روايات

رواية حورية مالك الفصل الثالث 3 بقلم صفاء أحمد

رواية حورية مالك الفصل الثالث 3 بقلم صفاء أحمد

رواية حورية مالك البارت الثالث

رواية حورية مالك الجزء الثالث

حورية مالك
حورية مالك

رواية حورية مالك الحلقة الثالثة

محمد:-عشان ميبقاش جديد عليكي اوي بكرا.
هدي:-نعم!
محمد:-ايه.
هدي:-ياعني انا مقبوله في الشغل.
محمد:-ايوا.
هدي:-بجد.
محمد:-ايوا بس السي ڤي بتاعك حلو اوي ومتخرجه بتقدير حلو لى متقبلتيش في كل الشركات دي.
هدي:-احم عشان النقاب.
محمد:-امم فهمت.طيب انا اسف مرا تانيه على الأسلوب اللى كلمتك بيه من شويه مكنتش اعرف انك حاسسه اوي كدا.
هدي باحراج من كلامه:-احم ولا يهمك ينفع امشي دلواقتي.
محمد:-تمام تمام.
هدي:-ممكن تشوفلى حور فين معلش.
محمد:-اووف حاضر هشوفلك العرسه فين.
عند حور ومالك:-
في الأوضه
مالك:-الووو اسيل ممكن اتنين لمون المكتب تمام.ممكن تهدي بقا يا انسه حور.
حور بصوت عالى نسبيا:-ما انا هاديه اهوه اهدا ايه اكتر من كدا.
مالك بشويه عصبيه عشان علت صوتها عليه:- طيب وطي صوتك.
حور حست بهزه في جسمها من نبرة صوته وخافت منه لكن العند منعها أنها تسكوت.
حور:-حضرتك اللى توطي صوتك مش انا وفعلا صدقت لما قولت شركه تيران.
مالك:-لا انتي زوتيها اوي وانا ساكتلك من الصبح انا عمرى في حياتي ما اتعملت مع حد بالين ده .
حور:-استغربت ياعني هيا فرقت ايه عن الباقي اشمعنا هيا بيعنلها كدا.
مالك بيحاول يهدي عشان ميزعلهاش تاني:-طيب ممكن تهدي بقا.
حور لعند:- عن اذنك يا استاذ طور.
مالك :-استاذ طور!استني هنا .
راح وراها ومسكن أيدها وشدها عليه جامد وبص في عينها واتكلم بنبره تهديد.
مالك:-مش قولتلك اهدي واستني هنا.
حور:- وانتا مين عشان اسمع كلامك.
مالك:-انا اللى هبقي وراكي في كل خطوة بعد كدا.
حور:-ايه؟
مالك:-مفيش.
حور:-طب ممكن تبعد.
مالك :-ليه خلينا كدا حلوين.
حور:-نعم!
مالك:-نعم الله عليكي.
حور:-ما تبعد ياض.
مالك :-دك نيله يا دبش.
وبعد عنها حور لسا هتتكلم الباب خبط.
مالك:-ادخل.
دخل محمد وهدي.
محمد:-مالكم واقفين كدا لى.
هدي:-حور انتي كويسه.
حور:-ايوا كويسه عملك حاجه الطور ده.
محمد:-طور!
هدي:-معلش يا استاذ محمد امسحها فيا انا.
حور وهيا بتقلد هدي:-معلش يا استاذ محمد امسحها فيا انا.
مالك وهوا بيكتم الضحك على شكل محمد:-متقلقش اتشتمت قبلك.
محمد:-وسكت؟
مالك:-طوح طوح.
محمد:-طوح !هيا لحقت عملتمك اللغه دي.
مالك :-امم انتي كويسه دلواقتي يا انسه هدي.
هدي:- ايوا الحمدلله.
محمد:-انسه عرسه قصدي انسه حور انا اسفه على عصبيتي عليكي مكنش قصدي.
حور:-متقدرش اصلا تتعصب عليا.
محمد لسا هيتكلم قطعه مالك.
مالك بصوت عالى:-يالهووي عليكي بت ما تهدي بقا انتي ايه يا شيخه اتنين مدراء شركه واقفين بيعتذرو منك ودي اول مره تحصل انتي مفكره نفسك مين لاء انا ممكن تدوس عليكي ومحسش كمان احترمي نفسك بقا.
حور بعد ما حست نفسها اتهانت اوي ومش متعوده على كدا وحست نفسها هتعيط اخدت شنطتها وطلعت تجري وطبعا محدش اخد باله من دموعها غير مالك لانه كان مركز معاها.
هدي:-استني يا حور حور معلش يا جماعه مطره امشي الحقها.
محمد:-هتبداي من بكرا أن شاء الله.
هدى:-تمام تمام ماشي.
ومشيت .
عند حور وهدي:-
هدي:-حور حور استني
حور حاولت تمسح دموعها ومتبينهاش.
حور:-ايوا يا هدي.
هدي:-في ايه يا بنتي استني.
حور:-يلا عشان مخنوقه من المكان ده .
هدي:-ليه بس.
حور:-معلش انا اللى عملت المشكله دي خسرتك الوظيفه.
هدي:-بس انا اتقبلت.
حور:-ايه ازاى.
هدي:-اه والله انتي وشك حلو عليا اصلا.
حور:-بعد كل اللى عملته ده وقابلوكي .
هدي:-شوفتي اخيرا.
حور:- غربيه.
هدي:-يلا الحمدلله تعالى يا وش السعد انتي يلا.
حور:-يلا انا هروح عاوزه اظبط شويه أمور كدا.
هدي:- مالحق هتعملى ايه في شغلك.
حور:-بابا شافلى وظيفه رئيسه قسم الاطفال في مستشفي الحياه امبارح اللى مديرها صاحبه وهروح بعد بكرا باين.
هدي:-اه ناس عايشه وناس بايشه.
حور:-نعم ياختي ياما اتحايلت عليكي عشان اخليه يشوفلك وظيفه وانتي كل اللى طالع عليكي لاء لاء لاء.
هدي:-ماشي ياختى يلا.
وكل واحده فيهم روحت بيتها.
فوق في شركه الاسيوطي:-
محمد قاعد مع مالك وكل واحده حاطط أيده على خده.
محمد:-مش عارف ايه قاعده الولايا دي.
مالك مبيتكلمش
محمد باصصله بصه غربيه.
مالك :-ايه يابني البصه دي.
محمد:-الصراحه مش انا اللى ببص بس الشركه كلها بتبص.
مالك:- احم لى ياعني أن شاء الله.
محمد:- شكل الصناره غمزه ولا ايه.
مالك:- شكلها.
محمد:-يا معيين.
مالك:- بس يا حيوان مالك.
محمد:- اصل مش مصدق أن ام لسان ونص دي تخطف عقل رجل الأعمال مالك الاسيوطي لا اله الا الله.
مالك:-قوم يا حيوان اطلع برا.
محمد:-مش هطلع غير لما تقولى ناوي على ايه.
مالك:- ناوي على كل خير يلا شوف مصلحتك من هنا.
محمد:-ابدا مش طالع.
ماكل قام وقف ولسا رايح نحبته.
كان الباب لتفتح واتقفل ومحمد مش في الاوضه.
مالك:-بني ادم غتت يا ساتر.
خلص اليوم ورجع كل ابطالنا بيوتهم
رجعت حور بعد ما خلصت قعدتها مع هدي روحت بيتها دخلت لقت امها وأبوها والداده قاعدين منتظرينها.
وفاء:-حور اهلا يابنتي كل دا برا ومحدش عارف عنك حاجه.
قاسم بنبره حاده:-حوور.
حور:-نعم يا بابا.
قاسم:-كنتي فين.
حور:-كنت مع هدي يا بابا.
قاسم:-فين بالظبط.
حور:-كانت بتقدم على وظيفه وكنت معاها.
قاسم:-سامعك للاخر يا حور.
حور:-الوظيفه كانت في شركه الاسيوطي يابابا واتشكلت مع صحاب الشركه يووه يا بابا انتا اكيد عرفت كل حاجه خلاص بقا.
قاسم قام من مكانه وراح اخدها في حضنه وبعدين قرص خدها وقال:-لسانك الطويل دا مش عليا يا حور.
حور:-اسفه يا بابا.
قاسم:-طيب انا وصلى كل اللى انتي عملتيه من الصبح هل دا ينفع؟؟
حور:- بصوت واطى:-ايوا.
قاسم:- حور بتقولى اي.
حور:- بقول هما اللى خالونى اعمل كدا.
قاسم:- كدابه مكنش ينفع تدخلي مع هدى المقابله ومكنش ينفع تهيني مدراء الشركه كدا.
حور:-حصل يا بابا معلش بقا انا اسفه ممكن اطلع انام دلواقتي عشان تعبانه.
الداده:-نوم ايه في اكل.
حور:-لاء يا داده انا اكلت مع هدي الحمدلله يلا تصبحو على خير.
الكل:-وانتي من أهل الخير.
عند مالك روح وركن عربيته ودخل البيت حس بصوت في الصالون دخل لقا أمه وأبوه وأخوه عمر.
احمد:-ابيه وحشني اوي بقا متسألش عليا الاسبوع دا كلو.
مالك:-اخرس يا حيوان بسأل عليك بس من وراك.
احمد:-اه المخابرات بتاعتك حتي في الرحلات.
مالك:-ايوا مفيش خطوه عملتها انا مش عارفها هااا عارفها.
احمد:- اه اه ماشي..احم أما بقا حتت رحله يا أبيه نسوان ايه وحريم ايه.
مالك:- احترم نفسك يا حيوان.
احمد:-قصدي شيوخ ايه وقراء ايه مفيش منهم.
مالك:- اذيك يا بابا اذيك يا ماما.
الاتنين :-الله يسلمك يا حبيبي.
على :- ايه اخبار الشغل يا مالك.
مالك:-تمام الحمد لله كله بخير.
على:- الحمد لله يابنى طب اخبارك انتا ايه؟
مالك:-انا كويس هكون ايه ياعني المهم هطلع انام عشان تعبان.
صفاء:-انا تتعشا يا حبيبي الاول.
مالك:-لاء يا ماما اتعشيت برا انا ومحمد.
احمد:-محمد واحشني اوي مبيجيش هنا؟
مالك:-لاء بقاله في فتره.
احمد:-تمام هيجيلك بكرا الشركه عاوز اشوفه.
مالك :-تمام تصبحو على خير.
الكل:-وانتا من اهلو.
صفاء:-ريم رجعت معاكو يا احمد.
عمر:-ايوا يا ماما انا طالع بااي.
صفاء:-بااي.
فوق عند مالك غير هدومه وقاعد على السرير بيفكر في حور وازاى قلبت تفكيره ونظامه كدا
مالك:-بس جامده بنت الايه والله هسيبك ونام….
عند حور غيره هدومها واخدت شاور وطلعت على السرير بتفكر هيا كمان بس بتفكر تعمل حاجه اي

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حورية مالك)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *