وشادي راح عند سارة وهي بتبصله باستغراب وهو اتكلم وقال
شادي مالك بتبصيلي باستغراب كدة ليه
سارة بتوتر اصل انت فجاتني وغير كدة ماما متعرفش
شادي لا ما انا كلمتها وهي وافقت وهنعمل الخطوبة قريب انشاء الله
سارة بدهشة من اللي قاله شادي : ماما وافقت ومقليتليش دي ختى عارفة اني بح وسارة سكتت مرة واحدة
شادي مامتك عارفة انك ايه كملي
سارة بكسوف لا مفيش دي حاجة كدة
شادي طب ماشي كنت عايز اقولك حاجة
سارة قول في ايه
شادي ب ح ب ك
سارة قولت ايه
شادي مقولتش
سارة وحياة امك وابوك يا شيخ قولها تاني
شادي ب ح ب ك
سارة وانا كمان
شادي وانتي كمان ايه
سارة ب ح ب ك
شادي متعرفيش رقم مأذون
سارة لأ ليه

 

 

شادي عشان اكتب كتب كتابي عليكي دلوقت
سارة بكسوف والله بحبك اوي
فات وقت على أبطالنا وهما عايشين في سعادة وفرحة
شادي اتجوز سارة وعايشين مع بعض اسعد ايام حياتهم ومحمود ومريم زيهم وخلفوا ولد سموه فهد
تمت.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *