روايات

رواية حب رغم القيود الفصل الثاني 2 بقلم بسنت قاسم

رواية حب رغم القيود الفصل الثاني 2 بقلم بسنت قاسم

رواية حب رغم القيود البارت الثاني

رواية حب رغم القيود الجزء الثاني

حب رغم القيود
حب رغم القيود

رواية حب رغم القيود الحلقة الثانية

وعندما كانت شجن تنتظر شذى ذهبت في مخيلتها إلى ماحدث لها في الماضي بعدما توفى والدها و والدتها بحادث سيارة بخمس سنوات
فلاش باك
شجن : أرجوك ياعمي خليني هنا وسطكم وصدقني مش هعمل حاجة وهسمع الكلام أنا عاوزاكم انتوا مش عاوزة حد
عبد الحميد : بقولك إيه يابت أنتِ أنا مش عاوز وجع دماغ وادخلي اغسلي وشك ده علشان الناس زمانهم جايين وهتعيشي معاهم غصب عنك فاهمة ولا لأ
شجن : لو عاوزني أنضف وأطبخ وأقعد من المدرسة هعمل كده ولو مش عاوزني أكل أو أشرب هعمل كده واللّه بس متودنيش لحد أنا مش عاوزة فلوسي ولا عاوزة حاجة خالص أنا عاوزة أعيش معاكم وذهبت في موجة من البكاء
ثم ذهبت ل عمتها
شجن بدموع: والنبي ياعمتو قولي لعمي يخليني معاكم أنتِ عارفة إني بحبكم ومش هعرف أعيش من غيركم بعد ماما وبابا
عبير بحزن: واللّه ياشجن ما بإيدي حاجة اعملها متزعليش مني ياحبيبتي أنتِ عارفة إني بحبك بس مش بإيدي سامحيني
عادت إلى حاضرها عندما شعرت بيد تمسح دموعها
شذى : ياشجن علشان خاطري متعيطيش هما اللي خسروكي واللّه ياحبيبتي عيشي حياتك هما ظلموكي وعايشين حياتهم عادي أنتِ ليه بتعذبي نفسك كده
شجن : مش قادرة يا شذى كل ما أفتكر إنهم مفكروش يشفقوا عليا دقيقة واحدة بحس إني ولا حاجة الشعور بالخذلان ده حاجة صعبة اووي وبالذات لما يكون من أقرب الناس ليكي أنا كنت بحبهم اووي وغصب عني لحد دلوقتي بعد اللي عملوه فيا معرفتش اكرههم هما برضو مهما كان عيلتي بس اللي أنا مكنتش متوقعاه إن عمتو توافقهم على كده أنا بكره اليوم اللي جيت فيه الدنيا دي

 

 

واستمرت في البكاء ف ضمتها شذى وظلت تهدئها
حتى هدأت تماما
شذى : فيه إيه ياست أنتِ جيباني تنكدي عليا يلا قومي أكليني ولا معندكوش أكل
شجن : هههه يخربيتك على طول كده جعانة هم يبكي وهم يضحك يلا ياست قومي أأكلك بس هأكل ماما الاول وبعدين نقعد ناكل اشطا
شذى : ايوة كده اضحكي محدش واخد منها حاجة وبعدين هو أنا باكل ده أنا حتى خسيت خالص يلا بقى هاجي معاكي علشان طنط وحشتني اووي وعاوزة اسلم عليها
شجن : يلا
وفي غرفة رجاء
شذى : اهلا اهلا بالقمر بتاعنا وحشتيني ياجوجو وأنا وحشتك عارفة ها طمنيني عليكي عاملة إيه
رجاء : اهلا بأحلى شذى ف الدنيا كلها وحشتيني اووي ياحبيبتي أنا الحمدللّه بقيت أحسن اهو وأنتِ عاملة إيه وماما عاملة إيه
شذى: كويسين الحمدللّه وماما بتسلم عليكي كتير اووي
رجاء : الله يسلمها
شذى : هو احنا هنقضيها سلامات ولا إيه أنا جعانة يابشر
رجاء بضحك: يخربيتك طفسة كده من يومك أكليها ياشجن بدل ماتفضحنا ههه
شجن بضحك: حاضر ياماما يلا يابنتي هأكلك ده أنا بدأت احس إني بربي جاموسة
شذى : سامعة بنتك يارجاء بتقول عليا جاموسة
رجاء بمناغشة: رجاء بس من غير ألقاب يلا يابت ياشذى من وشي واللّه دي جاموسة دي قليلة عليكي
شذى: ماشي ياست مقبولة منك ههه
انهت رجاء طعامها وذهبوا الفتيات ليأكلوا
وفي الأسفل
شجن : بت ياشذى أنتِ عمالة تاكلي ومقولتليش رأيك ف الأكل ده أنا اللي عاملاه بإيدي
شذى: يعني أي كلام
شجن: هو أنتِ مش واخدة بالك إنك خلصتي الأكل
شذى: اه واخدة بالي بس باكل وخلاص علشان جعانة
شجن بضحك : اه ماهو واضح
شذى: اضحكي اضحكي ليكي يوم
شجن بضحك : انا نفسي اشوف اليوم ده اووي
وانتهوا الفتيات من طعامهم وجلسو يتحدثون تارة ويضحكون تارة أُخرى وبعد عدة ساعات …

 

 

شذى: أنا هروح بقى ياشجن علشان ماما متقلقش عليا
شجن : أقعدي شوية كمان وأنا هبقى اكلمها
شذى: لأ كفاية كده هبقى أجيلك يوم تاني وابقي سلميلي على طنط يلا باي
شجن : ماشي ياحبيبتي وابقي خلي بالك من نفسك باي
شذى : حاضر
وذهبت شذى و صعدت شجن لغرفتها وعندما صعدت لغرفتها ….
في شركة الصاوي
كان يمسك الملف بين يديه و يقرأ معلومات عنها و عن مكانها و دراستها تذكر أخر موقف بينهم
فلاش باك
غيث: قاعدة لوحدك ليه يا شجن
شجن بدموع: علشان خاطري يا غيث قولهم إني مش عاوزة امشي من هنا
غيث: محدش يقدر ياخدك و أنا موجود
شجن بدموع و غضب: كدااب كلكم كدابين محدش يقدر يوقف قدامه أنا بكرهكم كلكم بكرهكم
عودة إلى الحاضر
كان يقف أمام زجاج مكتبه يتطلع إليه بشرود عندما تذكر هذا الموقف فرت دمعه من عينيه على فراقها…
غيث لنفسه: هجيبك يا شجن لو من أخر الدنيا هجيبك
ثم عاد إلى جموده من جديد و لكن الغضب يتملكه هذه المرة أمسك بجاكيت بدلته و ذهب إلى المنزل…
عبد الحميد : حمدللّه على السلامة
غيث: اللّه يسلمك
عبد الحميد و هو يقف بغضب: بتقلب في الماضي ليه يا غيث
غيث بغضب و صوت مرتفع: غيث الصاوي يعمل أي حاجة تخطر في باله حتى لو الحاجة دي هتفتح عليك باب جهنم
لم يشعر غير بصفعة دوت في أرجاء المنزل…..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على 🙁رواية حب رغم القيود)

اترك رد

error: Content is protected !!