رواية زين الصعيد الفصل الأربعون 40 بقلم دودي
رواية زين الصعيد الفصل الأربعون 40 بقلم دودي
رواية زين الصعيد البارت الأربعون
رواية زين الصعيد الجزء الأربعون
رواية زين الصعيد الحلقة الأربعون
الكل وقتها اتصدم من كلام قمر …
تفيدة بتقوم وبتمسك دراع قمر …انتي اتجننتي عااد ولا ايه …
قمر :وايه اللي يجنن ف كلامي يماا
تفيدة بغضب :انطقي … مين ده اللي تعرفيه أنتي اكيد بتضحكي علينا …بقول انطقي …
راضية :استني بس ي تفيدة وبتقوم راضية وبتمسك تفيدة وبتخليها تسيب دراع قمر …وبتقعد تفيدة …
كل ده وزين وسليم وازهار ومودة ورحيم بيرقبوا ف صمت ….
حسن :قمر ي بتي …اتكلمي …انتي مش موافقة ع زين ولد عمك
صالح :لا بتقول ايه بس ي خويااا …قمر اكيد موافقة بس بتدلع شوية صح ي قمر مش كدهااا …وبيبص لها …بالذات أن صالح خايف ع قمر من الكلام … ومن انها تفيدة …صالح طيب وعلي نيته شوية وبيسمع كلام تفيدة مراته ف كل حاجة … وده مش من عادة الصعيد خالص …دايما الرجالة هي اللي بتحكم ومسيطرة …بس هنا بقا العكس تفيدة اللي ممشية البيت واللي ف رأسها بتعملوا ولو علي رقبتهااا …
وصالح راجل عادي وبسيط وبيسمع كلامها ف كل حاجة علشان مش يزعلها …وده بيسبب مشاكل كتير اووي …
ازهار ف نفسها …لا والنبي ي قمر ي اختي …عادي الليلة دي ع خير …
راضية :بصي يقمر …انا لما جيت هنا وقررت أخطب سليم ل زين علشان عارفة زين جوي أن سليم بيحب ازهار من وهم صغيرين …وقولت ليه مش نخطبك ل زين …مش انتي بتحبي زين برضوا … ليه قولتي انك مش موافقة ع زين
قمر :علشان ببساطة ي خالتي … مش بحب زين …ولا عمري حبيته …انا بحب واحد تاني وهتجوزه …
ويريتك ي قمر م قولتي كدا …تفيدة قامت تاني ومسكت فيها وبتضر*بهااا بحرقة …اخرسي ي كلبة مين ده اللي بتحبيه …ده انا كنت قتلتك وشربت من دمك …
رحيم بيبعد تفيدة عن قمر …وازهار ماسكة ف امها وبتبعدها عن قمر…خالص يماا …خالص والنبي هتمو*ت ف ايدك …خالص يمااا سبيهااا …
تفيدة بغضب :ابعدي عني …سبيني اربيها الفا*جرة دي …
ولسه تفيدة جاية تضر*ب قمر بالقلم …
زين بيمسك اديهااا …وبياخد قمر ورا ضهره …بس ي مرات عمي …كفاية كدهااا …انا هتكلم مع قمر …ومش عاوز حد يتكلم …
تفيدة بتبعد ب حراقة …
زين :لو سمحت ي عم صالح عاوز اتكلم انا وقمر لوحدينا
صالح بيبص ل حسن وبتنهيدة :اتفضل يولدي …
بياخد زين قمر وبيدخلوا جواه في أوضة قمر …واول م قمر دخلت …
زين بتنهيدة :قمر …انتي واعية للي قولتيه برا ده … انتي عارفة كلامك ده ممكن يعمل ايه …ايوه عارف انك مش بتحبيني ولا عمرك حبتيني …بس انتي خربتي عليكي قدامهم
قمر بدموع وبتبص ل زين :تعرف ي زين مين قالك اني مش بحبك …انا عمري م حبيت حد ف الدنيا دي كلها غيرك …من ساعة م وعيت ع الدنيا وانت كنت قدامي …ومربيني وبتدلعني ع طول
زين بإستغراب :انا مش فاهم …اي حاجة واصل
قمر :انا بحبك زي رحيم ي زين …فاكر ي زين لما كنت بغلط أو بعمل اي حاجة كنت انت اول واحدة اجري عليه وتيجي ف بالي …علشان عمرك م حسستني اني لوحدي …وقفت جمبي ف كل حاجة …انا ل وحدي ي زين ل وحدي …حتي لما بغلس وبرخم عليك ده علشان بحبك من كل قلبي …انا مش بكر*هك ولا عمري اقدر اكر*هك … انا بس عايزاك تساعدني وتقف جمبي …
زين حاس ب قمر وبدموعهااا …:وانا دايما ف ضهرك ومعاكي ي بت عمي …بس لو تقوليلي مالك … وتحكي…
قمر :محدش هيعرف يساعدني غيرك ي زين …امي مش هترضي اني أتجوز اللي بحبه …
زين :ليه …هو مين … م دام بتحبيه وهو بيحبك ايه اللي يمانع …
قمر :حاجات كتير جوي … هو بيحبني وانا كمان بحبه ايوه …اللي يمانع أنه بيشتغل عند ابويااا …وامي ظستحيل توافق …هو لسع بيكون نفسه …ومش جاهز أنه يتقدم دلوقيت …بس والله ي زين هو بيحبني جووي …
زين :وايه اللي خلاكي متأكدة جوي كدا …
قمر :انا متأكدة منه …هو بيحبني بس ظروفه هي اللي مانعه …
زين بيبص ل قمر :قمر انا هسألك سؤال … بس عاوزك تؤدي علياا بصراحة …انتي بتقبليه
قمر ب توتر وتنهيدة : ايوه ي زين …بس والله العظيم بقبله وانا راحة الشغل عند ابويي بس …يعني بشوفه ويشوفني كدا من بعيد … ولما اتكلمنا وش ل وش كانت مرة واحدة بس لما كنت راحة عند خالتي راضية …
زين :يعني محصلش حاجة م بينكم ابدا مش كدهااا
قمر :لا والله العظيم ابدا … ي زين …انت اول مرة تعرف قمر بت عمك ولا ايه …زين انت هتساعدني مش كدهااا…
زين :ايوه هساعدك ي بت عمي …ومش تخافي من اي حاجة..انا معاكي وجمبك …المهم انا عاوز اشوفه …هو اسمه ايه صح
قمر :عبدالله
زين :خلاص انا هروح الشغل عند عم صالح واشوفه واتكلم معاه …ومش تقلقي انتي …دلوقيت عاوز لما نطلع مش تخافي فاهمة …وانا اللي هتكلم
قمر ب توتر وتنهيدة :ماشي …
طلع زين هو وقمر …
زين :انا اتكلمت انا وقمر …ومش عاوز اي حد منكم يقرب منها …فاهم ي عم صالح … وانتي ي خالة تفيدة بالذات ملكيش دعوة ب قمر واصل …وانتي ي ازهار خدي قمر واطلعوا علي فوق يلا … ازهار بصت ل سليم وتفيدة …وخدت قمر وطلعوا …
زين :يلا يبويي علشان نمشي …
حسن من غير ولا كلام قام ….علشان عارف أن زين اكيد حل الموضوع لما اتكلم مع قمر …وقام هو ومودة وسليم وراضية …وماشين … زين ماشي وراهم وبيبص ل رحيم وبيقوله …خلي بالك من اختك ي رحيم …حطها ف عينك …انا هحل الموضوع ي ولد عمي …اوعك امك تقرب منيهااا …
رحيم بتنهيدة :حاضر ي زين …
**تسريع الأحداث …
زين مشي …وتفيدة فضلت قاعدة تاكل ف نفسهااا … من الكلام اللي سمعته من قمر … وبتبص ل صالح …يعني ايه ي صالح هتسيب بتك كدا عااد …بدل م تطلع تديها قلمين … انها مسمعتش الكلام ..ولا انت مش قادر
صالح قام ومن غير اي كلام بيسبها ويطلع ع فوق …
تفيدة بغضب :اهو ده اللي انت فالح فيه …اطلع يخويا يخويا …
رحيم :م خلاص بجااا يماااا ….خلاص ايه
تفيدة :خلاص اه … ده اللي ربنا قدرك عليه … بدل م تشوف اختك دايرة تلف مع مين ولا بتعمل ايه من ورانا
رحيم :قمر مبتعملش حاجة يمااا …زين اتكلم معاها وانا واثق ف زين وف كلامه …
تفيدة بغضب :لا رجل ي رحيم كدهااا
رحيم :انا ماشي يمااا من قدامك…ومشي رحيم وساب تفيدة بغضبهااا …
………………………………………………
نور اخت ماجد من ساعة م سابت شريف …وهي كل يوم مع واحد شكل … وفي يوم كانت قاعدة هي واللي اتعرفت عليه ف كافيه …
ويشاء الصدف وشريف هو وفارس داخلين نفس الكافيه …
وهم داخلين وخلاص قاعدوا … بعد شوية فارس بيلمح نور … وبيقول ل شريف …الله مش اللي هناك دي نور
شريف بيبص …ايوه هي …بس مين اللي معاها ده
فارس :تلاقيه واحد جديد …من اللي بيوقعهم …وتضحك عليهم
شريف بسخرية :تلاقيه واحد جديد بتضحك عليه …
فارس :الله يكون في عونه … وبيضحك …الحمد لله ربنا نجدك منهااا …
شريف فجأة بيقوم وبيروح ناحية نور …وبسخرية ..ايه ده نور هانم هنا وانا معرفش …
نور بتبص ل شريف وب توتر … ايه ده شريف انت ايه اللي جابك هنا وعاوز ايه
_مين ده ي نور
نور ب توتر :هااا …لا سيبك منه
شريف بسخرية: انا ابقي خطيبها …أو بمعني اصح كنت خاطبهاا …
نور :اديك قولت خطيبي …جاي هنا ليه …لو سمحت ي شريف امشي من هنااا
_مش كنت خاطبها زي م بتقول …ممكن اعرف عاوز ايه بقا حضرتك
شريف بسخرية :هعاوز ايه من واحدة زي دي …انا جاي اقولك اهرب بجلدك ..قبل م ينضحك عليك … بلاش تبقي مغفل زيي …اللي قدامك دي كنت خاطبهااا …واديتهااا كل حاجة … كل الحب والاهتمام والمشاعر ..كل حاجة كانت بتعوزهااا بجبهلهااا …بس انا اللي كنت مغفل وساذج اووي وطيب ف مشاعري لهاا …اتري كل ده كانت بتضحك عليااا ..وطلعت ولا بتحبي ولا حاجة طلعت بتحب فلوسي وعلشان انا غني وبس …حبيت اقولك اهرب منهااا …دي عاوز توقعك زي م وقعتني ف للآخر وبيبص ل نور …متأمنش لها
_ايه الكلام اللي بيقوله ده…
نور بخبث :انا هفاهمك ده بيضحك عليك صدقني …عاوز يخليك تبعد عني …
شريف بضحك :ياااه يخربيت التمثيل يشيخة …انتي ايه…لو مش مصدقني فارس صحبي هنا اهو اتأكد منه …وجاه فارس وحكاا كل حاجة للشخص ده
_من الواضح انك طلعتي فعلا مش تستهلي …انا مش عاوز اعرفك تاني… انتي فاهمة …وبيسبهااا ويمشي …
نور بغضب:عاجبك كدا …استفدت ايه لما عملت …انت مش خلاص سبتني … يخي
شريف بضحك :استفدت اني أنقذت واحد من شرك وخداعك …انا مش هنا علشان سوادك عيونك ولا حاجة وبيضحك لها بسخرية …وبيمشي هو وفارس ….
**شريف حاب يدخل وينصح الشاب اللي كان قاعد مع نور علشان ببساطة مش ينضحك عليه زيه …شريف مينكرش أنه أول م فارس قاله مش دي نور …قلبه حن اول م سمع اسمهااا …بس مقدرش ينسااا انها ازي خدعته وضحكت عليه …وان مشاعره وحبه ليهاا طلعوا وهم وسراب كل معيش نفسه فيه طول الوقت **
…………………………………………………
طه قاعد وبيشرب ش*يشة وخمر*ه …ومسعد قاعد معاه …
مسعد :مالك ي طه بيه …حاسك متغير فيك ايه
طه بضحك :ولا طلعت بتحاس ي مسعد
مسعد :اومال ايه وبيضحك
طه بتنهيدة :تعرف ي مسعد يمكن انت اكتر واحد سالتني وبتقولي مالي ..وفيااا ايه …انا عمري م ابويي سألني مالي ..ولا فياا ايه …عمري م حسيت اني ابنه بجد …زي م يكون ابويي ف البطاقة وبس
مسعد :ليه بتقول كدهااا ي طه بيه ..ده كساب باشا بيحبك
طه بسخرية :قصدك بيحب نفسه …عمره م حساسني بحنان ولا حب الاب واصل …عمره م خدني ف حضنه وطبطب عليااا …وقالي ي ولدي انا جمبك …لما كنت صغير واغلط ولا اعمل اي حاجة كان بيضربني …ويفضل يبكت فيااا …عمره م علمني الصح من الغلط …انت فكرك اني مبسوط بحالي كدا ولا باللي انا فيه …
مسعد :وماله اللي انت فيه ي طه باشااا … حد يطول يبقااا أبوه كساب الرايق ويكون زعلان كدهااا…
طه بسخرية:يخي يرتني كنت ابن راجل فقير ومعندوش اي حاجة … علي الأقل كان هيحبني ويخاف عليااا …تعرف انا دايما بحسد زين ع أبوه حسن …عمري م شوفت اب بيحب ابنه كدا زي م كان حسن الجبالي بيحب زين …ف كل مكان معاه وبيحبه وبيخاف عليه … انا عمري م اخترت ولا عملت حاجة صح ف حياتي ابدا …تقدر تقولي انا عملت اي ! كل اللي بعمله اني بتجار مع ابويي ف السلا*ح .. والآثا*ر وبشرب علشان اسكر وانسااا كل ده انساا القرف والعيشة الزقت اللي انا فيها دي مكملتش تعليم وفاشل ف كل حاجة عارف يعني ايه فاشل وبنفس وتنهيدة …كساب اللي انت فرحان بيه ده وبتقوله محدش زييي ..مبيحبش غير نفسه وبس …وبيضحك …
مسعد :روق كدا ي طه باشا… بقولك ايه اجبلك بت حلوة كدهااا …تروق عليك الليلة وبيغمز له …دي بقا اللي هتعرف تظبطك …
طه :معوزش حاجة …بقولك ايه اطلع برا وسيبني …انا عاوز اقعد ل وحدي …
مسعد :ماشي اللي تأمر بيه ي باشا …
**طه مش راضي علي كل اللي هو فيه ده …عمر م كان عاوز أنه ميكملش تعليمه ولا أبوه يكون كدا ..دايما حاطط ف دماغه أنه فاشل وأنه ميقدرش يغير كل اللي هو فيه ده بأيده …مع أنه يقدر **
…………………………………………….
في السجن
سحر بتروح لاحمد السجن علشان تشوفه أو بمعني اصح تشمت فيه …
احمد لما طلع ولاقا انها سحر…استغرب اووي ايه اللي جابها هنا …
سحر بضحك :طاب انت مستغرب انا حاسة هنا ليه
احمد :عاوزة ايه ي سحر
سحر بسخرية :وهعوز ايه منك انت …
احمد :م دام مش عاوز حاجة زي م بتقولي …جاية ليه هاا
سحر بسخرية:جاية اشوفك وانت مرمي هنا زي الكلب …جاية شمتانة فيك واشوفك مذلول ومكسور كدا …
احمد بغضب :اتصدقي انك ر*خيصة …مش عندك دم
سحر بضحك:كفاية انا عندك …وبتضحك… يااااه شوفت اللي كنت طالع لياا بيهاا السمااا وهتموت عليهااا وضر*بتني علشانهاا … انت فين دلوقتي بسبابهاا …انا فرحانة اووي بيك وانا هنا… ابقي خليها تنفعك …اديك ضيعت نفسك علشانهاا …وإن شاء الله تتعد*م …وبتبصله بسخرية وعنيهااا كل شماته فيه …
احمد بغضب :امشي اطلعي برا …غوري من هنا …
سحر :طيب طيب همسي …بس قبل م امشي …احب اقولك سلميلي ع الاعد*ام يحبيبي …وبضحك …سلام يعمري …وبتروح ماشية
احمد بغضب:وبيتف …غوري ي زبا*لة…
**سحر لما عرفت حكاية احمد وأنه كان السبب أنه يدخل السجن وق*تل خطيب ملك علشانها …وخلاص اتسجن وكدا هيتحكم عليه ب الاعدا*م فرحت اووي وقررت أنه تروحله …وتشوفه …وتشفي غليلاها قدامه **
………………………………………………….
العلاقة بين جنة وعاصم كانت كل يوم بتزيد يوم عن يوم
عاصم بدأ يقرب من جنة ويتكلم معاها ويعتبر كان بيتحجج بأي حاجة بأنه يقابلها ويشوفها …جنة كمان كان برتاح معاه ف الكلام …عاصم لما بيكون مع جنة بيحاس أنه اسعد واحد ف الدنيا دي كلها …بيفضل باصص ل كلامها وملامحهاا الجميلة الهادية دي …وازي جنة قدرت تشده ليها كدا ببساطتهاا …
عد كام يوم ورجع زين القطاع …
وقابل عاصم …
زين :هاا ي عاصم عملت ايه ف اللي قولتلك عليه
عاصم :جبتلك كل المعلومات اللي طلبتها ي زين زي م قولت بالضبط
زين :عال اووي
**فضلوا يتكلموا شوية ف حاجات خاصة بالشغل ف القطاع والعمليات الخاصة وهكذا …وبعد م خلصوا عاصم قال ل زين … بقولك ي زين انا عندي ليك خبر حلو اووي
زين بضحك:اشجيني يسيدي …عملت عملة ايه
عاصم بضحك :اخس عليك ي زين لا متقلقش المرادي عملة زي الفل …مش انا بحب جديد ي واد ي زين
زين بضحك :ياااه بتحب مرة واحدة …وده حصل امتاا بقا يخويااا …وبعدنا عاصم علام هيقع ع بوزه تاني ولا ايه
عاصم :لا المرادي انا عارفهااا كويس اووي واتكلمنااا …اتصدق انا ذات نفسي معرفش حصل امتاا …كل الحكاية إني لاقيت نفسي بحبهاا …بجد ي زين زي القمر وخطفت قلبي كدا …متعرفش ي زين انا حبيتها اد ايه …انا لازم اتجوزهااا …كل مرة كنت بكلمهاا فيها …بتشدني بأسلوبهاا وب كلامهااا …بحاسهاا مختلفة كدا ومجنونة حاجة كدا ميكس …كل ده وعاصم بيتكلم بحب اووي وزين شايف في عينه لامعه …أنه فعلا بيحبهااا
زين بضحك :لا ده انت شكلك واقع خالص …
عاصم بتنهيدة وحب :اووي اووي يصحبي …انت تعرفهاا ع فكرة …
زين بإستغراب :اعرفها! ودي تطلع مين
عاصم :جنة
زين بإستغراب: جنة مين
عاصم : جنة اللي معانا هنا ف القطاع
زين بصدمة =…
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (زين الصعيد)