روايات

رواية شمس الفهد الفصل الثالث 3 بقلم ذات الخمار

رواية شمس الفهد الفصل الثالث 3 بقلم ذات الخمار

رواية شمس الفهد البارت الثالث

رواية شمس الفهد الجزء الثالث

رواية شمس الفهد الحلقة الثالثة

يتجمع الجميع علي مائده الطعام ليقول فهد: هو فين اسد يا سليم
سليم: اسد مراته عندها امتحانات وهو بيفضل جمبها علشان تركز ومبيجيبهاش هنا خالص ف انا كلمته وهو جاي بكرا..
فهد: طيب في هنا سنتر بيبيع كتب
سليم: كتب اي بالظبط
فهد: عايز كتب تالته اعدادي اصل انا قدمت لشمس في المدرسه هنا علشان تكمل تعليمها وكنت عايز اظبط معاها الل ناقص من المنهج وكدا…
سليم: تمام هبعت لك عوض البواب يجيبهم ويجي دلوقتي
سليم: ام حازم
لتأتي ورد بعد دقايق وتقول: ايوه يا ابو حازم
سليم بابتسامه: تليفوني معاكي
ورد بملل: ايو يا سليم سيبه يسليني شويه
سليم: ما تتسلي في تليفونك
لتقول: لاه بحب اتسلي في تليفونك
سليم بضحك: طيب هاتيه علشان اكلم مراتي التانيه
ورد بتذمر راق لقلبه: لا والله

 

 

سليم بحب: هاتي يا جلب سليم علشان عايز اخلص مكالمه
ورد: طيب اتفضل انا خارجه اجيب الوكل
فهد: والنبي يا ام حازم متخليش شمس تشتغل كتير
لتقول بضحك: والنبي ايه خايف عليها كدا ليه يخويا
ليقهقه فهد ويقول: لا والله اصلها تعبانه وكدا
ورد: عيوني لست شمس..
بعد دقايق يتناول الجميع طعامه
الجد: لساتك معاوزش تكلم ابوك يا ولدي
فهد بضيق: متقولش ابويا ولو سمحت يا جدي متتكلمش في الموضوع دا
الجد بعصبيه: يعني اي مجولش ابوك جنيت في عجلك يا ولد الزناتي انت
فهد بضيق: لو سمحت يا جدي انا مش ابن الزناتي ولو سمحت متنادينيش بالاسم دا انا مبقيتش صغير دلوقتي
سليم: يا جدي فهد بس بيحاول يتخطي الل كان بيحصل معاه
ورد: والصراحه يا حاج فهد علي حج ومينفعش الل بيحصل اهنه ده
الجد بصرامه: بصوا بجا مش عيله الزناتي الل تهاجر بعضها يا تتحدت ويا ابوك يا مالكش صالح بيا لحد ما اموت وهبجا غضبان عنك يا ابن الزنات ودا اخر كلام عندي
ليقول فهد وهو يغادر السفره: يووووووووه بقااا
سليم: فهد

 

 

شمس بهدوء: لو سمحت يا ابيه سليم هروح له انا
سليم بتوتر: متأكده
شمس بهدوء: ايوه..
…………………….. …………………………… ………………… . ……………….
عند اسد
شهد بتذمر: والنبي يا اسد سيبني اروح شويه
اسد بحنان: لاه يا حبيبتي هنذاكر
شهد: وحياااتي نفسي اشوف ابيه فهد ومراته اوى
اسد بمحايله: معلش يا جلب اسد هنروح بس بعد ما نخلص امتحانات
شهد: مش هقدر اصبر والله
اسد بحده مصطنعه: جلت مهنروحش غير لما تخلصي امتحاناتك عتفهمي ولا لاه انتي
شهد بتذمر: يووووه اي الكلام الغريب دا كلمني عربي يا اسد
ليضحك اسد بشده ويقول: عليكي لسان اطول منيكي
شهد وهي تخرج لسانها وتقول بطريقه مضحكه: لساني صغير اهوه
ليقهقه اسد بشده حتي كادت تنقطع انفاسه ليقول لانفاش متقطعه من شده الضحك: وه هتخرچي لي لسانك يا مفعوصه تعرفي انا اكبر منيكي ب جد اي؟؟
شهد بدلع: نينينينينينيينينييي

 

 

اسد: نينينينينينيني طفله
شهد وهي تشير له بسببابتها: متقولش عليا طفله احسن لك
ليضيق اسد عينيه بخطر ويقول: هتعملي اي
شهد: انت مش قدي
اسد بعند: انا جدك وجدك وجدود كمان
شهد: كدا
اسد: ايوه..
لتفك شعرها بطريقه مستتره لتنفرد خصلاتها البندقيه خلف ظهرها بطريقه انيقه لترفع احدي اكتافها بدلال وتقول: يووه شعري اتفك وبيضايقني ممكن تربطهولي يا اسد
ليقترب منها اسد وهو مغيب ويرفع يديه ليقوم بربط خصلات شعرها فهي بالكاد تصل حتي معدته
لتقوم شهد بعضه والركض بسرعه
اسد: ااااااه يا مچنونه
شهد وهي تختبئ خلف باب غرفتها وتضع احدي يديها في وسطها بدلال وتقول: احسن تستاهل يا طويل..
اسد بحنان وهو يقوم بفرد ذراعيه لها :طيب تعالي
لتخرج له شهد وتذهب اليه تختبئ داخل حضنه وتقول: بالله عليك يا اسد توديني اشوف مرات فهد ونيجي علي طول
اسد وهو مغمض العينين يضمها بشده: لاه
شهد: وحياااتييي

 

 

اسد: حاضر يا حبيبتي اطلعي البسي
ليبتعد عنها قليلا لتقفز مكانها بفرحه وهي تقول: هييييييي يعيش اسد يعيش اسدد..
ليضحك اسد عليها فهي طفله بمعني الكلمه
…………………….. …………………………… ………………… . ……………….
عند سليم
الجد: انا كلمت سعد و هو دلوك جاي وان مكلمهوش ميدخلش بيتي مره تانيه
سليم: يا جدي انت عارف الل فيها وجد اي ولدك ظلم فهد اخوي
الجد: لازم نصلح العلاقه بينهم يا ولدي كفايه الل چرى
سليم: وكلنا عارفين ان الل حصل كان بسبب سعد ولدك الل لحد دلوك معايزش يجولي مكان اختي فين عمرك حسيت بيا ولا حسيت بالنار الل جايده چوايا وانا مش لاجي اختي حته من جلبي مفارجاني وعمال كيف النچنون ادور عليها اختي الل ابنك حاول يغتصبها ورماها في الشارع وكأن الرحمه اتنزعت من جلبه ولا اتأثر بوحعي ولا بوجع اخوه الل مات وهو جلبه بيتحرج علي بته اي يا جدي مستني من واحد زي دا اي اوعاك تفكره ندمان دا كيف التعابين ياجدي صدجني والسر الل معاه فهد لو شم بيه خبر صدجني هتجوم حريجه مش هتنطفي صدجني يا جدي
الجد: كلامي خلص..
ليغادر سليم الغرفه وهو لا يري امامه من شده الغضب ويذهب ال غرفته
…………………….. …………………………… ………………… . ………………
عند فهد
شمس خرجت له وجدته يجلس علي الارجوحه ويرفع رأسه لاعلي بهدوء
شمس: ممكن اقعد

 

 

ليفسح لها فهد المكان وهو علي وضعه
شمس: لي مش عايز تكلمه..
فهد: دمرني
شمس: اي الل حصل
فهد: زمان وانا طفل كنت بتمني واقصي طموحي اني انام مرتاح اول صدمه في حياتي اتولدت ملقيتش ام قلت حكم ربنا وحاولت اتأقلم مع الوضع الل انا فيه واتعايش اني اتولدت من غير ام واي حد معرض لدا قلت هلاقي ابويا حنين عليا بس كنا غلطان كان بيخون امي قدامي بيجيب حريمه ويقعدني غصب عني اشوف علاقاته الزباله معاهم وضرب واهانه وقله قيمه وحتي لما قررت ابعد عنه واتجنبه
وقع لي شركاتي كلهم وخسرني وكسر ضهري حتي الل حبيتها البنت الوحيده الل حبيتها اغتصبهاا..
اغنصب طفله لمجرد انه عاجبه شكلها وانها حلوه شويه يا شمس اغتصب بنتي الل ربيتها ومقدرش احميها منه كسر ضهري وخلاني بعد ما لقيتها مش قادر حتي اقولها اي حاجه ولا حتي قادر اخدها في حضني عيشني في عذاب يا شمس..
لتقترب منه شمس وتضم رأسه بحنان لصدرها وتقول: مش عيب انك تعيط خرح كل الل جواك مش عيب
ليجهش في بكاء مرير وكأنها ضغطت علي فتيل الصبر عنده لينفجر في البكاء
ظلوا هكذا حتي هدأ فهد ليرفع رأسه وينظر لها ويقول: ازاى انتي جميله كدا
لتضحك شمس بشده وتقول: والله مجنون انت فايق ياا ابني..
ليضحك فهد ويقول: والله انتي بت فصيله دنا حتي كنت لسه ه**
قاطع حديثهم صوت: فهدددد
لينظروا اتجاه الصوت

 

 

ليقول فهد بصدمه: انت؟؟؟؟؟؟؟
الشخص: انتيييييي.؟؟
ليأخذها فهد خلفه بحمايه ويقول: كلامك معايا
ليخرج الشخص سلسله من جيبه ويقول لشمس: فاكره دي؟؟
شمس برعبب: لااااااااااا متسبنيش معاه يا فهد خدني بعيد عنه والنبي
لتسقط فاقده الوعي.
ياترى مين الشخص الل شافته شمس؟
اي الل هيحصل؟
اي علاقه شمس بالبنت المفقوده!؟
هل شمس هتساعدهم يلاقوها..؟؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية شمس الفهد)

اترك رد