روايات

رواية هذه ليلتي الفصل الثلاثون 30 بقلم نجمة براقة

رواية هذه ليلتي الفصل الثلاثون 30 بقلم نجمة براقة

رواية هذه ليلتي البارت الثلاثون

رواية هذه ليلتي الجزء الثلاثون

هذه ليلتي
هذه ليلتي

رواية هذه ليلتي الحلقة الثلاثون

ليلى بتكون نايمة جمب يامن وبتبصله بإبتسامه
يامن _ هتصوريني ولا ايه
ليلى بإبتسامة _ بملي عيني منك علشان لما تخرج افضل فكراك
يامن بضحك_ ياعيني على الدلع
ليلى _ جوزي وبتغزل فيه، فيها حآجه دي
يامن _ لا أبداً خدي راحتك.. اممم انتي عارفه ان الصباح اللي بشوفك فيه بيكون احلي صباح
ليلي _ ياعيني علي الدلع
يامن بضحك_ بطلي تقلديني
ليلي _ مااشي، صباح الورد، قوم علشان تاخد دش وانا اجهزلك الفطار
يامن يحاوطها بأديه _ لأ خليكي شويه
ليلي _ هتتاخر علي الشغل وعمي منصور هيدخل يجيبك بنفسه
يامن بإبتسامة _ انا هاخد اجازه النهارده علشان نفضل نبص لبعض شويه
ليلي بإبتسامة _ لااا لما ترجع نبص لبعض
يامن يمط شفتيه _ فصييله، قومي جهزي الفطار
ليلي تقبله قبله سريعه وتقوم
يامن _ بتخوومي بس ماشي
ليلي _ ههههه يلا قوم

 

 

بتطلع من الاوضه وبعد شويه بتوصل رساله علي تليفونها، وياخده الفضول يخليها يفتحها، يلاقيها من رقم غير مسجل ومكتوب فيها ،،، نايمه في حضنه ونسياني زعلان منك يا لولوتي
يامن يقوم ويركز في الرساله تانى وبعدين يرن علي الرقم ويقول الو كذا مره والطرف التاني ميردش عليه وبعدين يقفل ويبتدي الشك يدخل قلبه ف ياخد الرقم ويقارنه برقم ادم بس مبيطلعش رقمه، يحذف الرساله ويسيب التليفون مكانه ويدخل يستحما وبعد شويه يطلع يلاقيها داخله وفي ايدها الاكل
ليلي بإبتسامة _ الفطار يا نوور عيني
يامن _ مش جعان اتاخرت علي الشغل
ليلى _ مفيش خروج قبل ما تفطر
يامن بحده _ كولي انتي… وبيمشي ويسيبها ويطلع بره ويمشي بعربيته ويحدث نفسه بقهر _ اكيد حد بيعاكس او واحد قاصد يشككني فيها، مستحيل تكون بتخدعني
في الشركة
ناردين بتكون رايحه الشركه وهي داخله بتقابل شامي واقف وبيشاور لبسمه وهي داخله
لتقف لحظات تنظر إليه بتعجب على شكل ثيابه وهيئته الجديده وطلته الانيقه
بتروح عنده ومازالة متعجبه خليني اقول انك كسبت ورقة يانصيب
شامي بإبتسامة _ مش بظبط… عامله اية
ناردين _ كويسه وانت

 

 

شامي _ تمام… اممم مكنتش اعرف انك بتشتغلي هنا
ناردين بإبتسامة _ كويس والا مكنتش جيت
شامي بإبتسامة باهته _ كنت جيت من زمان
ناردين _ اه.. طيب خير ايه اللبس ده
شامي _ لبس حارس شخصي
ناردين _ لايق عليك
شامي _ بيقولو
ناردين بدموع_ ينفع اقولك وحشتني، ومش كويسه من غيرك
شامي _ ينفع.. وانتي كمان وحشاني، ومش كويس ابدااا من غيرك
ناردين بدموع _ اه
شامي _ عارفه، لما اشتغلت الشغل ده بدأت حياتي تتحسن شويه .. ساعتها بدأت اتفائل وكنت هكلمك، بس لقيت اني بردو موصلتش لحاجه
ناردين بدموع _ اول مره اكره اني اكون بنت راجل غني، احيانآ الفقر نعمه
شامي بإبتسامة باهته _ واحيانآ نقمه… هابقا اطمن عليكي من بسمه
ناردين _تعاله وصلها تاني
شامي _ هحاول موصلهاش.. لو قدرت اتحكم في نفسي
ناردين _ الظاهر انك ارتحت من شوفتي
شامي بوجع _ اه فعلاً كنت اتمنا مشوفكش من الاول.. عن اذنك
ناردين بدموع _ شامي

 

 

شامي يلتفت لها _ نعم
ناردين بدموع _ هتوحشني
شامي بخيبه _ وانتي وحشاني… ارجعي الشغل يلا
بيسيبها وهي بتوقف تبص عليه وتحاول ماتبكيش في الشارع لغيت ما بتيجي بسمه وتحط ايدها علي كتفها وهي تنتفض بفزع
بسمه _ ناردين، انتي كويسة
ناردين تداري وشها منها _ انا تمام يلا بينا
بتسيبها وتدخل جوه وتروح الحمام، وتوقف قدام المرايا وتبكي
في مكتب السكرتيره بيدخل ادم وبدون الالتفات_ ورقه بمواعيد النهارده تكون على مكتبي.. وبيدخل جوه ويسيبها
بسمه تحدث نفسها بنرفزه _ وركه بمواحيد النحارده.. ابو شكلك متعجرف
بتكتب المواعيد وتروح عنده بدون ما تطرق الباب وتمدله ايدها بالورقه
بسمه _ اتفضل
ادم بنفاذ صبر_ ابقي خبطي قبل ما تدخلي
بسمه _ حاااضر.. خد الورقه خلينا نخلص
ادم يشد منها الورقه بزهق_ على مكتبك
بسمه _ ممكن اعرف انت بتتغر عليه ليه ، هو عشان انت المدير وصاحب الشركه هتشوف نفسك علينا ولا ايه
ادم _ على فكرة انا ممكن احولك لمكتب التحقيق بس مراعي ظروف امك المراضيه
بسمه بنرفزه _ لا حولني،، علي اخر الزمن حد يعيرني بمرض امي، بكره ربنا يخلص منك وتفهم ان المرض والصحه بأيد ربنا وملهوش دعوه بغني ولا فقييير
ادم _ انتي مجنونه أنا امتي عايرتك بمرضها

 

 

بسمه ببكاء وصوت عالي_ دلوقتى حالا بس ربنا كبير والله ربنا. كبير وهيخلصلي منك ومن عينك انتو كده يا اغنيا بتهينو في الناس عشان معاكم فلوس
ادم يقوم ويحاول يحط ايده علي كتفها عشان تبطّل عياط_ انتى فهمتي غلط انا مقصدتش كده
بسمه تبصله بصدمه وتذق ايده وتكمل بكاء_ عاوز تلمسني اكمنك المدير وانا السكرتيره، مكنتش اعرف ان نيتك زبالة كده حسبي الله ونعم الوكيل فيك،… وبتسيبه وتمشي وهي بتبكي
ادم _ مالها دي، دي باينها مجنونة، انتي خدي هنا
بسمه من مكتبها_ لا مش جايه ولا هطول مني شعره منك لله
ادم يروح عندها وهو متعصب _ انتي بتزعقي ليه كده… انتي غبيه وبتفهمي من دماغك. عاجبك. منظري قدام المواظفين لو سمعوكي
بسمه ببكاء _ ما انت السبب بتعايرني وبتلمسني
ادم _ اوووف. لا ياستي انا مقصدتش حآجه أبداً انتي فهمتي غلط
بسمه ببكاء _ مانت متغلطش فيه علشان تخليني استقيل وتطلع نفسك بريئ لو مش عاوزني هنا قولي بدال ما نركب بعض الغلط

 

 

ادم بزهق _ انااا آسف أنا آسف حلو كده
بسمه _ استغفر الله العظيم خلاص مسمحاك
ادم بقرف_ كماااان. كملي شغلك . وبيمشي ويسيبها ويرجع يبص تانى يلاقيها حاطه ايدها علي بوقها وبتضحك بخبث
ادم يغمض عينيه ويعض شفته بغيظ_ تعالي هنا
بسمه بلخبطه _ ننعم حضرتك
ادم _ ورايا علي المكتب
بسمه _ حاضر
بتروح وراه المكتب وهي خايفه منه
ادم يجبلها اجنده كبيره وقلم _ انقليلي اللي في الملفات دول كلهم بخط ايدك هنا
بسمه بذهول _ نعم
ادم _ انقلي من هنا لهنا وبالرقعه مش عاوزة نقطة تتنسي
بسمه بوجه عابس _ هقدر انقل ده كله
ادم _ امال تقدري تمثلي عليه، انهارده هتباتي في المكتب لغيت ما تخلصيهم
بسمه _ امثل ازاي انا مثلت امتي
ادم بحده _ اكتببي يابسمه
بسمه _ ياافندم
ادم _ اكتبي يابسمه
بسمه _ حاااضر، وتمسك القلم وتكتب وهو قاعد وحاطط رجل على رجل وبيتمطوح بالكرسي ببرود _ حسني خطك.. حبي اللي بتعمليه.. حسيه
بسمه بكره_ اااقتليه ادبحيه

 

 

ادم _ عدييه
بسمه بقرف _ هو ايه ده
ادم بحده _ يوومك.. اشتغلي انتي وساكته
بسمه بتمتمه _ داهيه تاخدك
ادم_ مفضلكش حآجه اخصمهالك خلصي
في منزل فهد
فهد_ عز كل ده نوم
عز بيكون قاعد علي السرير وبيقلب في صور جيلان _ صاحي
فهد_ يلا علشان تفطر
عز_ مش جعان
فهد_ كلت امتي.. وريني بتتفرج علي ايه
عز يقفل التليفون ويريحه جمبه_ ولا حآجه
فهد_ صور جيلان بردو
عز _ لأ
فهد_ لامتي هتفضل كده
عز_ وانا مالي كده
فهد_ دافن نفسك في الاوضه ومبتعملش حآجه، ودقنك دي اللي عدت بطنك احلقها حرام عليك نفسك
عز_ انا كويس كده بس لو مش مرتاح لوجودي ممكن امشي
فهد _ بقا كده ياعز تظن فيه الظن ده

 

 

عز _ متزعلش منى .. انا مش مركز الفتره دي
فهد _ ولا يهمك.. تحب اجبلك الاكل هنا
عز _ لا متشكر متشغلش بالك بيه
فهد _ ماشي ياعز
بيمشي ويسيبه ويروح عند نور فوق السطوح
نور _ مالك
فهد _ مش مالي، بتعملي ايه
نور _ ولا حآجه قاعده وخلاص
فهد _ خلينا زي بعض لا بنهش ولا بنش
نور _ عاوزة امشي
فهد _ تمشي تروحي فين
نور _ اروح البلد
فهد _ تروحي وتسبيني.. اقصد انهم عارفين انك مخطوفه خليهم شويه
نور بإبتسامة _ كفايه كده
فهد _ مش كفاية دا نادر موصي رجالته لو شفوكي يضربوكي بنار
نور _ الاعمار بيد الله بقا
فهد _ طيب مدام مؤمنه اوي كده ما ارميكي انا من هنا.. مش هتمشي
نور بضحك _ متخافش انا هعرف اوصل بسلامه
فهد _ لا مينفعش انتي تستني يكون خلصت الشغل اللي ورايا و اوديكي بنفسي
نور _ انت مبتشتغلش حآجه اصلا
فهد _ هو انا مقولتلكيش
نور _ لا

 

 

فهد _ ااانا فتحت مشروع تحف، زي بزار كده
نور _ مبروك،
فهد _ الله يبارك فيكي
نور _ طيب والشغل ده هيتاخر قد إيه يعني
فهد _خمس شهور
نور _ نعم وانا هقعد كده خمس شهور
فهد _ لا ماهما مش خمس شهور كملين، يعني اربع شهور وسبعه وعشرين يوم
نور بضحك_ ههههه، لا خليك انت وانا هقدر اروح لوحدي
فهد _ يااانووور
نور _ يااافهددد
فهد _ بصراحه روكي اتعود عليكي وبيحبك اووي
نور بإبتسامه _ وانت عرفت منين انه بيحبني اووي
فهد _ بفهمه من عينيه
نور بخجل _ وبتقول ايه عينيه
فهد يستدير بكامل جسده لها وينظر لها بتركيز _ بيقولو انه بيحبك ومش هيقدر على غيابك، وبيقولك خليكي معاه
نور بخجل _ خلاص نجبله كلبة تسليه
فهد _ ونجيب كلبه ليه مانتي موجوده
نور بقرف_ افندم

 

 

فهد _ مش زي مافهمتي، انا اقصد انه بيحبك انتي ومش عاوز غيرك
نور _ دا روكي ؟
فهد _ لأ دا انا
نور بخجل _ الطبيخ علي النار
فهد _ خليه يتحرق انا بكلمك
نور _ احم اصل اصل معنديش غيره
فهد _ نوور اقعدي سيبك من الطبيخ وكلميني
نور _ عاوز ايه
فهد _ عاوز اتجوزك
نور بخجل _ ، مينفعش
فهد _ ليه مينفعش
نور _ علشان لازم تكلم اهلي وانا مش هعرف اقولهم اعرفك منين
فهد _ سبيني انا اقول
نور _ هتقولهم ايه
فهد _ اقولهم اللي حصل
نور _ لا طبعاً دول ممكن يقتلوك من غير ما يفكرو
فهد _ طيب المفروض اقولهم ايه
نور _ معرفش

 

 

فهد _ طيب متشغليش بالك اكيد هنلاقي حل، المهم دلوقتي انك موافقه
نور_ انا قولت موافقه؟
فهد _ امال انتي ايه
نور _ لا مش موافقه انت بتاع بنات وانا مبحبش الصنف ده
فهد _ المفروض اني اكون بتاع رجاله يعني ولا ايه
نور _ بطل قلت ادب
فهد _ مانتو تخرجو الواحد عن شعوره تكرهو اللي بيحب البنات ليه، مش احسن ما يكون..
نور تحط ايدها علي بوقه_ باااس
فهد يقبل كف ايدها وهي تضربه على بوقه بنرفزه _ اهمد
فهد_ اتلككي امال حاطه ايدك علي بوقي ليه
نور بغيظ_ عشان تسكت، وطلبك مرفوض مش هتجوز
فهد_ طيب اسكوتي انا مابسالكش عن رأيك، انا بعرفك بس
نور _ لا ياااشيخ
فهد _ بجد مبسألكش.. رفضك او موافقتك مش هيفرقو معايا
نور بإبتسامه _ طيب
فهد _ ناس متجيش غير بالزعيق
نور _ متزودهاش بس

 

 

فهد يقرب منها ويميل عليها وهي تنزل فجاه وتجري وهو يوقع علي الارض
فهد بألم_ مش عاوز اتجوز خليكي ثابتة على رأيك
بالليل بيرجع يامن يلاقي ليلى مستنياه
ليلي_ اتاخرت ليه
يامن_ كنت في الشغل
ليلي_ شغل ايه ده عمي قال انك.مروحتش
يامن بعصبيه_ انتي هتحسبيني
ليلى_ في ايه تانى
يامن_ شوفي نفسك في ايه
ليلى بدموع_ انا عملت ايه
يامن بانفعال_ الله أعلم بيكي بتعملي ايه..
ليلي ببكاء_ لا كده كتير، الظاهر اننا استعجلنا
يامن بانفعال_ انتي صح، احنا استعجلنا وانا حمار علشان خدت خطوه زي دي
ليلي _ كده يا يامن
يامن _ مبظلمكش انا تقدري تفهميني مين اللي بيبعتلك ده وزعلان انك نايمة في حضن جوزك ونسياه
ليلى بصدمه_ امتي ده

 

 

يامن_ متمثليش البرائه. انا مخلصتش من ادم لسة علشان يطلعلي واحد جديد
ليلي ببكاء_ معرفش بتتكلم عن ايه، وادم مكنش بيني وبينه حآجه علشان تقولي خلصنا منه.. بيقطع كلامها صوت رساله علي تليفونها
يامن يبصلها بشك ويروح يجيب التليفون ويفتحها يلاقي رساله محتواها _ كده كتير يا لولتي هو الزفت بتاعك هياخدك.مني كتير…
يوريلها التليفون وهو عينه بطلع شرار
يامن_ اهو بيقولك الزفت اللي هو انا واخدك منه..
ليلي تبص لرساله بصدمه_معرفش مين ده
يامن بحده _ كلميه وعلى الاسبيكر
ليلي بانفعال _ بقولك معرفهوش
يامن يمسكها من شعرها بقوه _ بقولك كلميه. بيرن عليه ويديلها التليفون
ليلي ببكاء _ انت ظالمني
يامن بهمس _ ردي
ليلي وهي تتوجع_ الو
المتصل _ الحمدلله انتي رديتي مش الطربش بتاعك، وحشتيني متصلتيش ليه
يامن بغضب _ انت مين يا حقير، وحيات امك لا اجيبك
ليلي تشد نفسها وتبكي _ والله ما اعرفه

 

 

يامن يذقها بعيد عنه _ امشي اطلعي بره، انتي طالق
ليلى بترجي_ يامن والله ما عملت حآجه ولا اعرف مين ده
يامن بغضب_ بقولك اطلعي براا اطلعي برا
ليلي بوجع _ انت كده بتظلمني
يامن يخبط الفازه بايده_ انا المفروض كنت قتلتك بس متستهليش اتحبس يوم علشانك، اطلعي مستنيه ايه
ليلي تسيبه وتطلعي تجري بره البيت
وبعد مسافه صغيره بتقابل اتنين بيوقفو قدامها ويعطلو طريقها
ليلي _ ابعدو
الاول _ على فين يا حلوه
التاني يقرب منها ويحط منديل علي وشها لغيت ما تفقد الوعي وياخدوها بعيد
في بيت صلاح
صلاح بيتكلم في التليفون
صلاح _ برافو، خلو بالكم منها اوعو تهرب يكون جيتلكم…. لا مش جاي دلوقتي
منك لللله يا ثلاح

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية هذه ليلتي)

اترك رد

error: Content is protected !!