روايات

رواية عشقت ابن عمي الملتزم الفصل الرابع 4 بقلم رنا أحمد

رواية عشقت ابن عمي الملتزم الفصل الرابع 4 بقلم رنا أحمد

رواية عشقت ابن عمي الملتزم البارت الرابع

رواية عشقت ابن عمي الملتزم الجزء الرابع

رواية عشقت ابن عمي الملتزم الحلقة الرابعة

في شقه ريان .
في غرفه نعيمه .
كانوا يقفون وكلا منهما يهندم سجاده صلاته ويضعها في الاعلي فكانت فيروز تشعر براحه كبيره بداخلها بعدما ادتت فريضه الصلاه كانت تنظر إلي الاسدال الذي ترتديه فبالفعل تشعر فيه براحه تشعر وكأنها ملكه متوجه تتخفا عن انظر الناس جوهره غاليه الثمن …
نعيمه بحنان/حرما ي ضنايا .
فيروز بتنهيده /جمعا أن شاء الله .
خديجه وهي تسرع للخارج بمرح /يلا انا هموت من الجوع.
نعيمه بابتسامه /دايما كده همك علي بطنك ولا ايه ي ريان .
ريان لم يجيب بلا كان في عالم آخر وهو ينظر إلي تلك الحوريه الذي تقف أمامه نعم يراها شخصيه جديده يدعي الله أن يكون سبب في هدايتها للآحسن أما هي برغم ماتشعر به من راحه ونقاء إلا أنها كانت تنظر إليه بكبرياء فهي ترا دائما أنها ستكسب ذلك التحدي ليبتسم بخبث .
فيروز بضيق /ايه ده فين العشاء .
نعيمه بابتسامه/سلامه الشوف ي ضنايا ماهو قدامك اهو .
فيروز بزهق/لا طبعا انا مش هتعشاء كده انا عايزه بيض اومليت وجبنه وزبده ومربي وسفن كمان علشان الهضم.
ريان بغيظ وسخريه/ومش عايزه كمان حاجه من الي بتظبط الدماغ .
فيروز باستفزاز /ايوه عايزه ازازه بيره .

 

 

 

 

 

ريان بغضب شديد/ده عند امك يا اختي الكلام ده مش هنا والأكل الي احنا نأكله انتي هتاكليه سامعه كله نعمه ربنا .
فيروز بخوف جاهدت لاخفاءه/ليه أن شاء الله هتوكلني علي كيفك .
ريان بحده/كل حاجه هتعمليها علي كيفي وجهزي نفسك لأن بكره هتروحي الجامعه بتاعتك الي سعادتك عماله تسقطي كل سنه ومش فالحه غير في السهر و المسخره .
فيروز بغيظ واحراج /اووف مش عايزه اطفح انا داخله أنام .
ريان وهو يمسك يدها بحده /تعالي هنا اولا نعمه ربنا ليها احترامها ثانيا لما جوزك يكون قاعد ويامرك تنفذي بالحرف وتحترمي وجوده ووجود الناس الي قاعده معاهم فاهمه من غير كلام تاني اقعدي تأكلي زي الناس .
فيروز بغيظ شديد/اوووف حاضر هاكل ي شيخ ريان .
كان يشعر ريان بسعاده من داخله يرا أنها لديها استعداد لكي تتغير نعم فذلك المهمه يعلم أنها ستكون صعبه لكنها غير مستحيله .
//////////////////////////////.
في فيلا جاسر ….
في مكتبه …
كان يقف سيف بغضب شديد مما يحدث .
سيف بحده /ممكن اعرف ايه الي بيحصل ده ي جاسر باشا .
جاسر ببرود /ايه الي بيحصل مش فاهم .
سيف بعصبية/متحرقش دمي اكتر ماهو محروق ي جاسر الي اعرفه انه نور حالتهم تحت الصفر مش ده برضه السبب الي انت رافض تخليني اتجوز خديجه بسببه أن أهلها مش قد مستوي عائله المنشاوي مش ده رايك .
جاسر بحده /انا احاسبك لكن انت لا ي سيف انا الكبير انا الي عيشتك انت ودينا في العز ده كله انا الي عملته ي سياده المقدم والي أقوله هو الي يتنفذ ويمشي وانا لسه بحزرك ي سيف انك تقرب من اختك المكاينكي دي فاهم ساعتها هخليك تستلم جثتها ي سياده المقدم اظن كلامي واضح .
سيف بحده وغيظ /انت حبيتها ي جاسر وعامل كل الفيلم ده علشان تبرر لنفسك جوازك منها تصبح علي خير ي اخويا .
///////////////////////////.

 

 

 

 

 

في شقه رحمه ..
كانت تجلس بحزن وضيق علي هاتفها لتقترب منها فاتن بخبث .
/مالك ي رحمه .
رحمه بحزن شديد/التلفون بتاعي باظ ي امي معرفش ايه الي حصله بس .
فاتن بخبث ومكر/وماله فداكي ياروحي خالي سليم يجبلك واحد بداله .
رحمه بانتباه /صح ي امي انا هكلمه واقوله أنا مقدرش اقعد من غير تليفون ده انا اتجنن .
فاتن بخبث وهي تحدث ذاتها/وهو الفقري ده هيقدر يجيب حاجه ساعتها اكلم سعد يدخل في الخط ويتصرف ونخلص من ابن الفقريه ده .
/////////////////////////////.
في شقه نور …
كانت تجلس والدتها بحزن شديد وتعب لتتحدث بحده /انتي اكيد اتجننتي ازي توافقي علي المهزله دي .
نور بدموع ورعب /ابوس ايدك ي امي ابوس ايدك جاسر ده شيطان وانا خايفه عليكم احنا مش قده.
سميحه بدموع ووجع/ي عني ايه مش كده هتدمري نفسك مع واحد زي ده .
نور وهي تقبل يدها بدموع /ابوس ايدك ي امي متقلقيش عليا ربنا قادر ينجيني ويحميني ومتخافيش علي بنتك ده انا بمائه راجل بس ارجوكي فكري في نيرمين انا لازم اوافق علي طلبه علشان انتوا متتاذوش ي امي .
سميحه بدموع وهي تربت علي رأسها بحنان /ربنا معاكي ي ضنايا ويوفقك ويحميكي .
/////////////////////////.

 

 

 

 

 

في شقه ريان …
في الصاله …
خديجه بمرح /الحمد لله يارب كل حاجه خلصت اروح انام انا بقا علشان عندي محاضرات بدري .
نعيمه بابتسامه/تصبح علي خير ي ضنايا .
ريان بابتسامه وهو يقبل يدها/وانتي من أهله ي ست الكل .
في غرفه ريان ….
كانت ترتدي فيروز ذلك الجلباب الذي أخذته من خديجه ليفتح ريان الباب لتصرخ بخجل وضيق /ايه ده مش تخبط .
ريان باستفزاز /ده علي اساس ايه أن شاء الله بتتكسفي اوي وبعدين انا جوزك ي عني ادخل عليكي في أي وقت براحتي .
فيروز بعصبية /انتي بتعاملني زي ماكون جاريه عندك مش مرائتك بس اوعا تفتكر اني هقبل بده أبدا.
ريان بتنهيده /انا مقصدتش كده ي فيروز انتي مرائتي وتاج راسي كمان انا بخاف عليكي لازم انصحك ده واجبي اني اهتم بيكي واحافظ عليكي .
فيروز بوجع وضيق/شكرا بس انا مش واحده علي كده ومش عايزه حد يهتم بيا ولا عمري هتغير انا حابه نفسي كده ي ريان .
ريان بتنهيده /تصبحي علي خير ي فيروز انا هنام علي الكنبه وانتي نامي علي السرير براحتك .
فيروز بعصبية /شكرا اوي عن اذنك ادخل الحمام لو مفيش مانع .
ريان بتنهيده /واضح اني هتعب معاكي اوي ي فيروز ليقاطعه رن هاتفه ليرد لياتيه الرد سريعا .
/ايه ي روحي وحشتيني اوي عامله ايه مع الهمجي ده انا سمعت اني اتجوزك غصبن عنك بس وحياتك عندي لتكوني ليا ونخلص منه خالص .
ريان بغضب جحيمي/طب اسمع يلا لو فكرت تتصل علي الرقم ده تاني الهمجي ده هيخليك تلحس الارض بلسانك ي زباله .
فيروز باستغراب وهي تمسك الهاتف /ايه ده فيه ايه
انت رديت علي يوسف الكلام الزفت الي كنت بتقوله كان ليه مين سمحلك ترد علي تليفوني اصلا .
ريان بعصبية وغيظ /انا سمحت ل نفسي لاني جوزك ودفعت عن كرامتي والحيوان ده ي فيروز قسما بالله لو فكرتي تكلميه لتشوفي مني الوش التاني الي عمرك مشوفتيه واتفضلي نامي علشان نقوم نصلي الفجر والجامعه ي هانم .
فيروز بعصبية وضيق/اوووف طيب ههتخمد .
/////////////////////////////.

 

 

 

 

 

صباحا …….
من داخل أحدا محلات الموبيلات ….
كانت تمسك رحمه ذلك الهاتف بضيق شديد .
سليم بابتسامه/ايه ي روحي اظن ده عجبك صح .
رحمه بسخرية وغيظ /عجبني قصدك علشان رخيص مش كده عيازني امسك تليفون زي ده قدام صحابي وأهل الحته .
سليم بزهق/مش فاهم ماله التليفون ماهو تليفون زي الباقي المهم بيقول الو وخلاص .
رحمه بزهق/لا طبعا لازم يكون في إمكانيات كبيرة.
سليم بزهق/والله علي قد فلوسي ي رحمه ده انا بطفح الدم علشان اجيب القرش .
رحمه بزهق وضيق/اوووف يادي الفقر خلاص ي سليم خود تليفونك مش عايزاه شكرا .
سليم بوجع وضيق/واضح أن امك قدرت تأثر عليكي بس انا مش هعمل زي كل مره ي رحمه واحايل فيكي هسيبك انتي بقا تختاري …
////////////////////////////.
في شقه سيف …
كانت تجلس خديجه في احضان سيف وهي تقص عليه كل ماحدث .
/بس ي سيدي وهي واخويا ريان عاملين زي القط والفار .
سيف بابتسامه /بجد حكايه غريبه بس انا حاسس انها هتتغير ومش بعيد يكونوا نصيب بعض زينا كده .
خديجه بابتسامه /نفسي بقا الناس كلها تعرف اني مرائتك ي سيف ريان زمانه هياخد فيروز الجامعه انا كمان نفسي امشي قدام الناس كلها وانا ماسكه ايدك .
سيف بابتسامه وعشق /وحياتك عندي ي روحي ليحصل اخلص المهمه دي وسعاتها هتكوني في ايديا وحضني قدام الناس كلها .

 

 

 

 

خديجه بدمع /ساعات بحس اني غلطت لما اتجوزنا بالطريقه دي سعات بحس اني خونت ثقت اهلي فيا واني مش كويسه .
سيف بوجع وحده /اوعي تقويلي علي نفسك كده مره تانيه فاهمه انتي اشرف بنت في الدنيا أحنا مبنعملش حاجه غلط ي خديجه فاهمه انا بحبك ومش ممكن اسيبك .
خديجه وهي تشدد من احتضانه /وانا بموت فيك ي سيف ومش عايزه غيرك من الدنيا …
في شقه نور ….
كانت تقف في المطبخ وهي تعد الطعام ليقاطعها ذلك الرساله لتقراها بقلق…..
/صباح الخير ي عروسه جهزي نفسك كلها كم ساعه وهتكوني حرم جاسر بدران .
نور بقلق عميق/استرها معايا يارب .
في شقه ريان ….
كان يجلس ريان وهو ينتظرها بعصبية من تأخيرها /يلا ي فيروز هنتاخر وانا عندي شغل في الورشه و
توقف عن الحديث وهو ينظر إلي ذلك الحوريه الذي ترتدي لبسا محتشما للغايه ليتحدث بدون وعي /ايه القمر المنور ده هي فيروز فين .
فيروز بخجل وارتباك /ده لبس خديجه مانت عارف اني معنديش لبس .
ريان بابتسامه وسعاده/طيب يلا ي حوريه علشان نروح الجامعه .
فيروز وهي تمسك يده بجراءه وتملك /امرك ي شيخ ريان .
ليشعر هو بسعاده عارمه لتنظر إليه فيروز بابتسامه تحمل الكثير وهي تتذكر ماحدث بالامس ..
فلاش باك …

 

 

 

 

 

ليلا ..
كانت تسير فيروز للذهاب الي الحمام لتقف مكانها وهي تسمتع الي ذلك الحديث .
في غرفه نعيمه .
ريان بعشق /انتي بتقويلي ايه ي امي اجرحها ازي دي روحي وآمالي الي بقالي سنين مستنيه ده فضلت قدام عيني سنتين وانا دائما حاسس انها بتاعتي ملكي حاجه بحبها وخايف عليها اكتر من روحي ساعات بتندم اني سبتها زمان مكنتش وصلت لكل ده سبتها وكان كل حاجه كانت بتربطني بيها انتهت ولما شوفتها وجاتلي الفرصه كان الحياه بتنور من قدامي من جديد بس للاسف ملقتهاش زي مانا عاوز .
نعيمه بابتسامه وحنان /بس انت طالما بتحبها هتقدر تخليها فيروز الي انت عايزها .
ريان بعشق /بحبك بس ده انا بعشقها لما دموعها بتنزل بتحرقني يبقا متمني اموت ولأ أن دمعه واحده تنزل منها نفسي تعرف اني بحبها وبخاف عليها مش بتحكم فيها زي ماهي فاكره .
كانت تقف أمام الباب بدموع وقلبها يرقص فرحا فقد لامست كل كلمه من كلماته قلبها الان قد علمت الفرق بين ريان ويوسف فلاخر كان لا يخشا عليها كان يريدها متعه له فقط أما ريان فهو يعشقها يريدها ملكه متوجه علي عرش قلبه لتبتسم بعشق وسعاده وهي تعد ذاتها أنها ستتغير فذلك للقلب الذهب لا تستطيع خسرانه …….

 

 

 

 

من أمام الجامعه ….
كان ينظر إليها ريان بإعجاب وسعاده ليتحدث بابتسامه حنونه .
/خالي بالك من نفسك فاهمه .
فيروز بحب قد بدأ يتخلل في قلبها /حاضر ..
يوسف بشر وتوعد /اهلا اهلا بالشيخ ريان نورت الجامعه بس بصراحه مش عايزين نصلح عربيات النهارده .
فيروز بغضب /يوسف ابعد عن طريقنا .
ريان بحده وعصبيه/فيروز ادخلي جوه ومش عايز اسمع صوتك فاهمه .
يوسف بتوعد وحده/اسمعي كلام الدكر بتاعك ي فيروز وادخلي علشان متشوفيش كرامته وهي علي الارض .
ريان بغضب جحيمي/طب وريني بقا مين الي هيتبهدل ويعيط زي النسوان .
فيروز بخوف شديد /ريان ….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عشقت ابن عمي الملتزم)

اترك رد

error: Content is protected !!