Uncategorized

اسكريبت عشقني من تمنيته الجزء الثالث 3 بقلم ياسمين الشافعي

 اسكريبت عشقني من تمنيته الجزء الثالث 3 بقلم ياسمين الشافعي

اسكريبت عشقني من تمنيته الجزء الثالث 3 بقلم ياسمين الشافعي

اسكريبت عشقني من تمنيته الجزء الثالث 3 بقلم ياسمين الشافعي

في صباح مشرق ملئ بالخوف والقلق نسبةً لرؤي
ذهبت للاستوديو بثقه مصطنعه ودلفت للداخل متجهه لجاسر الي حين ان وقفت امامه واردفت 
=بص عشان اي انا فهماك كويس اوي انت هتكون واقف علي مسافه مابيني والمخرج بقا هيلعب في الصورة وهو ادري بشغله تمام 
التفت اليها كاملاً واردف بسخريه 
=ليه هو انتي كنتي خليتي الضربة جرافيك 
اردفت بتلعثم
=ما. ما انت اللي قلبت علي ريهام سعيد بقي انا مالي 
ابتلع غضبه واردف
=طب ما احنا هنعيش المشهد كأنه حقيقه عشان تخشي في الدور ثم اقترب منها واردف بهمس 
=وبعدين الموقف ده بالذات لازم ناخده بتمهل وتأني
ابتلعت ريقها بتوتر وشعرت انها تود البكاء من فرط الغيظ فهي تعتبر عاجزة عن لكمه بفمه حتي يخرس ويكفي عن توترها بينما هو اردف بجمود مصطنع
=انا في البروفه بتاعتي ربع ساعه ويجيلي انك لبستي
اردفت ببرطمه وهي تتحرك لكنه سمعها
=نينينينينينيني داخل البروفه بتاعتي قصدك داخل الفندق بتاعك.. ياابوي كتلة بروود كتتتللهه
=بتقولي حاجه سمعيني
التفتت له واردفت بغيظ واضح
=مبقولش مبقولش اتهد بقي
دلفت للبروفة خاصتها وجلست علي مقعدها واردفت 
=اعمل اي دلوقت هه حد يقولي اعمل اي.. انا ازززاي مردتش عليه ساعتها وقولتله لااااا مش همثل انا معاك تاني اصلا واشوح بايدي كده لييه هه.. لا ماهو الموضوع ده مش هيعدي عالساهل ده ده ده الكاتب كاتب في المشهد لا لا لا انا لازم اروحله ااه لازم اروحله وازعقله و استسمحه يقول للمؤلف يعدل شوية حاجات في المشهد ايوة ما انا لو روحت للمؤلف هيطردني برا الاستوديو خالص.. انا اروح لجاسر اعيطله هناك
اقنعت نفسها بذلك لتقوم وتذهب امام البروفة خاصته تلتقط انفاسها ثم اقتحمت الغرفه بدون اذن وهو تردف
=بص بقي يا عم الناس المشهد ده مش هيتعمل… اي داااااا
صرخت عندما وجدته امامها يرتدي بنطال اسود فقط ووضعت يديها علي عينيها حركه لا ايراديه واردفت بتلعثم 
=ان. انا اسفه والله ما اعرف انا انا اسفه
امسك تيشرته بلامبالاه واردف
=وانا في البروفة هعمل اي يعني هدعك سناني
اردفت وهي علي وشك التحرك
=ان.انا اسفه تاني انا انا هطلع اهو والله هطلع
هرولت تجاه الباب وهي مغمضة الاعين حتي خبطت رأسها بالباب فانغلق..! ظلت تخبط رأسها بالباب وهي تردف
=انا مبخرجش ليييييه مبخرجش لييييه
=عشان انتي عمالة تخبطي في الباب وهو نقفول يامتخللفه
اردف بها وهو يكاد ان يصاب بشلل ثم اردف بهدوء مصطنع
=فتحي عينك وافتحي الباب يلا وغوري في داهيه
=البس الاول وانا هفتح عيني
اغمض عينيه بنفاذ صبر واردف
=لبستت من سااعه
=لا انت بتضحك عليا 
امسكها من ياقة قميصها من الخلف ورفعها عن مستوي الارض لتردف هي بغباء
=اي ده هي الجذابيه راحت فين انا لازم ابقي تفاحه يعني عشان افضل علي الارض
فتح الباب والقاها في الارض واردف بغضب
=بت انتي انا خلقي ضيق فاقصري الشر وابعدي بعيد عني
اغلق الباب بوجهها لتبتسم باحراج وهي مردفه
=ملوش لزوم كرم الضيافه ده والله يباشا انا كنت ماشيه اصلا بس الباب مكنش موجود
بعد مرور قليل من الوقت ردع صوت المخرج بردف
=استاااند باااي… اكشن
وضع جاسر يديه علي خصرها حتي يقربها اليه بينما هي بحركه غير ارادية ضربته علي وجهه بقوة..! عم السكوت للحظه وحدق الجميع بها وبدأوا بقراءة الفاتحه والدعاء لها… بينما هو نظر لها وعينياه تتطاير منها الشرار وجهه احمر من كثرة الغضب
……………. 
دلفت جنات لمكتب المدرسون في وقت الراحه وجدت وائل (الصاروخ الجوي فاكرينه) يجلس علي مكتبها لتقترب منه وتردف بقوة
=لو سمحت تتفضل ده مكتبي 
رفع وجهه اليها وظهرت اقسام الحزن اللتي مرسومة عليه ليردف 
=انا آسف مكنتش اعرف 
شعرت بنبرة الحزن التي بنبرة صوته لتردف
=طبببعاا انت لسه شوفت حاجه ده انت هتلاقي من ده كل يوم
نظر له باستغراب واردف
=هلاقي من اي
اردف بنص ابتسامه وكأنها استنتجت شئ مهم
=باين اوي يعني ان المدام منكده عليك عشتك احسن تستاهل انتوا صنفكو ده كله يستااهل
اردف باستغراب شديد
=مدام اي انا مش متجوز
شعرت بالError يحتل رأسها لتردف بغباء
=مش متجوز ازاي يعني عندك ولد من السيتي مول ولا اي مش فا… ااااه بااس انت طلع ليك في الحجات اللي مش مشبوهه اخصص جايب الولا من انيو واحده بقي وبعد كده رمتها في الشا… 
قاطعها بصدمة تحتل وجهه واردف
=بس بس بس يخربيتك اي ده..! انا والله كنت متجوز ومراتي ماتتت بس
رمشت بعينيها عددت مرات واردفت بصدمة
=احلف 
نظر لها واردف باستغراب 
=منا قولت والله احلف بالبقر يعني ولا اي مش فاهم
سقفت بيديها بسعاده غامره ثم عدلت من نفسها وحمحمت مردفه 
=احم اه وياتري بقي مضايق من اي هه اي اي هه اي
=انتي واحده مجنونة والله انتي ازاي تركبيتك كده
اردف وهو ينظر لها باستغراب شديد لترد عليه وهي تشير لنفسها
=انا مجنونه ولا انتوا اللي مش فرفوشين يا معقديين يا رجالة يامعقدة
ثم اجلسته غصباً علي الكرسي واردفت 
=قرر واعترف مضايق من اي 
=ابني
=ماله حبيب مامي روح قلبي من جوا
لم يعابئ لجنونها شئ واردف بحزن شديد
=ابني بقي انطوائي جدا من ساعة ما امه اتوفت مبيتكلمش مع حد في المدرسة ومستواه بيقل وبيقعد دايما لوحده في الاوضه وبيتكلم معايا قليل جدا وانا مش عارف اعمل معاه اي 
=هو عنده كام سنه
=9
=ياا اخييي 9سنين وتقولي انطوائي ده الاطفال احباب الله قوم انت بس كده وصل علي النبي ووريني ابنك ده مطلقح فين وانا هظبطولك متخفش
=متلقح..؟!! 
=يا اخي بقي ورويني ابنك في انيو مكان في الفسحه بقا متقرفناش في عشتنا
نظر لها باستغراب وتحرك امامها لتبدأ بالرقص والتنطيط وهي تردف
=Yes Yes yes
=هتيجي طيب ولا اي
عدلت هدمتها واردفت بثقه
=انا جايه اهو جايه
يتبع….
لقراءة الجزء الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي أجزاء الاسكريبت : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حبيبتي مفجوعة للكاتبة روان ريحان

اترك رد