Uncategorized

سكريبت مربية ولكن الفصل الثاني 2 بقلم مريم سمير

 سكريبت مربية ولكن الفصل الثاني 2 بقلم مريم سمير

سكريبت مربية ولكن الفصل الثاني 2 بقلم مريم سمير

سكريبت مربية ولكن الفصل الثاني 2 بقلم مريم سمير

انا وهو في نفس الوقت :انت مين؟
=انت الي مين؟ 
_انتي الي مين!! 
=اه وبعدين  هاتلي واحد كبير اكلمه يبني يلا
_زمانهم طالعين دلوقت اصلا، صوتك يلم الجيران مش يصحى إلى فى البيت بس
=انا؟ دا انت مفتري والله
الست الكبيره طلعت وهو باس ايدها وحضنها، ثواني شكلي عكيت الدنيا سيكا
_مين دا يهانم؟
=دا أحمد
_ايدا؟ لحق يكبر!!
*انا احمد خال الصغير وابنها، وانتي مين بق؟
_مريم، المربيه بتاعت أحمد
*اه فهمت، تشرفنا يمريم
ابتسمت _اخرج؟ دي اوضتك؟
*هي اوضتي اه بس مش هتخرجي لا، هاخد اي أرضه، يلا تصبحي على خير
ابتسمت وهما خرجوا يخربيت اللطافه والطيبه يجدع والله
كملت نوم وصحيت وانا مبتسمه لأول مره، لفيت في الأوضه كان فيها مكتبه صغيره حلوه اوي، قرأت كتاب وفي النهايه البطوله قالت للبطل (انا محبتش غيرك اصلا ) الروايه فرحتني اوي وطلعت من الأوضه وانا الابتسامه لسه على وشي وهو فتح الباب في نفس الوقت معايا
_صباح الخير
=صباح الخير يا بيه
_بيه؟ ربنا يجبر بخاطرك، لا يستي انا احمد، أحمد عادي كده
=..
_انتي متعلمه يمريم؟
=ايوه يا بيه
_يخربيت البيه يمريم، متخرجه من أي طيب
=تجاره
_كويس اوي، مشتغلتيش لي في مجالك؟
=انا، انا لازم انزل اصحى أحمد، بعد أذنك
نزلت بسرعه مع انه طيب ولطيف وعاوزه اتكلم مع حد بس لو اتكلمت هعيط وانا مش بحب اعيط غير مع نفسي
نزلت وفطرت انا واحمد الصغير وطلعنا الجنينه
_طنط
=ايوه يحبيبي
_هما ماما وبابا مش بيجوا يقعدا معايا زي جنه لي؟
بصيت على البيت الي جنبنا لقيت بنوته مع مامتها وباباها
دمعت لما اتفتكرت اهلي هو الصغير دا بكره يكبر ويبقى زيي!!
خدته في حضني وطبطبت عليه
_متقولي يماما، اي مش حلوه انا؟
=لا حلوه خالص
طلعته من حضني وابتسمت
_يبقى ماما
ابتسمتله وابتسملي وقعدنا نلعب سوا لغايه مدخل لجدته وفضلت قاعده
_انا سمعت كل حاجه
=ايدا انت جيت امتى؟
_انا مخابرات يبنتي
ضحكت=يجدع
_مبسوط أوي من الكلام بتاعك ليه وانك محسستهوش انه لوحده
=وانا كمان مبسوطه انه محسش كده
_كنتي بتعيطي لي؟
جيت قوم مسكني وقعدت تاني=مهو لتعترفي لأقتلك
ضحكت_هتقلب نكد على فكره
=لا قولي انا سامعك
ربع رجله وقعد قدامي وحط ايده على وشه زي الطفل إلى بيقعد يسمع حدوته
_انا ماما وبابا مسافرين، وسابوني مع عمي ومراته، طبعا التميز مش عاوزه اقولك، الاهانه والمرمطه والزل، انا كنت جايبه مجموع عالي على فكره اوي بس ازاي اخش كليه قمه دخلوني تجاره، الصيدله والهندسة لولادهم بس، مع ان بابا كل شهر بيبعت فلوس كتير اوي، انا اتحرمت من كل حاجه، اولهم هما
=بتعيطي لي دلوقت، مش انتي هنا وبعيد عنهم خلاص اعتبرينا عيلتك
_..
=وبعدين بقى في إلى بتعيط ووشها احمر وبقت زي القمر دي
ضحكت
=ايوه كده، ولو عاوزه تربى أحمد الكبير مع الصغير ف اشطا معنديش مانع
_العفو يا بيه
=قومي من جمبي يمريم
فضلت ست شهور عندهم تعالوا اقولكم بقى حصل اي، انا واحمد بقينا صحاب اوي واخوات، عمري ماعرفت كلمه صحاب الا معاه كان معايا في كل حاجه، وعياطي إلى بينتهي بضحكه كل دا كان معاه، مسميني نكديه انا نكديه؟؟ انا يبني!! شبه بعض أوي حبنا للمانجه والايس كريم والكريبات وسندوتشات فول وطعميه والبسبوسه إلى بعملها وبياكلها غصب عنه دي اه
لغايه مجه يوم عمري ماتوقعت أن دا يحصل
الجرس رن وانا فتحت
_ع عميييي!!
=مريم
خدني في حضني وطبطب عليا!!
_كل دا ومعرفش عنك حاجه!
=انت انت عرفت مكاني منين
_من صاحبتك إلى جابتك الشغل دا
فجأه أحمد جه
_اتفضل جوا في الصالون
دخل معاه وانا لسه واقفه مكاني وباخد ريقي بصعوبه
روحت وقعدت معاهم
_دا عمي يا احمد
بصلي بحزن وفهم =تشرفنا يفندم
..
_انا جاي اخدك يمريم
=بس انا مش عاوزه اجي
_اهلك هنا من اسبوع
عيطت =هما جم؟
_اه ومعتوش ماشيين، وفيه مفاجأه تانيه، قرأنا فتحتك على محمود ابني
انا واحمد =ايه!!!
يتبع……
لقراءة الفصل الثالث والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية فوزية القوية للكاتبة اسراء ابراهيم

اترك رد

error: Content is protected !!