روايات

رواية التضحية الفصل السادس 6 بقلم اسراء هاني

رواية التضحية الفصل السادس 6 بقلم اسراء هاني

رواية التضحية البارت السادس

رواية التضحية الجزء السادس

رواية التضحية الحلقة السادسة

كان كلامه في مقتل ..
عندما قال لها أنه مستعد لقضاء ليلة معها ..
جرحها اوي كان أول واحد يلمس شفايفها اول واحد يحرك قلبها
و بالاخر طلع كابوس وحش اوي دمرها و ك’سر قلبها بانه كان شايفها جسم بس حست انها مخنوقة اوي و تعبانة اوي يمكن لانها بصت لفوق كدة كان تفكيرها …
يومين كاملين ما خرجت من غرفتها كانوا كافيين بانه يثبتوا لكريم انه خسرها و انها دخلت قلبه مهما ينكر فهو فعلا مخنوق جدا و نفسه يشوفها تلفونها مقفول يعمل ايه يدخلها غرفتها …
كريم : غبي غبي ليه ما اعطتش لنفسي فكرة تانية ليه عملت كدة اكيد لغاية دلوقتي بتبكي …. عايز اشوفها عايز اعتذرلها اعمل ايه ….
كان حيتجنن عليها حاسس انه اشتاقلها و انه ممكن القلب يدق تاني
قررت انها تفوق نفسها من الحلم الكاذب ده و توافق على ابن خالتها
اسراء : لسة صلاح عايز يتجوزني يا أمي
احلام : و مستني اشارة منك و حيموت عليكي يا قلبي
اسراء : قوليله اني موافقة يا أمي

 

 

احلام بسعادة : يا الف نهار ابيض يا الف نهار مبروك ربنا يكملك بعقلك يا بنتي زين العقل ده ايوة خلينا نبص على قدنا و بلاش نحلم لنوقع على رقبتنا تتك’سر
بصتلها اسراء بقهر و وجع : صح يا أمي بلاش نحلم …. كملت بسرها : بس انا وقعت على رقبتي يا أمي و تك’سرت هيا و قلبي …
طلعت احلام تكلم اختها و سابت بنتها بدوامة حزن و دموع بكى و قهر
اسراء : انا حبيته اوي يا أمي اوي … هو أول واحد دخل قلبي ربنا يسامحك يا كريم انت و قلبي …
رجعت أحلام طايرة من الفرحة و قالت : صلاح طار من الفرحة كان نفسه يجي دلوقتي قولتله خليها على الخميس
اسراء : تمام يا أمي بس خليها في بيتنا القديم
احلام : اكيد يا بنتي بس انزلي اشتري فستان حلو كدة يليق بعروسة .. نظرت لها اسراء و ردت بقهر حاضر يا أمي
حضنتها امها و فضلت تبكي في حضنها لغاية ما نامت من الوجع …
قبل الخطوبه بيوم نزلت اشترت فستان ناعم و صلاح نزل اشترى شبكة و بدلة كان طاير من الفرحة
استأذنوا تاني يوم و راحوا بيتهم و قروا الفاتحة و لبسوا الشبكة
قرب صلاح عليها و باسها من راسها و ايدها : انا مبسوط اوي يا اسراء ان شاء الله ربنا يقدرني و اقدر اسعدك
اسراء بابتسامه : ربنا يفرح قلبك .. صلاح بحب : انتي قلبي ..ابتسمت بالعافية و امها الوحيدة اللي حست في بنتها
سابوهم قعدوا مع بعض و فضل صلاح يحاول يفتح موضوع بس هيا كانت بتتكلم على قد السؤال
قرب منها اوي و نزل لشفايفها من يوم ما حبها و هو بيتمناهم و قبل ما يبوسها انتفضت و قامت مرة وحدة
اسراء بعصبية و حزن ايه حتعمل ايه
صلاح بخزي انا اسف مش قصدي بس انا بحبك
اسراء حتى و لو بس انتي خطيبي مش جوزي عن اذنك
ندى : اسراء غريبة كريم ما نزلش من اوضته وراح شغله
اسراء بلا مبالاة : تلاقي خرج وانتي مش شايفاه
ندى : لا سيف كلمني قالي في صفقة لازم تتمضي وهو ما اجاش بيكلمه مش بيرد انا عندي امتحان حاروح وبالنبي تشوفي ..

 

 

حست انها قلقانة عليه جدا فراحت تتسحب وتشوفوا ليه ما نزلش
خبطت عالباب ما ردش فتحت الباب بشويش كان نايم ندهت عليه ما ردش عليها ..
قلبها وقع من مكانه قربت عليه وندهت تاني حطت ايدها على ايده لقته قايد نار
اسراء بخوف ودموع : كريم انت سخن جدا
بدت تحس براسه لقته سخن كانت مش قادرة تتحرك راحت عند التلفون اتصلت بدكتورهم وبدت تعمل كمادات على ما وصل وقلبها حيقف من الخوف ..
وصل الدكتور : كتبله ادوية ومضاد وقالها انه كويس جدا انها عملت مضاد ولازم تستمر ..
راحت جابت الدوا بسرعة وصحته يشربه وهو مش واعي ولا مركز حوالي
فضلت جمبه طول اليوم تعمله كمادات لما بدت حرارته تخف
راحت عندو قربت من شفا’يفه وبا’سته جمبهم
فتح عيونه بشويش .. ورجع نام تاني
قلبها وقف من الرعب
بالليل دخل سيف عليه وكانت نايمة عالكرسي ابتسم عليها فتحت عينيها وهمست بتعب : استاذ سيف
سيف : ازاي كريم دلوقتي الدكتور كلمني وقالي انه كان هنا وقايد نار
اسراء : ايوة ندى قالته اصحي لقيته مش بيرد لقيته نار
كانت بتحاول تمسك صوتها ما تعيطش من خوفها عليه لكنه حس كدة بصوتها
سيف : طيب انتي روحي نامي دلوقتي انا حاسهر عندو
اسراء بلهفة : لا .. قصدي انا قصدي انا عارفة مواعيد العلاج وكدة حافضل عندو لغاية ما يخف
بصلها باستغراب وابتسم هيا فعلا جميلة سكت شويا وهمس لنفسه : تستاهل وحدة زي دي يا كريم مش ميرا زفت
سيف : طيب عمليله صحن شوربا وانا حافضل عندو لغاية ما تيجي
ركضت ناحية الباب وهمست باستعجال : اوعى تتحرك على بال ما اجي مش حأتاخر
ضحك عليها سيف وللحب الشديد اللي باين في عينيها وفعلا نص ساعة كانت جايبة الشوربة
حاول سيف يصحي فتح عيونه بصعوبة وتعب
كريم : اااه يا دماغي هو في ايه
اقتربت منه بلهفة وحطت وسادة تحت راسه وقالت بصوت حزين لانها لسة ما نسيت كلامه : ك… استاذ كريم لازم تشرب الصحن ده عشان تتحسن
بصلها شويا بعدين همس بتعب : هو ايه اللي حصل
سيف : كنت بستنى فيك تمضي العقد ما ردتش جت اسراء تشوفك لقتك قايد نار اتكتبلك عمر جديد بسببها احمد ربنا بقى
بصلها بندم وهمس : متشكر

 

 

اسراء برسمية : العفو يا كريم بيه ده شغلي وانا آسفة اني جيت اوضة شاب عازب لوحده بس كنت مضطرة
غمض عينيه بعنف وقال بوجع : اسراء انا ..
اسراء بصوت متماسك: حضرتك لازم تشرب ده وتاخد الدوا ده
نظرت لسيف وهمست : لو سمحت طعميهاله .. والدوا ده دلوقتي وكمان ٦ ساعات انا نازلة
سيف باستغراب : انتي مش قولتي مش حتتحركي قبل الصبح
اسراء : ما تعودتش افضل مع حد عازب لوحده اهو بقى كويس الحمد لله.. بصت ليه بوجع وهمست : حمد الله عالسلامة يا كريم بيه
كريم : بيه .. الله يسلمك متشكر اوي
تركته ونزلت غصب عنها
سيف : باين الموضوع كبير ما تحكي
كريم بتعب: حل عن دماغي دلوقتي هات امضي العقد وامشي
سيف : حقولها ماشربتش الدوا والشوربة اخليها تعاقبك
كريم : اسمع والنبي قولها رجعت سخنت وانت عليك شغل خليها تفضل هنا
سيف بضحك : ههههه انت تأمر يا كبير
نزل سيف لاسراء وهمس : انا اسف رحت اعمل مكالمة لقيته نام تاني وهو سخن وانا مشغول اوي ينفع تروحي عندو ..
ما سبتهوش يكمل كلامه جريت فوق تطمن عليه
وصلت عنده وحست راسه كان لسة سخن بس احسن
بصوت باكي همست : كريم فوق .. بلاش تتعب تاني انا قلبي مش مستحمل
كان يسمع كلامها وشعر انه يريد الانقضاض عليها

 

 

حاولت تخلي يصحي فتح عينيه وقالها مية
جريت تجبله من الطاولة وبدأت تسند فيه وتشربه قربها منه كان كافي يخلي مش قادر يتنفس
كريم : عايز افوت الحمام
رفعت الغطا وقومته وسندته كان دايخ جدا حست انه مش متزن مسكت فيه كويس وكان ايدو على كتفها رفع عينيه يبص لعينيها وشفايفها وهو بيبلع ريقه كانت جميلة مش ملكة جمال لكنها تفوت القلب
وصلته للحمام واستنتيه يخلص وكل شويا تنده تطمن عليه
خرج وسندته تاني وبدت تطعميه بدون اي كلام بس نظرات قالت كتير وكتير
حطت ايدها على راسه تاني غمض عينيه يستمتع بلمساتها عمروش حس في حياته انه محتاج يحضن حد كدة نفسه كان يزداد اوي
رفعت الصينيه وصلت عنده أعطته العلاج وهمست بصوت باكي: انا حأنزل .. ان احتجت حاجة انده عليا الدوا كمان ٦ ساعات
مسك ايدها وسحبها لعندو قعدت على طرف السرير سحبها لحضنه وضمها بحنان كريم بصوت بيخرج بصعوبة : اول مرة اشكر المرض .. لانك معايا عايز افضل عيان
همست بلهفة: بعد الشر
حط ايدو على رأسها من ورى وبا’سها بوسة ناعمة وحنونة انفاسهم كانت عالية كتير
رفعت راسها وهيا لسة مغمضة عينيها
كريم : خليكي هنا ما تمشيش
فتحت عينيها وبصت ليه وركضت لبرة قبل ما تسلم نفسها برضاها من عشقها ليه
كز على اسنانه وهمس : تجنن … تجنن انا عايز ايه مش عارف
في الليل قلقت عليه تسحبت تاني وفتحت الباب بالراحة قربت منه وحطت ايدها تحس راسه
ابتسم وهمس : كنت عارف اني مش ههون عليكي
بصت ليه بخجل وهمست : خفت تكون سخنت تاني ده شغلي مش اكتر
سند نفسه وهمس : شغلك بس يعني انا بالنسبة ليكي شغل بس
دموعها نزلت غصب عنها وقالت بوجع : ايوة بالظبط انت كريم بيه وانا الشغالة .. اللي ما ينفعش تتطلع اوضة واحد عزابي ليفكرها عايزة …

 

 

كريم : اسراء انا ..
اسراء : انت اكتر واحد وجعني في حياتي
سابته وجريت برة وهو بيتنهد بوجع ونفسه تفضل معاه سعادته بوجودها مالهاش حد لكنه ما بيعرفش انه بحبها اوي
_______
بيسان
لبست فستانها و راحت الشركة دخلت المكتب عليه نصدم اول ما شافها كانت السكرتيرة في حضنه تقريبا … بيشوف نفسه تمام و لا ايه …
تلبك عمر كثيرا احم روحي انتي دلوقتي
طلعت السكرتيرة و قفلت الباب مسكها من ايدها بقوة و هو بيتكلم بغيظ و بيكز على اسنانه ايه اللي جابك هنا انا مش قولتلك مش عايز حد يعرف انك مراتي
زقت ايدو بقوة و راحت قعدت على المكتب بكل هدوء : مين قالك اني جاية اقولهم اني مراتك مثلا او ميتة انهم يعرفوا اني مراتك انت مش فارق معايا
عمر بتنهيدة و نفاذ صبر صرخ بها اومال جاية ليه
جميلة باحتقار و هي تقرأ ردود أفعاله جاية اباركلك على الزواج
عمر بصدمة بعد ان تغير وجهه و صار الوان زواج زواج ايه انتي بتقولي ايه انت بتخرفي صح
ضحكت جميلة عليه بسبب توتره و قالت جوازك انت يا قلبي مش كنت تقولي كنت افرحلك ده انت مهما كان في مقام جوزي .. نظر لها بغيظ و قال بضيق انتي بتقولي ايه ما فيش منه هاد الحكي انتي بتخرفي
جميلة لا لا مش محتاج تكدب و تألف انا مش جاية عشان تبرر انا جاية اقولك اني من هنا و رايح حأنزل الشركة
عمر بصدمة حدق بعينيه و قال نعم ياما شركة ايه
جميلة بهدوء ” شركتي انت ناسي انه ليا نسبة فيها ٨٠ في المية ..
عمر ” لا يا حلوة انتي حتعمليلي توكيل و ترجعي بيتك دلوقتي
ضحكت بقوة عليه و اقتربت منه و همست قدام عينيه اعملك توكيل بإمارة ايه الحب اللي حبيتهولي و لا الدلال اللي عيشتني فيه ده انت نكدت عليا ت خليت اللي المفروض أحلى ايام حياتي أسوأ ايام حياتي …. خلينا نكون صريحين مع بعض انت تجوزتني عشان الشركة …. و مش طايقني و ما قربتليش بس غباءك ما خلكاش تفكر تقرب مني بلعبة عشان امضيلك توكيل أو تنازل انت ما حاولتش حتى تعمل نفسك بتحبني ما كنتش بطيق تبصلي اعملك توكيل مكافاة على كلامك اللي خلاني اعيط كل ليلة قهر و لا ك’سرة قلبي و لا دموعي اللي ما نشفتش و لا انك تجوزت عليا قبل ما تتجوزني انا اساسا
عمر بتوتر و ارتباك : انتي مش فاهمة انا …
جميلة و هي تضرب المكتب بيدها انت ترجع مكتبك حالا…
عمر بضيق و قد كاد ينفجر ده مكتبي
جميلة : لا ده مكتب مدير الشركة اللي هو انا انا ليا ٨٠ في المية نسبة فيها و ان كنت عايز تبيع العشرين بتوعك ما عنديش مانع ..
عمر : انتي بتحلمي الشركة دي بابا اللي كبرها و بناها على كتافه

 

 

جميلة بضحك : لسة ابوك بيكدب الكدبة و بيصدقها تمام انا معك روح بقى قول للقانون ده و خلي يحكملك يا عمر اما دلوقتي يا اما تروح مكتب يا اما تبيع نصيبك و حاشتري منك بمبلغ كويس
عمر : انتي مراتي و انا مش موافق مراتي تشتغل
جميلة : هههههه بأمارة ايه اقل محامي يجبلي طلاق من اول قضية بعد اما يتأكدوا اني بنت عشان كدة تخلنيش اخرجك بفضيحة يا جوزي
رفع يده بدو يضربها مسكتها و نزلت و صرخت بوشه : ان ما خرجتش من هنا حندهلك الامن
عمر ” و الله و بقيتي تخربشي هيا حصلت يا جميلة تمام بس خليكي فاكرة انتي اللي ابتديتي
جميلة و انا قد اي تحدي و اي حاجة حتعملها يا عمر انت مش عارف انت غيرتني ازاي و عملت فيا ايه …
طلع عمر من المكتب مصدوم انه فعلا بغباءه كان قادر يخليها تتنازل لكنه ما عملش كدة كان فاكر حتفضل تتهان و تتذل و تسكت ….
راح بيته التاني عند بيسان اللي اول ما بتشوفوا بتختنق
قعد ساكت مسهم مصدوم جدا
بيسان مالك فيك ايه حاسة انك في دنيا تانية
قالها عمر كل حاجة ….
بيسان بصدمة ” ج … جميلة تبقى مراتك .
عمر : ايوة انتي تعرفيها …. لا بس قصدي سمعت مرة …. المهم قولي ناوي على ايه …
عمر مش عارف …
بصلها و كانت لابسة قصير سحبها و همس : انتي حلوة أوي النهاردة
و بدأ يقبلها من شفايفها و رقبتها و هيا كانت قرفانه حالها
لكن ما كانش في استجابة لاعصابه كانت بتتعب و بترجف
عمر بصراخ : في ايه اييييييييييييه
بيسان : اهدى ده من الضغط اكيد
عمر ” مش عايز اسمع صوتك انتي فاكرة انه انتي الوحيدة اللي نمت معاها … أنا عرفت بنات عدد شعر راسك
بيسان باستفزاز : اه ما هو واضح
مسكها من شعرها و فضل يضرب فيها : قصدك ايه يا زبا’لة اكيد معيوبة عشان كدة موتي نفسك عليا
بيسان : انا اللي معيوبة و موتي نفسي عليك سيبني يا اختي سيبني
عمر : اختي انا حاقتلك يا بنت الك’لب

 

 

زقته و ركضت لغرفة من الغرف و قفلتها مسكت تلفونها و عملت نفسها طلبت البوليس
بيسان : امشي من هنا انا طلبتك البوليس و لما يجي حاقوله حاول يقتلني عشان ما افضحوش عشانه مش راجل امششششي
عمر : انا مش راجل انا حصلي كدة من يوم ما شوفتك يا نحس مش حسيبك
بيسان : حاول تقربلي و انا حافضحك مش حخلي حد غير لما يعرف انك هيهيهي كنت راجل لا مؤخذاه
طلع من البيت و هو بيتوعدلها طلعت وراه على طول و هربت قبل ما يأذيها و راحت لمحامي رفعت عليه قضية خلع و عملت في المستشفى بلاغ انه هو اللي عملها كدة بعد ما كشفوا عليها ….
وصلته الدعوة تشنج من الخوف بانه حيتفضح راحلها البيت ناوي يقتلها لقاها هربت مسك تلقونه و كلمها
بيسان بتوتر لكنها حاولت أن تبان قوية همست عايز ايه
عمر .. انتي فين عايز نتفاهم يا بيسان
بيسان : انا قدمت بلاغ باثار الضرب اللي فيا و ان حصلي حاجة انت الوحيد اللي حيلبسها يا جميل انا مش ذنبي انك معرفتش تقتلني ..
عمر بصراخ : عايزة ايه
بيسان : المحامي بتاعي حيقابلك في العنوان اللي حبعته تدفع المؤخر و اتطلق حنكون حبايب اما تغدر حتتسجن و انت حر
عمر ،: نعععععم انتي عايزاني ادفع ٥ مليون لوحدة زيك
بيسان : ما ينقصوش مليم يا عمر ان ما كنتش عايز تتفضح
عمر : انتي فين …
بيسان ” ما يهمكش انت تعمل اللي بقولوا و بس
عمر ” طيب اشوفك نتفاهم
بيسان : انا كلمت ظابط و في حماه دلوقتي و البيت كله حراسة نفذ احسلك
عمر : يا بنت ال *** ابعتيلي عنوان الز’فت ده عشان اخلص
بيسان : جدع
كانت فعلا مقدمة طلب حماية منه راح عمر للمحامي و دفع المبلغ كان ناوي يقتلها بس هيا بنفس اليوم سافرت على بلد تانية هيا و نورا و منها راحوا على بلد تانية
نورا : هااا حتعملي ايه
نظرت لها بيسان و قالت بحيرة
بيسان : ما ينقصوش مليم يا عمر ان ما كنتش عايز تتفضح
عمر : انتي فين …

 

 

بيسان ” ما يهمكش انت تعمل اللي بقولوا و بس
عمر ” طيب اشوفك نتفاهم
بيسان : انا كلمت ظابط و في حماه دلوقتي و البيت كله حراسة نفذ احسلك
عمر : يا بنت ال *** ابعتيلي عنوان الز’فت ده عشان اخلص
بيسان : جدع
كانت فعلا مقدمة طلب حماية منه راح عمر للمحامي و دفع المبلغ كان ناوي يقتلها بس هيا بنفس اليوم سافرت على بلد تانية هيا و نورا و منها راحوا على بلد تانية
نورا : هااا حتعملي ايه
نظرت لها بيسان و قالت بحيرة بفكر
نورا بصراخ : بتفكري كان ممكن يقتلك بتفكري في ايه خلاص معك فلوس يقضوكي عمرك كله عايزة ايه تاني
سابتها بيسان و ما ردتش عليها و دخلت غرفتها عايزة تنتقم من كل الرجالة كانت حاسة انها كدة حتبرد نارها
و فضلت على تواصل مع جميلة بس ما قالتلها انها كانت متجوزة عمر
________ صلوا على النبي ___________
تاني يوم صحيت عادي تكمل شغل بدون ما يشوفها الباب خبط راحت اسراء و فتحت كان عمر … صاحب كريم
اسراء ” مين حضرتك
كان بيبصلها باعجاب شديد من فوق لتحت و من تحت لفوق
اسراء بتوتر مين حضرتك انت حتتكلم و لا اقفل الباب
عمر قط بيخربش انا عمر صاحب كريم انتي مين
اسراء بابتسامه صفراء انا الشغالة تفضل
عمر ” كل الصاروخ ده و شغالة اومال جميلة تكون ايه …
بعتت اسراء حد ينده كريم لانها مش عايزة تقابله
كريم اهلا يا عمر ازيك
رد عمر ايه يا بني ده ايه ده

 

 

كريم بعدم فهم ايه مالك
عمر ” ده انته عندكو مزة جامدة اوي ..
كريم بغيظ تقصد مين
عمر مش حرام كل الجمال ده و شغالة جسم ايه شفايف ايه ط*& ايه تجنن بنت الايه
كريم كز على اسنانه و مسك اعصابه انه ما يقتلهوش
كريم بضيق اتلم و تعمليش مشاكل جاي ليه
عمر ” بس نظامها ايه
رد كريم معرفش
عمر بضحك يعني عايز تقنعني انك و لا مرة خدتها فوق
كريم بصوت عالي خلاص يا عمر خلاص قرفتني قولتلك مليون مرة انا مش بتاع الحاجات دي و لا هيا كمان
عمر بشغف ” انا بتاع الحاجات دي و عايز من ده
كريم : انا حاروح اجبلك الملفات خليك تغور في داهية
عمر ما صدق كريم يطلع فوق و مشي بسرعة المطبخ عند اسراء
اسراء بخضة أفندم عايز حاجة
عمر و هو يبتلع ريقه بصعوبة ” عايز مية
اسراء و هي تنظر له نظرته غير مريحة حاضر
لفت وجهها تجيب مية من التلاجة قرب عليها اوي و حط ايدو على كتفها و مشى ايدو على ضهرها
في اللحظة دي نزل كريم من على السلم و بيبص في الصالة ما لقاش عمر توقع اكيد انه راحلها المطبخ
€_____
كانت بيسان لسة بتدور على فريسة جديدة و حد تقدر توقعه و افكار فتحت النت تتصفح تشوف رجال الأعمال في البلد عندها لانها حترجع تاني البلد اللي كان فيها عمر بس بعد ما ينساها بعد فترة
كانت نورا حتتجنن و لسة بتنصحها و هيا مش سامعه غير ودنها بتجيب كل اخبار كرم اللي خلاها كدة و عارفة انه طول الوقت بمشاكل و مراته تعباه جدا كان اي خبر وحش عنه بيفرحها اوي و مستنية الوقت المناسب اللي تظهر فيه …
كانت بتتواصل مع جميلة اللي صارت شخصية قوية ما بتعملش حساب لحد و لا بيهمها حد
جميلة .. ازيك يا وحشة كدة اختفيتي فجاة
بيسان بتوتر حارجع قريب قوليلي ايه الاخبار عندك

 

 

جميلة … حيتجنن مني بس انا مش فارق معايا و طول الوقت بيعايرني بشكلي و انه ك’سب فيها ثواب انه تجوزني
بيسان بغيظ .. بصي يا جميلة ما فيش بنت وحشة كلنا حلوين في كل واحد فيه حاجة تميزه بس انتي لازم تشوفي ده تشوفي نفسك جميلة عشان الناس تشوفك جميلة لو شوفتي نفسك وحشة عايزة ازاي الناس تشوفك جميلة
جميلة بضحك .. يعني لو شوفت نفسي جميلة حبقى حلوة مثلا هههه انتي اكيد بتهزري
بيسان بغيظ .. لا ما بهزرش انتي لازم تشوفك نفسك جميلة عشان تهتمي فيها انا مش اجمل بنت في الدنيا بس دايما شايفة نفسي كدة عشان كدة اي حد بيشوفني ببقى عايز يكلمني و كدة
جميلة .. مش فاهمة
بيسان .. عمرك فكرتي تروحي على مركز تجميل تعملي غسول لبشرتك تروح دكتور تظبطي أسنانك تحطي لينسس بدل النضارة اللي مخبية وشك .. تسرحي شعرك عمرك فكرتي تعملي زي الستات ما بتعمل حسيتي نفسك بنت عايزة اهتمام
سكتت جميلة الفكرة عجباها جدا تكلمت بلهفة : تصدقي فكرة حارجع اكلمك يا بيسو حاروح على مركز تجميل كدة
بيسان بسعادة : ايوة كدة يا جدع و تنسيش تبعتيلي الصور عشان اشوف المزة الجديدة
ضحكت جميلة و أقفلت الخط و بالفعل بحثت على النت على أفضل مركز تجميل في بلدها
استغبت نفسها كيف ما فكرت في مرة تروح فعلا تهتم بنفسها ليه استسلمت لحزنها و خلت كلام الناس يأثر فيها
راحت المركز كانت أسعاره غالية ما اهتمت قالتلهم عايزة تغيير كامل بدون تفكير في الحساب
بدأ المركز بتجميلها مسكات لازالة الحبوب و جلسات للبشرة و تفتيح الهالات السوداء قالتلها اللي بتشتغل ليها انها محتاجة كذا جلسة على مدار الاسبوع ردت جميلة انها معندهاش مانع خالص
طلبت منهم تغيير لون شعرها و قصه و تحسين ملمسه صبغته باللون العسلي كان بلون عيونها و لابق عليها حست بتغيير واضح
_ احنا اليوم خلصنا حتيجي تاني لجلسات البشرة
ابتسمت جميلة ممتنة غير مصدقة فقد تغيرت كثيرا لكنها ليست جميلة كثيرا لكنها افضل من الاول
سالتها على مركز تجميل أسنان و ذهبت اليه ارادت تعديل أسنانها لتجعلهم في ظرف عشر ايام صف لولي
كانت تقريبا لا تراه الا قليلا جدا سواء في البيت او في الشركة …
نزلت السوق و اشترت ملابس فتيات تليق بها كفتاة و مديرة شركة
لكن النضارة كانت تخفي وجهها و لا ترى بدونها حجزت لعملية تركيب لينسس حتى لا تحتاجها بعد ذلك …
كانت العملية اخر الشهر ..
ذهبت الى نفس المطعم الذي ترتاح به جلست على احد الطاولات كان خالد يجلس مكانه يتابع الكل عبر الكاميرات ليشبه عليها كثيرا أيعقل انها هيا استغرب بشدة كأنها استبدلت لبسها الجميل و الشيك جدا شعرها الرائع بشرته الذي اصبحت صافية
خرج من المكتب ليراها من قريب و عندما وصل طاولتها أصدر صوت تصفير نظرت له بابتسامه و خجل
خالد باعجاب : انتي جميلة مش كدة
جميلة : كدة ايه تغيرت

 

 

نظر لها و اكمل .. أنا كنت شايفك جميلة شايف قلبك عاك’س على وشك و مبين جمالك بس دلوقتي صرتي جميلة من جوة و من برة
احمر وجهها بشدة خجلا و كادت تنصهر فلاول مرة يتغزل احد بها كم تمنت ذلك كثيرا
خالد بعد ان انتبه لنفسه .. أنا آسف جدا مش قصدي اعاك’س بس ايه … تلبك كثيرا ثم همس عن اذنك
ابتسمت سعيدة جدا و اتصلت بيسان الذي سعدت كثيرا بسعادتها و ارسلت لها الصور بدون نظارة لم تعرفها في الأول لانها تغيرت كثيرا
جميلة … مش عارفة اشكرك ازاي انتي صحتيني
بيسان .. انا معملتش حاجة انتي جميلة و كنتي محتاجة اللي يأشرلك و يدلك على جمالك يا جميلة
_________ استغفروا
في مكان ما يدور حول نفسه كالاسد غير مصدق ما حدث يلوم نفسه لأنه السبب
وضع يده حول راسه من قوة صداعه لانه اضاعها من يديه
فلاش بااك
ذهب ليجلب الملفات لعمر الذي منذ أن شاهد اسراء جن
و عندما نزل من السلم لم يجده مكانه تأكد انه ذهب اليه فهو يعرفه كثيرا لا يستطيع أن يترك اي بنت تعجبه
مشى ناحية المطبخ ليسمعهم
بعد ان وضع يده عليها نظرت له و هتفت بخوف شديد : ايه في ايه
مشى بيده على ظهرها و همس : اطلبي المبلغ اللي انتي عايزاه مقابل ليلة بس ليلة
صفعته بقوة و صرخت : أعتقد وصلك الرد
عمر : يا بنت الك’لب انتي صدقتي نفسك انتي حتة شغالة .
اقترب منها يريد صفعها لكن عمر دخل المطبخ بسرعة و صرخ : خلاص يا عمر كفاية فضايح لغاية دلوقتي
عمر بعصبية : الخدامة دي مدت ايدها على سيدها انت لازم تمشيها
كريم بضيق و نفاذ صبر : امشيها ليه انت اللي جبته لنفسك عايزها تفكافئك و انت جاي تتهجم عليها
عمر بسخرية .. اتهجم عليها دي هيا اللي ندتني و تحايلت عليا
نظرت اسراء لكريم خوفا من ان يكون صدقه لتجده يضحك و قال … أيوة مصدقك بأمارة المبلغ اللي عرضته عليها و الألم اللي كلته
لكم عمر الحائط من شدة غيظه و صرخ و هو متجه ناحية ابباب .. مش سايبك يا زبا’لة مش سايبك
نظرت للارض و بكت اقترب منها و رفع راسها و نظر لها و همس : اللي يعمل اللي انتي عملتي ما يعيطش و ما ينزلش راسه يا اسراء اللي يعمل كدة يمشي رافع راسه انه أشرف من الشرف
كان فرحان اوي لما عرف انه الفلوس ما تهمهاش
رفع راسها و نظر لعينيها بعشق : حرام العيون دول يبكوا كفاية اني بكيتهم كتير
نزلت ايده و قالت .. انا عايزة اروح اكمل شغل
مسك ايدها و قال انا اسف جرح قلبي كان كبير صدقيني مش في أيدي حاولي تعطيني فرصة
دخلت ندى المطبخ عايزة تكلم ندى بتشوف كريم بتستغرب
ندى : ايه جاي تعمل ايه هنا

 

 

كريم … كنت عايز اشرب .
أدار ظهره ناحية الثلاجة ليشرب
ندى بهمس : تعالي عايزاكي بموضوع هم
مسكت ايدها عايزة تسحبها لكنها تفاجأت في خاتم اول مرة تشوفوا
ندى باستغراب : ايه الخاتم ده اول مرة اشوفوا
نظرت اسراء لكريم و همست بتوتر : ده ده خاتم خطوبتي
كريم ….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية التضحية)

اترك رد