Uncategorized
رواية ونحب تاني ليه الفصل العاشر 10 بقلم منة الهواري
رواية ونحب تاني ليه الفصل العاشر 10 بقلم منة الهواري
![]() |
رواية ونحب تاني ليه الفصل العاشر 10 بقلم منة الهواري |
رواية ونحب تاني ليه الفصل العاشر 10 بقلم منة الهواري
” نادر و هدي مشيوا و فضل نور و مازن الي اخدها علي مكتب باباها و علمها كل حاجه و قلها لما تخلصي تعالي علي المكتب عشان اشوف شغلك و افرجكك علي اللجأ”
.
.
.” بعد مرور ساعتين في مكتبها و خلصت و راحت مكتبه بس قبل ما تخبط علي الباب سمعت صوته بيقول “
_انتي اتجننتي ، ازاي دا يحصل
_ معرفتش اتصرف و حضرتك ماكنتش موجود كنت مسافر
_ طب تعالي و رايااا ، هيا فين ؟!
” فتح الباب و لقي نور واقفه علي الباب “
_مازن: نور في حاجه انتي من هنا من امتي
“نور. هي بتبص لل بنت الي واقفه ورا مازن “
_نور: مين دي ؟! ، وايه الي انا سمعته ده
_مازن : دي ياسمين الداده الي مسؤوله عن باقي الدادات و الأطفال برضوا بس
_نور : طب الكلام الي انا سمعته ده ماعانا ايه
_مازن: دي بنت هنا في الملجأ تعبت معرفش مالها
_ياسمين اتكلمت: هي كانت عندها سخونيه بس مش جامده اديتها خافض حراراه و عملتلها كمادات مياه ساقعه بس السخونيه منزلتش
_نور : وازاي ساكته كده كنتي جيبتي الدكتور
_ياسمين: الدكتور الي مسؤول عن الاطفال تليفونه مقفول و معرفتش اوصله
_نور : تعالي وريني هيا فين ، و شوف يا استاذ مازن فين الدكتور
_مازن: هشوفه حاضر ، فين يا ياسمين البنت
” ياسمين اخدتهم و وريتهم اوضه البنت “
_ياسمين : البنت اهه
“نور و مازن قربوا منها بنت جميله جداا، شعرها لونه بني و عيونها لونها عسلي و ملامحها جميله جداا عندها خمس سنين”
_نور ل بنت: اسمك ايه يا جميله انتي
_ اسمي يارا ، و انتي اسمك ايه
_نور وهي بتعقد جمبها: اسمك جميل اووي يا يارا ، انا اسمي نور
_يارا بطفوليه: طب عمو القمر ده اسمه ايه
“نور ضحكت و مازن كمان ، مازن قرب منها و قعد جمبها
_مازن: اسمي مازن يا قمر انتي
_يارا: يعني انا جميله زي ما طنط نور بتقول كده
_مازن: ايوه انتي جميله اوي كمان
_يارا: طب ماما جميله زي كده
” مازن بص ل نور و حزن علي يارا ف اتكلمت نور بأبتسامه”
_نور: طبعا يا حياتي جميله زيك كده
_يارا: طب هيا ماما مش هتيجي تاخدني
_نور بتوتر: ماما هتيجي بس هيا مسافره و هتيجي ماشي ، قوليلي بقي يا قمر تعبانه مالك
_يارا: معرفش بس جسمي سخن اووي
_نور : متخافيش السخونيه هتروح دلقوتي ماشي
_يارا: ماشي
_ نور ل ياسمين : هاتيلي خل و مياه ساقعه و فوط صغيره يلا
_ياسمين بأستغراب : حاضر هجيب
“مشيت ياسمين و نور بصت ل مازن واقف بأستغراب”
_مازن: خل ايه ده يا نور الي هينزل السخونيه
_نور: خل المفيد جدا، لما كنت بتعب وانا صغيره بليل و بسخن بابا الله يرحمه كان بيعملي كمادات بالخل و المياه و يحط خل علي ايدي و رجلي و جسمي كله و بعد شويه السخونيه بتروح بس
_مازن: الله يرحمه ، طب اعملي كده عقبال ما اتصل علي الدكتور سامح
_نور : تمام
“ياسمين جد و جابت الحاجه و نور طلبت من مازن يطلع بره و هو طلع و كلم دكتور سامح ، و نور بدأت تعمل كمادات ل يارا الي حبيتها جدا “
_نور ل ياسمين : الطريقه دي حلوه اعمليها مع اي حد سخن تمام
_ياسمين: تمام هعمل كده ، هو حضرتك مين انا بشبه عليكي بس مش عارفه برضوا أنا شوفتك فين
_نور بأبتسامه: أنا بنت الاستاذ حسام الله يرحمه ، و دا اول يوم ليا هنا
_ياسمين : يا حول ولا قوه الا بالله،ربنا يرحمه ، انا اتشرفت بمعرفتك
_نور : انا اكتر
“ثانيه نعرف ياسمين بنت جميلة ، عندها حوالي 24 سنه ممكن تكون قد نور “
“في الجهه الأخري عند خديجه”
“خديجه صحيت 9 بالدقيقه كانت في الشركه ، سألت السكرتيره عن الاستاذ نوح قالتلها في مكتبه ، دخلت السكرتيره عند نوح و خبرته أن الانسه خديجه جت و بره “
_السكرتيره : الاستاذ نوح مستنيكي اتفضلي
_خديحه : تمام
” خبطت خديجه و دخلت بعد ما سمعت كلمه ادخل”
_نوح: مواعيدك مظبوطه بالدقيقة
_خديجه: دايما مواعيدي مظبوطه
_نوح: عاجبني اوي الثقه دي حلوه ، طب احنا هنبدأ الشغل في وقت لل Break و تقدري تعملي الي انتي عاوزه بيبقي ساعه واحده و بعد.كده نبدأ شغل
_خديجه: تمام ، طب موعد خروجي امتي
_نوح: لما انا اقولك خلاص الشغل خلص تقدري تروحي ، تمام
_خديجه: تمام ، ابدأ ازاي وايه المطلوب اعمله
_نوح: تعالي و رايا
“خديجه مشيت وراه ، و دخلها مكتب حلو و كبير و شكله تحفه و قال”
_نوح: ده مكتبك قريب من مكتبي عشان لو احتاجت ل حاجه ، و الأوراق الي علي المكتب دي تترجم كلها ومش عاوز خلطه
_خديجه: تمام و أن شاء الله مافيش أخطاء
_نوح: لما اشوف ، اتفضلي شوفي شغللك
” مشي نوح و قفل الباب و خديجه فضلت واقفه وقالت”
خديجه: هو ماله بيتكلم كده ليه ، لا يمكن ده الي شوفته امبارح لا لا ، اكيد واحد تاني ، ما هو نفس الحلاوه و الغمازات و …
“مكملتش كلامها و الباب اتفتح “
_نوح وهو رأسه بين الباب : علي فكره بقي بتكثف مينفعش كده
_خديجه بخضه: الله يخربيتك خضتني ، هو انت سمعتني ازاي ، انا صوتي كان عالي
_نوح: ايوه صوتك كان عالي ، زمان الشركه كلها عرفت اساسا ، و اتفضلي شوفي شغللك نوح بتاع امبارح بره الشركه وبس يا انسه اتفضلي
“قال كلماته و رزع الباب و قفله ، خديجه اتخضت و قالت بصوت غير مسموع “
_خديجه: هو عنده انفصال في الشخصيه ولا ايه ، انا ابدأ شغل بقي عشان متهزئش من اول يوم
“خديجه قعدت علي المكتب و فتحت الورق و بدأت تعمل شغلها “
“عند نور و مازن”
_ هي الحمد لله بقت كويسه، والحراره نزلت ، الادويه دي تاخدها بأنتظام يا انسه ياسمين و اشكرك علي الكمادات الخل و المياه و الي عملتيه ل يارا
_ياسمين: بصراحه الي مفروض تشكرها الاستاذه نور هي الي عملت كده بصراحه وهيا الي عملت ل يارا كمادات
_ دكتور سامح ل نور: أشكرك يا انسه نور بجد ، انا دكتور الاطفال الي في الملجأ و حضرتك
_نور: انا بنت الاستاذ حسام الله يرحمه
_د/سامح: الله يرحمه ، هشوف حضرتك كتير اكيد
_نور: اها طبعا هيبقي المسؤله عن كل حاجه مكان بابا
_د/سامح: هتشوفيني كل اسبوع باجي اعمل شيك اوت علي الاطفال كلها ، وساعات في نص الاسبوع لو حد تعبان زي يا يارا كده
_نور: اتشرفت بمعرفتك
_د/سامح: انا اكتر ، بعد اذنكوا
“مشي د /سامح و فضل نور و مازن و ياسمين “
_نور ل ياسمين : اعزليها لوحديها لحد ما تخف ، عشان متعديش حد و اعمليها حاجات سخنه و شربيها و لما تيجي تتغدي اعمليها فراخ مسلوقه و شربه لسان عصفور تمام
_ياسمين : تمام هعمل الي حضرتك قولتي عليه ،بعد اذنكوا
“مشيت ياسمين فضل نور و مازن “
_مازن: والله انا محظوظ انك موجوده النهارده بجد كان زماني معرفتش اعمل ايه باباكي دايما الي كان مسؤل عن كل حاجه بجد ، فخور بيكي
_نور : يا استاذ مازن متقولش كده وان شاء الله كل حاجه هترجع زي الاول و احسن كمان
_مازن: أن شاء الله، بس بلاش استاذ دي خليها مازن بس وانا هقول نور بس احنا ايامنا طويله
_نور بأبتسامه: تمام ، يلا بقي عشان تشوف انا عملت ايه و تفرجني علي الملجأ من أوله
_مازن و هو بيشاور بأيده: وراااياااا
“نور ضحكت علي حركته و مشيت و راها و دخلوا المكتب عشان يشوف شغلها والي عملته”
” في الجهه الأخري ، عند نادر وهو بيتكلم في الفون “
_نادر: معلش يا سهيله معرفتش اكلمك الصبح وديت نور و خالتي الملجأ وبعد كده روحت خالتوا و جيت علي المستشفي لقيت عندي عمليتين و لسه مخلص
_سهيله : عارفه يا حبيبي ، مش زعلانه ولا حاجه ، طلع فعلا عمي عنده ملجأ و شريك فيه
_نادر: ايوه طلع ليه ملجأ ، والأوراق كلها مظبوطه و قمضته عليها ، ونور قعدت هناك عشان تشوف شغل عمي و تشوفه كان بيعمل ايه عشان كده روحت خالتي
_سهيله: تمام ي روحي ، بقولك ما تيجي نخرج النهارده ، بقالنا كتير مخرجتاش
_نادر: تمام ما عنديش مانع ، هعدي عليكي بعد ما اخلص شغل و هتصل بباكي هقوله
_سهيله بفرح: ربنا يخليك ليا يارب
_نادر : و يخليكي ليا ، هقفل انا بقي عشان الشغل
_سهيله: خلي بالك من نفسك ، باي
_نادر: باي
“قفل نادر مع سهيله الي كانت طايره من الفرحه “
“عند خديجه و نوح”
_خيدجه : استاذ نوح انا خلصت الي الشغل الي معايا اتفضل
_نوح: سيبيه هنا ، هاتيلي قهوه
_خديجه: نعم قوم هات لنفسك
_نوح: وانا بقولك هاتي ليا قهوه
_خديجه: هو انت اتشليت يعني ، انا مالي حد قالك جايه اعمل ل جنابك قهوه ده مش شغلي
_نوح: و ده جزء من شغللك و كل يوم الصبح تجيبيلي قهوه ، يلا اتفضلي
_خديجه: هي بقت كده
_نوح: ايوه بقت كده ، اتفضلي
_خديجه: و ماله هتفضل
“خديجه مشيت وهيا نوياله علي شر ، نسيبهم يولعوا في بعض شويه ????❤️”
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
“جنه قاعده مع الشخص المجهول”
_تفتكر هتظبط الخطه دي
_ماتخافيش كل حاجه تحت السيطره
_مش عارفه ليه خايفهه
_ خايفه؟! مش انتي الي عاوزه تنتقني منها و بسبب الي حصل ، وانا عاوز برضوا اخد منها كل حاجه
_ ايوه عاوزه
_يبقي سيبي كل حاجه عليا وانا هظبطتك
_تمام لما نشوف
” جنه و الشخص المجهول بيتفقوه علي حاجه شر ل نور ، وال الشخص المجهول ده عاوز منها ايه و جنه عاوزه تنتقم منها ليه هنعرف كل حاجه في وقتها “
“نروح ل نور و مازن بعد ما شاف شغلها “
_مازن: بجد يعني شغللك ممتاز جداا ، شكلك بتتعلمي بسرعه و دي حاجه كويسه فيكي
_نور : شكرا ليك
_مازن: احكيلي عن نفسك يعني خريجه ايه ليكي اخوات كده يعني عندك كام سنه
_نور : ماشي هقولك انا خريجه ألسن الماني ، ماليش اخوات وحيده يعني بس ليا صاحبتين زي اخواتي خديجه و سهيله ودي مخطوبه ل ابن خالتي نادر إلي انت شوفتهه ده ، عندي 24 سنه بس ، وانت بقي
_مازن: انا خريج تجاره انجلش بس اخدتها من المانيا ، ماليش اخوات وحيد زيك ، ليا أصحاب من ألمانيا مش في مصر ، عندي 27 سنه بس كدا
_نور : شكلك متخرج بقاللك كتير ايه الي خليك تسافر تاني المانيا
_مازن: كان فيه مشاكل شخصيه هناك ف روحت حليتها و جيت
_نور: اممممم ،طب مش هتفرجني علي الملجأ بقي
_مازن: اها تعالي يلا
“نور مشيت معاها و هي بتفكر ايه هيا المشاكل دي الي مرضيش يقولها عليها ، بدأ يفرجها علي الملجأ الي كان كبير و فيه اطفال كتير قد ايه هما حلوين وهما بيلعبوا و ضحكهم مسمع في المكان ، لعبت معاهم شويه و كملت فرجه علي الملجأ”
” في الجهه الأخري”
_خديجه: اتفضل القهوه اهه
“نوح بصلها علي الابتسامه العريضه الي علي وشها دي قلق شويه و رفع الفنجان و بدأ يشرب فيه وحصل…
_نوح بقرف: ايه ده انتي حاطه في القهوه
_خديجه : انت عندك كرونا ولا ايه ، مش حاسس بطعمها
_نوح: لأ طبعا حاسس و اللي ماكنش رجعتها ، حطي ملح يا خديجه ملح
_خديجه: اللا انت متعرفش أن القهوه بنحط ليها ملح دلقوتي
_نوح: نعم ياماااا ، ملح ليه أن شاء الله، مصر مافيهاش سكر ولا ايه ، ولا فيه ازمه في قصب السكر
_خديجه: لأ مصر فيها سكر والحمد لله
_نوح: اومال الملح ده جه منين ؟!
_خديجه: ما دي قهوه بالتركي و لا انت مش بتتفرج علي مسلسلات تركي
_نوح: تركي ؟! لأ مش بتفرج علي مسلسلات تركي ، هيا مصر قصرت معاكي في حاجه اتفرجي يا ماما علي مسلسلاتها
_خديجه: لأ هتفرج علي تركي
_نوح: خودي القهوه دي ، و اتفضلي روحي مكتبك
“خديجه خدت فنجان القهوه وهي بتضحك عليه ، و راحت مكتبها “
_خديجه: طب متتفرج علي تركي يا سطا هيحصل حاجه يعني كنت زمانك عرفت معناها ايه ، يلا المره الجايه
____________________________
” سهيله بدأت تجهز نفسها ، بعد ما اتصل بيها نادر و قالها انا جاي عشان اخدك ، لبست بنطلون بوي فريند علي بلوزه شيفون جيمله جداا مع طرحتها الي بتزيد جمالها و كوتشيات الابيض الناصع ، ايه الي بقوله ده ????، يلا كله في سبيل سعاده سهيله هانم ????”
” مازن فرج نور علي الملجأ كله و عجبها جدااا ، قررت تروح بعد ما اطمنت علي يارا الي بقت كويسه و مازن أصر أنه يوصلها “
“في العربيه”
_مازن : مش جعانه ي بنتي انتي ماكلتيش حاجه من الصبح غير انك بتشربي قهوه ،شاي, نسكافيه ايه يابنتي كميه الكافهين دي
_نور بضحك: اصل اكل الشارع ده مي كاري ف تلاقيني كده متجنباه
_مازن: في حد ميحبش اكل الشارع برضوا
_نور: أنا يا سيدي مش بحبه ، واصلا ماما عامله الاكل الي بحبه مكرونه بالبشاميل بقي و جولاش باللحمه المفرومه يبقي اكل بره ليه
_مازن: الله علي الحاجات الحلوه دي
_نور: مالك قلبت علي كارا مسعود كده ليه ، تعالي يعم انت معزوم النهارده عندنا انبسط بقي
_مازن بضحك: هههههههههه انتي مشكله يا نور. ماشي يا ستي وانا موافق بصراحه وحشاااني اكل البيتي اووي
_نور: ماما هتفرح اوي. استني هتصل بيها
“نور اتصلت علي هدي و ردت عليها “
_هدي : نور انتي فين ؟!
_نور : انا جايه في الطريق و استاذ مازن الي موصلني
_هدي : تعالي بسرعه ، في مصيبه
_نور بخوف: في ايه يا ماما انتي كويسه
_هدي : انا كويسه بس المكتبه……
تيت تيت تيت
_نور بزعيق: مااااا مااااااا في ايه
_مازن: في ايه
_نور : معرفش في ايه ، بسرعه يا مازن في حاجه حصلت انا مش عارفه ايه هيا
_ عند سهيله ، نادر ، نزلت سهيله و قابلته و ركبت العربيه “
_سهيله: هتوديني فين
_نادر : شوفي انتي عاوزه تروحي فين وانا تحت امرك
_سهيله: نفسي اروح الملاهي و اللعب كل اللعب ، واكل غزل البنات
_نادر : اشطا يلا بينا نروح الملاهي
_سهيله: انا بحبك اوي
_نادر : انا اكتر
_سهيله: موبايلك عمال يرن و يبعت مسدجات شوف مين
_نادر: مش هعرف اشوف شوفي انتي و قولي مين
_سهيله: تمام
“سهيله فتحت فون نادر لقت مسدجات بأسم ملك و اتصالات منها كتير”
_سهيله: مين ملك دي يا نادر
_نادر بأستغراب : ملك مين ؟!
_سهيله بزعيق: ملك اهه عندك علي الفون و مسجلها و مسدجات كتير و واحشني و رود عليا و قلوب و كلام كتير اووي
“نارد شد منها الفون و بص فيه حوالي دقائق “
_حااااااسب
يتبع…….
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية تزوجت فتاة السابعة عشر للكاتبة رحمة أيمن