روايات

رواية كان اخي الفصل الثاني 2 بقلم نور محمد

رواية كان اخي الفصل الثاني 2 بقلم نور محمد

رواية كان اخي البارت الثاني

رواية كان اخي الجزء الثاني

رواية كان اخي الحلقة الثانية

رجعت وعد درسها وهي مش طايقه نفسها من اللي حصل
خلصت الحصه ومشيت هي والبنات ،نور وساره لاحظوا سكوتها وكلهم مستغربين
نور :مالك ي وعد بالعه سد الحنك ولا اي 😂
وعد صدقت م اتكلمت :تعرفوا النهارده وانا رايحه اصور المذكره اتخبطت ف واحد شبه هولاكوا بالظبط غبي غبواه مشفتش زيها بس الحق مش عليه م هو لو اتربي مش يكلمني بالطريقه دي بقي انا وعد يتقالي عميه وخرسه كانت بتتكلم بكل عصبيه ومش ف بالها انهم ف شارع
نور وساره وهما واقعين من الضحك:بس بس خلاص حصل خير ده انتي قلبك اسوده ياشيخه
وعد:تعرفوا اي اكتر حاجه عصبتني ؟
ساره :اي
وعد:اني بسبب هولاكوا ده انا كبيت عصير القصب اللي ب 5جنيه تصدقوا دي 😂😂😂(والله ياوعد عصير القصب بقي 10جنيه )

 

 

التلات بنات ضحكوا علي رهف وكل واحده راحت بيتها ،روحت وعد بيتها ولقيت احمد هناك
وعد وهي داخله :ابو حميد بتعمل اي هنا
احمد :بيقولوا ان ده بيت جدي برضوا
وعد:تنور يا ابو حميد بس جاي تعمل اي برضوا
احمد :جاي اخدك انتي وتوتو عشان معزومين عندنا وتشوفوا زين اللي لسه واصل النهارده
وعد :اه صح انا خالتوا قالتلي النهارده بس نسيت ،تعرف اني متحمسه جدا اني اشوف زين هي فين توتو ياتوتو اناجيت
احمد :حالا يختي تيجي وتشوفيه
وعد وهي رايحه عند توتو :علي رايك صح
توتو :يلا يا ولاد انا لبست
احمد و وعد :يلا ي توتو (خليكوا فاكرين انو احمد و وعد بيتعاملوا ك اخوات وبيحبوا بعض جدا ك اخوات )
مشيوا و وصلوا لبيت خالتهم وسندوا توتو وكبت الاسانسير لانها ست كبيره ف السن
وعد بعد م سلمت علي ناديه :فين نور يا ناديه
ناديه :ادخليها جوه قاعد مع زين من لما جه مش سيباه
وعد حست بحاجه غريبه لما سمعت اسمه
ناديه :يابت روحتي فين
وعد :هااا ان..ا بس هروح اشوف نور
ناديه :مالها البت دي غريبه والله

 

 

دخلت وعد الاوضه وهي متحمسه أنها تشوف زين ده شكلوا اي ،بس اول م دخلت جه ل زين مكالمه وطلع يتكلم ف البلكونه
نور :ادخلي ياحيزبونه مالك مخطوفه ليه كدا
وعد :هو فين !!!
نور :هو مين ياهبله
وعد :هااا … الكتاب اللي اديتهولك امبارح
نور :جوه استني اجيبوا ع المكتب
وعد :لالالا خلاص لو عاوزه خليه معاكي بلعت ريقها قبل م تتكلم وكانت بتفرك في ايدها جامد ولسه هتتكلم وطلع زين من البلكونه اول م شافته اتصدمت واتعصبت والتوتر راح منها
وعد وهي بترمي الحاجات اللي جمبها علي زين :بقي انت ياحيوان ياهولاكوا اللي بسببك رميت العصير بتااااعي انت ياللي م شوفت تربيه
وعد بعصبيه :نور بسرعه مين ده اوعي تقولي انو زين
نور لسه هترد قاطعاها زين :ايوا يختي انا زين اي البنت الهبله دي
وعد راحت عندو و وقفت قدامه :اسمع لما اقولك ي هولاكوا انت احترم نفسك احسنلك
زين :مش شايف مين بيتكلم لما تكبري شويه ياصغنن انت ابقي احترمك (عشان قصيره😂😂)الله قوليلي مين دي يانور
نور :دي وعد بنت خالتك زينب الله يرحمها
زين :ابتسم وقال دي وعد (هنعرف سر ابتسامه زين دي بعدين )
وعد :ايوا ياعنيه دي وعد مالها يعني
زين :قصيره بس يا وعدي
وعد بعصبيه :انت ياحيوان لم لسانك
زين :شوفي ياقطه مش عشان ساكت يبقا تطولي لسانك عليا لا انتي متعرفيش مين هو زين قال كلمته وطلع بره الاوضه
ونور كانت واقعه من الضحك عليهم
راحت وعد عندها وضربتها بخفه وقالتلها :بتضحكي يادزمه اضحكي يختي
نور :طيب يلا اطلعي نقعد معاهم
طلعوا هما الاتنين وكانت خالتهم ايمان التانيه جت نور و وعد اول م شافوها جريوا عليها وحضونها لانها قريبه ليهم ومن نفس جيلهم
وعد :ميمو جيتي امتي
نور:كل الغيبه دي ياميمو عننا

 

 

ايمان :معلش يقمرات اهو جيت عشان اشوف بشمهندس زين ههه
وعد ب تتمتمه :قال اي بشمهندس وبصتله بملل
ناديه :يلا يابت منك ليها ع المطبخ عشان نحط الاكل السفره وسحبتهم زي القرود
قعدوا ياكلوا ع السفره واكيد القعده كلها عن زين والسنين اللي قضاها بره مصر
ايمان :وانت بقي يازين ناوي تعمل اي هنا
زين :ان شاء الله هدرس ف الجامعه بجانب ان معايا مبلغ هفتح بيه شغلي الخاص
ناديه بحب:ربنا يوفقك يابني ويرزقك ب ولاد الحلال
توتو :ربنا يرزقك بالعروسه اللي تحبك يابني وغمزتله
زين ضحك وقالها :شويه ياتوتو مش وقته (هنعرف سر الضحكه دي والغمزه دي 😅)
وعد :سفره دايمه ياخالتوا
ناديه :الله يهنيكي بس اي لاحترام ده
احمد :دي مصلحه ي ماما استني وهتلاقيها داخله عليكي بطلب
وعد :اسكت انت يابو حميد وبطل اكل بقيت شبه البطريق
احمد بغضب قام جري وراها ضربها :وقالها بقي انا بطريق يابومه 😂😂😂
بعد الاكل قعدوا اتجمعوا كلهم وكان جو عيله لطيف جداا وكل واحد رجع بيته
وعد رجعت البيت ونيمت توتو وقفلت الباب علي نفسها وقعدت تذاكر كل اللي خدته
عند زين بقي
ناديه :زين يابني انا عارفه انك لازم ترتاح الاول دلوقتي بس حبيت اقولك سيب وعد دلوقتي وبلاش تعمل اللي ف دماغك هي لسه صغيره

 

 

زين :متقليش ي ماما عليها تصبحي علي خير
قالها ومشي راح اوضه
زين :ياااأه 13سنه ياوعد عمر تاني
رجع بالذكريات لورا من 13سنه
فلاش باااك من 13سنه ………..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية كان اخي)

اترك رد